Audi e-Tron (2023)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Audi Q8 E-tron 50 Quattro
- 1.000 km
Ik heb het afgelopen jaar zo veel tijd doorgebracht en opgestoken op deze website dat het me eerlijk leek ook mijn eigen ervaringen te delen. Na 5 jaar Volvo V90 opnieuw tijd om een nieuwe wagen uit te zoeken. De afgelopen keren was dit op zich geen moeilijke opdracht. Nu dwingt de Belgische regering ons min of meer richting elektrisch rijden of je betaald je blauw aan belastingen en je mag binnen een aantal jaren de grote steden niet meer binnen. Komt ook nog bij dat de wagens en leasingmaatschappijen zo duur geworden zijn dat je met je budget van vijf jaar geleden nu in een totaal ander segment terecht komt. Wij krijgen een budget en mogen dan zelf merkonafhankelijk offertes opvragen bij de leasingmaatschappij.
Keuzestress.
Na wat offertes hier en daar voor diesel en plug in was het al snel duidelijk dat dit onbetaalbaar werd en ik richting elektrisch moest gaan. Ik doe op jaarbasis professioneel ongeveer 40k kilometer en toch gemakkelijk een dikke 200 km per dag waarvan veel snelweg. Ligt dus meestal zowat op de grens tussen grote en kleine batterij binnen eenzelfde model wat betreft bereik. Ik kom uit een Volvo V90 en heb twee (kleine) kinderen met de bijhorende lompe autozitjes. Ruimte is dus al een vereiste. Vier modellen kregen al snel mijn aandacht zijnde BMW IX3, Audi E-tron, Mercedes EQE en Tesla model Y. Voor alle vier een offerte laten maken om dan achterover te vallen wanneer ik de leasingprijzen te horen kreeg. Een gesprek met de grote man rond budget bracht wat hoop.
De BMW IX3 viel eigenlijk vrij snel af, in vergelijking met de I4 en IX vond ik het interieur van de IX3 te oubollig en BMW is ook gewoon mijn merk niet. Ik voelde het niet. De Mercedes EQE was te klein, passen net 3 appels en 4 peren in de koffer maar dan is hij vol (EQC was niet meer te bestellen op dat moment).
Blijft dus nog Tesla en Audi. Ik heb in het verleden met meerdere Audi gereden dus dit merk is me vertrouwd. Tesla is nog wat exotisch voor mij ?. Dus testrit met de MY LR ingepland. Gaf een heel speciaal gevoel die eerste elektrische rit, Tesla is ook onmiddellijk een heel andere ervaring dan welk ander merk dan ook. Ik vind de wagen uiterlijk niet de mooiste maar kan het minimalistische interieur wel appreciëren, de V90 was eigenlijk ook al redelijk arm aan knoppen. Ik kan wel niet ontkennen dat na de Volvo het interieur van de Tesla wat minder hoogwaardig over kwam (ik vermijd het woord met de P). Maar ruim, gebruiksvriendelijke software en belachelijk snel. Was eigenlijk zo goed als overtuigd maar toch een testrit met de E-tron gedaan.
Hoe hard ik ook enthousiast was over de MY eenmaal ik in de E-tron stapte had je toch onmiddellijk een heel ander gevoel. Ik kan het moeilijk uitleggen maar je hebt toch het gevoel meer in een luxe auto te zitten zowel qua comfort als qua afwerking (hoewel je in de E-tron ook wel wat bedenkelijke harde plastic onderdelen kan vinden voor die prijscategorie). Het zou sowieso de E-tron 55 quattro moeten worden gezien het beperkte bereik en de gulzigheid van de obese E-tron. De verkoper gaf aan dat de facelift er zat aan te komen en dat ik al het nieuwe model kon bestellen ook al was deze nog niet voorgesteld aan de pers. Hij kon meegeven dat er aan het interieur niets zou wijzigen, enkel wat aan het uiterlijk en vooral de techniek. Het was dus wat blind beslissen buiten de paar bestickerde foto’s die ik online kon vinden. Ook zou het dan de 50 quattro worden want deze was ongeveer even duur als de 55 quattro van nu en had toch meer bereik dan de 55 van nu.
