AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests

Helemaal goed!

Audi TT Roadster

  • Henny Hemmes
  • Eerste rijtest
24 januari 2007 om 08:52
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 51
AutoWeek 51

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 51

Audi komt met het logische vervolg op de nieuwe TT: na de Coupé volgt nu de Roadster. Hij is uiteraard technisch identiek aan de gesloten versie, maar de topless TT voegt een extra dimensie toe aan het rijplezier dat je met zo'n fraaie sportwagen kunt hebben. Zeker wanneer je dat hartje winter doet onder de stralende zon van de Cote d'Azur.

De tweede generatie van Audi's sportwagen arriveerde dit jaar en verdeelde de liefhebbers meteen in twee kampen. Die verdeling was er ook al toen de originele TT zijn opwachting maakte: de ene groep vond hem te rond en te lief. Tot de andere groep behoorden de kopers die wél meteen vielen voor het design en nu nog even vasthouden aan de 'oer-TT', zoals zij dat noemen.

Het ontwerp van de nieuwe TT is in ieder geval strakker en atletischer, iets wat meer aansluit bij de trend van deze tijd. Sinds zijn komst, afgelopen juli, zijn er van de nieuwe Coupé in Nederland zo'n 200 verkocht. Volgend jaar hoopt Audi-importeur Pon 550 exemplaren de showrooms uit te rijden. Daarbij komt vanaf maart dus ook de TT Roadster, waarvan er in 2007 dan nog zo'n 350 stuks een gelukkige eigenaar zullen moeten vinden.

Net als de TT Coupé is de Roadster leverbaar met twee motorvarianten: de voorwielaangedreven 200 pk sterke 2-liter TFSI viercilinder met turbo (E 48.625) en de 3,2-liter zescilinder met 250 pk (E 59.930) die wordt gecombineerd met quattro permanente vierwielaandrijving. De importeur verwacht dat die 20 procent van de totale Roadsterverkopen voor rekening zal komen van de pittig geprijsde quattro.

Beide motorvarianten worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar de S-tronic sequentiële automaat is als optie leverbaar voor 2.700 euro.

Nieuwe vouwwijze

Bij de Roadster draait het natuurlijk vooral om de cabriokap. Audi heeft bewust gekozen voor een zachte kap vanwege één belangrijk voordeel ten opzichte van het inmiddels zo populaire stalen klapdak: het lagere gewicht. Bij navraag bleken de Audi-ingenieurs niet precies te kunnen zeggen hoe groot het verschil is: "We hebben geen opvouwbare stalen kap gebouwd, dus het blijft gokken, maar het zal al gauw, afhankelijk van de bediening (elektrisch of met de hand) tussen de 20 en 60 kg schelen."

Nog een voordeel is dat een opgevouwen stoffen kap in vergelijking met eentje van staal voor ruimtewinst in de kofferbak zorgt. De inhoud van de bagageruimte meet 250 liter bij zowel gesloten als geopende kap.

Audi past bovendien – en als eerste - een nieuwe Z-vormige vouwwijze toe. Daarbij komt het voorste, met stof beklede harde gedeelte van de kap als een deksel over de rest te liggen. Dat deel wordt vervolgens in de carrosserie verankerd zodat een afdekhoes overbodig is en er ook op dat punt gewicht wordt bespaard.

De 2.0 TFSI wordt standaard geleverd met een handbediende kap. Daarbij moet je zelf de centraal geplaatste vergrendeling losmaken en de kap naar achteren vouwen. Vervolgens klap je de beide kunststof klepjes aan de zijkanten van 'het gat' waar de kap in moet vallen omhoog en druk je de kap vast in de gleuf in de carrosserie. Voor de ontgrendeling druk je op een knop op het achterpaneel en doe je de handelingen in omgekeerde volgorde. Het is misschien wat omslachtig als je het comfort van een elektrische bediende kap gewend bent. Aan de andere kant scheelt het wel even E 1.726 die voor de optionele volautomatische elektro-hydraulische bediening moet worden betaald.

Op de 3.2 quattro is zo'n automatische softtop standaard'. Hij wordt met een druk op de knop in de middenconsole in slechts 12 seconden geopend of gesloten. Je kunt dat zelfs tijdens het rijden doen bij een snelheid tot 50 km/h.

Verder is er voor beide varianten van de TT Roadster een elektrisch bediend windscherm beschikbaar voor E 759. Daarmee is Audi de eerste in dit segment. Het kost wat, maar je hebt geen gedoe met plaatsen en het scheelt bovendien ruimte, want je hoeft het scherm niet in de bagageruimte op te bergen.

Constructie

Bij de open versie van de TT is uiteraard extra aandacht besteed aan de stijfheid. Omdat voor de nieuwe TT een zogenaamd aluminium spaceframe is gebruikt, hadden de ingenieurs het daarbij een stuk gemakkelijker dan bij de ontwikkeling van de eerste generatie Roadster. Een kruislingse versteviging onder de bodemplaat achter, een stijvere constructie van de dorpels en extra verstevigingen in de A-stijlen maken de nieuwe Roadster 120 procent stijver dan de vorige.

Ook de aërodynamica van de nieuwe Roadster is een stuk verbeterd. Dat was bij de Coupé al mogelijk door de schuiner geplaatste achterruit en de vlakke onderkant van het spaceframe. Van dat laatste profiteert uiteraard ook de open versie, terwijl de grotere lengte van de auto nu bij de versie met zachte kap eveneens een meer aflopende lijn mogelijk maakt.

De cW-waarde van de cabrio bedraagt 0,32, bij de vorige generatie was dat nog 0,35. De Coupé doet het met 0,30 vanzelfsprekend nog beter.

