Audi Q2 1.4 TFSI CoD sport (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q2 1.4 TFSI CoD sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 1.550 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
lekker karretje
- 101.000 km
Recentelijk op vakantie de 100.000 km grens gepasseerd en dacht ineens dat dit een goed moment is om een review te schrijven.
Hiervoor een 2013 Audi A3 1.4 DSG voor 3 jaar gehad waar ik bijna 80.000 mee heb gereden. Net na passeren 100.000 verkocht voor deze baby SUV. Ook ik raak wat meer op leeftijd en een hogere instap vond ik wel prettig.
Deze Q2 in Maart 2018 deze 1.4 TFSI CoD met DSG automaat aangeschaft met slechts 1550 km op de teller bij een autobedrijf welke voornamelijk uit Duitsland geïmporteerde auto’s verkoopt. Bouwjaar is Augustus 2016. Auto heeft 2 jaar als demo auto gereden bij een Duitse dealer.
Vol met opties tegen een scherpe prijs kunnen aanschaffen
O.a.
S-line interieur en exterieur.
Keyless entry/start
Electrische achterklep
MMi plus navigatie met touch
Grootlicht assistent
ACC met file assistent
Verkeersbord detectie
Led lampen rondom
S-line sportpakket
Active lane assist
Pre-sense
Drive select
Parkeerhulp plus
Licht- en regensensor
Pro Line S uitvoering
Privacy glas
Verwarmde voorstoelen
Virtual display
Enz. Enz.
Al met al dus een hele complete auto. Ik rij redelijk rustig en de A3 kende een heel gunstig brandstof verbruik. Daar was ik een beetje huiverig voor toen ik deze auto kocht. Maar dat is dus heel erg meegevallen. Nagenoeg hetzelfde verbruik als de A3.
Gedurende de vakantie naar Oostenrijk bijna 900 km op een tank gereden in Duitsland, 100-110 km/uur en de 1 op 19.2 gehaald. Gemiddeld in Nederland kom ik wel uit op 1 op 17.
Met de A3 heb ik eens ruim 920 km op een tankje benzine kunnen rijden.
De auto is in onderhoud bij een Audi dealer. Ik deed steeds de APK keuring samen met de grote beurt, maar de laatste paar jaar wat minder gaan rijden waardoor de APK niet meer te timen viel met een onderhoudsbeurt en dus bij een lokale garage laten uitvoeren.
Er is 1 defect aan de auto en dat is het spiegel lampje in de zonneklep van de passagier. Elke keer weer wordt dat netjes vermeld door de dealer en elke keer weer zeg ik het nog nooit nodig gehad te hebben dus ga er geen geld aan uitgeven om dat te repareren.
Doordat ik veel van huis ben voor werk en de auto dan weken achter elkaar stilstaat zijn de achterste remschijven een keer afgekeurd bij de apk keuring wegens roestpitting.
Vorig jaar vertelde de dealer dat ik niet meer met de auto mocht rijden omdat de banden scheurtjes vertoonden. Gezien het geen apk was het zo gespeeld dat ze het zogenaamd niet hadden gezien want je moet toch naar huis toe. Bij de lokale apk garage er vervolgens 4 nieuwe demo banden van michelin op laten zetten tegen een zeer scherpe prijs. Kwa profiel waren de banden nog steeds prima trouwens. Voor dezelfde prijs zou ik 2 banden bij de Audi dealer hebben.
Ook mijn vorige A3 heeft 100.000 km met een setje banden gedaan.
Ik ben zeer tevreden over de auto. Rijdt fantastisch, erg zuinig, zeer stil, meer dan vlot genoeg. Zeer fijne automaat. Ruim voldoende kofferbak. Hele fijne navigatie met nog fijnere bediening met dat draaiwiel met touch bediening bij de armsteun.
Dat gaat mijn grootste ergernis worden wanneer ik ga overstappen op een andere auto. Dat het navigatiescherm zelf een touch screen is geworden en je dan toch je ogen van de weg moet halen.
Zo vaak dat ik in- en uitzoom op de kaart of tijdens het rijden een adres wijzig of tankstation opzoek, en dat allemaal op gevoel met het draaiwiel. Zeer goede uitvinding.