In het samenstellen van een wagen zit er ook een duidelijk verschil. Tesla Quicksilver, 20 inch en klaar. Audi basis enkel een stuur, vier banden en wat zetels, de deurhendels waren nog net inbegrepen in de basisprijs (dat moet een tijdelijke actie geweest zijn ofzo). Dus hier nog wat vinkjes zetten en ondertussen de euro’s zien aantikken op de leasingprijs. Ook dat moet je natuurlijk in overweging nemen in je beslissing, Audi met dure opties of een full Tesla.
Doorslaggevende twijfelpunten voor de Tesla die me hadden wakker gehouden waren uiteindelijk…
- De harde ophanging/vering die ik ervaren had bij de uiteindelijk 3 testritten die ik gedaan had. Ondanks het al de ‘nieuwe’ comfort suspension was. De E-tron met standaard een adaptieve luchtvering is een wereld van verschil in comfort.
- Het ontbreken van een cluster achter het stuur. Gebruik elke dag mijn gps en vond het naar het midden kijken voor instructies onhandig/gevaarlijk. Ik leg mijn gps ook altijd het zwijgen op dus voortgaan op de gesproken instructies is geen optie.
- De service achteraf. Ik bel nog graag naar mijn dealer als er een waarschuwingslampje gaat branden of als er iets scheelt. Ook altijd heel tevreden geweest over mijn Audi dealer in het verleden.
- Het soms wat koudere, ongezellige ‘Amerikaanse’ interieur. Ik zit immers gemiddeld toch 3 a 4 uur per dag in de wagen en om de één of andere reden lijkt me dan de beleving in een Tesla minder ‘gezellig’.
Omdat ik er vroeg bij was bij de facelift van E-tron naar Q8 E-tron was ik één van de eerste in lijn en de wachttijd dus beperkt. Bestelling uiteindelijk gedaan midden december 2022 en levering werd verwacht rond mei. En dan plots op 7 maart reeds bericht dat de wagen geleverd was bij de dealer. In deze tijden dus zeer strakke levertijd.
Het werd een Q8 E-tron 50 Quattro. Manhatten grijs exterieur (ik weet het, nogal saai maar werkgever beperkt de kleurenkeuze) met zwart ‘lederen’ interieur. Voor de rest een business plus pakket met een comfort sleutel, elektrische zetels/spiegels met geheugen, een automatische koffer waar je naar kan schoppen, interieur kermislichtjes en nog wat andere snufjes. Naar mijn normen vrij compleet uitgerust.
Op 27 maart was het dan zover. Na het verplichte, totaal overbodige en vooral ongemakkelijke moment waarop ze het doek van de wagen trekken toch zeer onder de indruk en blij met de keuzes die ik gemaakt had qua kleur en dergelijke. Heb wegens range verlies gekozen voor de standaard 19 inch aero velgen en altijd wat bang gehad dat deze klein zouden uitvallen voor een wagen van dit formaat maar dat viel mee, al bestaan er misschien wel mooiere velgen dan deze ?.
Ik heb ondertussen op 5 dagen reeds een dikke 1000km op de teller dus kan slechts een beperkte eerste indruk geven.
Exterieur/interieur
Ik blijf het één van de mooiste elektrische SUV’s van het moment vinden ondanks dat het uiterlijk in principe reeds 5 jaar oud is met uitzondering van een nieuw front. Ook de kleur vind ik persoonlijk geslaagd. In verschillend licht kan deze sterk variëren wat steeds een andere indruk geeft.
Op het vlak van interieur is er niets veranderd ten opzichte van het vorige model. Dat was in mijn ogen ook niet nodig. Gelukkig heeft de software ondertussen al wat kunnen ‘rijpen’ dus alles werkt vlot en ben voorlopig nog geen rare kronkels of meldingen tegen gekomen. Ook de app doet alles vlotjes. Ik blijf het wel absurd vinden hoe er in een auto van dit budget op redelijk zichtbare en veel aangeraakte vlakken goedkoop hard plastic gebruikt wordt. Is de wagen en het merk onwaardig. Het gaat dan bijvoorbeeld over het handschoenenkastje. Als je dit aanraakt merk je gewoon dat hier op bespaard is. Audi verklaart het als ‘lichte materialen’ om gewicht te besparen maar we weten allemaal dat dit de reinste onzin is. Het ding weegt 2,5 ton en dat paneeltje gaat het verschil niet maken. En zo zijn er nog wel plaatsen in de wagen waar je rillingen van krijgt als je de oppervlakken aanraakt. Op dit moment doet het wel niet af aan het gevoel dat je in een prachtig luxe interieur vertoeft. De zetels zitten prima en zijn op voldoende manieren in te stellen zodat je de juiste positie kan vinden. Op vlak van zetels blijft Volvo echter heer en meester.
