Audi Cabriolet 1.8 5V (1997)

autoreview

Audi Cabriolet 1.8 5V (1997)

Signalement

UitvoeringCabriolet 1.8 5V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf203.000 km
KM-stand laatst207.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi 8G Cabrio

  • 207.000 km

Mijn eerste auto, wat was ik blij toen ik ernaar opzoek ging. Dagen gingen voorbij dat ik opzoek was naar de perfecte eerste auto. De aanschaf was nodig i.v.m. een stageplek in een plaats wat in mijn ogen te lang duurde met het openbaarvervoer. Ik begon met het zoeken naar goedkope praktische auto’s zoals de Ford ka, Seat Arosa en VW Lupo. Na een tijdje zoeken kwam ik uit op een Ford ka cabrio wat ik wel zag zitten. Na nader onderzoek vond ik het toch zonde van me geld ( Sorry voor de Ford ka cabrio fans ) van mijn geld om de auto aan te schaffen. Dus ging ik verder opzoek. VW cabrio’s, Opel Astra en de VW golf 4 stonden hoog in het vaandel.

Het was zo ver, na een aantal telefoontjes voor de bezichtiging van een zilveren VW cabrio, de Opel Astra ( met slechts 90.000 km, eerste eigenaar een oud stel en niet zo oud ) en voor een golf 4, kwam ik na een appje van een kennis de avond voor bezichtiging uit op mijn huidige grote liefde de Audi Cabrio 8G. Besloten was dat ik niet te overhaast een beslissing zou nemen, en dus als laatst de Audi zou gaan bezichtigen, alhoewel ik na het zien van de foto’s al direct mijn keuze had gemaakt.

Op de dag des oordeels, gingen mijn stiefpa en ik eerst langs de VW golf, welk zeer fijn reed, elektrische kap, weinig km’s erop en al bij al een goede keus was. En toch zag ik nog steeds de Audi voor me, zijn sportieve aanzicht, het mooie leder van binnen en niet te vergeten het deels houten interieur. Odertussen had ik de Opel Astra en de Golf 4 al afgebeld, aangezien ik de Astra iet wat saai vond, en de Golf 4 niet meer zag zitten vanwege het vooruitzicht om in de prachtige Audi Cabrio te mogen proefrijden.

Aangekomen bij het bedrijf dat de Audi Cabrio te koop had staan, kon mijn blijdschap niet op bij het aanzien van de wagen. Alles leek in orde, en toen eenmaal de sleutel erin ging en de auto gestart werd was ik gelijk weg van dat mooie zachte brullende geluid. De verkoper zette de auto buiten neer ( die stond natuurlijk in de showroom ) en overhandigde mij de sleutel voor een proefrit.

Eenmaal zittend in de fijne ledere stoelen van de Audi, met stoelverwarming, startte ik de auto en ging een rondje rijden. Wat een fijne auto dacht ik terwijl ik wat extra gas gaf om te kijken waartoe de auto precies in staat was.

Eenmaal terugkomen zag de verkoper gelijk dat ik de auto al zou meenemen, en speelde hier natuurlijk goed op in. Ik zou de bovag-garantie er niet bij nemen, maar kreeg in ieder geval een APK bij aanschaf van de auto, en alle zaken die niet klopten zouden vervangen worden op hun kosten ( Het onderhoud wat ik tot nu toe heb gehad zal ik straks nog toelichten ). De auto zou een paar dagen na aankoop door de APK gegaan zijn, en een onderdeel zou vervangen worden.

Wat ik tot nu toe aan onderhoud heb gehad, met een opvolging van mijn rijervaring hoe ik die tot nu toe ervaren heb.

03-04-2016: ( APK )

Aandrijfashoes gelijmd i.v.m. scheur door Weijtersen & Janssen
Linker voorlamp behuizing vervangen i.v.m. lekkage door Weijtersen & Janssen
Garantie 0.00,-

-04-2016:

Aandrijfashoes vervangen, wederom gescheurd vandaar door Weijtersen & Janssen
Stabilisatorstang vervangen, zat los door Weijtersen & Janssen
Garantie 0.00,-


3-5-2016:

Stuurbekrachtigingspomp vervangen i.v.m. lekkage door Gellekom 4 x 4 Soest
280,- stuurbekrachtigingspomp incl. riem en nieuwe olie
150,- arbeidskosten

Zoals te zien valt, is er in de eerste maand al best veel vervangen. Maar he, zoon auto als deze heeft het onderhoud nodig, en is zeker het geld waard.

Inmiddels heb ik een kleine 3 duizend kilometer met de Audi gereden in 5 weken, wat behoorlijk veel is aangezien ik gewoon school/stage fulltime heb, maar ik heb een aantal keer naar het buitenland gereden, en de eerste 5 weken zoon beetje elke avond plezier ritjes gereden die erg zijn bevallen.

Het comfort van de auto is goed, de lederen stoelen met stoelverwarming zijn heerlijk.
Het vermogen van de auto is prima, de Audi Cabrio is geen racemonster. Voorheen aangezien ik nog relatief jong ben en niet veel rijervaring heb ( je kent de jeugd van tegenwoordig hoe ze auto’s kapot rijden door overal plankgas te geven door bochten e.d. ), heb ik dankzij de Audi een rustige rijstijl gekregen. De rustige rijstijl komt puur voort uit het feit dat de auto het zelf niet fijn vind als je flink gas geeft tot de 5000 duizend toeren, en de prestaties ( gericht op snelheid opbouwen ) niet zo zeer meewerken. Zoals al in meerdere artikelen is beschreven op autoweek, is de Audi Cabrio een fijne auto om rustig mee te toeren, met het dak open als het boven de 10 graden is ( wel met verwarming aan dan ), en geeft deze auto je echt een fijne en plezierige rondrit.

Bij het open doen van het dak ( deze is bij mijn auto niet elektrisch ), en het rijden op de snelweg is prima te overzien met het windscherm, welk tot een snelheid van 170km/h ( in Duitsland moet je hem wel een keer een beetje open trekken ) alsnog heerlijk is. Het valt redelijk te overzien hoeveel lawaai de wind maakt, en het windscherm zorgt voor een goede bescherming tegen wind in je nek.

Bij deze is het artikel weer afgelopen, na de zomer ( ik ga met de auto natuurlijk op vakantie ) zal ik een nieuw artikel plaatsen met nadere info over mijn rijervaring met de auto, reparaties ( mochten deze nodig zijn ), en natuurlijk over hoe fijn deze auto is.

Dank en tot de volgende keer.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.