De Adaptive cruise control ben ik nog steeds niet helemaal over uit of ik dat nu wel of niet een verbetering vindt. Ja het werkt perfect, en op een 1 baans weg werkt het prettig, maar op de snelweg komt het toch nog wel eens voor dat de auto ineens op de rem gaat staan. Waardoor je dus toch minder ontspannen rijdt omdat je soms heel snel de ACC moet uitschakelen. Ook is de snelheid verhogen met het hendeltje anders als in de A3 met normale CC. Het gaat in de Q2 met stapjes van 5 km/uur en boven de 80 met stapjes van 10. Maar soms wil ik gewoon 2 of 3 km harder rijden. Of net 2 km langzamer gaan rijden. Dus ACC uitzetten, auto laten rollen en ACC weer aanzetten.
Het jammere is dat de Adaptive functie niet uitgezet kan worden in het menu en je er dus geen normale CC van kan maken.
File Assistent werkt naar mijn idee niet. Auto volgt de auto voor je op een veel dichtere afstand als normaal en komt ook tot een complete stop. Maar rijdt vervolgens niet vanzelf weer weg als de file iets opschuift. Je moet dan en tikje op het gaspedaal doen, met als gevolg dat de auto best agressief weer wil aansluiten, terwijl de auto voor je maar 10 meter voor je rijdt. Vervolgens dus weer behoorlijk wild remmen. Als ik zelf file rij laat ik enkel de rem los en de auto rolt vanzelf wel naar de voorganger toe.
File assistent werkt dus voornamelijk prettig zolang het allemaal heel langzaamaan blijft doorrollen.
Lane Assist: Werkt ook wel goed, maar toch heb ik het idee dat de auto licht slingert over de weg en iets teveel aan de rechterkant zit. Stuur kun je ook af en toe loslaten. Je krijgt dan vanzelf een waarschuwing. Als je je vingers lichtjes op het stuur laat rusten gaat het lange tijd goed. Gebruik het eigenlijk niet heel vaak.
Virtual display is een leuke gimmick maar ik gebruik het eigenlijk niet. Ik wissel niet steeds van grote naar kleine tellers, en de navigatie, juist het mooiste aan dat virtual display zie je toch al op je normale navigatie scherm. Dus leuk, niet perse nodig.
Verwarmde stoelen is geen discussie. Zou niet meer zonder willen.
Grootlicht assistent gebruik ik ook niet vaak. Werkt wederom feilloos maar ik rij maar zelden met groot licht, en die paar keren dat ik even wil bijschijnen ben ik zelf wel in staat om het hendeltje te bedienen.
Regensensor werkt ook feilloos. Ook iets waar ik niet meer zonder zou willen.
Drive select: Een knop die ik nagenoeg nooit gebruik.
Verkeersbord detectie. Leuke gadget, Niet echt heel noodzakelijk. Vaak kijk ik wel hoe hard je ergens mag als ik zelf bord het gemist had. Zeker op wegen waar je 60 mag maar eruit zien als een 80 weg is het wel nuttig. Op zich zit ie er nooit naast behalve op de Nl snelweg waar je 100 en 130 mag. Dat onderbord snapt ie niet. Pakt ook de snelheid van de matrix borden.
Het mooiste plaatje van de verkeersbord detectie is toch in Duitsland. Die witte met schuine streep.
Audi Connect: Er zit een simkaart in en de eerste 3 jaar was dat ook actief. Daarna nooit meer het abonnement vernieuwd. Mij ook niet helemaal duidelijk wat nu de voordelen ervan zijn. Behalve dan dat ik het idee heb dat file meldingen nu minder goed doorkomen als in de A3 welke dat Connect niet had.
Stoelen: Dit blijft toch een matig punt. De A3 had geen lendesteun, deze wel. Allebei waren S-line sportstoelen en toch vind ik ze niet denderend. Voornamelijk de zijdelingse steun is nagenoeg nihil. Ik heb ongeveer 5 cm speling aan beide zijden en kan dus behoorlijk heen en weer schuiven, dit terwijl ik niet echt slank ben.
De A3 had nog een uitschuifbare zitting en de Q2 niet. Jammer.
Maar het moet gezegd worden, ook na 10 uur rijden heb ik geen centje pijn. Dus wellicht is het enkel de zijdelingse steun die voor mij wat te ruim bemeten is.
Het Dashboard van de Q2 is optisch gelijk aan de A3, maar toch niet hetzelfde. Daar kwam ik achter toen ik een telefoonhouder bestelde op Ali express welke je tussen de 2 middelste ventilatieopeningen kunt klikken. Besteld voor een A3 omdat ik toentertijd geen specifieke Q2 houder kon vinden, en ik dacht dat het precies hetzelfde interieur was. De houder was 5 mm te groot. Paste dus niet. Later alsnog een Q2 houder kunnen vinden.
