Audi Q6 e-tron performance Advanced edition (2024)

autoreview

Audi Q6 e-tron performance Advanced edition (2024)

Signalement

UitvoeringQ6 e-tron performance Advanced edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst17.642 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk Q6

  • 1.030 km

Na 5 jaar e-tron en 200.030 km is het tijd voor een nieuwe Q6. De e-tron was een heerlijke comfortabele zakelijke reisgenoot en heeft op 1 probleem na met de motoren ons nooit laten staan. Vooral in vakanties naar Spanje, Italië, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden heeft de e-tron mijn gezin overtuigd dat elektrisch rijden erg comfortabel is.

In juni meerdere elektrische auto’s uitgetest en op hoofdlijnen de volgende persoonlijke afwegingen gemaakt:

BMW I5
- Te lage instap
- Valt tegen qua (snel)laden en verbruik
Audi Q8
- Mooier dan de Q6, maar technologisch verouderd
- Duurder in de lease dan de Q6
Audi A6
- Te lage instap en hetzelfde platform als de Q6
- Nog niet leverbaar
EQE SUV
- Interieur is niet mijn smaak
- Te duur als je dezelfde opties meeneemt zoals luchtvering
BMW IX/IX3
- Technologisch verouderd
- Nieuwe IX3 komt pas tweede helft van 2025
Porsche Macan
- Kleiner dan de Q6 met dezelfde techniek
- Veel duurder in aanschaf en lease
KIA EV9
- Te lomp en groot volgens mijn familie
- Rijeigenschappen blijven achter bij Audi
Volvo EX90
- Te duur in de lease
- Niet leverbaar in 2024

Eerste update na 1.000 KM
De Q6 is een heerlijke rustige reisauto met comfortabele stoelen, top wegligging (luchtvering) en voldoende ruimte voor 5 volwassenen. De nieuwe MMI software is een echte verbetering t.o.v. de E-tron met snellere zoektijden en betere navigatie naar snelladers. De Q6 heeft nu een “B” stand, waarmee je de auto met 1 pedaal kunt rijden en de adaptive cruise control werkt nu top.

Wat valt tegen; de beenruimte op de achterbank is minder dan bij de E-tron en ik mis de turbo boost van de E-tron. De Q6 is qua verbruik vergelijkbaar met de E-tron (26 kWh/100 KM) op winterbanden en met de huidige temperaturen en hiermee komt de werkelijke winter actieradius uit op +/- 400KM.

De komende weken staan er veel kilometers gepland en daarna ga ik de review updaten.

5 weken en 5,000KM

  • 5.100 km

We hebben de eerste lange rit naar Zuid-Duitsland gemaakt. De MMI-navigatie plant de route met laadstops perfect, rekening houdend met de laadsnelheid potentie van 270 kWh en zorgt ervoor dat de batterij is opgewarmd wanneer je aankomt bij de snellader. De laadsnelheid is echt top, van 20 naar 80% in 19 minuten waarbij er 60 kWh geladen wordt. In het route overzicht beschikbaar in de MMI kun je elke laadstop zien, hoeveel laadpalen er vrij zijn en welke faciliteiten er aanwezig zijn. Optioneel kun je ervoor kiezen een andere laadstop te selecteren.

De comfortabele stoelen zorgen ervoor dat je ook na een lange rit fit uit de auto stapt. Het interieur van de Q6 is wel minder stil dan de E-tron 55 die wij gewend waren, maar nog steeds een hele stille auto. Wij hebben de herkenning van snelheidsborden uitgezet omdat de Q6 met deze instelling automatisch gaat remmen wanneer het een snelheidsbord herkent met een lagere snelheid dan de gereden snelheid. Daarnaast heeft de dealer de ster sneltoets op het stuur geprogrammeerd om het door de overheid verplichte geluidssignaal uit te zetten wanneer de maximumsnelheid wordt overtreden; zwaar irritant!