Rijden maar…
En dan op pad met een eerste elektrische wagen. Het is ondertussen een cliché waarmee je een koe kan doodslaan maar wat rijdt dit toch fantastisch. De wagen is uitstekend geïsoleerd dus heb de eerste rit vol verbazing in stilte doorgebracht. En dan de kracht, na wat diesels met 120 of 150 pk is dit echt wel van een heel ander niveau. Ik moet geen sprintjes trekken tegen de gemiddelde Tesla want dat komt niet goed maar de wagen is veel sneller dan je in de praktijk ooit zou nodig hebben. Fijn te weten dat je steeds over voldoende kracht beschikt om vlot ergens tussen te geraken in het verkeer.
Mijn ervaring bij Tesla was dat het regeneratief remmen nogal ‘agressief’ was. Dit is bij de E-tron anders. In automatische stand vind ik dit zeer aangenaam rijden. Het systeem schat zelf in wanneer er iets te rapen valt op vlak van energie en geeft dat ook aan zodat je zelf de gas kan lossen en volop de batterij kan volpompen. Maar ook in het stadverkeer neemt hij subtiel energie terug wanneer je de gas lost. Wil je zelf dat hij steviger gaat recupereren dan heb je de ‘flippers’ aan het stuur om de regeneratie te verhogen of te verlagen. Ook bij het gebruik van de rem zal de wagen eerst zelf regeneratief remmen alvorens echt aan de rem te gaan. De combinatie van het automatische systeem met de flippers maakt dat je uiteindelijk zo goed als geen rem gebruikt enkel om hem echt volledig tot stilstand te krijgen. Op dit moment maakt dit voor mij het rijden ook leuk omdat je nog effectief iets aan het doen bent tijdens het rijden. Het is ook een uitdaging om je weg te zoeken naar een zo laag mogelijk gemiddeld verbruik. We gaan aanzien wat dit op lange termijn brengt.
Het verbruik is op dit moment nog moeilijk te beoordelen op basis van vijf dagen. Ik heb nog geen laadpunt thuis gezien de levering twee maanden te vroeg kwam dus laad de wagen op het werk of aan de snellader onderweg. Voorlopig laad ik op tot in de buurt van 100%. Ik weet dat dit niet de bedoeling is maar van zodra ik thuis kan laden gaat dit naar 80 of 90%. Toen de wagen werd afgeleverd en volledig op 100% was opgeladen stond deze op een bereik van 465 km. De WLTP voor mijn configuratie is 486 km. De praktijk zal uitwijzen wat dit echt zal worden. Ik lees vaak dat mensen met de vorige e-tron tussen de 25 en 30 kWh uitkwamen. De eerste twee dagen heb ik uiteraard niet bewust op mijn verbruik gelet en kwam ik rond de 25 kWh uit. Sinds ik bewuster ben beginnen rijden heb ik reeds twee dagen een verbruik van 20.4 kWh de andere dag 23 kWh wat met dit bakbeest op zich niet slecht is. Ik ben geen avontuurlijke chauffeur en vermijd vaak files door binnendoor te rijden wat natuurlijk goed is voor het bereik. Ik heb afgelopen week een rit binnendoor gehad van om en bij de 35 kilometer waar ik bij aankomst terug op evenveel kilometers bereik stond als bij vertrek door maniakaal op mijn rijstijl te letten, bizar. Het blijft natuurlijk een gigantisch hok dat niets met aerodynamica te maken heeft maar dat weet je als je voor deze wagen kiest. Ze zouden de efficiëntie verbeterd hebben bij de facelift, alleen lange termijn ervaring zal dit uitwijzen. Van range angst is er bij mij alvast geen sprake. Ik stap elke dag met een glimlach in de wagen en durf zelfs stiekem de langste route kiezen naar mijn bestemming ?.