In ieder geval 1 zwak punt zijn de afdekdopjes van de wielbouten. Deze komen los en ik was er snel al een paar kwijt. De dealer wilde ze wel weer naleveren maar ik rij nu gewoon zonder dopjes. Nieuwe zal je vast ook wel weer snel kwijt zijn. Op de A3 was het een soort kapje wat je eraf kon trekken met een speciaal haakje.
Een andere storing die erin zit komt uit de niet originele trekhaak. Deze is waarschijnlijk verkeert aangesloten waardoor er uit het doosje van de trekhaak een piepje komt als ik rem of het knipperlicht gebruik. Ik heb er mee leren leven, en een schakelaartje in de kofferbak ertussen gebouwd zodat de trekhaakaansluiting geen stroom krijgt als die niet in gebruik is. En er dus geen piepje optreedt.
De zilveren blades vind ik niet echt mooi, en Daytona grijs is nu ook niet de meest spannende kleur. Eigenlijk moet ik die blades nog een keer laten wrappen in piano zwart, daar zal de auto wel van opknappen.
1 groot nadeel van deze auto is het ontbreken van verwarmde spiegels. In Duitsland is dit niet standaard maar een optie. En ik begrijp ook niet waarom die optie er niet op is gezet gezien alle andere opties die er wel op zitten. In de winter een groot gemis.
OBD aanpassingen heb ik ook gedaan. Zo heb ik de achterruitwisser interval iets verhoogd, het comfort knipperlicht van 3 naar 4 keer gezet. De afstand voor de ACC nu standaard op 1 gezet zodat je dit niet elke keer als je instapt hoeft aan te passen. Start/Stop uitgeschakeld, rechts inhalen met ACC geactiveerd, achterlichten aangezet als dagrij verlichting, emergency brake light geactiveerd, rechter spiegel die naar beneden draait als je m in achteruit zet.
Deze review is ook een soort afscheidsbrief voor de Audi. Ik wil nu toch wel de overstap maken naar een EV. Gewoon omdat het kan, omdat het lekker rijdt en omdat ik zonnepanelen heb met een flinke overproductie. En een oprit om makkelijk te laden.
Ik ben heel erg gecharmeerd van de nieuwe Kia Niro EV. Heb er nog niet mee gereden dus wellicht kan het toch wel een tegenvaller zijn komende uit deze Q2.
Mogelijk overweeg ik ook nog een ID 4, Audi Q4 E-tron of Mercedes EQA. Zitten allemaal een beetje in dezelfde prijsklasse, waarbij de Audi en Mercedes dan wel een iets hogere km stand hebben. En wat minder fabrieksgarantie. En waarschijnlijk minder opties als in een Kia.
Maar de keuze voor een Kia is niet omdat ik ontevreden ben over Audi of deze Q2 specifiek.
Nog nooit panne gehad hiermee. Nooit tussendoor olie bijvullen. Rijdt heerlijk, oogt leuk. En voor mij het ideale formaat auto. Lichtvoetig overal tussendoor te manoeuvreren en inparkeren.
Mocht ik niet overstappen op EV is er echt geen enkele reden te bedenken om deze auto weg te doen of niet hetzelfde model weer opnieuw te kopen.
Ter vermelding, ik rij deze auto privé en ik werk ook niet in Nederland. De gemaakte kilometers zijn dus allemaal privé ritjes en begrippen als bijtelling of lease zijn voor mij geheel ongekend terrein.
Mede daarom is de prijs van de auto ook van belang en max 50K zelf privé neerleggen voor ritjes naar de supermarkt of vakantie is wel een beetje de limiet. De Kia lijkt voor dat geld heel veel te bieden. En ik rij graag zuinig. Is toch een beetje een sport, zonder al te vrekkig te worden. Ik draaf het niet tot het extreme door. Nadeel van de Audi en de mercedes is het flink hogere gewicht wat vanaf volgend jaar toch ook weer gaat meetellen als dat wegenbelasting verhaal doorgaat voor EV, en het hogere verbruik van een zwaardere auto.
Als het Kia Niro wordt wil ik wel minimaal DynamicPlus line uitvoerig of nog liever de Executive en die zijn voor minder dan 50K te vinden, jong gebruikt met iets van 1000 km op de teller. Hoogstwaarschijnlijk ook allemaal uit Duitsland geimporteerd, wat wel betekent dat er standaard een warmtepomp in zit. Met behoudt van fabrieksgarantie en 2000 euro subsidie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.