Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q4 e-tron 40 Advanced edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 18.150 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
Eerste indrukken
- 18.500 km
He he, eindelijk van die Opel af. Dat is wat als eerste door me heen ging toen ik deze auto uit de leasepool mocht gaan gebruiken per deze maand. Nadeel van een poolauto is dat je hem niet helemaal zelf kunt configureren, en deze mist wel wat zaken die ik er zelf wel bij gekozen zou hebben. Daarover later meer.
Voordat ik deze keuze maakte heb ik in een stuk of wat andere BEV's gereden, waaronder Kia, Tesla, BYD, Volvo. In de pool was de keuze wat beperkt: Een Kia EV6 met kleine batterij, een ID.4, een Enyaq en nog wat kleinere auto's waar ik geen interesse in had. De keuze voor deze Audi was simpel: Ik vind hem de mooiste van het stel, en had ook nog nooit Audi gereden dus dit was een mooie gelegenheid.
Sinds heel kort in mij bezet dus ik kan nu alleen nog de eerste indrukken geven.
Looks:
Niet iedereen kan die grote-bek-nepgrille waarderen, maar eerlijk gezegd vind ik hem in het contrast met het zwart best mooi. En ook de rest van het lijnenspel kan me wel bekoren met wat contrasterende chroomelementen. Binnenin is het niet te vergelijken met iets als een Audi A4 en daar klagen veel mensen over. Maar ondanks dat voelt het interieur voor mij als een hele prettige omgeving. Echt nog als een auto om mee te rijden, in plaats van al die cost-cutting onder het mom van minimalistisch design in al die andere merken.
Comfort:
Waar ik een paar maand geleden nog riep dat de vorige Opel Grandland ergonomisch prettig aanvoelde, is dit echt wel van een hogere categorie. Wauw wat zit dit ding heerlijk. Een het rijden is het beste te beschrijven als verfijnd. Niet overdreven comfortabel, maar ook nooit springerig. Niet overdreven sportief, maar altijd bij de les. De laatste keer dat ik dit soort verfijning voelde bij het rijden was in mijn BMW 3-serie zo'n 10 jaar geleden. En dat is best een compliment. Niet dat ik wil zeggen dat deze auto dezelfde dynamiek biedt hoor. Hij is duidelijk gemaakt om met rafinnement comfortabel te reizen. Dat is ook te merken aan de gasrespons: Niet dat ik hem sloom wil noemen, maar het vermogen wordt soepel opgebouwd in plaats van dat de auto je per se een duw in de rug wil geven. En stil, dat is hij ook. Ik dacht zelfs even dat er accoustisch glas in deze auto zat, maar dat is niet het geval. Ook belangrijk: geen kraakjes. ik hoop dat dat zo blijft.
Batterij en aandrijflijn:
Een poolauto is natuurlijk altijd een 2e-handsje, en bij BEV's is het dan spannend of de vorige berijder wel netjes met de batterij is omgesprongen. Ik kan er natuurlijk nu nog niet zoveel over zeggen, maar er lijkt weinig tot geen degradatie te zijn. Alles werkt soepel en ik hoef totaal geen moeite te doen om rond de 17KWh/100km te komen. Tot nu toe alleen destination charging gedaan op 11KW, en de laadpaal voor thuis moet er nog komen. Als ik wat meer ervaringen heb zal ik die tzt wel delen. De aandrijflijn dan: 204pk is echt zat voor dagelijks gebruik. En het soepele rijgedrag nodigt me ook echt uit om de aandrijflijn met dezelfde souplesse te behandelen. Verbruik dan: afgaande op mijn woon-werkritten lijk ik op de snelweg dik boven de 400 km te kunnen halen op een volledige lading. In de winter wordt dat vast veel minder, maar met thuisladen erbij gaat dat geen issue worden.
Rijhulpsystemen:
Tja, daarvan heeft hij er niet zoveel, ondanks dat het een advanced edition is. Het beruchte ontbreken van een achteruitrijcamera is bij de meesten wel bekend, maar ook een buitenspiegel die automatisch bijdraait bij achteruitrijden is een optie. Adaptive cruise control? Optie. Active lane assist? Optie. Is het dan alleen maar kommer en kwel? Gelukkig niet. Er zitten nog genoeg hulpsystemen op om je in elk geval te waarschuwen als je wat te dicht bij voorliggers of de andere rijstrok komt. En als je niet luistert geeft hij een subtiele ruk aan je stuur (of remt hij automatisch) om het in elk geval veilig te houden. Ook een vermoeidheidssensor. Ik ben benieuwd wanneer deze mij gaat waarschuwen, en of ik dat dan terecht vind. Het fijnste hulpsysteem vind ik de automatische regeneratie: Laat je gas los, dan laat hij de auto coasten. Kom je dan iets te dicht op je voorganger of ga je een bocht tegemoet? Dan regenereert de auto automatisch wat meer om je subtiel af te remmen. En dat systeem werkt verbazend goed. Ik ga het blijven testen om te zien of ik toch in de verleiding kom om de B-modus te gebruiken, maar voorlopig is dat niet het geval.
