Audi TT Roadster 2.0 TFSI (2007)

autoreview

Audi TT Roadster 2.0 TFSI (2007)
Audi TT Roadster 2.0 TFSI (2007)Audi TT Roadster 2.0 TFSI (2007)Audi TT Roadster 2.0 TFSI (2007)Audi TT Roadster 2.0 TFSI (2007)Audi TT Roadster 2.0 TFSI (2007)Audi TT Roadster 2.0 TFSI (2007)Audi TT Roadster 2.0 TFSI (2007)

Signalement

UitvoeringTT Roadster 2.0 TFSI
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst107.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen..

  • 76.400 km

Nadat de Nissan was verkocht op zoek naar een roadster met automaat. De keus viel na veel wikken en wegen ( Boxster 2005 of nieuwer te klein voor mij, Porsche 911 model 996 cabrio afgekeurd door ega ivm te ouderwets- waar ik het wel een beetje mee eens ben, de 997 kan er wel mee door maar is helaas te duur voor mij, en de 2007 of nieuwer BMW Z4 nog te prijzig) de keus daarom laten vallen op een Audi TT versie 2, vanaf 2007 dus. ( de Nissan 350 Z is er nauwelijks als automaat en de 370Z viel prijstechnisch af)

Wat wilde ik? Een 3.2 zescilinder met S-tronic (de Audi versie van DSG).
In 's-Gravenhage een excemplaar gevonden, gekeken en een proefrit gemaakt. Betrof een Quattro, zoals alle 3,2 's
In 1 woord geweldig! Het reed strak, snel maarrrr de auto op zich had wel dingetjes zoals deukjes in de achterbumper, wielscherm achter en pitjes in de voorruit. Wat meer verontrustte waren roestblaasjes in de voorruitstijl. Om ook de andere (2.0 TFSI) versie te bekijken naar Rotterdam vertrokken. Daar stond vervolgens een werkelijk prachtige Condorgraue TFSI. Smetteloos van binnen en van buiten(op een plekje onderaan de spoiler, dat gespoten zou worden). Dan even rijden. Werkelijk als een blok gevallen! Wat een levendige auto is het zo. Je merkt de 200 kilo die de 2.0 minder weegt! Ook de prestaties mogen er zijn. Na onderhandelen direct met de auto voor het paasweekend weg( afleverbeurt en spoiler spuiten konden later). Eerste kilometers erop zitten en voor de 1e keer tanken. Met alle heerlijke tussensprintjes 1:11.24 gescoord( als de garage hem bij aftanken net zo vol gepropt heeft als ikzelf). Dat viel niet tegen.
Dan de pro's tot dit moment: ben je fors? Dan is de 2e gen. TT de auto die je moet passen. Wat een ruimte met m'n 1,89 m! Ook de kofferbak is heel behoorlijk. De kap kan rijdend tot 50 km/u open en dicht. Het sturen is heerlijk direct. Prestaties wat mij betreft ruim voldoende( vergelijkbaar met de 350Z tot 160, daarna trekt de 350 Z wel harder door. De S-Tronic automaat is voor mij het einde! Top ding. De uitrusting is redelijk karig, electrisch verwarmde spiegels bijv. ontbreken standaard!

Je hebt wat meer wind bij het open rijden. Je kunt 95 loodvrij tanken, waarbij de prestaties licht zouden dalen.
In ieder geval voor mij een zeer geslaagde aankoop. Verheug me op de aankomende vakantie!
Ten opzichte van de Z4 of 350Z is het comfort vergelijkbaar, mild straf zou ik het noemen? De TT heeft wel de beste stoelverwarming van de drie!

Over betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik nog direct geen oordeel vormen, daarom een inschatting

2 vakanties, preventief onderhoud en 2 storingen.

