Audi Q4 e-tron 45 quattro S edition (2024) #2
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Q4 e-tron 45 quattro S edition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 63.000 km |
Eén brok ergernis
- 63.000 km
Sinds een jaar en 4 maanden rijdt is in een Audi Q45 Quattro –S line., een periode waarin ik 63.000 km heb gereden. Al een jaar en 4 maanden dagelijkse ergernis. Het verbaast mij echt dat ik overwegend positieve reviews zie.
Waarom deze?
De keuze binnen ons bedrijf is beperkt tot de VAG groep. Mijn vorige auto (VW Tiguan, model 2016) stond op 300.000 en had eigenlijk al eerder vervangen moeten worden.
Ten tijde van het maken van de keuze was de nieuwe Skoda Kodiaq nog niet uit en de introductie was al een paar keer uitgesteld. De nieuwe Tiguan was ook voorlopig niet leverbaar en de prijzen nog niet bekend. Beide auto’s vond ik ook niet echt mooi. Ik wilde echter ook niet het vorige model nemen, bij het uitkomen van het nieuwe model rijdt je dan gelijk in een oud model.
De A4 Avant ook nog in overweging gehad, maar ondanks wat facelifts is dat nog steeds een model dat al tig jaar op de markt is. De Q3 was te klein.
Na lang dubben toch voor de Q4 gekozen. Ik vond het gewoon een mooie auto en de (korte) proefrit was wel goed bevallen. Bij de dealer was aangegeven dat ik er makkelijk 400 km op 1 lading mee zou kunnen rijden.
Eigenlijk min of meer de standaard S-line genomen met als extra’s (achteruitrij camera, (kunst) leren bekleding, geïsoleerde zijruiten en de instelbare schokdemping / vering.
Positieve punten:
• Mooie auto, zeker in het wit oogt de auto niet zo massief maar dat is persoonlijk.
• Krachtig (286 PK). Bij de stoplichten ben je zonder moeite snel weg. Inhalen op tweebaansweg is een fluitje van een cent.
• De vierwielaandrijving. In de sneeuw, onverharde paden geen enkel probleem.
• Stilte (maar niet altijd).
• De adaptieve LED koplampen: echt ideaal. Donkere wegen worden bijna verlicht alsof het dag is.
• Fijne stoelen
• De instelbare schokdeming: standaard is de Q4 vrij hard geveerd. In de comfort stand is dit een stuk beter zonder echt zompig te worden. Ga je wat sneller dan onstaat er een lichte neiging tot deinen bij slecht wegdek dan is de sportstand juist weer merkbaar beter.
• Binnenruimte: voor zijn toch beperkte lengte veel binnenruimte en een grote kofferbak.
• Het rijdt heel makkelijk, zeker in de stad. Anderzijds is het erg saai.
• Betrouwbaarheid: af en toe een storing maar verder geen problemen
Tot zover de positieve punten, Audi fans kunnen beter niet verder lezen.
Negatieve punten:
• Audi onwaardige afwerking: veel hard kunststof, stoelrails zichtbaar, niet knellende bekerhouders, ‘metalen lijsten’ zijn van kunststof. Ruitenwissers die herrie maken. Niet premium in ieder geval
• Te weinig aflegruimte, onhandig design middenconsole
• Standaard geluidsinstallatie valt tegen, vooral achterin is het slecht.
• De slider toetsen: al veel over gezegd door vele anderen maar het klopt: vreselijk irritant!
• Actieradius: De beloofde 400 km (dus niet de WLTP van 540 km) nog NOOIT gehaald.
• De voorspelling van de actieradius klopt ook nooit. Deze wordt berekend op basis van het laatste verbruik. Bijv. laatste rit in de stad (dus zuinig), de volgende dag geeft de auto dan bijv. 415 km aan. Als het dan koud is en je gaat de snelweg op, dan ben je na 20 km rijden zo 100 km of meer range kwijt en moet je veel eerder laden.
