Audi A6 3.0 TDI quattro (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 3.0 TDI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 117.515 km |
KM-stand laatst | 134.839 km |
- 117.515 km
==========================================
Voorwoord;
==========================================
Ik heb de auto inmiddels een aantal maanden in bezit en al een aantal duizend kilometers mee gereden, in mijn optiek voldoende om een review te starten.
Soms staat in de tekst een getal tussen brackets (zoals [1]), dit verwijst naar de corresponderende internet link bij “Bronvermelding” dat als laatste onderwerp vermeld staan.
Bij voorbaat mijn excuses voor taal- en spelfouten.
==========================================
Overzicht van mijn auto geschiedenis;
==========================================
Ter uwen verveling vervolg ik graag met een kort overzicht van mijn auto geschiedenis;
1) Audi 80 1.8 (H4) (1988). Aangeschaft in 2005, verkocht in 2006. Mijn eerste auto en het begin van een mooie relatie met het merk Audi.
2) Audi 80 2.0 (A4) (1993). Aangeschaft in 2006 (151.620 km), verkocht in 2010 (223.000 km). Na aanschaf LPG installatie in laten bouwen. Ondanks achterstallig onderhoud bij aanschaf nooit problemen gegeven. Na een ongeluk op de snelweg is de auto verloren gegaan.
3) Lexus LS430 (A5) (2002). Aangeschaft in 2009 (93.425 km), verkocht in 2011 (97.000 km). De enige niet-Audi die ik in bezit heb gehad en meteen een grove fout. De auto had vlak na aanschaf een motorrevisie nodig (zijn LPG installatie zal wel een rol hebben gespeeld hierin) en omdat de verkoper weigerde zijn wettelijke verplichting na te komen om de auto te laten repareren heb ik er een rechtszaak van gemaakt. Deze auto heeft meer ellende opgeleverd en stilstand gekend dan wat anders.
4) Audi 100 2.8E (A4) (1993). Aangeschaft in 2010 (86.000 km), verkocht in 2014 (194.104 km). Review van deze auto hier = http://www.autoweek.nl/autoreview/39405/audi-100-28-e
De Audi 100 is tot nu toe de beste auto die ik heb gehad, of de A6 dit gaat overtreffen zal de tijd uitwijzen.
A = Automaat.
H = Handschakel.
Het cijfer duidt het aantal versnellingen aan.
==========================================
De aanschaf;
==========================================
Mijn beweegredenen om afstand te doen van mijn trouwe 100 kunt u lezen in de bovenstaande review, ik zal hier verder niet op ingaan.
Goed, na 3 oude Audi's te hebben gereden (tot mijn volle tevredenheid mag ik wel zeggen), zocht ik dit keer nadrukkelijk naar een jongere auto. Criteria waren = een wagen geschikt voor lange ritten met voldoende ruimte voor een 2 meter lange vent als ik, een lekkere motor (6 cilinder dus) en automaat. Gezien mijn uitstekende ervaring met Audi neigde ik vrijwel onmiddellijk naar de opvolger van de 100, de A6. Geen van mijn vorige Audi's had Quattro en aangezien dit systeem van vierwielaandrijving onlosmakelijk verbonden is met Audi wilde ik gaan voor een exemplaar met Quattro. Dit resulteert dat de auto een Tiptronic automaatbak heeft, een betere keus ten opzichte van Multitronic, wiens reputatie niet al te best is.
Over reputatie gesproken, een aantal VAG motoren hebben zo hun bekende “kinderziektes” zoals de 3.0TDI in de A6 4F model (2004 – 2009) met zijn beruchte distributieketting [1]. De facelift van dit model heeft verbeterde kettingspanners dus is de aanname dat dit probleem minder vaak zal optreden. Ik heb besloten om dus te kijken naar een A6 3.0TDI met Quattro van 2009 tot 2011. Dit zou ook mijn eerste auto met diesel motor worden.
Om het risico tot een minimum te beperken dat ik een spreekwoordelijke kat in de zak koop (Hallo Lexus) en het mogelijk bedrag dat voor een dergelijke auto gevraagd wordt tot over de 20.000 euro gaat moest de toekomstige A6 bij een Audi dealer te koop staan met Audi Plus Garantie.
