Audi A6 Avant 2.0 TFSI Business Edition (2010)

autoreview

Audi A6 Avant 2.0 TFSI Business Edition (2010)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 TFSI Business Edition
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaartje Audi rijden

  • 17.000 km

Juli vorig jaar mocht ik een nieuwe lease-auto uit gaan zoeken om mijn Alfa 159 na 3 probleemloze jaren te vervangen. Ik wilde een ruime, meer op comfort gerichte auto met een automaat. Uiteindelijk met twee auto's gaan proefrijden: Audi A6 Avant en Volvo V70.

De Volvo 70 2.0T was toen nog niet leverbaar met automaat. Na een proefrit met een Audi 2.0 TFSi multitronic was ik dan ook gelijk verkocht. Tevens omdat de Volvo garage slechts een 2.0L zonder turbo en zonder automaat beschikbaar had.

Ik heb gekozen voor een A6 Avant 2.0TFSi Multitronic Business Line met als opties sportstoelen, opbergpakket, dimmende binnenspiegel en el. inklapbare spiegels.

De standaard stoelen zijn voor mij een lachertje en de auto onwaardig. Daar kunnen ze bij Audi nog wat van Volvo leren! Alhoewel je nu nog eens 1000 euro extra mag spenderen, dus vanuit een zakelijk oogpunt....

Na een jaartje en 17.000km in de Audi, kan ik het volgende concluderen:
Het is een zeer comfortabele auto met een heerlijk audio & navigatiesysteem, fantastische automaat, soepele motor en alles bij elkaar heel goed afgewerkt. Tot nu toe geen problemen, kraakjes etc gehad.
Ik rij voornamelijk lange stukken en haal toch een gemiddeld gebruik van bijna 1 op 12. Waar het grote verschil met mijn vorige auto's ligt (Alfa 159, Mazda 6), is het comfort bij hoge snelheden. Met 180 km/h op de cruise control op de autobahn rijdt deze auto nog net zo soepel en stil.

Ik lees wel eens de negatieve reacties op berichten over Audi, zoals dat ze allemaal op elkaar lijken, dat ze gereden worden door arrogante leaserijders, dat ze veel slechter zijn dan de benchmark en ga zo maar door.
Uiteindelijk is dit gewoon een hele goede auto!

Maar zou ik hem over 3 jaar weer nemen?
Nu, dat is een lastige vraag. Het is niet echt gebaseerd op feiten en nu wordt mijn verhaal misschien een beetje "zweverig", maar de Audi is in mijn opinie iets te klinisch of zo als sommige reviews omschrijven 'emotieloos'.
Ik rij prive in een 5 jaar oude V70 2.4D met 235k km op de klok en dat is net als een oude jas. Ik voel me er gelijk in thuis en zou hem voor geen geld willen missen. Dat gevoel heb ik bij de Audi gewoon niet. De stoelen in de V70 zijn bovendien nog eens veel beter dan de 1000 euro optie op de Audi, maar dat even terzijde.

Dus alles samengevat: dit is een zeer stille en comfortabele auto met een goede wegligging, een mooi design (persoonlijke smaak)en zonder foutjes....en dat is nu juist wat ik een beetje mis: een persoonlijke twist van een designer die net even iets anders doet dan de rest.

Die Volvo V60 lijkt me wel wat.....en diegene die mijn Audi koopt heeft dan een dijk van een wagen

Update - bijna aan het einde

  • 55.000 km

Na 4 jaar in de Audi gereden te hebben, is het bijna tijd om afscheid te nemen. Wat boven gemiddeld aan deze auto is, is het rijcomfort. Ik heb er vele fijne km's in afgelegd. De auto komt vooral tot zijn recht op de autobahn en dan zie je ook gelijk het verschil met de D-segmenters die ik gehad heb. Wat een comfort. Voordat je het weet rijd je 180 km/h en dan is het nog steeds aangenaam stil aan boord. Heb een tijdje terug 3 dagen in het nieuwe model A6 gereden en die is nog een stukje (zeg maar stuk) beter, echt ongelofelijk.

In de afgelopen 55,000km maar 1 probleempje gehad. Het lipje van de afdichting voor de gevaren driehoek in het kofferdeksel was afgebroken. Onder garantie en nieuwe opgezet, maar toch wel raar dat dat zomaar kan gebeuren met iets wat ik nooit open en dicht hebt gedaan.

Het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 1 op 12, wat zeer schappelijk is voor deze auto.

Ik kan best begrijpen dat je deze auto veel ziet. Iedereen die in mijn auto heeft gereden, prijst het comfort en gemak waarmee de auto rijdt.

De volgende wordt echter geen Audi. Ik gaf het al aan in mijn eerste review en het is werkelijkheid geworden. Het wordt een Volvo V60. Ik heb zowel met een V70 als een V60 gereden. De Audi A6 is de "betere" auto (eigenlijk niet zo'n goede woordkeus), maar ik ben tot de slotsom gekomen dat ik eigenlijk meer een Volvo rijder ben.

De Audi A6 doet alles goed, maar als je hem geparkeerd hebt, draai je je niet nog eens om om er even naar te kijken. Een beetje saaie auto eigenlijk. Dat gevoel had ik bv. bij de Alfa 159 wel, een prachtig stukje design....en ik hoop dat ik dat bij de V60 ook weer ga krijgen.

Een ander verhaal is de bijtelling. De V60 is zo'n 200 euro per maand goedkoper en dat is een heleboel geld. De A6 heb ik trouwens tot begin dit jaar alleen zakelijk gereden, anders was ik er niet eens aan begonnen. Ben trouwens wel blij dat ik er 4 jaar in heb mogen rijden, maar nu is het tijd voor iets anders.

Wellicht dat ik na 10.000km in de V60 terug verlang naar het comfort van de A6. Ik hou jullie op de hoogte......

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.