• Verbindingsproblemen met de telefoon. Heel vaak kan er geen verbinding worden gemaakt (terwijl de auto 10 sec ervoor nog ongevraagd Spotify speelde) of krijg je de vraag met welke telefoon je wilt verbinden (Nou, dezelfde als die ik iedere dag bij me heb!!!).
• Berekening van de laadstops kloppen niet en kiest hele vreemde plaatsen (van de snelweg af). Je kan er niet op vertrouwen want vaak haal je het aangegeven laadpunt niet.
• Hoog verbruik in de winter. De verwarming van de batterij vreet stroom, veel meer dan de verwarming van het interieur. Ook al zit je in de kou, stroomverbruik blijft hoog.
• Veel ergernissen (zie verder op)
• Veel repeterende stompzinnige vragen en opmerkingen (Wilt u de auto laten rollen?)
• Veel onzinnige meldingen (Telefoon heeft geen data verbinding) die je ook weer moet wegklikken. Anders blijft deze melding gewoon staan ondanks dat je allang weer verbinding hebt.
• Rij niet zonder telefoon want dan raakt de auto helemaal in paniek. Hij blijft zoeken naar verbinding en blijft melden in het scherm (en met pingeltjes en geluidjes) dat er geen verbinding is.
• Noodhulptoets (heel gevoelige tiptoets,onverlicht ) zit naast de bediening van de interieurverlichting boven je hoofd. Ik heb ze al een paar keer aan de lijn gehad.
• Tijdens het rijden kan je alleen via spraak de actieve navigatie of je telefoon bedienen (Zowel de Audi navi als google maps). Op zich geen ramp als ze zouden begrijpen wat je zegt. Met name buitenlandse (plaats) namen begrijpen deze systemen NOOIT. Google is wat beter dan het Audi systeem want dat begrijpt echt niks. Hemeltergend !
• De voor velen zaligmakende “Brake stand” vind ik niet fijn. Elke beweging van het gaspedaal voel je. Daar waar je verwacht dat de auto doorrolt of licht vertraagt (zoals gas los in de hoogste versnelling), remt de auto heel sterk af. Het zal wel aan mij liggen maar ik gebruik ‘m niet.
• De auto remde iedere keer automatisch af bij (te) dicht rijden op voorganger, naderen van rotondes, bochten en bij het binnen rijden van de bebouwde kom. Op het eerste gezicht handig maar het was, naar mijn smaak, altijd te vroeg zodat je toch weer gas bij moet geven. Na lang zoeken in de handige menu's, bleek het de automatische regeneratie van de batterij te zijn.
• Voor alles vind de auto het nodig om een geluidje te maken, meestal is dit een PING. Laatst hoorde ik tijdens het luisteren van muziek steeds een PING! Geërgerd begon ik te zoeken wat dat ding nou weer had…. Het bleek een triangel in de muziek te zijn.
De grootste ergernis is echter hoe Audi om is gegaan met de verplichte veiligheidssystemen en de andere ‘handige’ uitvindingen. OK, de waarschuwingen bij overschrijding van de snelheidslimiet (en de lane assist) zijn verplicht maar had het in godsnaam makkelijk uit schakelbaar gemaakt. Je moet 5 handelingen verrichten om het uit te schakelen:
• Knop beneden in het aflegvak indrukken voor het keuze menu, dat heel vaak 3 tot 4 keer weer verdwijnt voordat je hand bij het scherm is. Grr!
• 3 maal klikken op het scherm door de submenu’s voordat het uit is. Daarbij moet de laatste keer heel nadrukkelijk worden geduwd (1 sec) anders springt het weer op aan.
• Vervolgens moet je het ook weer uit het menu klikken. Anders blijft het gewoon open staan.
Lane assist kan je uitzetten door 5 seconden op een klein knopje te duwen op het uiteinde van de richting aanwijzer te duwen. Doe het niet 4,9 seconden want dan blijft het aan en je krijgt ook nog een instructie hoe het uit te zetten. Oh ja, je hoort ook weer ping!
