Audi Q8 60 TFSI e quattro Competition (2023)

autoreview

Audi Q8 60 TFSI e quattro Competition (2023)

Signalement

UitvoeringQ8 60 TFSI e quattro Competition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom buitenbeentje!

  • 5.000 km

Nadat de review van mijn vorige wagen (A6 Avant 2019) de eerste review van dat specifieke model bleek te zijn, doe ik het bij deze nog even over... Er zijn immers nog geen reviews van de "originele" Q8 hier. Het is ook wel een buitenbeentje die je niet enorm vaak ziet rijden. Benieuwd wat men ervan vindt, al weet ik dat het ook niet altijd even positief zal zijn :)

Even uitleggen hoe ik bij deze ben terechtgekomen. Ik woon in België en ben zelfstandig. Daardoor is de fiscaliteit rond bedrijfswagens voor mij ook zeer relevant. En deze is onlangs ingrijpend gewijzigd. Ik ga jullie niet vervelen met de details, maar het komt erop neer dat je ruwweg 2 keuzes had: ofwel bestelde je in 2022 (of ten laatste op 30 juni 2023, maar iets minder voordelig) nog een PHEV, ofwel ga je sindsdien enkel nog voor een BEV.

Voor mij betekende dat een keuze tussen ofwel de A6 diesel nog een tweetal jaar rijden en dan in 2025 overschakelen op een BEV, ofwel in 2022 nog een PHEV bestellen en ergens in 2029 overgaan op een BEV.
Ik denk dat BEV's perfect OK zijn tegenwoordig, maar verkoos toch nog de flexibiliteit van een PHEV.

Idealiter zou het een A6 Avant TFSIe geworden zijn, maar het was toch even slikken toen ik die koffer zag. Van een royale 600 liter naar een goede 400 liter. Dat was voor mij een stapje te ver, en dus beginnen kijken naar SUV's. BMW en Audi op de shortlist. Mercedes en Volvo minder mijn ding, Range Rover Sport wel mooi maar werd heel snel heel duur en geen korting te scoren. Testritten gemaakt met een X5 45e en een Q7 60 TFSIe. Beide uitstekende wagens, maar wel wat lomp qua uitzicht.

En dan was er de Q8... Vaak controversieel en je leest er heel uitgesproken meningen over, maar ik vond hem knapper dan de Q7 en met nog steeds een mooie koffer. En dus werd het die!

Een Q8 60 TFSIe Competition Quattro in Gletsjerwit. Getwijfeld over het kleur, maar doordat deze uitvoering met zwarte dakrails en accenten kwam werd een zwarte keur wel heel erg zwart, en dus voor contrasterend wit gegaan.

Optielijst is redelijk lang... Sowieso al heel wat standaard zoals de pneumatische sportophanging, shadow look, virtual cockpit en dergelijke meer.
Daarnaast nog:
Platinum Pack
S Line interieur/exterieur
S Sportzetels, elektrisch regelbaar, met geheugen (beide), geventileerd en met massagefunctie
Verwarmbare zetels voor en achter
Gecapitonneerd Valcona leder
Achterbank Plus
Panoramisch glazen dak
Matrix Led
Comfortarmsteun
Bedieningstoetsen glaslook zwart
360 graden cameras
HUD
Servovergrendeling deuren
Smartphone interface
Verlichtingsmodule pack 1
Sfeerverlichtingpakket plus
Assistentiepakket Tour (ACC, ...)
B&O Premium
Autonoom parkeren met afstandsbediening
Standverwarming en -verkoeling plus
Comfortsleutel (keyless)
Achterklep met voetbeweging
Buitenspiegels verwarmbaar met dag/nacht en geheugen
USB aansluitingen achterin

Alles samen een heel mooi uitgeruste wagen.

Rijden doet hij waanzinnig goed. Ja, het is een zware wagen, en een sportwagen moet je er dan ook niet aan verwachten. Nee, dat comfort dan. De luchtvering doet zijn werk erg goed waardoor hij onverstoorbaar overal door en over glijdt. De geluidsdemping is fantastisch, waardoor de wagen zelfs met het gas vol erop (en de V6 aan het werk) heel stil blijft vanbinnen.
En wat zet je ook grote stappen als dat gas er eens op gaat. De 60 TFSIe beschikt over 460PK (de specificaties in de Autoweek database kloppen niet) wanneer je vol gas geeft, en ook al is dat verre van een dikke Model S, en al is het een zware wagen: hij gaat er toch echt vlot vandoor. En zelfs wanneer de elektriciteit "op" is en het enkel op de V6 gaat, dan nog kom je helemaal niets tekort.

