Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2017)

autoreview

Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2017)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst158.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

A6 Competition, tja, what more to say?

  • 114.000 km

Aan het einde van de lease periode van mijn Peugeot 5008 1.6 THP lease auto was het tijd om mijn hart te volgen. Na in 2012 afscheid te hebben genomen van een 535D en twee lease termijnen Mazda 6 en Peugeot 5008 te hebben gereden, kreeg ik de mogelijkheid om weer een eigen auto te kiezen. Gelijk daarmee de omslag van de bijzonder praktische ruimte auto die de 5008 is, naar rijbeleving die een Audi biedt. Onvergelijkbare werelden.
Omdat het wellicht de laatste keer is dat een V6 'betaalbaar' is, is de keus gevallen op de zwaarste diesel uit de A6 stal. Betaalbaar is hierin relatief gezien de sloot belasting die elk jaar afgedragen wordt.

Het aanbod in Duitsland was weliswaar groter maar na rest-BPM waren die auto's veelal weinig interessant. Gelukkig had ik de tijd en heb 8 maanden over de zoektocht mogen doen tot ik bij een Nederlandse handelaar in exclusieve auto's deze wagen zag staan.
De hele historie en eigenaren waren bekend, wat een fijn en betrouwbaar gevoel bij de auto gaf.

Inmiddels heb ik de auto 3 weken in bezit en kan nog weinig zeggen over de betrouwbaarheid. De auto komt vlot mee met het verkeer (0-100 in 5 seconden, tjonge wat een kanon) maar is minder overzichtelijk dan de 5008. ACC is een uitkomst op de snelweg en deze is erg goed instelbaar. De afstand tot de voorligger is soms aan de ruime kant waardoor er auto's invoegen.

Het enige wat ik aan de auto heb gemodificeerd is het inbouwen (stekker los, stekker vast) van een Kufatec sound booster Pro met App. Helemaal naar wens in te stellen voor dat beetje extra beleving. Knap van deze fabrikant dat je zelfs autoliefhebbers hiermee op het verkeerde been zet.

Met de winter in het verschiet zal de vierwielaandrijving zijn nut nog wel gaan bewijzen. Hierover meer in een volgende update.

Onverstoorbaar goed

  • 128.000 km

Na de vorige review hebben we weer aardig wat kilometers op de klok gezet. De smile bij instappen, rijden en uitstappen is er nog onveranderd. Wat een power en wat een heerlijke auto.

Zonder opvallend te zijn, is het een head turner voor auto liefhebbers. Het uiterlijk wil ook wat. Vanuit de cockpit heb je zelf de keuze tussen heerlijk cruisen (dat gaat gemakkelijker dan met onze eerdere BMW) of sportief rijden (geen toelichting nodig). Het verbruik zit aan de goede kant van de 1 op 10; het blijft een dure maar hele leuke hobby.

Kosten zover: €1000
- grote beurt
- versleten wiellager vervangen

Verbeterpuntjes:
- soms weigert een buitenspiegel automatisch uit te klappen
- soms weigert de ACC
beiden eenvoudig te resetten, maar desalniettmin storend.

Still going, but stronger!

  • 158.000 km

De tijd vliegt en inmiddels na 1,5 jaar is het weer tijd om een update te plaatsen. Niet omdat er zoveel te melden is. De auto is nog steeds een droom om mee onderweg te zijn.

Wintersport was 12 uur sturen zonder een centje pijn. Omdat ik een kleine softwarematige ingreep aan de auto moest laten verrichten, heb ik hem gelijk stage 1 laten tunen (ZF stage 2). Grappig genoeg bleek bij de specialist dat er al een motortuning op zat; dit was mij onbekend en omdat de motor en de versnellingsbak door deze tuning niet optimaal afgestemd waren, toch de tuning door laten gaan. Omdat ik het niet belangrijk vind heb ik hem niet op de rollerbank gehad, maar de schatting is 400 pk en 800 nm koppel. Het belangrijkste resultaat: een auto die nog prettiger rijdt. En inderdaad, snel als de brandweer...

Beurtjes waren zonder bijzondere kosten of ingrepen; wel de zomerbanden laten vervangen; die zaten er inmiddels 45.000 km onder.

Als het aan mijn hart ligt, gaat hih voorlopig niet weg. Het verstand zegt dat we met forse overcapaciteit aan zonnepanelen beter op EV kunnen overstappen... En dan hebben we het niet over die 20k km per jaar voor een zware diesel ;-)

Wellicht later meer.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.