Audi A6 Avant 1.9 TDI 130pk (2001)

autoreview

Audi A6 Avant 1.9 TDI 130pk (2001)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 1.9 TDI 130pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf223.000 km
KM-stand laatst298.500 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste maand na aanschaf

  • 223.000 km

Wegens inleveren leaseauto Golf V 1.6 fsi 2007 een mooie en luxe A6 uit 2001 aangeschaft. Mede door het lezen van veel reviews op deze site gekozen voor dit merk en type wagen met Lederen bekleding, armsteun voor/achter, cruisecontrol, electrische ramen, electrisch verstelbare stoelen. Ook nog Subaru Forester (G3), Toyota RAV4 - Avensis 2.2d en BMW 320d overwogen.

Na particuliere aankoop van deze auto meteen wat dingen bij mijn eigen locale garage (geen dealer) laten doen (223.000).
- trekhaak laten onderbouwen (helaas bij aanschaf niet aanwezig)
- Parrot handsfree carkit laten installeren
- kleine service beurt (olie, filtertjes, ruitenwisserrubbers en apk)

Helaas na 2 weken kwamen er nog wat verborgen dingen boven.
- rammeltje bij de uitlaat bij stationair toerental
- ruitenwissers weigeren soms dienst
- bestuurdersraam komt niet altijd even snel omhoog

2 april
Teruggeweest naar de garage voor ruitenwissers en raam. Garagehouder dacht direct aan een storing in de ruitenwissermotoren, maar dat bleek het probleem niet. Toen schakelaar aan stuur en bedrading nagekeken. Dat was het ook niet. Wat blijkt, storing ontstaat in de printplaat die ruitenwissers aanstuurt. Reparatie hiervan gaf geen resultaat dus is er een nieuwe besteld. € 34,- origineel Audi, dus dat valt mee, maar ik zal wel schrikken als ik deze factuur krijg ivm het arbeidsloon. Raam kreeg wat teflonspray en doet het weer prima.
Auto scherp aangeschaft, dus rekening gehouden met wat tegenvallers. Mijn verwachting is natuurlijk dat de kwaliteit van Audi zo goed is dat ik ook aan deze bijna 8 jaar oude wagen niet al te veel onderhoudskosten zal krijgen. Onderdelen bij garage niet op voorraad maar binnen 24 uur beschikbaar vanuit importeur.

7 april
Auto rijd weer heerlijk (225.000). Erg stil op de snelweg (geen windgeruis bij 130 - 140 en geen geluid van de banden) Natuurlijk wel het gerikketik van de viercylinder diesel. Ik heb bij het zoeken naar de juiste auto nog gekeken voor een 6 cylinder, maar heb toch voor deze zuinige versie gekozen. Privé- + Woonwerkverkeer rond Amsterdam geeft gemiddeld op een tank een score van 6.2 l/100 km. 1000 km op de tank is dus geen probleem. Dan rijd ik veel met het gewone verkeer mee en gebruik ik hem niet als scheurijzer, hoewel de auto niet traag is, ondanks het gewicht en de kleine tdi versie. Ik probeer waar het kan ook de cruisecontrol te gebruiken die overigens beter en sneller werkt dan de cruiscontrol die op mijn Passat tdi uit 1998 zat. Golf V en Passat hadden bij snelheden boven 120 km ook meer last van motor, wind en bandengeluid. Ook audio-systeem geeft goed geluid.

Al met al een luxe om in deze wagen te rijden. Ik zal proberen de review af en toe bij te werken. Wel vind ik het koppelingspedaal zwaar gaan bij het intrappen ervan. Heeft iemand hier tips voor?

Tussenstand

  • 230.000 km

Na 3 maanden en 7.000 km mijn review weer eens bijwerken.
Rammeltje bij de uitlaat bij stationair toerental is nog steeds aanwezig, maar wordt niet erger. Verder een prima auto. Lijkt wat zuiniger te gaan rijden. ik rijd veelal 5,8 - 6,0 op 100, maar deze maand (komt misschien door het warme weer ?) kom ik op 5,5 op een tank zonder mijn rijgedrag te hebben aangepast. Wel banden iets opgepompt. Zware koppeling is nu gewend en is alleen tijdens een lange avondspits merbaar. Climat Control werkt prima tijdens deze warme dagen van +28C.

Tussenstand 2

  • 240.000 km

Afgelopen augustus/september naar Kroatie geweest. Via Italië (In 1 dag van Amsterdam naar Venetië gereden) door Slovenië uiteindelijk in Istrië terecht gekomen. Later verder doorgereden naar het zuiden richting Zadar. Tentje mee, wat een ruimte in de auto. Terug naar huis natuurlijk wat dozen wijn bijgestapeld. Daar merk je niks van. Helemaal top!

