Audi Q8 55 TFSI quattro Pro Line S (2019)

autoreview

Audi Q8 55 TFSI quattro Pro Line S (2019)

Signalement

UitvoeringQ8 55 TFSI quattro Pro Line S
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf115.850 km
KM-stand laatst119.500 km
Lezerswaardering: 48%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vervanger van de Stelvio

  • 115.850 km

Ik begin even met een disclaimer; ik vind het zelf altijd leuk om te lezen wat de beweegreden van mensen zijn om voor hun auto te kiezen. Maar niet iedereen is daar blijkbaar van gecharmeerd gezien de wat negatieve reacties op mijn intro review van de Stelvio destijds. Echter trek ik me daar weinig van aan, maar als je daar niet in geïnteresseerd bent kun je het 1ste deel gewoon overslaan en wachten op mijn 1ste echt rijders review 😊

Na bijna 3 jaar met volle tevreden een Alfa Romeo Stelvio gereden te hebben, werd het gezien de kilometerstand (bijna 240.000 km) tijd voor iets anders. Ondanks dat de Stelvio een erg prettige auto is, wilde ik graag een auto met nog meer ruimte en meer comfort voor de lange afstanden. Als auto freak ben ik een jaar geleden al begonnen met me te oriënteren voor de opvolger van de Stelvio. Daarbij was de keus in eerste instantie gevallen op een Q7 van de vorige generatie (2015). Echter toen bleek dat importen van een hybride facelift versie niet heel veel duurder was, kon het zoek gebied ook wat worden uitgebreid. Toen bestond de shortlist uiteindelijk uit een hybride Q7/Q8/X5/GLE en een Toureg.

Maar sinds de laatste 6 maanden is het importaanbod hiervan behoorlijk verminderd. Daarnaast zijn de prijzen in NL dusdanig gezakt dat er weinig prijsvoordeel meer is door te importeren. Dus toen was het niet meer noodzakelijk om perse naar een hybride versie te zoeken, in NL mocht het ook gewoon een normale benzine versie worden (ook omdat het verschil in maandelijkse kosten door het vervallen van korting op de wegenbelasting voor een hybride auto voor ons niet veel voordeliger is). De GLE en X5 waren ondertussen van de shortlist afgevallen, ondanks dat de X5 in alle tests als beste naar voren kwam. Dat zal vast ook de reden zijn dat je hem relatief veel tegenkomt (en dus juist de reden dat ie bij ons afviel).

De Q8 vind ik persoonlijk een zeer geslaagd model, maar is ook wel de duurste van de 3. De Toureg vind ik persoonlijk stijlvoller in het chroom met de chromen Suzuka velgen dan een Q7; die oogt wat log. Deze Q8 kwam rond april/mei op de markt, echter toen nog buiten budget. Samen met mijn vriendin besloten dat het een Toureg zou gaan worden, omdat deze toch minder patserig is dan een Q8. Maar toen de prijs van deze overvolle Q8 flink gezakt was zijn we toch maar een proefrit gaan maken. Ik was wel verkocht, gelukkig vond mijn vriendin deze in het echt mooier/beter dan op de foto’s (en alle Q8’s met zwarte velgen). Desalniettemin hebben we toen de knoop niet doorgehakt en bleven we zoeken naar een Toureg. Maar omdat een versie met mijn wensen niet te vinden was toch weer even contact opgenomen met verkoper van de Q8 om te vragen of deze nog beschikbaar was en of hij nog een mooie prijs kon maken. Op de prijs kon hij niks doen, omdat deze nog steeds 5k tot 10k goedkoper was de andere beschikbare/vergelijke die te koop aangeboden werden, maar hij wilde ons wel tegemoet komen qua inruil op de Alfa. Dus uiteindelijk de knoop doorgehakt om toch voor deze Q8 te gaan.