De Q6 rijdt heerlijk sportief en de luchtvering zorgt voor een comfortabele wegligging in alle omstandigheden. Wat opvalt is de kleinere draaicirkel t.o.v. de E-tron wat de Q6 een makkelijker te hanteren auto maakt in de binnesteden. In de eerste week werken de systemen in de Q6 zoals adaptieve cruise control nog niet helemaal goed. Volgens de dealer moeten deze systemen zichzelf nog inregelen? De dealer krijgt gelijk, na de eerste week werken ze foutloos en leert de Q6 de instellingen per profiel/sleutel vast te houden. Een van de grootste ergernissen bij de E-tron was de slechte communicatie met de app en in de eerste twee weken lijkt de Q6 ook last te hebben van een slecht werkende app. Na de eerste twee weken geen storingen meer gehad en dat geeft de burger moed.

Qua verbruik en range lijkt de Q6 efficiënter te worden en hebben we de eerste ritten gemaakt met een gemiddelde van 21 kWh/100KM. Over de eerste 5.000 km blijft het verbruik gelijk aan het eerste verslag; 26 kWh op winterbanden mede veroorzaakt door 1.500 KM in Duitsland met de cruise op 140/150 km/u.

De beenruimte achter in de auto en de lane assist wanneer de navigatie niet aan staat blijven tegenvallen. Met de navigatie aan werkt de lane assist overigens wel perfect en we gaan nog uitzoeken waar dit door komt. De gratis grijze kleur met zwarte randen is de grootste meevaller m.n. op zonnige dagen, al is niet iedereen dit met ons eens.

Het volgende verslag volgt als de banden zijn gewisseld voor zomerbanden. We zijn benieuwd wat dit gaat doen met het verbruik en het geluidsniveau in de Q6.

Zomerbanden wissel

  • 12.738 km

Op 25 maart gewisseld van winter- naar zomerbanden en de eerste indruk is dat:
- Het verbruik met 10% afneemt
- De Q6 stiller wordt door minder bander geruis
- De Q6 strakker stuurt

Het verbruik is in de laatste maanden verbeterd, ik kom nu uit op een gemiddelde van 23,3 kWh/100 km en hiermee komt de praktische range uit op rond de 400 km. Ik ben benieuwd hoe het verbruik wordt op de zomerbanden.

De software en de Audi app hebben mij in de afgelopen 2 maanden niet meer in de steek gelaten. De voorverwarming werkt altijd en het lijkt erop dat de Q6 zelflerend is en zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder (of andersom?). Dit merk ik bijvoorbeeld bij het rijden in de B-stand (one pedal drive) waarbij de auto minder snel lijkt te vertragen dan in het begin en vloeiender reageert op wijzigingen.

Wat opvalt is dat we vaak de voordeuren niet dicht hebben, het lijkt alsof we deze harder moeten dicht trekken dan in de e-tron en het trage openen van de laadklep blijft een kleine irritatie. Wat tegenvalt is de geluidskwaliteit van de carkit, deze is duidelijk minder goed dan in de e-tron.

Super praktisch is de mogelijkheid om aan twee kanten te laden (1 kant voor snelladen), zeker op krappe parkeerplekken in parkeergarages biedt dit vaak uitkomst.

Qua rijden, comfort, nieuwe MMI; geen nieuwe updates anders dan dat de DAB radio echt een vooruitgang is t.o.v. de e- tron en dat de nieuwe schermen een enorme stap vooruit zijn qua user interface.

Belangrijkste; de Q6 is een heerlijke betrouwbare reisauto tot nu toe.

Q6 ingeleverd ivm nieuwe baan

  • 17.642 km

In mei begin ik met een nieuwe baan en op 30 april heb afscheid genomen van de Q6.
De Q6 is een heerlijke reisauto en tijdens de laatste 3.000 KM in Nederland kwam het verbruik uit op 20 kWh/100KM. Hiermee kun je makkelijk 400 km rijden op 1 accu lading.
De Q6 is een enorme verbetering t.o.v. de E-tron als het aankomt op software en het gebruik van de app. Met uitzondering van de eerste weken heb ik geen last gehad van storingen en werkt de nieuwe navigatie echt goed voor het plannen van een lange reis.
De E-tron blijft echt de betere auto als het aankomt op stoelen, vermogen en kwaliteit van gebruikte materialen.
Vanaf vandaag tijdelijk overgestapt op een BMW IX1 shortlease en het plan is om over te stappen op de nieuwe IX3 wanneer deze leverbaar is. Ik ben benieuwd hoe de IX1 gaat bevallen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi Q6 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.