Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2000)

autoreview

Audi TT Roadster
Audi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT Coupé - interieur

Signalement

UitvoeringTT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Audi TT Roadster Quattro 1.8T / 225 -> 250 PK

Twee jaar lang heb ik van de prestaties en looks van deze heerlijke auto, dag in dag uit kunnen genieten. Maar de nodige pech heb ik zeer zeker gehad.

Prestaties
De vorige eigenaar had de TT Roadster gechiptuned, waardoor het beestje de beschikking had over 250 PK. En wow, dat voelde je echt. Ik heb menig vrienden en autokenners in de auto gehad, die zich enorm verbaasden over de snelheid en acceleratie vermogen. Op de A6 richting Groningen was het bij rustig verkeer altijd een genot om ff te trappen. De turbo heeft in de 2 jaar dat ik er in reed nooit gefaald, altijd voldoende power.

Rij eigenschappen
Door de quattro aandrijving was het bochtenwerk gewoon geweldig. Zelfs in de vreemdste bochten kon je op de TT vertrouwen.
De TT verbruikte wel aardig wat benzine voor een 1.8 motor. Maar dat kwam natuurlijk door de turbo, en mijn manier van rijden. Maximaal kon ik op een volle benzinetank, 55 liter, tussen de 350 en 380 km rijden. Maar ik reed dan voornamelijk in de stad waardoor het verbruik nogal hoger lag dan met snelweg kilometers.

Comfort
Zoals bekend is het interieur van de TT een genot om naar te kijken. De details en afwerking waren in alle onderdelen zeer goed doorgevoerd en van hoge kwaliteit. Er was niks in het interieur waarvan ik dacht, getver wat is dat voor goedkope spul zeg. Vooral de Mocassin Baseball lederen stoelen waren zowel een genot voor het oog als zeer comfortabel.

Exterieur
Gewoon top, de TT was voor z’n tijd een totaal nieuw concept. Het is en blijft een auto die zich behoorlijk heeft weten te onderscheiden van andere auto’s. Vanaf het moment dat het werd geïntroduceerd was het al een knaller van een auto. Een beauty die zowel mannen als vrouwen aansprak.

PROBLEMEN

Problemen
Helaas heb ik met de TT nogal veel kuuren gehad. Wat te denken van:
- draadbreuk in bedrading naar startmotor; soms startte de TT wel, en soms niet. Totdat het door de ANWB werd verholpen, bij Audi wisten ze in eerste instantie niet waar het aan lag.
- defecte ABS regelapparaat, waardoor de auto niet APK gekeurd kon worden. Bij Audi laten vervangen, kosten inclusief montage € 1600.
- distributieriem kapot; in het instructieboekje staat keihard vervangen bij 180.000 km. Die van mij ging bij 110.000 kapot tijden het rijden. Rekening onderdelen en montage € 4000.
- Vervanging diverse rubbers van ophanging. Op een gegeven moment kraakte de auto bij elke hobbel en drempel. En die heb je nogal veel in de hoofdstad.


Adviezen:
- Je haalt meer uit je TT door het te laten chiptunen, dus zeker doen als je van snelheid en meer vermogen houdt. Hou er wel rekening mee dat je de auto en de verschillende onderdelen daardoor veel meer belast. Dus vaker onderhoud is gewenst
- Distributieriem bij 90.000 gelijk laten vervangen, niet op de maximale kilometerstand wachten. Let aub niet wat er in het boekje staat, ook heb je, net zoals ik, een APX motorblok.
- Onderhoud hoef je zeker niet altijd bij de Audi dealer te laten doen. Je kan het ook bij de specialisten laten doen die een veel lager uurtarief hanteren.


The End

Ik heb de auto ongeveer 3 maanden geleden verkocht. Het kostte me allemaal te veel, niet zozeer de gebruikskosten, maar de vele kuuren die de auto had. Ik had er op een bepaald moment geen plezier meer aan. En toen moest ik afscheid nemen van het beestje.
Maar soms denk ik nog terug aan de goede tijden; lekker in m’n eentje scheuren en cruisen met mijn vrouw met dak open. Het huidige nieuwe model zal ik over een aantal jaren vast en zeker kopen. Tot dan wordt het een BMW 5 serie waarschijnlijk.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.