Ik zal deze review regelmatig aanvullen met nieuwe ervaringen.
10,000 kilometer later
- 10.066 km
Ondertussen zijn we een dikke drie maanden en 10.000 kilometer verder en is het tijd voor een update. De Q8 E-tron is in de afgelopen maanden een waardige opvolger voor de Volvo V90 gebleken. Op het vlak van rijcomfort is deze zelfs van een heel ander niveau. Dat heeft ongetwijfeld met de hoge zit en de adaptieve luchtvering te maken. Een mens vergeet als snel hoe verwent hij is. Doordat de ‘inspecteur’ mijn ingeleverde leasing Volvo te vuil vond op de dag van inspectie had onze HR afdeling me gevraagd hier nog even mee naar de carwash te rijden dus ik kon na een maand in de Q8 nog even in mijn vorige wagen rondrijden. Extra lange middagpauze genomen om nog eens met deze oude vertrouwde rond te cruisen. Dan valt al snel op wat een wolkje de Audi is. Nooit bewust van geweest dat ik me in de bestuurderszetel moest ‘laten vallen’ en dat mijn billen bijna over het asfalt schraapte in de Volvo. Als je op de gaspedaal van de Volvo stampt schreeuwt het arme ding zich de longen uit het lijf. Nooit beseft hoeveel lawaai die motor maakte bij het optrekken. Een putje in de weg leek met de Volvo plots een krater met een diepte van 83 meter. Een steentje een meteoriet met de grootte van een gemiddelde bestelwagen. Nooit eerder gemerkt in de vijf jaar dat ik met de Volvo reed maar na één maand luchtvering een confrontatie van jewelste. Hierna ook nog even gedacht dat ik blij was niet voor de Model Y gekozen te hebben dewelke een nog stevigere ophanging heeft dan de Volvo. Maar opnieuw, dat besef je niet zolang je niet eerst met een zwevend tapijt gereden hebt. Ik hou mijn hart vast als ik binnen vijf jaar bij inruil geen luchtvering meer kan nemen.
Praktisch is de wagen ook. De koffer is ruim voldoende en ik heb nog nooit moeten vloeken omdat er iets niet in past. De achterbank is naar mijn gevoel iets minder ruim dan deze van de Volvo. Vooral de middelste zitplaats is zo goed als onbruikbaar door de middenconsole die op een uiterst vreemde manier uitsteekt langs achteren. Dat hadden ze gerust kunnen aanpakken bij de facelift gezien het een gekend probleem was. Gelukkig hebben we maar twee kinderen en staat er geen derde op de planning (toch niet op die van mij, nu mijn vrouw nog meekrijgen in mijn planning ?). Met drie kinderen langere ritten doen lijkt me een uitdaging met deze achterbank. Op het vlak van infotainment werkt alles ook vlotjes, Android auto verbind naadloos en draadloos en werkt prima, hetzelfde is van toepassing voor de Audi app.
Zoals eerder al aangegeven heb ik mijn twijfels bij sommige materiaalkeuzes in het interieur. De goedkope plastiekerige onderdelen blijven een pijnpunt. Maar deze verdwijnen in het niets wanneer we kijken naar het monster genaamd pianolak! Wie o wie heeft ooit beslist dat pianolak wel heel premium is en heeft alle merken er dan maar van overtuigd om hun interieurs vol te steken met dit afgrijselijke materiaal. Zowel in mijn vorige wagens als nu in deze Audi is het alomtegenwoordig in het dashboard. Als ik ooit de uitvinder van pianolak op straat tegenkom ben ik niet verantwoordelijk voor de gevolgen. Vermoedelijk is deze man/vrouw al lang achternagezeten door een meute met fakkels en zwaarden om dan op het dorpsplein gekruisigd te worden. Alleen al kijken naar pianolak geeft vingerafdrukken en krassen en ontsierd al snel het interieur. Ik ben iemand die zeer voorzichtig is met het interieur van zijn wagen en (op het maniakale af) dit steeds mooi proper houdt maar tegen de pianolak kan ik niet winnen. Ik kan alleen maar hopen dat ze ooit een stof vinden in pianolak die niet ok blijkt te zijn. Dan kan de regering tenminste ingrijpen ?.
Het verbruik van de ‘facelift’ E-tron is op dit moment naar mijn mening zeer aanvaardbaar rekening houdend met het feit dat deze kubus 2.5 ton weegt en op dit moment nog niet onder een temperatuur van 15 graden heeft moeten rijden. Mijn lange termijn gemiddelde (op 10.000 km) ligt op dit moment op 20.8 kWh wat zeer verdienstelijk is. Mijn ritten zijn vaak rond de 100 km en een combinatie van snelweg en binnendoor. De laatste weken met de iets hogere temperaturen haal ik over de hele rit vaak een gemiddeld verbruik tussen de 18 en 21 kWh. Korte ritjes resulteren doorgaans in een hoger verbruik tussen 21 en 24 kWh. De WLTP voor mijn configuratie is 486 kilometer wat in de zomer zeker haalbaar is met mijn rustige rijstijl en indien je niet in een frigo wil rondrijden. Het beste wat ik gezien heb op een lange rit met weinig snelweg was zelfs een bereik van 512 kilometer. Natuurlijk zal de winter deze gemiddelden aardig door elkaar gaan schudden binnen een aantal maanden en zal het verbruik behoorlijk gaan stijgen. Maar daar zal ik zeker opnieuw een update over voorzien.
Dan rest er enkel nog het laden. Van range anxiety heb ik geen last gehad tot hiertoe. Overal waar ik professioneel of privé kom staat er wel een lader in de buurt of op de bestemming. Deze Q8 E-tron kan laden aan maximaal 150 kWh wat in deze tijden op zich behoorlijk laag is. Maar de laadcurve van deze wagen is en blijft fantastisch. Hang de wagen aan een snellader op elk percentage onder de 80% en deze begint onmiddellijk te pompen aan minimaal 140 kWh en zal hier niet mee stoppen onder die 80%. Tussen de 80 en 100% blijft hij nog steeds doorgaan aan een snelheid tussen de 90 en 65 kWh. Ik heb de eerste twee maanden vaak moeten laden aan snelladers omdat ik nog geen laadpunt had thuis. Door gesprekken met andere elektrische rijders en stiekem naar de schermen te staren van hun laders moet deze E-tron op geen enkel vlak onderdoen. Waar andere veel sneller kunnen laden doen ze er toch even lang over om een bepaald percentage van hun batterij vol te laden, niet te vergeten dat er in de E-tron een behoorlijk stukje batterij ligt in vergelijk met sommige andere wagens. Hieraan merk je dat de snelheid waarmee een wagen op papier kan laden op zich niets zegt zolang de laadcurve niet op orde is.
Kortom na 10.000 kilometer nog steeds tevreden en blij met de transitie naar elektrisch rijden en de Audi over het algemeen. Hier ga ik het voorlopig bij laten want ik moet nog wat pianolak gaan poetsen ?. Een update volgt.
Een jaar later - cijfers en letters
- 32.500 km
Een jaar later en de Q8 E-tron is met een dikke 30.000 kilometer door alle seizoenen gereden. Hierdoor begin ik een vrij duidelijk beeld te krijgen van het verbruik. Wereldschokkend nieuws kan ik helaas niet brengen, het (ondertussen) klassieke beeld van het werkelijke verbruik van een elektrische wagen wordt ook hier bevestigd.
Om te starten, het betreft de Q8 E-tron 50 Quattro. Volgens de specifieke configuratie van mijn wagen heeft deze een WLTP van 486 kilometer. De wagen heeft geen warmtepomp dus vertrekt steeds ‘koud’.
Ook mijn eigen profiel als bestuurder speelt een rol in het verbruik van de wagen. Ik ben over het algemeen een rustige chauffeur. Ik zoek nooit (bewust) de grens met de maximale toegelaten snelheid op en zit hier zeker op de snelweg vaak nog wat onder. Zo reed ik met mijn vorige ICE wagens ook dus is geen bewust gedrag om bereik te sparen. Ik voel over het algemeen geen bewijsdrang aan het verkeerslicht en zoek de soms uitgelokte confrontatie met stoere binken niet op. Ik bespaar niet op comfort in de cabine, heb ik koud gaat de verwarming op zo hoog als nodig, heb ik koud de airco. Er zullen dus ongetwijfeld ook bestuurders van een E-tron zijn die een veel hoger verbruik hebben dan ik.
Ik gebruik de wagen voor 90% voor professionele doeleinden. Ik maak dagelijks langere ritten wat vaak positief is voor het verbruik. In het weekend maakt de wagen vooral ritjes rond de kerktoren en ligt het verbruik per rit dus hoger.
Het gemiddelde verbruik over dit hele eerste levensjaar is 21,4 KWh/100 km. Dat zijn geen uiteraard geen Tesla-gemiddelden maar het betreft hier dan ook een rijdend betonblok van 2500 kilo waar Dhr. aerodynamica spontaan misselijk van wordt.
Zomer
In de zomer ligt het gemiddelde verbruik ergens tussen de 18 en de 21 KWh. Afhankelijk van de lengte van de rit en de route (veel snelweg of niet). Ik ervaar over het algemeen dat ik comfortabel zonder angstzweet ergens rond de 440-450 kilometer kan rijden. Het laagste cijfer dat ik gezien heb in de zomer is 17.6 KWh op een rit van 60km met gemiddelde snelheid van 53 km/h. Het hoogste bereik 512 kilometer.
Herfst
De herfst geeft door de temperatuurdaling een lichte stijging van het verbruik en eindigt altijd ergens tussen de 20 en de 22 KWh. Ook hier haal ik nog ruim de 400 kilometer.
Winter
En dan komt koning winter. Aanvankelijk dacht ik na de herfst dat het allemaal nog wel mee viel met dat range-verlies bij koude temperaturen maar eenmaal de ‘vriesdrempel’ in zicht komt vertaald dit zich toch in aardig wat minder kilometers. Op de gemiddelde (langere) rit zit je steeds boven de 22 KWh met een gemiddelde bovengrens rond 25 KWh. Elke dag is natuurlijk anders. Bij korte ritten is 30+ KWh geen uitzondering. Ik geraak bij een volle batterij in de winter zeker nooit verder dan 360 kilometer. Dan spreken we toch van 25% bereikverlies ten opzicht van de WLTP.
Lente
Ik heb mijn wagen in ontvangst genomen in maart dus aan het begin van de lente. Vanaf temperaturen boven de 10° blijft het verbruik meestal onder de 22 KWh. Hier ligt dit vaak tussen de 19 en 21 KWh. Meestal is de inschatting ergens rond de 420-430 kilometer.
Over het algemeen blijft het een zeer comfortabele wagen waar het fijn vertoeven is op lange ritten. Softwarematig ben ik nog geen problemen tegengekomen. De wagen heeft wel al drie maal bij de dealer gestaan. Eén keer omdat de ‘noodknop’ geen signaal meer had wat voor een irritante melding zorgde bij elke start (bleek losse kabel te zijn). Een andere keer was er een probleem met de sloten van de achterste portieren die vervolgens vervangen moesten worden. Wagen is hiervoor 5 (!) dagen binnen geweest. Een ID5 als vervangwagen gaf de mogelijkheid ook eens met één van de neefjes van de E-tron te rijden.
In principe zouden deze problemen niet mogen opduiken na enkele maanden bij een spiksplinternieuwe wagen. Is onderliggend ook geen ‘nieuw’ model maar gewoon grotendeels de vorige E-tron met hier en daar een aanpassing. Met de uitvlucht ‘kinderziektes’ komen ze dus niet meer weg. Daarnaast ervaar ik ook dat de wachttijden bij de Audi-dealers monsterlijk zijn. Twee maanden wachten voor een afspraak om sloten die niet meer werken te vervangen is allesbehalve klantvriendelijk. Meerdere dealers geprobeerd, overal lang wachten.
De derde keer ben ik zelf bij het achteruitrijden tegen een paaltje gereden. Onbegrijpelijk met alle bliepjes en camera’s. Mijn eigen lompheid kan ik natuurlijk niet aan de auto verwijten.
In de zomer zal ik de eerste keer een lange rit (1200 km) maken naar het zuiden van Frankrijk. Over het algemeen maak ik me meer zorgen over twee krijsende kleine kinderen op de achterbank omdat ze het rijden beu zijn dan over de range. Een verslag volgt zeker nog.
Gezien de té optimistisch ingeschatte WLTP en de technische problemen op korte termijn toch een half sterretje minder vanaf nu. Maar voor de rest nog steeds een zeer tevreden chauffeur.
Kilometers en krrrrakende remmen
- 70.000 km
We hebben ondertussen de 70.000 kilometer bereikt en zijn twee onderhoudsbeurten verder. De wagen staat voor de eerste keer ook op winterbanden en als je dat al zou vergeten zal het bereik je daar wel aan herinneren. De wagen is ondertussen door zijn tweede winter aan het rijden en meer dan vorig jaar voel ik nu toch een opmerkelijk range-verlies. Bij vriestemperaturen geraakt hij aan 100% niet verder dan 360 kilometer (wltp voor deze configuratie is 468 kilometer). Op zich heeft de eerlijke verkoper van Audi dat twee jaar geleden dan wel correct ingeschat. Hij gaf aan in de zomer 50 en de winter 100 kilometer van de wltp af te trekken dus dat lijkt een vrij correcte inschatting. Na twee jaar heb ik ook alle mogelijke scenario’s meegemaakt wat betreft verplaatsingen en moet ik zeggen dat dit al bij al goed meevalt. 100 kilometer extra aan reëel bereik zou wat mij betreft alle ongemakken wegnemen. Nu heb ik (vooral in de winter) het gevoel dat het net niet voldoende is om er niet mee bezig te moeten zijn. Dat is natuurlijk voor mijn concrete situatie met vele kilometers per dag voor het werk op de snelweg. Als de volgende wagen binnen drie jaar al een elektrische is, dan vermoed ik dat de nieuwere wagens daar altijd wel aan zullen voldoen.
Er is ondertussen wel een ander vervelend probleem opgedoken. Sleept eigenlijk al een heel tijdje aan. Dan heb ik het over het vreselijke gekraak dat de remmen maken wanneer je volledig tot stilstand wil komen en gebruik maakt van het rempedaal. Het klinkt als een oude verroestte vrachtwagen die van 220 per uur naar 0 moet op 3 seconden. Soms is het zo luid dat mensen omkijken of aan een verkeerslicht naar mij zitten te staren wanneer ik aangekraakt kom. Vreselijk vervelend en een wagen van deze categorie onwaardig. Ik ben geen techneut maar ik heb het gevoel dat de weersomstandigheden hierin een rol spelen. Als iemand een idee of tip heeft, laat maar komen 😉. Ik heb dit al bij elk onderhoud gemeld maar dit wordt telkens stilgezwegen of ze zeggen dat ze niets horen als ze er zelf mee rijden. Het zal dan wel aan mijn gestoorde brein liggen want daar wil het wel eens kraken. Ik geef nog niet op en plan binnenkort een bezoek aan de dealer met een specifieke afspraak voor dit probleem want nu kunnen ze dit steeds begraven met andere zaken die tijdens het onderhoud gebeurd zijn. Daar verliezen ze voor mij toch wat punten.
Voor de rest blijft het een zeer comfortabele wagen waar ik nog elke dag met plezier instap. Ik ben nog steeds ten volle overtuigd van elektrisch rijden en zie er weinig nadelen in. Zeker als de potentiële opvolger net dat tikkeltje verder geraakt.
Bij nieuwe avonturen, nieuwe updates…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Audi e-Tron 50 Quattro edition 71kWh [ LED Luchtvering Standkachel ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57656618/0-68867d795e101ff61876a13b8cde3095.jpg)
Audi e-Tron 50 Quattro edition 71kWh [ LED Luchtvering Standkachel ]
- 2020
- 92.149 km

Audi e-Tron 55 quattro edition 95 kWh | NL-Auto | Trekhaak | Parkeersensoren | DAB |
- 2020
- 115.032 km

Audi e-Tron 50 quattro Launch edition plus 71 kWh Clima | Panorama | Leder | Navi | Stoelverw.
- 2019
- 110.420 km