Audi A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 14.000 km |
- 3.000 km
Ik heb nu deze auto ruim een maand. Vele korte ritjes, diverse langer ritjes en ook een lange afstandsrit (naar Legoland). Het betreft trouwens de S edition, dus verlaagd, sportstoelen enz. Met mijn A4 kreeg ik altijd bij lange afstanden last van mijn rug. Met de sportstoelen, waarbij ik de zitvlakte kan verlengen en de lendesteun electrisch kan instellen, met ook wat meer ondersteuning aan de zijkant, heb ik geen last van mijn rug. Het ie wel zo, mede omdat deze uitvoering 30 mm verlaagd is, dat in en uitstappen wat lastiger is. Uiteraad rij ik nu met een automaat, en, zoals je vaak leest bij mensen die eenmaal met een (goede) automaat rijden: ik zou nooit meer terug willen. Bij een stoplicht zet ik de parkeerrem electrisch aan. Licht op groen: gas geven en wegrijden. Van mijn vrouw mag ik de sportstand niet gebruiken. Het is mogelijk deze motor te chiptunen naar 240 pK, maar eigenlijk is dat flauwekul, die 170 pK is ruim voldoende.
Wegligging, sturen, remmen, allemaal prachtig, wat je van een Audi mag verwachten. Weer een stuk beter dan mijn oude A4. Mogelijk omdat ik een S edition heb, maar de auto zit als een blok op de weg. En je hoort werkelijk niets: geen band geruis, geen motor (behalve dan als je stiekem toch de sportstand kiest).
Afwerking is ook wat je van een Audi mag verwachten. Alle toeters en bellen zoals het hoort, leuke details zoals verlichten onder de deur zodat je niet in het donker in een plas staat. De mmi spraak herkenning was een aardig verassing - wist niet dat dat er in zat. En het werkt ook! "navigeer naar huis" en ik vind mijn weg weer terug. Handsfree bellen werkt uitstekend, synchronisatie met mij telefoon via bluetooth werkt ook uitstekend voor de telefoon nummers, echter niet voor mijn adressenbestand. Dat ligt niet aan Audi, maar aan mijn gsm (geen zgn SAP oftewel SIM access protocol). Het is me wel gelukt mijn adressenbestand via mijn computer op een SD kaart te uploaden naar de MMI. Mijn muziek bestand besluister ik ook nu via een SD kaart waarbij ik uiteraad ook gegevens zoals titel, artiest via mijn scherm kan zien.
Het enige minpunt is de cruise control. dat is wennen, zeker als je gewend ben aan de A4 dat bijna hetzelfde cruise control heeft, maar net anders. Bij de A6 is een keer kort aantikken 1 km/uur harder of langzamer, en wat langer aantikken gelijk naar de volgende 10-tal harder of zachter. Dus als je 101 km/uur rijt en je tikt de cruise control net iets te lang aan, gaat het met maximale versnelling gelijk naar 110 (of zelfs 120) km/uur, of bij naar beneden tikken wordt kracht afgeremd. Na 3000 km rijden gaat het veel beter.
Parkeersensoren (voor en achter)zijn ook een aanwinst - zeker bij zo een slagship in een straat waar ik woon (file parkeren). De sensoren reageren ook op de hoge stoep van de middenberm in mijn straat - scheelt beschadiging van mijn velgen. Soms is het gepiep van de sensoren storend, maar die zijn ook weer makkelijk (tijdelijk) uit te zetten.
Automatisch verlichting en regensensoren werken tot mijn verbazing uitstekend. Eigenlijk hoef ik helemaal niets in de auto te doen - af en toe sturen.
Dit is ook een auto waarbij ik bij aanschaf vele complimenten kreeg.
Conclusie: zeer tevreden autorijden, ondanks de hoge aanschafprijs.
verbruik
- 3.500 km
Omdat men er om vraagt: Het verbruikt is 1:10,5
Na vakantie
- 7.000 km
Inmiddels een vakantie Zuid Frankrijk achter de rug. 3000 km gereden. verbruik is nu terug gelopen tot net onder de 1 op 10, maar dat is met een skibox en 150 km/uur op de tolweg. Geen olie verbruik (ten minste: ik heb na 7000 km niets bijgevuld).
Ik merk nu na 5000 km dat de auto toch wat soupeler rijdt. Minder grillig als de cruise control van 130 naar 150 km/uur wil. daarnaast heb ik gemerkt dat een gedeelte van mijn gewenning het geluid van de turbo betrof. Ik moet ook zeggen dat met een zwaar beladen auto (ong 350 kg), skibox, heuvelachtig en 150 km/uur, ik goed mee kon met de grote jongens (niet met de ferraris, porches enz uiteraard). Of dat verhaal dat mijn auto chiptunen geen zin heeft i.v.m de maximale koppel enz weet ik niet, maar daar kom ik achter.
In ieder geval, ook "alleen maar" met 170 pK ben ik zeer tevreden. Verbruik had iets gunstiger mogen zijn, maar dat licht wellicht aan mijn rijstijl (of alleen hele korte afstanden, of hele lange met te hoge snelheid. Verder twee minpuntjes: de regensensor doet het niet precies zoals ik dat zelf zou doen (maar er is ook en handbediening). Verder heeft de navigatie soms moeite met verkeersrotondes in Frankrijk (en daar zijn er veel van). Zij zegt soms iets te vroeg dat ik af moet slaan, meestal precies op het moment dat ik de vorige afslag aan het passeren ben. Gelukkig laat de BIS en de kaart het wel goed zien en heb ik ook nog mijn gezond verstand. Verder trouwens 2500km goed geloodst door Frankrijk- ook op de meest kleine onwaarschijnlijke wegen.
De flippers voor het versnellen zijn trouwens flauwekul - ik kan het echt niet beter dan de multitronic, ook niet in heuvelachtig gebeiden zoals de route de Napoleon.
na wintersport
- 14.000 km
Ik lees diverse reviews waarbij men klaagt over een krak/rammel t.h.v. de dashboard rechts. ook ik begon een rammel te horen. Alleen bij oneffenheden. Ik begon me steeds meer en meer aan te storen. Op weg naar de wintersport heb ik een tijd als bijrijder gezeten. Toen hoorde ik het gerammel juist links!! na uitgebreid onderzoek kwam ik er achter dat het geluid helemaal niet uit de dashboear en/of handschoenenkasje kwam, maar van een loszitten zonneklep. toen ik die weer castmaakte - rammel weg!!!
Verder op wintersportreis heen en weer naar Zwitserland geen enkel klacht. Mijn tijdelijk chaffeur schrok zich een hoedje toen de snelheidsalarm afging bij 170 km/uur. Die alarm heb ik toen maar uitgezet.............
In de jaar die ik er mee rijd heb ik één keer een half liter olie bijgeschonken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.