Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 92.750 km |
KM-stand laatst | 120.804 km |
Een droom waargemaakt!
- 93.067 km
Van de week een lang gekoesterde wens in vervulling gebracht.
Een cabrio aangeschaft en wat voor één. Een Audi TT Roadster 132 kW uit april 2001.
Geen Duitse import, maar een Nederlandse auto van eerste eigenaar en met weinig kilometers op de teller. Ik heb deze auto altijd al erg mooi gevonden en bleek nu budgetair haalbaar te zijn, Moest daarvoor wel afzien van een half jaar garantie, maar de hele historie van de auto is bekend, wat mij toch een hoop zekerheid gaf. De auto is origineel verkocht en altijd vanaf dag 1 in onderhoud geweest bij VW garage Oostendorp te Ommen. Samen met mijn vriendin heb ik hem daar ook aangeschaft, na haar Corsa via marktplaats te hebben verkocht.
Verder een hele volle versie, ik noem op:
- Zeezilver metallic lak
- Zwarte vol lederen bekleding met stoelverwarming
- Xenon verlichting
- Elektrische kap
- Elektrisch glazen windscherm
- Electronic Climate Control (ECC)
- Radio Concert met Bose Sound System en CD wisselaar
- Af-fabriek alarm met interieur beveiliging speciaal voor cabriolet
- 17 inch lichtmetalen velgen.
- Bestuurders Informatie Systeem (BIS)
- Lichtpakket
In de eerste dagen na aanschaf heb ik aardig wat open gereden. Het was in de 2e week oktober heel aardig najaarsweer met temperaturen tussen de 12 en 15º. Met de kachel op 21 º en stoelverwarming op standje 2 (van de 6) is dit prima te doen in het zonnetje.
Wel moet het windscherm omhoog, al had dat iets forser mogen zijn, met name in het midden. Daar is het scherm wat lager dan rond de rolbeugels en er komt zo toch wat rijwind rond je nek in het midden. Een design-truukje, de auto zit er vol mee.
Verder is de auto een plaatje, zowel interieur als buitenkant is duidelijk gemaakt door een design-team wat zich heeft mogen uitleven. Ondanks zijn leeftijd vind ik de auto dan ook nog steeds up to date.
Voor wat betreft het rijden zelf kan ik zeggen dat de auto snaar strak aan voelt zonder rammels en ook de carrosserie houdt zich vrij van torsie. Zowel wegligging, stuurgedrag (hij stuurt lekker zwaar) als prestaties vind ik voor een roadster ruim voldoende.
Daarbij is er ook nog eens sprake van een heel aardig verbruik. Mijn eerste bevindingen zijn dat 9,0 l/100 km heel makkelijk haalbaar moet zijn. Op lange toerritten denk ik zelfs nog beter.
Ook vind ik dat een pluim gegeven mag worden voor de heerlijk zittende stoelen. Je kan die goed laag positioneren en geven mij met mijn postuur zeer goede steun. Echt lange ritten heb ik echter nog niet gemaakt.
Wat verder een positief bericht mag zij is dat de kofferruimte best wel groot is. Wel is er een hoge til-drempel, maar de voor mijn werk benodigde samsonite koffer (de grootste) gaat er gewoon makkelijk in. Kap open of dicht maakt hier niet uit, een groot voordeel ten opzichte van een modern vouwbaar stalen dak.
Ook groot genoeg dus voor een weekje toeren met zijn tweeën door de Italiaanse Dolomieten.
Dagelijks Gebruik
- 120.804 km
Vanaf februari 2011 gaat er meer met de auto gereden worden, op jaarbasis ongeveer 15.000km.
Ik zal de review wat regelmatiger updaten.
02-02-2011: Ik heb 4 stuks 2e hands 16" BBS velgen met Michelin PilotAlpin (+6mm) winterbanden gemonteerd (205/55R16 91H). Voor de komende twee maanden nog zinvol. Begin maart worden twee nieuwe zomerbanden aangeschaft die dan voorop komen.
08-02-2011: Gisteren is een cruise control (origineel VAG) ingebouwd. Twee vakbekwame jongens die hun waar aanbieden via marktplaats. Daarbij ook nog eens een knipperlichtmodule, eentje die bij aantippen drie keer knippert, ongeveer de standaard op elke moderne auto.
Beiden bevalen goed. Wel een steentje tegen de voorruit gehad op weg er naar toe, met een sterretje als gevolg. Gelukkig ben ik daarvoor verzekerd en hebben we Carglass.
Verder merk ik dat met veel snelwegkilometers en nederlandse snelheden het verbruik flink zakt.
Volgens de boordcomputer 7,5 l/100 km, maar in werkelijkheid rond de 8,2. Nog steeds niet slecht vind ik overigens.
