Audi Q2 1.0 TFSI design (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q2 1.0 TFSI design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 66.000 km |
Ervaring na 2 maand
- 6.500 km
Ik ben op 3 september begonnen met mijn eerste job. Als student heb ik mij altijd verplaatst in mijn Peugeot 308, deze is sinds augustus verkocht doordat ik een leasewagen krijg van het werk.
Iedere starter bij het bedrijf begint met dezelfde auto, dit jaar is dat een Audi Q2.
De uitvoering van de auto:
- 1.0tfsi met handgeschakelde 6bak
- MMI navigatie
- Dual zone climate control
- Parkeersensoren voor en achter
- Alarmsysteem
- 8 luidsprekers
- Zwart metaalkleur
- 16 inch lichtmetaal velgen
Zoals je kan zien is de optielijst vrij kort. Het is eigenlijk een basis Q2 + Business Pack + sensoren vooraan + Alarm.
Dat betekend dat ik dus ook een paar essentiële optie's mis: cruise control (heb wel een limit functie), elektrisch inklapbare spiegels, automatisch dimmende binnenspiegel.
Vooral de cruise control vind ik jammer maar doordat ik wel de limiet heb valt dit nog redelijk mee, ik stel gewoon de snelheid in en zet mijn voet helemaal tegen het gaspedaal.
Het rijden:
Ondanks dat het maar een 1.0 is vind ik de Q2 vrij vlot rijden. Het is enkel op de snelweg dat je het gevoel kan krijgen dat je tekort hebt, wanneer je een snelle inhaalactie wil maken kan je niet anders dan terugschakelen. Mijn 308 daarintegen kon ik altijd in 6de laten op de snelweg.
De auto rijdt wel wat aan de stugge kant maar dat is waarschijnlijk ook omdat mijn 308 comfortabeler reed.
Op hogere snelheid mocht de Q2 wel iets koersvaster zijn, zeker als er wat wind staat moet je constant corrigeren.
Het verbruik:
Over 6500km zit ik nu aan een verbruik van 6,2l/100km. Dit is hoofdzakelijk autostrade. Wanneer je veel stad en landwegen neemt kan je toch aan 5,5l/100km raken.
Het interieur:
De kwaliteit van het interieur is uitstekend, geen rammeltjes of kraakjes. Ook de ruimte van binnen is oke. De achterbank is ook ruim genoeg om comfortabel er met 2 te zitten. De koffer is van ruimte vrij standaard, ongeveer even groot als de koffer van de 308.
Ten slotte ook nog een compliment voor de speakers, deze spelen zuiver en geven goede bass.
Afscheid komt dichterbij
- 66.000 km
Ondertussen alweer ruim 1,5j verder en eigenlijk nog niks van problemen ondervonden.
Verbruik blijft op 6,2l/100km met hoofdzakelijk autosnelweg.
Uitendelijk is de 1 liter 3 cylinder motor voldoende voor gewoon dagdagelijks verkeer, dit komt ook dankzij 200nm aan koppel wat best veel is voor zo een kleine motor. Ik merk echter wel dat deze motor niet veel overschot heeft, wanneer je bijvoorbeeld met 4 personen en bagage onderweg bent krijgt de motor toch wel al lastig en merk je dit echt wel in de prestaties.
Ook kwalitatief steekt alles nog perfect in elkaar en geen rammeltjes. Enkel bij het verzetten van de binnenspiegel van dag naar nacht stand (nee gaat niet automatisch in de Audi...) kraakt de spiegel erg hard, daar is iets mis.
Conslusie: een prima premium cross-over die aangenaam is om mee te rijden en kwalitatief goed in elkaar steekt.
Aangezien de lease van de q2 slechts 2 jaar is heb ik in februari al een nieuwe auto mogen bestellen, een Bmw 320d. Levering hiervan zou eind augustus zijn (het is nog afwachten of er geen vertraging zal zijn door corona). Hiervan zal ik dan ook een review maken als deze een paar duizend kilometers achter de rug heeft zodat ik mijn bevindingen kan delen.
Indien de q2 geen rare dingen meer gaat doen de komende weken is de review hierbij afgesloten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.