Infotainmentsysteem:
Mijn eerste ervaring met MMI. Werkt soepel en snel, al is het aantal knoppen/widgets wel erg groot waardoor ik nog vaak echt moeten zoeken waar bepaalde functies verstopt zitten. Gelukkig zijn er fysieke knoppen voor alles waarvoor je die graag wilt hebben. Van de stuurwielbediening snap ik niet dat zoveel mensen er over klagen. Voor mij voelt het drukken en swipen nu al heel natuurlijk aan. Is MMI en de rest van de bediening perfect? Zeker niet. De volumeknop op de middenconsole reageert veel te gevoelig, de voice control is erg traag en begrijpt vaak niet wat ik nou van haar wil. Nou moet ik wel toegeven dat ik dat laatste met bijna alle auto's zo ervaar, inclusief de google assistent. Bij mijn proefrit met een BYD ervaarde ik hoe het zou kunnen zijn: die auto begreep gewoon alles, zelfs als ik volzinnen gebruikte met daarin meerdere verschillende opdrachten. Daar kan de concurrentie echt nog wat van leren. Overigens heeft de virutal cockpit ook een speciale e-tron modus, maar je raad het al: dat is een Optie. Kom op Audi!
Indruk tot nu toe:
Ik heb natuurlijk mazzel dat ik deze pas ben gaan rijden nadat de grootste problemen met software waren opgelost. Wat ik zo gelezen heb zou ik als early adopter echt niet gelukkig zijn geweest. Maar nu kan ik niet anders dan heel blij zijn met deze mooie, ruime, comfortabele auto. Ik hoop op heel veel veilige en prettige kilometers. Het is na de vorige auto in alle opzichten een verademing. Behalve voor de fiscale bijtelling dan, want oef wat is deze auto duur (ca €63000)!
Wordt vervolgd.
We moeten het over de MMI gaan hebben
- 23.540 km
Na de eerste indrukken en een paar duizend kilometers aan korte en lange ritten is het tijd voor wat updates de komende maanden. Deze keer focus ik me op de MMI en bijbehorende Audi-connect functionaliteit. Want ja, daar valt inmiddels best wat over te melden.
Allereerst: MMI doet een hele hoop dingen goed. Maar een miljardenbedrijf als Audi dat zich in de premium-markt begeeft moet niet een hoop dingen goed doen. Die moet alles goed doen. En er zijn twee zaken die voor veel berijders echt behoorlijk irritant kunnen zijn.
Allereerst de radio. Als je graag naar je favoriete radiostation luistert dan is deze auto niet je vriend. Hij raakt telkens alle favorieten kwijt, en schakelt dan naar het eerste station dat 'ie kan vinden (in mijn geval Arrow classic rock). Vaak gebeurt dat zelfs terwijl je naar een ander station aan het luisteren bent. Ik heb geen idee waarom dit gebeurt maar aan de Audi fora op internet te zien ben ik zeker niet de enige die met deze bug te maken heeft. Nu luister ik weinig radio, en als ik dat doe, doe ik dat via de MyTuner radio App die ook via Android Auto te gebruiken is. Voor mij geen echt issue dus deze bug, maar het mag gewoon niet voorkomen.
En dan de Audi connect. Of beter gezegd: de Audi trying-to-connect diensten. Want man man man wat is dat traag, en soms ligt het er een tijdje helemaal uit. En dat is erg vervelend, want bijvoorbeeld het zoeken van een adres in je MMI navigatie en de spraakherkenning lijken ook van de connect service gebruik te maken. Ik heb helaas al eens meegemaakt dat geen enkel adres in mijn navigatie meer werd herkend. Ook hier natuurlijk gewoon Android auto als workaround, maar kom op Audi, zet eens een betere infrastructuur neer!
Ook instellingen via de App duren gewoon veel te lang om door te komen. Daar komt ook nog eens bij dat de app zelf niet zo handig is ingericht. Dus als ik 3 dingen wil instellen voor mijn volgende laadbeurt (een timer inschakelen, timer-modus aanzetten, en laaddoel naar 100% voor een lange rit), dan wil de app elke instelling meteen doorgeven. Als iets een minuut duurt in de achtergrond kan ik daar mee leven, maar nu moet ik meerdere malen een minuut wachten voordat ik de volgende instelling kan doen. Ook het versturen van adressen naar de navigatie via de app is in theorie mooi, maar het duurt in 9 van de 10 gevallen enkele uren voordat je dat in je auto ziet, en de auto ontvangt het vaak zelfs pas de volgende dag. Niet handig als je een adres wilt sturen voor een locatie waar je over een half uurtje naar toe wilt navigeren.