16-02-2011: Vandaag heb ik een PhatNoise harddisk ingebouwd die in plaats van de cd wisselaar is gekomen. Overigens anno 2001 een dure (ongeveer €1100) originele VAG-optie. Via e-bay gekocht (€70) met nog eens een kabeltje van $16,95 (ook via e-bay) gemonteerd. Het was even rommelen met de software. Die is verouderd en wordt niet meer ge-update gezien de opkomst van de i-Pod in de auto. Gelukkig heb ik goede ict relaties, het resultaat mag er zijn. Perfect geluid met 20 gB muziek. Het laat zich bedienen via de radio concert als ware het een cd-wisselaar.
Morgen wordt een carkit ingebouwd. Ben benieuwd, want het Bose sound system zorgt nog al eens voor problemen. Deze jongens zeggen dat het met een speciale mute box kan.
We zullen het zien.
23-02-2011: Het werkt goed, er is (17-02) een Parrot MKi 9100 gemonteerd. Met de mute box werkt dit goed i.c.m. het Bose sound system. Die mute box is overigens wel een duur ding (€126,-), eigenlijk een geheel nieuwe kabelboom voor de speakeraansluitingen met een kastje er tussen.
Kan ook nog een usb of iPod aansluiten. Het geluid komt dan wel over alle speakers (net als de telefoon), maar niet via de normale versterker. Het volume wordt dan met de carkit bediening geregeld. Minder goed geluid dan de PhatNoise harddisk speler dus. Heb voor deze carkit gekozen, vanwege het kleine display en kleine bedieningspaneel, zodat het prachtige TT interieur vrijwel onaangetast blijft.
21-04-2011: Het gemiddelde verbruik (spritmonitor) ligt met vrij veel nederlands snelweggebruik en daarbij horende snelheden op 8,50 l/100 km oftewel 1 l op 11,76 km. Het is nog steeds dalende. De verbruiksmeter van de auto is veelal zo'n 8% optimistischer.
In dat verbruik zit echter ook een stukje hardrijden en met het mooie voorjaarsweer ook veel open en enkele plezierritjes.
Ik wilde het wel eens weten, begin maart, 's avonds laat op de A1. Bij 220 km/h ben ik maar gestopt, bang voor mijn rijbewijs. De snelheid van de auto was nog steeds aan het toenemen. Daarbij is de snelheidsmeter erg nauwkeurig 122 op de teller is 120 op de TomTom (dit gemeten op de winterbanden). Bij 220 had ik geen tijd om te kijken wat de TomTom toen aangaf, aangezien er ook nog wat ander verkeer was.
01-11-2011: Van de zomer en hardtop gekocht en inmiddels zit die ook op de auto. Apart gezicht en de auto is er erg stiller door geworden. Wel valt nu meer het motorgeluid op. Doordat er toch een aardig gewicht op de bovenkant van de auto is bijgekomen helt deze nu iets meer over en vind ik hem daardoor iets minder alert sturen.
Sinds ik de auto heb haal ik een gemiddeld gebruik van 8,29 l/100 km. Normaal nederlands gebruik met af en toe een uitstapje. Dat blijf ik netjes vinden voor een dergelijke auto.
31-01-2012: Hardtop voldoet goed in de winter. Ik krijg er veel opmerkingen over dat het wel leuk staat, ondanks dat ik het een nogal bol dakje vind. Ik rij nogal veel op de snelweg en de TT loopt vrij veel toeren (ongeveer 3200 rpm bij 120 kmh). Had misschien toch een 220 pk quattro moeten nemen, voornamelijk vanwege de zesbak. Auto blijft bekijks trekken en ik blijf het ook leuk vinden er mee te rijden. Ik rij er nu ongeveer 17.000 km op jaarbasis mee. Gemiddeld verbruik nu naar 8,23 l/100km (spritmonitor).
05-11-2012: Met pijn in het hart is de auto ingeruild voor een veel praktischer en goedkopere auto; een VW Up! We gebruikten de TT eigenlijks nauwelijks waarvoor ze bedoeld was: lekker touren.
Er werden voornamelijk snelweg kilometers mee gemaakt. Welliswaar vanaf het voorjaar tot in het najaar als het even kon open, maar de auto komt beter tot zijn recht op binnenwegen. Het werd zo wel een heel dure hobby. Auto is in perfecte staat.
ALGEMEEN:
Het open rijden is een genot. Op de snelweg is het onthaasten en rij ik vaak 100 op de cruise control. Op kleine weggetjes tijdens pleziertochtjes nodigt de auto uit tot wat sportiever gedrag. Er valt echter ook in alle rust te genieten en lekker schakellui mee te rijden. Een auto met twee gezichten derhalve.
In deze roadster zit je niet volledig uit de wind zoals in vele moderne cabrio's met stalen dak, maar dat geeft juist het echte open gevoel. De stereo is ook goed open te gebruiken, al zal je regelmatig aan de volumeknop moeten draaien bij wisselende snelheden. De harddisk speler voldoet goed al vind ik het geluid aanzienlijk doffer dan dat van de radio.
Op een landelijk plezierritje zet ik de stereo vaak uit om van de motorbrom te genieten. De motor zelf maakt niet een heel bijzonder geluid, maar de uitlaat wel degelijk. Bij een goed warm gereden motor vol optrekken en dan gas loslaten zijn kleine plofjes hoorbaar. Op constante snlheid hoor je heerlijk de omgevingsgeluiden van het buitenleven. Heerlijk genieten dus.
Het blijft voor sommigen misschien een kappersauto, maar ik blijf het een hele fijne en mooie auto vinden en geniet er elke dag van. Ik zit er dan ook niet zo mee, met dat imago. Het meest lastige is wellicht het steeds te moeten uitleggen waarom nu juist die (i.p.v. bijv. een Z3 of Mx5).
Heel simpel, deze is als enige van die drie vanwege de interieurruimte goed dagelijks te gebruiken, een echte cabrio/roadster met softtop en heeft ook nog eens een grote kofferbak (dak open of dicht maakt niet uit). Die kofferbak is voor mij noodzakelijk in het dagelijks gebruik, waardaar eerder genoemden zowiezo af vallen.
Daarbij is dit interieur vele malen mooier dan de andere twee (vrijwel onbetwist) en voor mij het exterieur ook. Prestaties zijn gecombineerd met een laag gebruik gewoonweg goed te noemen en dat zal bij een Z3 niet lukken, tenzij je een zescilinder neemt. Die is echter wel veel dorstiger.
Een goede keus dus een TT.
Mankementjes/Onderhoud
- 120.804 km
05-01-2011: Tot op heden nog geen problemen, behalve 2 langzaam leeg lopende voorbanden (langs de smerige velgrand) en 2 gecupte achterbanden, maar die zijn binnenkort toch al aan vervanging toe. Kosten verhelpen lekkage €46,00
10-03-2011: km stand 95.381. De auto kwam op de snelweg nooit goed op temperatuur, maar bleef bij ongeveer 72°C hangen. Alleen als je dan de file in reed kwam de thermometer richting de 90°C, om bij rijden meteen weer te zakken. Daarom is besloten het te gaan zoeken in de thermostaat en niet in het instrumentenpaneel (ook een bekend TT euvel). Door mijn garage (Auto Service Wesepe) is de thermostaat en de als gevolg daarvan de koelvloeistof vervangen. Probleem is opgelost. Kosten €133,69.
15-03-2011: km stand 95.429. Twee banden vervangen. Profiel viel nog mee ongeveer 3,8 mm, maar zijn oud/poreus en door het vele stlstaan gecupt. Ze zaten achter, echter na het weer overgaan op zomerbanden heb ik ze voorop gezet, zodat de nieuwe daar nu zitten. Twee maal Continental SportContact 3 FR in de maat 225/45ZR17 91Y. Kosten €300,-
01-04-2011: km stand 96.241. Problemen met de koeling waren er nog steeds. De auto kwam wel goed op temperatuur na het vervangen van de thermostaat, maar werd erg warm als je na of tijdens een rit stil ging staan. De temperatuur liep dan richting 110 gr C, zonder dat de ventilator aansloeg. Met airco aan sloeg de fan overigens wel aan. Bleek in het stuuraparaat van de ventilator te zitten, een bekend euvel van de TT. Kastje vervangen; uurtje zelf sleutelen. De ventilator slaat nu aan (bijna niet te horen), bij ongeveer 107 gr C, waarna de motor weer netjes richting de 90 gr gaat. Kosten onderdeel €155,47.
23-05-2011: km stand 99.737. Lampje inclusief houder van de nummerplaatverlichting vervangen. €9,47
04-10-2011: km stand 106.561. Auto is nu een jaar in mijn bezit en moest voor APK en jaarlijks onderhoud. IK hem meteen als extra dingen een volledige airco service laten uitvoeren en heeft het dashboard een overhaul gekregen met nieuwe display en temp- en benzinemeter reparaties. Verder bleek een temp sensor, luchtmassameter, een vacuumslang en een kabel van de handrem aan vervanging toe. Alles bij elkaar niet goedkoop, maar dat weet je van te voren bij dit soort auto's. Hoop dat het volgend jaar mee valt. Kosten €754,76.
27-01-2012: km stand 110.934. Eindelijk is het probleem met de koelvoeistof temperatuur opgelost. De thermostaat (origineel Audi) die op 10-03-2011 gemonteerd is bleek zijn werk ook niet goed te doen. Nu eindelijk alles goed. Jammer dat de diagnose zo lang heeft moetenduren, maar je verwacht natuurlijk niet dat een nieuw, net vervangen onderdeel niet goed is. Vervangen onder garantie.
05-10-2012: km stand 119.919. Auto is ingeruild echter nog even op de Up! wachten. Wel even APK moeten doen. Twee stadslichten vervangen. €37,76.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.