Audi Q2 1.4 TFSI CoD sport (2017)

autoreview

Audi Q2 1.4 TFSI CoD sport (2017)

Signalement

UitvoeringQ2 1.4 TFSI CoD sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf7.535 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2,5 jaar plezier

  • 155.000 km

Ok, de review is lang uitgebleven omdat ik die simpelweg vergeten ben te maken. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Er zullen heus nog wel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in een Q2. Op naar m'n persoonlijke oordeel...

Hoe kwam ik van een Toyota Auris naar een Audi Q2? Het was namelijk weer tijd voor een nieuwe leasert en ik wilde wel wat meer want de tijd van 14% was toch voorbij dus ik denk, dan doen we ook gewoon iets leuks. Ik kwam ergens toevallig een Q2 tegen en dat vond ik best een geinige auto. Tot die tijd was ik niet zo van de Audi's, te rond, te duur en te overdreven. De Q2 was opvallend anders dan de rest van het Audi gamma, een stukje hoekiger en stoerder. Niet te groot, maar wel groot zat zodat de kwaliteit ook nog fatsoenlijk kan (veel collega's kiezen een zo groot mogelijke auto waarbij veel opties achterwege blijven omdat de auto standaard al fors geprijsd is en ik hou van m'n luxe, dus dan maar wat kleiner en completer).

Goed, eerst maar eens een proefritje regelen. Dat was nog niet gemakkelijk want de Q2 met 1.4TFSI én automaat stond niet overal paraat. Gelukkig in Gassel bij de dealer wel en die vond het prima om me een rondje te laten rijden. Wát een leuk ding zeg! Echt een mooi scheurbakkie!

Zo gezegd zo geregeld. De leasemaatschappij haalt de auto's even vrolijk uit Duitsland dus ik kreeg al snel een lijstje met opties binnen het leasebudget, allemaal even grijs (saai!), dus ik vroeg naar een leuk kleurtje want ik vind het Nederlandse wagenpark maar treurig wat dat betreft. De LM was er niet zo gelukkig mee, maar na een dag zoeken was hij overstag en kreeg ik een lijstje met oranje exemplaren. Die ene met de 3xS-line, zwarte velgen, panoramadak en Bang & Olufsen trok toch wel meteen de aandacht. Kwam iets boven budget uit, maar nog wel acceptabel. Dus 2 dagen later was ie in Nederland. Ik zie hem nog shinen voor de garage. Helaas nog een week of 2 wachten voor het importeren ed.

De dag is daar! Ik kon hem ophalen. Kijk hem staan met z'n 19 inch zwarte rotors (ja, iedereen heeft ze, blablabla, ik vind ze heel dik!). LM heeft er zelfs nog een mooie winterset van oorspronkelijk een A6 bij geregeld, top! Daar ging ik dan in m'n Audi Q2.

Tot zover de overweging en het proces, nu dan de daadwerkelijke ervaring qua rijden ed. De 1.4TFSI met automaat rijdt soepel en vlot. Zelfs de sportstand voegt wel wat toe aan de beleving door een strakkere stuurbekrachtiging en de motor die hoger in de toeren blijft. Met de launch control trekt ie ook lekker vlot op en merk je toch wel dat de 150pk wellicht wat veel is voor alleen de voorwielen. Hoe dan ook, hij gaat strak door bochten en trekt lekker door tot 215 km/h (getest in Duitsland). Ritjes naar Oostenrijk doet ie ook uitstekend, ik ben nergens tekort gekomen. Het vlotte karakter van de auto heeft me 2,5 jaar lang veel plezier beleeft en ik kan er niks verkeerds over vermelden behalve dat het heel verslavend is en ik bij een volgende auto nog meer vermogen zou willen.