Maar goed, alle andere interacties met de MMI doen hun werk wel gewoon goed zolang de verbinding er is. Maar nogmaals: beware als je graag op de standaard manier naar de radio luistert.
Maar dat Android auto dan? Als dat je back-up optie is moet die het wel altijd goed doen. Gelukkig is dat zo. Verbinden gaat soms wat moeizaam met mijn Galaxy S24 Ultra, met andere telefoons eigenlijk nooit problemen. En als de S24 even geen zin heeft, is Bluetooth op de telefoon even uit-en-aan en dan aan de telefoon vertellen die ‘ie met de MMI moet verbinden genoeg om het aan de gang te krijgen. En als die verbinding is gemaakt werkt Android Auto in mijn ervaring eigenlijk altijd feilloos: Geen lag, geen vastlopers, en geen uitval van verbinding. En dat stemt mij gelukkig, want dat was met mijn vorige auto wel anders.
De vraag is natuurlijk wel: Moet ik de auto een strafpunt geven vanwege de onbetrouwbare radio en connect-services connectie? Ik heb besloten dat wel te doen. Ik moet streng zijn, zeker in het premium segment.
Bij de volgende update ga ik het over andere zaken hebben.
Rijden en reizen
- 28.000 km
Recentelijk wat langere ritten gemaakt naar Baden-Baden en Freiburg. Een mooie gelegenheid om eens terug te kijken naar het rijden en reizen in deze auto.
Allereerst het rijden: De verfijning die ik in het begin voelde voel ik nog steeds, dus dat is goed nieuws. Ik vind dat Audi die afstelling gewoon erg goed voor elkaar heeft gekregen. Zitpositie is ook bij langere afstanden prima, al had ik wel graag ook een verstelbare lendensteun gehad. Die zit er ook bij de advanced edition niet in. En nog een puntje van aandacht voor wat betreft de stoelen: voor mij zijn ze perfect vanwege mijn lange rug, maar voor mijn vrouw die een heel stuk kleiner is (1 meter 65) zijn de stoelen zonder extra kussen in de rug heel wat minder fijn. Ze kreeg een soort van bolle rug waarbij de onderkant van de hoofdsteun haar hoofd naar voren duwde. Iets om rekening mee te houden dus.
De ondersteunende systemen dan: De matrix-verlichting lijkt zijn werk erg goed te doen. Ik heb in elk geval geen enkele keer signalen gehad van andere weggebruikers dat ze last van mij hadden. Wel opvallend: soms schakelt de high-beam in zijn geheel uit op een donkere weg zonder ander verkeer. Dan kan ik natuurlijk gewoon handmatig alsnog mijn grootlicht volledig aanzetten, maar dat zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn. Ik heb datzelfde overigens ook met andere auto's ervaren.
Een systeem waar ik wat minder blij van wordt is de lane keeping assist. De advanced edition heeft alleen de basisversie, en die raakt soms de kluts kwijt in het donker waardoor hij steeds aan het piepen is dat je het sturen nu zelf over moet nemen omdat hij niet meer weet waar de rijstrook zit. En de ingrepen zijn soms ook wat heftiger dan ik zou willen. Gelukkig eenvoudig uit te schakelen als je er genoeg van hebt, maar dat kan toch beter Audi.
Dan de e-Tron routeplanner: Die doet het beter dan ik had verwacht. Tijdens mijn rit naar Baden-Baden was het een stuk kouder dan de dagen ervoor, dus de eerste inschatting van laadstops was wat te ambitieus. Maar op basis van je huidige verbruik en de verkeerssituatie past de navigatie de laadstops volledig automatisch aan. Een tijdens het laden kun je in de navigatie blijven zien hoe lang je nog op dat laadpunt moet blijven voordat je verder kunt. De laadsnelheid varieerde nogal van stop tot stop. Worst case was 85kW, maar tijdens een stop bij Aral Pulse zat ik voor lange tijd op 125kW. Geen monstersnelheden, maar als je de stops met een plas/eetpauze combineert snel zat. Stop je alleen voor het laden en voor niks anders dan kan ik me voorstellen dat een hogere laadsnelheid ook fijn zou zijn. Het verschil tussen 30 of 20 minuten is erg groot als je er op moet wachten.
En dan dat laatste hulpmiddel, of beter gezegd het gebrek eraan: De achteruitrijcamera. Zelfs in de S-edition heeft deze auto alleen maar sensoren achter. Niet voor. En ook geen camera. Nou konden we alles vroeger gewoon zonder al dat gedoe, en gelukkig zijn de spiegels groot genoeg om me prima te redden in verreweg de meeste situaties. Maar zeker wanneer het wat donkerder is, is een camera toch wel verdomde handig. Mijn conclusie: laat een 2e hands niet staan alleen omdat ‘ie geen camera heeft, maar als je een nieuwe koopt: vergeet dan deze optie niet aan te vinken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren