Audi TT Coupé 2.0 TFSI Pro Line + (2015)

autoreview

Audi TT Coupé 2.0 TFSI Pro Line + (2015)

Signalement

UitvoeringTT Coupé 2.0 TFSI Pro Line +
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10.939 km
KM-stand laatst15.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De weg naar weer een TT

  • 10.939 km

Van een Suzuki Swift 1.3 naar een VW Passat 1.8T, een Audi TT 1.8T Quattro, VW Touran 2.0 TDI, Skoda Octavia RS naar toch weer een TT…

De Swift was de eerste auto van mijn vrouw. Een fijn karretje maar niet echt voor grote stukken. De Passat is vervolgens aangeschaft met het idee dat er kinderen zouden waarmee dit een praktische auto zou zijn. Die kinderen kwamen echter niet. Daarna een TT 225 Quattro van de eerste generatie die alles was wat de Passat niet was. Dit was een geweldige auto maar de onderdelen werden langzamerhand wat schaarser en de auto ouder met best wat reparaties en gebreken tot gevolg.

Omdat het zo leek te zijn dat er toch weer een grote auto nodig was, een VW Touran TDI DSG gekocht. De TT bleef nog even maar uiteindelijk werd er nauwelijks meer in gereden en rationeel gezien was het beter om afscheid te nemen. De Touran was een prima voertuig en reed lekker maar erg lelijk, duur in MRB en de ruimte was uiteindelijk niet nodig. Deze bus uiteindelijk ingeruild voor een kleinere en leukere auto met wel een grote kofferbak vanwege de hond. Er kwam een Octavia RS voor in de plaats. De kofferbak van een Octavia was perfect voor onze grote hond. De keren dat ik heb gehoord dat de Skoda echt een heel fijne auto was maar dat de TT toch enorm gemist werd zijn echter bijna ontelbaar. De hond bleek uiteindelijk ook op de achterbank van de andere auto te passen waardoor de Octavia wat ruimte betreft niet meer zo noodzakelijk was.

De zoektocht naar een TT met vrij specifieke eisen van mijn vrouw werd langzaam maar zeker gestart. De voorkeur ging uit naar een Youngtimer (want zakelijk aantrekkelijk) maar dan wel met 2 uitlaten die niet naast elkaar mochten zitten (vrouwenlogica) en bij voorkeur een zwarte hemel. Verder geen beige/ groen, geen rood interieur, geen baseball interieur en het moest en zou een handgeschakelde versie zijn (Coupé, geen Cabrio). Met deze eisen kom je alleen uit bij een TTS of een V6 waarbij de handbakken niet voor het oprapen liggen.

Stiekem ook af en toe naar het voorlaatste model gekeken en daar kwam opeens de perfecte kandidaat voorbij: Een zwarte TT 8S uit 2015 met handgeschakelde versnellingsbak, 2 uitlaten niet naast elkaar en een mooi alcantara interieur. Een zwarte hemel zat er helaas niet in maar dit bleek geen onoverkomelijk punt. Als kers op de taart had de bijna 9 jaar oude origineel Nederlandse auto pas 10.939 km gelopen en was dus eigenlijk nog steeds nieuw.

Door mijn vrouw werd nog even gedacht dat dit te modern zou zijn maar toen ik zag dat mijn zij ondanks een flinke kater tijdens de proefrit een enorme smile op haar gezicht had wist ik dat dit hem moest worden. De Skoda hebben we voor een laag bedag ingeruild (die werd een week later voor het dubbele verkocht) en na het achterlaten van een flink bedrag kon de TT 2 weken later worden opgehaald.

De eerste ervaringen met de TT

  • 15.000 km

Uiteraard is er geen mogelijkheid om iets te kiezen in de configuratie bij een occasion maar wat hebben we nu eigenlijk gekocht? Wanneer ik in de App kijk naar de uitrusting dan zien we buiten de standaard de volgende opties:

- Parkeerhulp plus (parkeersensoren voor en achter)
- Climate control
- Telefoonvoorbereiding basis
- MMI (navigatie) plus
- Lane Assist
- Stoelverwarming
- Middenarmsteun
- Sportstuur multifunctioneel plus
- Pro Line
- 19 inch 5 arm ster wielen
- Lichtpakket

We hebben er nog een set 18 inch GMP winterwielen bij genomen (in eerste instantie met Hankook banden maar deze bleken wat hoogteslag te hebben. Deze zijn inmiddels vervangen door Pirelli Sottozero banden met AO specificatie waarmee het beter is maar je blijft merken dat het geen originele wielen zijn).