En dat tig keer per dag. Want elke keer dat de auto uitgaat (en dat gebeurt vaak, zie hieronder) moet alles opnieuw worden uitgezet.
Bij Audi vonden ze het namelijk een goed idee om in de stoel een start / stop knop aan te brengen. Dus zitten is “aan, opstaan ( of enigszins los komen van zitting of rugleuning”) is “uit”. Waarom zit er dan een start / stop knop op?
Gevolgen:
• De radio/spotify begint te spelen als je gaat zitten, ook om 5 uur s ochtends
• Je moet nog wat uit de kofferbak pakken, auto “uit”, alles opnieuw instellen.
• Je pakt wat diep uit het dashboardkastje: Dus je rug komt los, en ja hoor auto “uit”.
• Bestuurder stapt uit (bijv. om te laden): airco uit, radio uit, raampjes niet meer te bedienen, etc. echt lekker voor de passagiers. De auto kan je weer aanzetten met de start knop. Na een belerende waarschuwing over het elektriciteitsverbruik en het leegraken van de accu, blijft deze dan welgeteld 2 minuten aan.
Bij lange reizen (ski of zomervakantie) neem ik vaak een dakkoffer en/of fietsendrager. Dit heeft een extreme invloed op het verbruik en de actieradius. Een lage buitentemperatuur maakt het nog erger, en laag is eigenlijk al onder 15 graden. Tijdens deze reizen ligt het verbruik op 24 tot 26 kWh per 100 km. Soms ook meer, soms wat minder.
Een reis 1000 à 1100 km is 5 tot 6 keer laden (afhankelijk van de buitentemperatuur). Waar je er vroeger 10 tot 11 uur over deed is nu 15 tot 16 uur (of erger). Dus eigenlijk niet meer te doen in 1 dag.
Ook vervelend is dat het dak niet goed geïsoleerd is. Het wordt echt lawaaiig in de auto met dakkoffer. In mijn vorige auto was, dit veel minder.
Zonder fietsendrager of dakkoffer kom je wel wat verder, ca. 30 à 350 km. Het feit dat je zo vaak moet laden, komt ook doordat dat je maar tot ca. 80% laadt (de resterende 20% duurt te lang) en vanaf 15-20% alweer moet gaan kijken naar je volgende paal. Dan blijft van de 80 kWh maar 50 kWh over voor je range tussen de stops en dat is ca. 200 km.
Kortom juist waar je een lekkere reisauto denkt te hebben, ben je continue bezig met de status van je batterij en te kijken waar je kan laden of je bent aan het laden.
Ik vraag me echt af of deze auto überhaupt getest is vooraf? Als testrijder moet je toch ook tegen als die ergernissen aan lopen?
Dit is de duurste auto die ik ooit heb gehad en ik heb nog nooit zo’n rotauto gehad. Nog geen eens door het elektrische rijden zelf maar door alle waarschuwingen, beperkingen en de piepjes en de keuzes die Audi heeft gemaakt. Ik kan het irritante ping geluid niet meer horen. Dit had echt veel beter gekund!
Bij 8 maanden hebben we nog geprobeerd de auto in te ruilen maar na 8 maanden en 30.000 km had de auto al 28.000 euro afgeschreven.
Ik heb al een paar keer gedroomd dat de auto helemaal in elkaar gereden werd en dat ik de veroorzaker van het ongeluk bedankte.
Misschien ga ik voor één laatste keer ‘m toch aftanken met benzine….
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi Q4 e-tron
Lees ook

Audi Q4 e-tron met vierwielaandrijving fors goedkoper

Vergelijkende Test: Audi Q4 e-tron vs. Toyota Mirai

Deze Toyota Carina II Wagon is wat wij ooit een flinke bak vonden - In het Wild

Deze Opel Ascona is niet mooi, maar geeft wel een perfect tijdsbeeld - Liefhebber gezocht


Lezersreacties (0)
Reageren