Ik ben echt benieuwd hoe goed deze uber SUV, die bijna het summum van comfort zou moeten zijn, bevalt. En of het echt hetgeen is ik uiteindelijk voor ogen had als vervanger van de Alfa. Een greep uit de overvolle optielijst die dit mogelijk moet maken:
• ventilatie en massage stoelen
• head up display
• geluidsisolerend glas
• HD led Matrix koplampen
• B&O premium audi (het peperdure systeem waarbij de tweeters uit het dashboard omhoog komen)
• stoelverwarming achter
• panorama dak
• servosluiting op de deuren
• vierwielbesturing
• interieurvoorverwarming

Je kunt beter vragen wat er eigenlijk niet op zit; want de optielijst laat zien dat de 1ste eigenaar er voor maar liefst ruim 40k (!) aan opties bij besteld heeft. Daarom blijf ik het verbazingwekkend vinden dat niemand anders deze fraaie en volle Q8 opgepikt heeft, die gezien zijn opties en prijs een “koopje” is (zelfs nog bij een officiële VW/ Audi dealer met 12 maanden garantie).

De ervaring, na de eerste 100km, is uiteraard, zeer positief. Je voelt je de koning op de weg, letterlijk en figuurlijk. En wat een rust en comfort. Toch ook al een paar klein minipuntjes:

* wat ook bij de tests naar voren komt; de opbergruimte voorin is vrij beperkt; onder de armsteun past net je telefoon en een klein zakje drop
* Andriod Auto is niet draadloos, dat wil ik nog wel regelen
* voor nu moet ik steeds mijn SIM pincode opgeven bij het instappen, hopelijk is dat ergens een instelling

Over 2 weken volgt een uitgebreider verslag komen over hoe dit alles bevalt. Volgende week staat een lang weekend naar Basel op de agenda, dus een perfecte gelegenheid om de auto meteen goed te leren kennen op zijn meest natuurlijke habitat; de Autobahn.

Eerste indrukken

  • 116.800 km

Om er niet een heel lastig lezend verhaal van te maken hierbij een opsomming van de belangrijkste zaken:

• Het comfort en rijden is echt van een ander niveau dan de Stelvio (die ook echt heerlijk rijdt). Hij is eigenlijk te goed (overbodig) voor de Nederlandse snelwegen, want in DLD komt hij bij snelheden boven de 160km/h pas echt helemaal tot zijn recht/in zijn element. Zo comfortabel en stabiel, echt indrukwekkend.

• Het interieur maakt echt een weelderige indruk met het (in mijn ogen mooie) grijze leer, prachtige schermen, het licht door het panorama dak, mooie sfeerverlichting . Zoals de Engelse zeggen; dit is posh

• De massage stoelen hebben echt “nut” en je hebt echt duidelijk verschillende standen; heerlijk. Al zitten de Veloce stoelen van de Alfa beter

• Mijn vriendin is geen fan van HUD; maar ik vind het echt een toevoeging. Ik heb wel gelezen dat niet (goed) werkt met een zonnebril met gepolariseerde glazen. Grappig dat het lijkt alsof het op de neus geprojecteerd wordt ipv op de vooruit. Jammer is dat de navigatie aanwijzingen alleen werkt met de Audi navi en niet van Google maps via AA

• Jammer vind ik dat de boordcomputer maar 2 standen kent, waarvan je er zelfs maar over 1 “controle” hebt. De korte gaat obv tijd/rit gegevens. De Allspace had er 3 (1 automatische rit gegevens en 2 zelf te kiezen). Dat heeft mijn voorkeur. De Alfa heeft er ook “maar” 2, maar die kun je beide zelf instellen, tegenover dus slechts 1 bij de Q8

• Ik heb geen vergelijk met een versie zonder vierwielbesturing, maar ik merk wel dat de draaicirkel aanzienlijk kleiner is dan de Alfa. Volgens de media moet dit op de snelweg op hogere snelheden in de bochten echt significant beter rijden dan zonder.