De Audi betreft dus een Pro Line zonder S, waardoor deze auto het standaard uiterlijk heeft zonder de agressievere bumpers en verlaging. Aan de binnenkant valt de afwezigheid van aluminium pedalen en drive select functie op.

De auto beschikt standaard over de virtual cockpit die in 2015 vrij vernieuwend was en nog steeds precies hetzelfde is als de virtual cockpit van onze andere auto (A5 uit 2019). Het interieur oogt erg mooi, de stoelen zitten goed en alles is te bedienen onder handbereik. Puntje van kritiek is hier de armsteun. Deze kan niet ver genoeg naar voren waardoor je er weinig aan hebt.

Een ander punt van kritiek is dat het geluid van de radio echt heel slecht is. Streaming via Bluetooth of Apple CarPlay is beter (equalizer van de telefoon) maar het blijft wel een beetje ondermaats. Apple CarPlay heb ik trouwens later laten activeren want dit zat er standaard niet op. Ook heb ik de navigatiekaarten laten bijwerken (ondanks dat dit bij de koop bedongen was kreeg de dealer dit niet voor elkaar en hield vol dat de laatste update uit 2019 was), verkeersbord herkenning laten activeren en de grootlicht assistent aan laten zetten. Navigatie en bediening van infotainment werkt verder prima.

De achterbank is alleen bruikbaar als extra bagageruimte maar dat wisten we vooraf. De kofferruimte is echter best behoorlijk en de bank kan tevens geklapt worden.

Dan het rijden: Meteen met starten wordt duidelijk dat Audi hier een andere insteek heeft genomen dan bij de andere Audi die we hebben. De auto komt met een mooi sportieve brul tot leven. Er zit standaard een klep in de uitlaat die, zodra deze open staat, een mooi geluid produceert. Dit hoor je buiten de auto maar ook in het interieur is er bij doortrekken een mooie brom te horen. Sturen doet de auto wat licht maar wel mooi direct. Zeker op de 19 inch zomerwielen is er echt geen klagen over het stuurgevoel of de directheid. Omdat het geen S-line betreft is de auto niet verlaagd en dat past hem eigenlijk wel. Verwacht geen Porsche of BMW qua weggedrag maar voor het doel waar wij de auto voor hebben gekocht hoeft dat ook niet. Met de TT hoef je ook niet altijd te knallen. Rustig cruisen is prima mogelijk zonder ergens zenuwachtig te worden.

Het schakelen gaat vrij direct en prettig. Hier moet ik mijn vrouw ook gelijk geven: De handgeschakelde versnellingsbak past de auto perfect en dit maakt rijden toch echt een stuk leuker.

Wat motor betreft lijkt het alsof er meer vermogen in zit dan 230 pk. De auto is relatief licht en speert er werkelijk vandoor bij het intrappen van het gas. Hierbij maakt het niet uit in welke versnelling je zit. Er is altijd meer dan voldoende vermogen beschikbaar en er is ondanks de voorwielaandrijving weinig wielspin (het elektronisch sperdifferentieel zal hieraan bijdragen). Bij een test op een leeg stukje Autobahn werd in no-time de 250 aangetikt. Het is wel zo dat je echt zeer snel boven de limiet zit. Een keer doortrekken in de derde versnelling resulteert meteen in een voor Nederland hoogst illegale 170 km/h. Een veelgehoord kritiekpunt dat dit in een Audi te gemakkelijk gaat kan ik wel begrijpen. De echte beleving heb je niet echt als je je overal aan de snelheidslimiet houdt.

De remmen lijken prima op hun taak berekend en de auto vertraagt mooi stabiel. Ook na herhaaldelijk van hoge snelheid afremmen is van fading niets te merken. Aan de pomp verbruikt de TT vervolgens tussen de 1:13 en 1:15. Dat lijkt me netjes voor dit vermogen.

Het uiterlijk is natuurlijk smaak gebonden maar persoonlijk vind ik het een plaatje. Aan de voorzijde lijkt het een beetje een baby R8 en ook de achterzijde smoelt lekker. Naar mijn idee beter dan het voorgaande model.

Problemen zijn er nog niet geweest (of het moeten de after-market wielen zijn maar daar kan Audi niets aan doen). Updates volgen bij onderhoud of bijzonderheden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.