Audi Q8 e-tron (2023) #2

autoreview

Audi Q8 e-tron (2023)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst8.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel comfort, bizar onzuinig

  • 8.100 km

In December 2022 mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken door een verandering van baan. Daarbij was er de keuze uit de volgende auto's (andere auto's kon ik niet leasen):

Audi Q8 etron
Mercedes EQC
Nissan X-Trail
Hyundai Sante Fe

Een van de belangrijkste eigenschappen waar de auto aan moest voldoen: ruimte voor 5 personen. Daarmee viel de EQC al af (jammer, want ik vond hem het mooist). De Nissan beviel goed, net als de Q8 etron. De Hyundai viel mij tegen; de proefauto had allerlei rammels waar ik mij zeer aan stoorde. Kan dat het deze specifieke auto betrof, maar ik wilde het risico niet nemen dat ik na een paar duizend kilometer nog vier jaar met rammels en zoemen moest rondrijden.

Uiteindelijk is het de etron geworden omdat ik de auto mooier vond en de kosten niet heel ver uit elkaar lagen (verschil was 50 euro per maand).

Qua opties is het een bekend verhaal bij Audi: veel te duur. Voorbeeld: spiegels zijn niet standaard elektrisch inklapbaar. Dat kun je wel als optie nemen, maar dan moet je andere (voor mijn gevoel) onzinnige opties nemen en worden de meerkosten plots 2500 euro. Gelukkig zat al vrijwel alles op de auto, dus ik had niet veel anders te wensen. Ik heb uiteindelijk slechts enkele opties geselecteerd zoals een achteruitrijcamera. Onderbelichtte optie is de tweede laadaansluiting waardoor je aan beide kanten een stekker kunt aansluiten. Die is echt superfijn.

KM 0 tot 1500
Auto werd in mei geleverd, hetgeen erg snel was (4 maanden levertijd; gezien de problemen in andere lijnen bij Audi, had ik dat niet verwacht). Het is een fantastische reisauto gebleken. Het comfort, zowel voor als achter, zijn meer dan prima. De luchtvering is een genot. De auto is wel een beetje lomp en moeilijk in te parkeren, maar daar wen je snel aan. Toch zijn er wat aandachtspuntjes:
- De rijbaan assistent grijpt veel te enthausiast in. Je schrikt jezelf een ongeluk als je bocht tussen de lijnen rijdt en de assistent opeens een ruk aan het stuur geeft. Die zet ik nu standaard uit.
- Het verbruik was wat aan de hoge kant de eerste 1500 km (24kw/100km). Maar dat zou volgens de deskundigen omlaag gaan naar meer acceptabele waarden.
- De passagier in het midden op de achterbank moet goed op zijn knieen letten. De console is dusdanig vorm gegeven dat het wel een moordwapen lijkt voor onderbenen. Waarom die twee uitsteeksels er zitten ontgaat mij. Het esthetisch en praktisch gewoon niet goed.
- Snelheid is goed. Je kunt er goed mee vooruit, maar dat zie je wel meteen aan het verbruik. Meer dan bij een benzine auto heb ik het gevoel.
- Isolatie van de auto is redelijk. Ik had er meer van verwacht. Je hoort buitengeluid best nog wel goed. Maar ook dat went snel.

Voor de rest is het een hele fijne auto. Geen storingen gehad of iets dergelijks.

KM 1500 tot 5000
Het beeld van de eerste 1500 km zet zich voort: comfort van de auto is wat er positief uit blijft springen. Het verbruik zakt inderdaad langzaam weg naar 22 kw/100km. Verder nog geen storingen gehad of andere problemen. Zeer tevreden over de auto.

KM 5000 tot 10000
De temperaturen beginnen te zakken. Ik was benieuwd wat dit voor een effect zou hebben op het verbruik. De auto is niet de meest zuinige, dus was ik benieuwd wat er zou gaan gebeuren. En ik moet eerlijk zijn dat ik daar een beetje van schrik. Met de huidige temperaturen van rond de 10 graden in de ochtend en maxima van rond de 15 graden (begin herfst) zie ik het verbruik serieus hoger worden. Het varieert nu tussen de 28 en 32 kw/km. Dat is 30% tot 50% hoger dan in de zomer. En het is nog niet eens koud. Ik houd mijn hart vast als de temperaturen tussen de 0 en 5 graden liggen. Nu zou dit aan mijn rijstijl kunnen liggen, maar ik rij met deze auto praktisch op eieren. Ik trek niet snel op, gebruik de regeneratie volop en rijd op de snelweg 100 (ook na 7 uur 's avonds). Ik weet ook niet wat ik nog kan doen om zuiniger te rijden (behalve de airco uit zetten).
In de herstomstandigheden is het rijbereik niet veel meer dan 350 km op een volle lading. Je zou toch zeggen: dat moet toch efficienter kunnen. Als deze trend zich doorzet, dan is het rijbereik in de winter niet veel meer dan 300 km. Nog altijd voldoende voor dagdagelijks verkeer, maar ik blijf er bij: dit kan veel efficienter voor een auto van deze prijs. Bovendien wil ik niet iedere avond moeten opladen. Dat vind ik te belachelijk voor woorden.
Voor het overige blijft het wel een genot om in de auto te rijden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.