• Via de Myaudi app, heb je toegang tot 2 extra diensten (1: Audi Remote; open en sluiten van de deuren op afstand. Interieur voorverwarming activeren. Parkeerpositie / 2: Audi Navigatie Plus; Google bijzondere reisdoelen, satellietkaart, 3D city weergave en nog meer). Deze zijn beide helaas op 29-10 verlopen. Gelukkig is de Remote app niet zo duur (45e per jaar), dat ik deze besteld heb is (eigenlijk alleen voor de interieurvoorverwarming op afstand). De Infotainment app kost 180e per jaar, dat vind ik echt teveel van het goede, zeker omdat Andriod Auto hetzelfde, zo niet beter is. Ik zal later mijn bevindingen over de app melden

• Echt jammer is dat de AA niet draadloos is, daar komt dus nog een dongel voor. Overigens heeft de Q8 hetzelfde probleem als de Alfa, dat de usb niet sterk genoeg is om de accu van de telefoon bij te laten. Dus met AA aan loopt de batterij langzaam leeg. Hier moet ik de troefkaart van opladen via de 12v nog proberen

• De 360 graden topview is een welkome optie voor dit bakbeest en werkt erg goed.

• Ik weet dat het niet veilig is en beloof dat ik het niet veel zal gebruiken, maar ik heb de TV functie laten vrijwaren waardoor je ook tijdens het rijden TV kan kijken. Een leuke gadget voor de kinderen

• Al ben ik verre een audiofiel, maar het geluid van de B&O premium is behoorlijk indrukwekkend. Al zou ik er zelf nooit 9.000e voor neertellen, daar dacht de 1ste eigenaar blijkbaar anders over 😉

• Het verbruik valt me in vergelijking tot de Stelvio niet tegen. Ik zit nu gemiddeld op 1:11,0 Dat is dus niet heel veel meer dan de Alfa die aanzienlijk lichter is en maar 4 cilinders heeft ipv de 6 van de Q8

Al met al ben ik heel erg onder de indruk van de Q8, het totale plaatje heeft, zelfs mijn hoge verwachtingen, echt overtroffen. Nu nog hopen dat het ook een betrouwbare auto blijkt. Het roept meteen de vraag/”probleem” op; wat komt hierna? Zelfs een vergelijkebare Q8 vinden wordt nog een behoorlijke uitdaging, want in deze uitvoering met alle opties die erop zitten is deze echt uniek. Zo een staat er niet in de NL te koop. Maar goed dat is voor latere “zorg” (en luxe probleem), voor nu gewoon heel erg veel genieten!

Korte update

  • 119.500 km

Inmiddels weer bijna 2 weken verder. En een paar kleine aanvullingen tov bovenstaande

* ik heb via Car Essentials een Ai box pro gekocht om van draadloos AA gebeuik te maken. Hierover ben ik gematigd tevreden. Het doet idd wat het beloofd (dus draadloos AA met de toevoeging dat je alle apps vanuit de Google playstore kunt installeren en gebruiken. Dus bijv KPN tv, Viaplay). Maar het is niet volledig geïntegreerd binnen het MMI ( dus een aparte omgeving) en heeft je hotspot van de telefoon nodig. Hierdoor is het een aardige toevoeging maar niet, zoals gehoopt, een volwaardige vervanger.

* tijdens de verschillende tests wordt de haptische feedback vaak als mooie toevoeging gezien, maar de praktijk is anders. Het is meer irritant dan dat het een verbetering is. Die staat dus uit.

* de Lync had ook een app om de auto voor te verwarmen, maar dat werkte 50% van de tijd wel en dus 50% vd tijd niet. Bij de Audi werkt die voor nu 100%, dus een extra fijne luxe die interieur voor verwarming. Wat overigens ook gewoon in de auto met behulp van een timer ingesteld kan worden. Maar gezien mijn onregelmatige werktijden/dagen maak hier minder gebruik van

* totaal verbruik is nog steeds 1 op 10. Ritjes over lange afstanden gaat in 1 op 11.5

Tot de volgende update (ergens in 2026)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.