Uitgebreid

Beide versies van de TT Roadster worden standaard geleverd met een uitgebreide uitrusting zoals je bij auto's in de prijsklasse van de TT mag verwachten. Verder is er standaard leren bekleding, stoelverwarming, een audio-systeem met CD-speler, boordcomputer en automatische klimaatregeling. Op de optielijst staan onder meer twee verschillende navigatiesystemen, gsm-voorbereiding en het Bose Surround System. Er is een opbergpakket met netten en vakken, een doorlaadluik met skizak voor de achterwand, xenon-lampen en adaptieve bochtverlichting. De combinatie van die laatste twee zit standaard op de 3.2 quattro. Ook het Prolinepakket met o.a. diefstalalarm, xenonlampen en Bose-audio is leverbaar op de Roadster.

Voor de passieve veiligheid zorgen twee hoofd-/thorax zijairbags die in de rugleuningen zijn geïntegreerd, twee grote tweetrapsairbags voorin en Audi's 'backguard' systeem dat bescherming biedt bij een aanrijdingvan achteren.

Feest

Dat het rijden met de nieuwe TT een feest is, weten we nog van onze eerdere ervaringen met beide motorvarianten van de Coupé. In de buurt van Nice reden we met alle varianten van de Roadster, met zowel open als gesloten kap.

Je kunt dan meteen een directe vergelijking maken tussen de 2-liter en de zescilinder, met en zonder S-tronic. Kort gezegd legt de 2.0 TFSI onmiddellijk je stoute karaktertrekken bloot. Met deze versie ga je er al snel 'lekker tegenaan', hij vráágt als het ware om op zijn staart getrapt te worden. Dan presteert de TT ook uitstekend en hij heeft heuvel op nog zo veel vermogen, dat je je afvraagt waarom je de 3.2 zou kopen. Maar achter het stuur van die quattro krijg je het antwoord. Het gevoel is wat meer ingetogen. Je rijdt gemakkelijk rustiger, want je hebt in je onderbewustzijn de wetenschap dat je je met 50 pk meer en aandrijving op alle vier wielen helemáál snel uit de voeten kunt maken. En quattro-aandrijving heeft natuurlijk zo zijn voordelen in slecht weer.

De enige versie die we niet hebben gereden, was de variant met de handbediende kap, die overigens de extra isolatiemat mist, waarmee de elektrische kap wél is uitgerust. We kunnen dus niets zeggen over het interieurgeluid van de standaard 2.0. Met de gesloten elektrische kap boven je hoofd is 't in de cockpit in ieder geval prachtig stil. Trillingen zijn de nieuwe TT Roadster beslist vreemd. Ze manifesteren zich 't eerst in de spiegels, maar die vertoonden daarvan niet het geringste spoortje.

Conclusie: de nieuwe TT Roadster is een fantastische auto, die door heel wat echte cabriorijders in het hart gesloten zal worden. Wij kijken uit naar zijn komst eind maart!

  • Houd me op de hoogte over de Audi TT
Audi Audi TT

Uitgelicht aanbod

    Roadster 3.2 V6 quattro | Automaat | Navigatie | Airconditioning | Lederen bekleding | Cruise control | Basebal | Xenon |

    Audi TT Roadster 3.2 V6 quattro | Automaat | Navigatie | Airconditioning | Lederen bekleding | Cruise control | Basebal | Xenon |

    • 2007
    • 150.344 km

    € 16.850

    1.8 5V Turbo Xenon Leer Nwe APK

    Audi TT 1.8 5V Turbo Xenon Leer Nwe APK

    • 2000
    • 300.701 km

    € 2.750

    1.8 5V Turbo

    Audi TT 1.8 5V Turbo

    • 2003
    • 254.248 km

    € 4.200

Meer Audi TT occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi TT specificaties
  • Audi TT occasions
  • Audi TT video's
Advies en informatie
  • Audi TT tests
  • Audi TT gebruikersreviews
  • Audi TT index
Test: Audi Q8 60 TFSIe

Test: Audi Q8 60 TFSIe

Onder druk van de CO2-wetgeving leek het einde van de enorme (en dorstige) SUV nabij. Maar...

Lees meer
Roadster triotest op Sylt

Roadster triotest op Sylt

Met de nieuwe GT legt Opel de drempel naar een krachtige roadster een stuk lager. Deze omgebadgde...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Audi TTS komt als krachtigere Competition Plus

    Audi TTS komt als krachtigere Competition...

    4
    • 24 november 2020
  • Review
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    • 9 oktober 2020
  • Autonieuws
    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste cabrio's!

    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste...

    60
    • 28 maart 2020
  • PREMIUM
    Youngtimers Audi TT - Jaguar XJ - Range Rover Sport  - Op zoek naar…

    Youngtimers Audi TT - Jaguar XJ - Range...

    • 4 maart 2020
  • Audi TT 1.8T Quattro - 2000 – +/- 446.000 km - Klokje Rond

    Audi TT 1.8T Quattro - 2000 – +/- 446.000...

    • 25 november 2019
  • Autonieuws
    Audi neemt afscheid van TT, toekomst R8 onzeker

    Audi neemt afscheid van TT, toekomst R8...

    47
    • 23 mei 2019
  • Review
    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    17
    • 1 april 2019
Merk
Merk
  • Test: Audi RS E-tron GT

    Test: Audi RS E-tron GT

    86
    • 2 maart 2021
  • Review
    Audi A2 1.4 (2005)

    Audi A2 1.4 (2005)

    3
    • 28 februari 2021
  • Review
    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus (2020)

    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business...

    7
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi E-tron GT - Back to Basics

    Audi E-tron GT - Back to Basics

    70
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI e

    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI...

    30
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    33
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins meer bereik

    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins...

    5
    • 23 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep