Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 180pk Pro Line (2003)

autoreview

Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 180pk Pro Line (2003)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.5 TDI quattro 180pk Pro Line
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf187.000 km
KM-stand laatst198.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Soepele tourwagen

  • 198.000 km

Na jaren (vanaf '95) leasewagens gereden te hebben van SUV's tot BMW's t/m mijn meest recente wagen een Citroen C5 2.2 HDIF biturbo. Daarnaast (voor mijn vrouw) heb ik nog een eigen Volvo V70 2.5 5V benzine. Heb ik in April jongstleden i.v.m. eigen onderneming, deze Audi A6 2.5 TDI Avant Quatro Exclusive automaat bij een handelaar angeschaft. Alles gecheckt zoals NAP, laatste garage enz. en alles in orde.
Ik heb gekozen voor de laatste serie van het vorige model A6 omdat deze weinig kilometers in verhouding tot het huidige model heeft. Als ik zou kiezen voor het huidige model A6 tdi avant van bijv. 2004/2005 dan ben ik net zoveel geld kwijt maar met veel meer kilometers (ca. 50.000 km meer). Dus de keuze was niet moeilijk.

Eerste indruk van deze beul van een auto is dat de dieselmotor een subliem geluid heeft en fantastisch rijeigenschappen heeft. Wat een souplesse en vermogen. Het comfort is na een Citroen ietwat stugger maar wordt voldoende gecompenseerd door het quatro gevoel in het bochtenwerk. Uitstekende CC en Xenon verlichting. Het verbruik op de snelweg is uitstekend gem. ca. 1 op 14 maar bij veel kilometers binnen de bebouwde kom, loopt het verbruik aardig op.

Na een 1 1/2 maand de auto naar Salimans (geen dealer maar gecertificeerd audi, vw en skoda garage) te Roggel gebracht voor een grote LongLife beurt en algehele check. Scheelt in prijs en service met de off. dealer en het onderhoud is identiek! De grote LongLife beurt is niet goedkoop maar hij staat wel voor 2 jaar, dus valt het wel mee. Geen noemenswaardige problemen, alleen dat mijn achterbanden voor de winter vervangen moeten worden en dat de multiriem ietwat versleten is en ook vervangen dient te worden. Geen echte prioriteit maar wel zo veilig en de prijs voor de multiriem incl. uren valt me enigzins mee. De banden zijn wel wat duurder 235/17inch, poeh! Ik ben uitermate tevreden over deze garage, vriendelijke service en de monteur die aan je wagen heeft gewerkt loopt nadien samen met de klant om de auto en geeft zijn eigen mening. Heerlijk om met de expert om de auto te lopen, zijn beoordeling van de auto is goed en geeft nog wat tips.

Heb nu in ruim 3 maanden tijd ca. 12.000 km gereden en naar volle tevredenheid geen problemen ondervonden, een heerlijke autoweg kilometervreter.

Op vakantie naar de Saint-Tropez! Heerlike vakantie gehad en de auto heeft het uitstekend gedaan. De CC geeft uitstekende koeling en het plezierige kloppen van de 6 cilinders maken het rijden tot een genot. In Frankrijk begeeft mijn accu het en het is niet zomaar een accu nee, eentje van het zwaarste kaliber die niet overal verkrijgbaar is. En zeker niet aan de Cote D'Azur, want daar zit in de buurt van Saint-Tropez niet eens een Audi/VW dealer, ongelooflijk! Wel in een klein dorpje achteraf een Seat-dealer, die gelukkig zo'n zware accu op voorraad had. En ik ben daar voortreffelijk geholpen, wat een fijne service en de accu was ca. 60 euro goedkoper incl. het monteren, dan in Nederland.

Terug in Nederland, voor nieuwe banden (good-years), multiriem vervangen en xenonlamp lv vervangen. Maar de kleur is wit en niet blauw. Wat blijkt de vorige garage heeft cloonen geplaatst en deze zijn in 2 jaar afgeschreven. En met 2 verschillende kleuren licht rijden is niet plezierig. Dus ook maar de andere vervangen. Ook de witte xenonlampen worden naarmate ze ouder worden blauwer, zeggen de geleerden.

Schrik van mijn leven: Distributieriem gesprongen!
Rond kerst is mijn distributieriem gesprongen en gelukkig niet rijdende maar op de oprit. Oorzaak, de waterpomp was vastgelopen. Dit schijnt niet al te vaak voor te komen maar kan gebeuren als de distributieriem de vorige keer alleen maar is vervangen en niet de spanrollen, waterpomp enz. Standaard moet je bij vervanging van de distributieriem alles in een keer vervangen, zodat wat mij is overkomen niet gebeurd.
Auto naar de garage gebracht (auto-ambulance) en na onderzoek bleek dat de kleppen goed waren en dat er ook 100% compressie was en dat ik enorm veel geluk heb gehad, pfoeh! Dus nu alles maar laten vervangen en schrikken van de rekening: € 1600,00. Uit navraag is gebleken dat dit niet de hoofdprijs is. Na reparatie loopt de auto weer als een zonnetje.

Maart, alweer 220.000 km op de klok en tijd voor een APK en kleine beurt. Niet goedkoop maar alle filters moeten vervangen worden, volgens het boekje!? Tip: niet doen, vervang alleen de noodzakelijke filters, de rest kan na een jaar niet vuil zijn....echt niet. En mocht het toch nodig zijn, dan zelf schoonmaken, een kleine moeite.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.