Audi A6 Avant 2.0 TFSI (2012)

autoreview

Audi A6 Avant
Audi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 Avant

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 TFSI
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf28.500 km
KM-stand laatst143.000 km
Lezerswaardering: 31%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ingereden

  • 30.500 km

De eerste paar duizend km zitten erop en het was eigenlijke een groot feest. De auto trek je aan als een handschoen. De zitpositie is perfect, ofschoon het de eenvoudigste stoelen zijn in dit model. De auto is zeer stil, er gaat een soort serene rust vanuit. Je kunt hem ook heel relaxed rijden, maar zo nodig kun je ook erg snel uit de startblokken komen, ook omdat de automaat goed meewerkt. Als het nog wat vlotter moet, kun je hem in 'sport' zetten en reageert hij bijna agressief op de kleinste voetbeweging.
De wegligging is fenomenaal. Het is bijna ongelooflijk met welke snelheid je een bocht of een afrit van de snelweg kunt pakken. Maar ook het korte bochtenwerk in de stad gaat hem voor een zo grote auto prima af.
Het MMI-navigatiesysteem (optie) werkt perfect, zoals eigenlijk alles aan de auto. De afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen zijn absoluut top.
Enige minpuntje tot nu toe: bij stationair rijden zakt hij wat ver weg in de toeren, zo rond de 1300. Dan voel je hem een beetje sputteren. Met een beetje kickdown versnelt hij prima, maar je hebt toch het idee dat het toerental wat geknepen wordt ten gunste van het verbruik. Dat ligt overigens (met nogal wat stad en snelweg, deels met dakkoffer) nu op 11 liter per 100 km. Dat zou wat lager kunnen, als ik mijn rechtervoet wat meer zou beheersen...

De 40K zit erop.

  • 40.000 km

Inmiddels de 40K gepasseerd. Nee, ik rijd niet heel veel. Ik heb kantoor aan huis en hoef er zeker niet elke dag op uit en in de stad neem ik zoveel mogelijk de fiets. Dat is niet omdat deze auto me niet bevalt, in tegendeel. Elke rit weet de A6 me weer een glimlach op het gezicht te toveren met zijn soevereine wegligging en hoge prestatieniveau (ondanks de relatief kleine motor). Het verbruik is wat gedaald naar 1 op 10 tot 1 op 11. Ik hou van flink gasgeven, dus het zou best nog wat zuiniger kunnen.
Mankementen? Een paar dingetjes, die er al waren toen ik hem kocht. Het gaat om een geluidje in de linker B-zuil en een knopje (muziek backwards), dat wat stroef gaat. Daarnaast zijn de kapjes voor de Isofix beugeltjes (achterin) nogal knullig uitgevoerd. Ze gaan snel kapot en misstaan een beetje in het verder zeer goed afgewerkte interieur. Verder vind ik de auto iets te bruusk remmen en was de navigatie twee keer van de waps.
Deze dingen laat ik tegen het einde van de garantietermijn verhelpen.
Wat het lage toerental betreft: ik zet hem meestal in sport, dan draait hij iets meer toeren, waardoor hij nog makkelijker oppakt en een mooier geluid laat horen. Je moet dan wel met iets meer beleid gasgeven, anders knal je steeds uit de startblokken.
Ik kan deze auto tot nu toe van harte aanbevelen en ga met veel plezier op naar de 50K.

En daar hebben we de 60.000

  • 60.000 km

Tja, wat moet ik nog toevoegen? Elke keer stap ik met heel veel plezier in de auto, die ondanks de 60K nog als nieuw is. Alleen aan de vloermatten kun je zien dat hij gebruikt is. Zowel interieur als exterieur vervelen me nog geen moment. Wat ik vooral erg mooi vind is hoe de voorspatborden als het ware over de wielen zijn gedrapeerd en met hoeveel liefde voor detail de auto ontworpen is. Alles klopt, vanuit welke hoek je hem ook bekijkt.
De verwarde navigatie is bijna niet meer voorgekomen. Bij de rechter B-stijl zit nog steeds soms een kraakje, maar dat hoor je ook omdat de auto zo bijzonder stil is ook op zeer hoge snelheid. De kapjes van de Isofix zijn vervangen. Ze waren door de vorige eigenaar niet goed gebruikt. Bij de grote beurt is het motortje van de tankklep vervangen omdat het niet meteen werkte. Gratis overigens. Verder moest de airco bijgevuld. Al met al is de auto tot nu toe zo goed als storingsvrij, wat je eigenlijk ook mag verwachten voor dat geld en van dit merk. Op naar de 70K maar weer...

Ingeruild met pijn in het hart

  • 143.000 km

Na bijna 8 jaar heb ik mijn A6 Avant ingeruild. Met een beetje pijn in het hart ja. Hij was in mei 9 jaar geworden en kon er nu nog een heel mooie inruilprijs voor krijgen. Ook wil ik een maatje kleiner gaan rijden, ik heb al die ruimte op de achterbank en in de de kofferbak niet meer nodig. Ik heb een paar jaar geleden de ontvanger van de navigatie laten vervangen want deze bleef toch af en toe raar doen. Verder nog een keer de airco opnieuw laten vullen. Dan natuurlijk de beurten, maar dat spreekt voor zich. Al met al een heel betrouwbare en degelijke auto. Eigenlijk was hij na 9 jaar en 143K nog als nieuw. Dat vertaalde zich ook in de afschrijving: net boven de 3K per jaar. Dat is gewoon heel weinig voor een E segment auto. Verder alleen maar plezier beleefd aan deze auto. Hij is dynamisch, heel vlot, rijdt als op rails tot op hoogst illegale snelheid, is volledig vrij van kraakjes en rammels en is ook qua model nog helemaal bij de tijd. Audi heeft met deze auto een topper neergezet. Inmiddels is er een A5 van net een jaar oud voor in de plaats gekomen. De review volgt binnenkort.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.