Audi S6 e-tron Sportback (2025)

autoreview

Audi S6 e-tron Sportback (2025)

Signalement

UitvoeringS6 e-tron Sportback
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

A6 E-Tron 83Kwh Sportback

  • 400 km

Hallo,

Vanuit mijn werk mocht ik een nieuwe auto uitzoeken en dit was 1 van de kanshebbers. Ik kom vanuit een Tesla m3 performance en dat is dan ook mijn referentiepunt. Voordat ik de diepte in duik met de Audi is het goed om aan te geven dat een BMW i4 het alternatief is waar ik flink tussen heb getwijfeld. Uit eindelijk is de leaseprijs hierin doorslaggevend geweest. Op het gebied van dynamiek lag de BMW wel dichter bij de Tesla.

Nu toch de Audi en het blijkt mij zeker de comfortabele auto waar ik naar op zoek was . Helaas liet het budget weinig ruimte toe voor opties dus heb ik gekozen voor de Advanced edition met de kleur Malpeloblauw. De kleur is erg modern en het beste te beschrijven als petrol blauw, in het zonlicht wat lichter en met bewolking of schemer oogt de kleur een stuk donkerder, erg blij mee.

Ik heb de 20 inch velgen met banden 235/265 Michelin PS EV banden. Mijn eerste indruk hiervan was met name totaal geen windgeluid, of erg weinig met wind tegen, erg comfortabel, maar daardoor leken de banden juiste meer geluid te produceren. Dit heb ik na de tweede rit aanzienlijk verbeterd door de bandenspanning aan te passen naar de aanbevolen bandenspanning, deze waren te hard opgepompt.

Over het rijden ben ik erg te spreken. Ik zocht een comfortabelere auto en die heb ik zeker gevonden. Ook zonder luchtvering ben ik verrast met het comfort, maar het verschil met de Tesla is natuurlijk erg groot. De standaard stoelen zitten comfortabel, ik mis alleen de mogelijkheid om de hellingshoek in te stellen. (Hebben sportstoelen wel). Daarnaast is het uiteraard vaak gezegd, maar de zitpositie is vrij hoog. Dit draagt wel verder bij aan het comfortgehalte en past mijn inziens wel bij de auto.

Het sturen vind ik belangrijk en voelt goed. Het is licht, maar precies. Vooral nu er geen aandrijving op de voorwielen plaatsvindt. Echter je merkt wel degelijk dat er 2,2 ton de bocht om moet, gelukkig nodigt de auto meer uit voor rustig en comfortabel rijden dan echt hard de bocht om gooien. Na iets meer comfort te krijgen bij de auto zal ik hier nog eens op terug komen.

Op technisch vlak, ondanks diverse berichten, geen stortingen gehad of issues opgemerkt. Enige technische issues zijn keuzes van Audi die mij wel ernstig irriteren. Het standaard geluidssysteem van Audi is ok… maar ook alleen als de optionele verbetering in de online Audi omgeving wordt aangeschaft voor 3 euro per maand. Daarnaast is het niet mogelijk om de dagrijverlichting patronen aan te passen aan de voorzijde ondanks dat ik wel de betere verlichting als optie heb, zonder hier 5 euro per maand voor te betalen. Toch wel jammer dat een premium merk hiervoor kiest en zo de gebruikservaring direct negatief beïnvloed voor die paar euro per maand.

Verder is de ruimte in de kofferbak dikke prima, mijn mountainbike past erin met het wiel er vanaf en ook vrij gemakkelijk. De aflopende daklijn is echter wel beperkend voor de hoofdruimte op de achterbank. Als ik met 1,90 achter mezelf ga zitten kom ik met mijn hoofd wel tegen het dak aan en daarnaast gezien mijn zitpositie voorin schuur ik met mijn knieën tegen de voorstoel. Conclusie, bovenin minder ruimte dan de Tesla, bij de benen meer. Maar voor mij een bewuste keuze, ik heb weinig mensen achterin en de SB vond ik zelf mooier. Voor mensen die vaker lange kinderen of volwassenen achterin hebben, neem vooral de avant.

De app werd door de dealer samen gekoppeld en hier was ik erg blij mee, dit scheelde een hoop zoekwerk. De app werkt goed, is alleen niet zo overzichtelijk als de Tesla app. Alle functies die ik verwachtte zijn aanwezig behalve de optie om het laadvermogen aan te passen. Het is mogelijk met het aanmelden van een locatie, de stroomsterkte te halveren naar 8amp. Liever had ik dit lager gezien zodat ik zoveel mogelijk van mijn zonnepaneel stroom erin kon stoppen.

Dan het laatste punt over efficiëntie, met de enigszins beperkte ervaring kan ik zeggen dat het mij grotendeels meevalt. Op 80/100 wegen behaal ik ca. 16kwh/100km en op de snelweg met gemiddeld 110/120 zit ik op 18,5 kWh/100km.

Ik ga dit over een paar 1000 km van een update voorzien. Mochten er vragen zijn ga ik dat trachten mee te nemen in de update.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.