Stoelen zijn natuurlijk wel erg persoonlijk, maar deze zaten mij als gegoten. In de Toyota konden de ritjes niet langer dan 2 uur duren voor ik ff moest uitstappen, maar in de Audi heb ik nooit last van m'n rug gehad. En ik ben ik weekendje naar Berlijn geweest op bezoek bij een maat en ik was toch alleen dus heb het bijna in 1 strekking gereden (korte plaspauzes daargelaten). 200 km/h op de cruise op de terugweg was geen probleem. Ik moest het even proberen, maar het verbruik is dan zo hoog dat het echt de moeite niet waard is. Het zieltje heeft rust nu ik dat gedaan heb en ik rijd zelfs in Duitsland relatief rustig voor mijn doen.

Verder is de wagen erg netjes afgewerkt en verbazingwekkend stil van binnen. Ik merkte toch wel degelijk een kwaliteitsverschil tussen deze Q2 en de Toyota Auris. Of het verschil daadwerkelijk zo'n 16k waard is weet ik niet, dat is persoonlijk, maar ik ben er positief door verrast. Dit is de eerste premium auto die ik heb gereden en ik was er vooraf sceptisch over, maar het verschil is echt merkbaar. Zo ben ik in 1 keer van sceptisch naar Audi fan gegaan moet ik eerlijk bekennen.

De Q2 trok ook best aardig wat aandacht. Ik heb regelmatig op verschillende parkeerplaatsen complimenten gekregen over de kleur. Daarnaast is hij door m'n collega's ook als mooiste/leukste auto van het bedrijf bestempeld. Niet iets wat ik nastreefde, maar wel leuk natuurlijk. Altijd grappig om weer aan te komen scheuren bij uitjes met het panoramadak open en de muziek hard. Ook keek ik na 2,5 jaar nog regelmatig even over m'n schouder om hem nog even te bekijken.

Zijn er dan nog nadelen aan de auto? Ja, hij is niet goedkoop. Fiscaal was ie tegen de 49k. Fors voor een opgehoogde A3 (want dat is het wel een beetje). Verder had degene die hem had samengesteld niet gekozen voor MMI+ waardoor Android Auto/Carplay niet mogelijk was. Althans, ik kon het nog wel laten inbouwen, maar dat heb ik niet gedaan (was ca. € 250,-). Achteraf was het misschien wel waard geweest, maar in 2017 vond ik het ook wel best om met een telefoonhouder en bluetooth te werken. Helaas bleek wel dat een OLED scherm kan inbranden. Weer wat geleerd. Verder heb ik geen mankementen of kraakjes meegemaakt.

Jammer genoeg moest ik de auto na 2,5 jaar inleveren omdat ik zo'n 55k kms per jaar reed en ik hem vlot naar 150k kms had gewerkt. Ik had nog gevraagd of ik door mocht rijden, maar helaas. Tijdens Corona reed ik zo ongeveer bijna nergens meer heen voor het werk, dus dan maar een andere auto uitzoeken.

Kortom, een hele fijne auto waar je comfortabel en vlot kan rijden en ook een beetje mee kan scheuren als je wil. De meeste gasten konden ook prima achterin zitten, dus het formaat voor mij persoonlijk was prima. Ik mis hem best wel, want ik vond het echt een hele leuke fijne auto om te rijden.

+ Soepele motor en automaat (1.4TFSI)
+ Goed geluid (B&O)
+ Kwaliteitsbeleving
+ Stoer uiterlijk en gave kleur

= Vermogen iets teveel voor alleen voorwielaandrijving? Ligt misschien ook wel aan m'n rijstijl.

- Duur (tsja, wat is duur? ik vond het het wel waard)
- Geen AA/AC (achteraf gezien)

Ik zou zo weer een Audi nemen. Misschien nu met gezin een iets groter model (Q3, A5 of anders Q4). Wel zou ik gaan voor een quattro met meer vermogen want ik merk dat snelheid en een vlotte rijstijl best verslavend zijn.

En dat was m'n spreekbeurt. Vragen? :D

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi Q2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.