De auto reed perfect. Erg stil op de snelweg en rustig 140-150 op de cruisecontrol gereden. Lekker zuinig (5,8 : 100). Het lijkt wel alsof ie zuiniger wordt naarmate je richting het warme zuiden rijdt. In de binnenlanden in Kroatië bij +30C zelfs een tank 5,3: 100 gereden.
1 probleempje gehad. Na 2 uur file bij 35C bij de grensovergang van Slovenë stopte de airco ermee. Hete druppels (volgens mij water) over mijn rechter voet en geen koeling meer. Zelfs warme lucht werd er niet meer ingeblazen. Airco maar uitgezet en met het raam op gereden. Later nog even een paar keer geprobeerd en na 1 week pakte de airco het vanzelf weer op. Tot op heden geen last meer gehad. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Terug naar huis vanuit Istrië lekker in 1 keer naar NL doorgereden. Laatste paar uurtjes wat stukken lekker 180 in Duitsland. Hij blijft lekker stabiel en zicht in het donker is prima.

Vandaag afspraak gemaakt voor 240.000 km grote beurt. Service lampje knippert al de hele maand. Audidealer geeft aan dat het E475,- gaat kosten als hij geen gekke dingen tegenkomt. Distributieriem hoeft pas bij 270.000 km. Mijn eigen garage doet het voor E450,- en dan krijg ik een leenauto mee. Keuze dus snel gemaakt. Ik vind het wel aan de prijs, maarja, onderhoud is ook belangrijk zegt men. Misschien ook maar nieuwe voorbanden doen aangezien de winter er aan komt. Zit ook te denken aan een extra setje velgen met winterbanden via Marktplaats. Als we nog gaan skieen is dat wel makkelijk.

Tussenstand 3

  • 248.000 km

In november, een week voor de eerste sneeuw in NL. viel, heb ik een set van 4 winterbanden (E 200,-) op stalen velgen gekocht. 2e hands en met veel profiel. Omdat we deze winter ook al veel sneeuw gehad hebben, heb ik er veel plezier aan beleeft. Gewoon over de linkerbaan rijden waar wel sneeuw ligt. Geen probleem, en je kunt nog flink remmen zonder dat de ABS het overneemt. Nodigt alleen we uit tot harder rijden. :-)

Vorige week op wintersport naar Oostenrijk geweest. Natuurlijk met deze auto, totaal 4 volwassen met begage en skies, skischoenen enz. Prima de ruimte voor iedereen en we kwamen na een rit van 9 uur over de duitse autobahn goed uitgerust aan. Gemiddeld verbruik met dakkoffer en rijden op de cruisecontrol met +/-150 km/h was over de hele retourrit(ruim 2000 km) 6.1 L/100km. Wat mij betreft een prima score. Voldoende vermogen om ook op de snelweg in zuid duitsland te accelereren bij het naar boven rijden in de heuvels. Helaas met 4 man de auto op de ochtend van vertrek uit het besneeuwde parkeervak moeten duwen. Dan ga je toch serieus denken over die quattro's.

Na de vakantie direct voor APK gebracht. Enige opmerking van de keurder was een defect lampje van de kentekenverlichting achter.

Tussenstand 4

  • 263.000 km

Afgelopen maand is de auto naar de garage geweest voor een kleine beurt. Geen bijzonderheden behalve een gescheurde ashoes-rubber. Dat kan volgens de garagehouder komen door iets scherps zoals over een boomtak rijden.
Vervolgens afgereisd voor vakantie naar Noord-West Italie. +/-3000km gereden zonder problemen. Met zijn tweeen met alle kampeerspullen mee is het prima reizen. Lekker ruim zitten en niet moeilijk stapelen omdat je anders je spullen niet mee kunt nemen. Alles past er gewoon in. En handig de 12V aansluiting in de kofferbak voor de koelbox. Ook de reisdagen heen en terug zijn perfect in deze auto. Even een stukje 200 op de teller rijden om te zien hoe hard ie kan en dan weer terug naar de cruisecontrol om deze op 160 te zetten. Je stapt uitgerust uit en ik heb geen klachten over de zithouding / stoelen want die is gewoon goed.

Einde oefening

  • 298.500 km

Afgelopen najaar 2011 een nieuwe accu laten plaatsen omdat het starten wat slechter ging. Probleem opgelost. De oude accu zat er al 4 jaar in. Voor E 130,- een nieuwe geplaatst.

3 februari 2012 naar Oostenrijk gereden. Helemaal top op de Duitse autobahn met cruissnelheid 140 km/h. Starten in de ochtend bij -25 graden boven op de berg was geen probleem. Voorgloeien deed ie wel wat langer als normaal, maar met hoesten en stoten en dankzij de nieuwe accu was het na 5 nachten van -25 graden gewoon weer lopen als een VAG diesel.

Helaas op de Duitse A8 in botsing geraakt met een scharende Poolse vragenwagen. Zie linkjes. Gelukkig dankzij de grote A6 hebben ik en de medepassagiers de Audi na de crash via de ramen kunnen verlaten. Oop wat schrik en schrammen van het glaswerk na, hebben we niets!!! Ongeloofelijk als je de foto's terugziet. Veiligheid boven alles dus. Ik zal iedereen de A6 aanbevelen. Na 70.000 km met deze jongen gereden te hebben en hem netjes te verzorgen, heeft ie in elk geval goed voor mij gezorgd bij de crash.

http://www.pz-news.de/pforzheim_artikel,-Schwerer-Unfall-Sattelzug-begraebt-Audi-unter-sich-_arid,323907.html

http://www.pz-news.de/video/unfaelle-video_video,-Schwerer-Unfall-Sattelzug-begraebt-Audi-unter-sich-_videoid,3623.html

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.