  • 93.500 km

Inmiddels staat de teller op 93500. Kort na aankoop op vakantie naar Toscane, via Oostenrijk. In Oostenrijk en Italie flink wat haarspeldbochten gereden. Ook op stijgende wegen ruim voldoende vermogen voor vlotte inhaalacties. Onder de Toscaanse zon ( in mei zo'n 23-25 graden) heerlijk open gereden. Je zit in de Audi TT niet volledig beschut. Er komt wel wat wind binnen. In de zomer heerlijk gereden in Bretagne en de Loirestreek. Inmiddels duidelijkheid over het olieverbruik, ongeveer 1 ltr op 5000 km. Niet zorgwekkend. Wel hinderlijk is een optredende melding voor een kapot achterlicht, dat echter niet kapot is. Blijkt een TT kwaal te zijn waarbij de massakabel onvoldoende aarding heeft. Bij Autokievit Rotterdam(aankoopadres) wordt de unit onder garantie vervangen.

Na afloop van de Bovag garantie ging de TT in okt. 2015 op km stand 90300 naar TT specialist Remco Nieuwenhuis. Preventief nw olie, luchtfilter, interieurfilter, brandstoffilter, distributieriem, spanrollen en waterpomp in. De multiriem bleek al nieuw. Totaal € 1278,14. ( wel met gratis TT coupe leenauto!)

Bij km stand 94500 plotseling onregelmatige stationnair loop. Verder bij gasgeven wel volledig vermogen! Echter geen foutmelding. Bij Audi denken ze aan een mogelijk haperende bobine. Deze alle 4 vervangen( zelf - 180 €) echter de klacht blijft. Dan treedt een gierend geluid op, alsof de riem slipt. Komt echter niet van de riem maar van de drukregeling carterventilatie, die door Audi a 179,50 vervangen wordt. Dit veroorzaakte ook de wat onregelmatige stationnair loop. Loopt nu weer als vanouds.

Ondanks de kosten zijn we zeer tevreden over de audi! Hij rijdt voortreffelijk, presteert uit de kunst, biedt veel ruimte en heeft goed comfort. Al met al erg blij mee!

Het gemiddeld benzineverbruik is meestal rond 1:12. Bij echt rustig toeren(lukt meestal niet!) 1 keer 1:16.2. Ben daar zeer tevreden over.

Wat komt er aan? De meivakantie, de zomervakantie 2016 en 4 nw banden 😄

Alpenrit

  • 107.000 km

Mei 2016.
Inmiddels is de TT voorzien van nieuw Hankook rubber.
Tijd voor een mooie alpenrit. Via Innsbruck de Italiaanse Alpen in. De TT doet het geweldig. Prachtige toertocht via de Duitse autowegen, Innsbruck, rond Lago d’Iseo, rond het Comomeer en rond het Lago Maggiore, via Milaan door Zwitserland weer terug. Een aantal passen gedaan, altijd gaaf. Onze TT is als toerauto gewoon geweldig. De vering is precies goed. De prestaties, (0-100 in 6,7 sec) ook bergop prima. Bochtengedrag is prima, waarbij in aanmerking genomen dat je op de openbare weg rijdt. Circuittijgers zullen beter een andere auto kiezen. Heb om hem rechtstreeks te vergelijken ook met handgeschakelde Boxster S 2007, met sportonderstel gereden. Blij dat we deze 2700 km in de Audi afleggen. Strak sturen is een ding maar comfortabel reizen is toch wat anders.
Al met al: fijne vakantie auto en een prima dagelijks vervoermiddel!
Van onze voorgaande auto’s: de 350Z was bruut, de Z4 heerlijk en de TT overall gewoon top.

In juni 2017 ontstaat er brand in ons appartementencomplex. Het noopt ons tot verkoop van de TT in augustus bij een kilometerslang van ongeveer 107000 omdat we een “klus/verhuisauto” nodig hebben. De keus valt op C4 cactus.
Na het klussen gaan we zeker weer een cabrio aanschaffen. De review daarvan komt zeker weer op AutoWeek.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.