De zetels zitten echt goed, de massagefunctie is een hit (en lijkt niet snel te vervelen). Ook de zetelventilatie heeft zich in september nog bewezen en zal in de zomer heerlijk zijn.
Het pano dak zorgt voor lekker veel lichtinval, de sfeerverlichting maakt hem heel gezellig wanneer het donker wordt.
Alles samen blijkt het een enorm goede metgezel om kilometers af te malen.

Het ruimte-aanbod is ook uitstekend. Als bestuurder en passagier voorin heb je sowieso alle nodige ruimte. Achterin biedt de verschuifbare achterbank de keuze tussen heel erg veel beenruimte en een ruime koffer (meest comfortabel voor het dagelijkse leven) enerzijds en een nog wat grotere koffer anderzijds (voor op reis, lijkt me).

Het elektrisch rijden blijkt ook verrassend nuttig. Met de laadpaal en zonnepanelen thuis kan deze best zuinig worden gereden. Wanneer er niet wordt opgeladen zuipt deze echter als een tierelier. Nu heb ik de eerste 1000 kilometer niet kunnen opladen, waarna het verbruik boven de 10 liter/100km stond (dat is dus slechter dan 1 op 10).
Daarna ben ik wel beginnen laden. In het weekend kan er al quasi 100% op elektriciteit worden gereden, tijdens de week moet ik nog regelmatig wat kilometers doen, maar zelfs dan kan ik het verbruik rond de 5 liter/100km houden. Best tevreden mee zo.

Het plan is om hier zeker een zestal jaar mee te rijden, we gaan het zien. Ik ben er voorlopig in elk geval heel erg tevreden mee!

25000km update

  • 25.000 km

Na 7.5 maand even een korte update. Ondertussen 25000 kilometer gereden, en dat zijn heerlijke kilometers geweest. De rust en stilte binnenin is frappant, zelfs wanneer je de V6 even in toeren trekt. Je merkt bij rustig rijden zelfs nauwelijks wanneer de elektromotor en wanneer de V6 voor aandrijving aan het zorgen is. De overgang is zo ongeveer naadloos, en bij deellast hoor je de benzinemotor eigenlijk niet.

We hebben er ook al een reisje opzitten richting Oostenrijk en Duitsland. Gezin enthousiast: comfortabel en ruim, alles dik naar wens. Het is wel een dingetje om met zo'n bakbeest aan 240 de Autobahn af te jakkeren. Hij ligt als een blok op de weg en komt qua vermogen echt helemaal niets te kort, ook al is hij zo zwaar.

Van de 25000 gereden kilometers is ondertussen 52% elektrisch. Met een rijbereik van de verbrandingsmotor van zo'n 850 kilometer, aangevuld met elektrische kilometers, rij ik nu zo'n 2400 kilometer tussen tankbeurten in. Benzineverbruik staat op 5.8l/100km, en de trend is nog steeds dalend. Bij mooier weer gaat de elektrische range er duidelijk op vooruit.

Hij lijkt ook nog wel sympathiek te ogen, en kleiner dan hij in werkelijkheid is. Hoor je wel eens "wat is dat, een Q5?". Ik vind het best :) . Daarnaast ook al wat spontane enthousiaste reacties gekregen. Een vriend van me met de nieuwste Range Rover Sport krijgt vaak andere reacties, onvriendelijk en bot.

Op naar de zomer nu, dan trekken we ermee richting Kroatie. Ik kijk er nu al naar uit!

50000km update

  • 52.000 km

Alweer 25.000 kilometer verder en dus de 50.000 kilometer gepasseerd, misschien een goed ogenblik voor een korte update.

Ik blijf vol lof over deze wagen. Het comfort blijft op alle vlakken op hoog niveau. De zomerreis richting Kroatië was schitterend. De geventileerde zetels blijken (zoals verwacht) heel erg leuk in de zomer, en het voorkoelen in dat soort klimaat is heerlijk. De (been)ruimte voor iedereen op een niveau dat ik nog niet eerder had, zelfs niet in de A6.

Het verbruik staat ondertussen op 5.2 liter per 100 kilometer, en 54% van de gereden kilometers werden elektrisch afgelegd. Met het gros van die elektrische kilometers afkomstig van de eigen zonnepanelen is de kost per kilometer best goed onder controle.

De plannen voor deze wagen zijn ondertussen licht gewijzigd. Aangezien we deze eigenlijk graag nog lang binnen het gezin houden, zou het plan nu zijn om eind 2026 een BEV te kopen op de zaak en de Q8 over te nemen in de prive.

Problemen zijn er tot hiertoe niet geweest. Ik kan me eigenlijk, als ik alles in beschouwing neem, weinig wagens meer voorstellen die ik nog beter zou vinden als gezinswagen.

Tot binnen 25.000 kilometer!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.