In februari 2014 dacht ik de auto gevonden te hebben die ik zocht. De proefrit toonde aan dat het schuifdak benodigde centimeters hoofdruimte wegsnoept en dus kon die koop helaas niet doorgaan. De zoektocht zette ik dus voort met als toegevoegde eis dat er geen schuifdak aanwezig mag zijn.
Na een aantal maanden van zoeken vond ik de auto die eindelijk voldeed aan mijn eisen. Met 117.515 kilometer op de teller amper ingereden, in het donker blauw (mijn favoriete kleur) en in S-Line uitvoering stond de A6 bij een Audi dealer in het Duitse Moers (Autohaus Minrath), waar de auto ook nieuw gekocht is en waar hij ook het leeuwendeel van zijn onderhoud gehad heeft. Nu ben ik niet erg gecharmeerd van enige pogingen om een auto “sportief” te laten aanvoelen als de auto zich daar eigenlijk niet voor leent. Zo ook de A6, die in zijn hart een reisauto is. Met het stugge S-Line onderstel dacht ik mee te kunnen leven, zelfs in combinatie met de 19 inch S-Line velgen die erbij horen. Als occasion koper moet je soms concessies maken, immers. De koop liet zich dan ook snel sluiten en sinds eind september 2014 kon ik mezelf de troste eigenaar noemen van een Audi A6 3.0TDI Quattro S-Line van december 2009.
==========================================
Wat bevalt aan de auto?
==========================================
Voor iemand die een comfortabele reisauto zocht kan ik het amper beter treffen met een prachtige A6 uitgerust met een dikke diesel motor, soepele automaat en een berg opties. Maar ik zal wat gedetailleerder te werk gaan.
Uit praktisch oogpunt bevalt de handige plaatsing van knoppen en het gemak waarmee ik het MMI systeem kan bedienen (heb zelf geen handleiding gelezen). Het interieur oogt overzichtelijk en in zijn zwart gekleurde uitvoering conform mijn smaak. De zijkanten van de S-Line zetels voorin zijn met leer bekleed terwijl de zitvlaktes met stof zijn bekleed, wat een prima combinatie is. Ze geven prima steun en ook lange ritten zijn uitstekend vol te houden. De A6 is voor mij zeer ruim, zelfs de ruimste auto die ik tot nu toe in bezit heb gehad. De auto is verder volledig ontdaan van fratsen en andere vormen van overbodige verfraaiingen.
De motor is met 239Pk lekker krachtig en met 500Nm heb je een bult trekkracht tot je beschikking. Bij het starten is het typische diesel geknor duidelijk hoorbaar maar valt ver op de achtergrond bij het verdere rijden. Ook de automaatbak bevalt uitstekend, de 6 traps Tiptronic doet zijn werk vrijwel onopvallend en zit al bij 100 km/u in zijn top versnelling. Zelf schakelen kan als de automaat hendel vanuit de D-stand naar rechts wordt bewogen maar dit is vanzelfsprekend niet de bedoeling voor iemand die expliciet kiest voor een automatische transmissie. De sportstand blijft eveneens onaangeroerd.
Zoals te verwachten is ook aan elektronische snufjes ruim voldoende aanbod. Enkele die mij zo te binnen schieten zijn;
- Binnen- en buitenspiegels die automatisch dimmen en elektrisch verstelbaar zijn (en inklapbaar).
- Elektrisch verstelbare voorstoelen die je ook elektrisch kunt verwarmen.
- Het zonnescherm achterin dat met een druk op de knop omhoog kan worden gebracht en weer ingeklapt.
- Bi-xenon koplampen die zichzelf automatisch instellen.
- Dagrijd verlichting (LEDs in de koplampen staan altijd aan).
- BOSE geluidssysteem.
- Auto telefoon in de armsteun.
- Standkachel.
- Parkeersensoren voor en achter.
- Spraakbediening.
- 4 elektrisch bedienbare ramen.
En natuurlijk als kroonjuweel het MMI systeem met tal van mogelijkheden, van navigatie tot radio en van dvd's afspelen tot de technische instellingen van de auto aanpassen. Een dik boekwerk is meegeleverd om je alle functies van het MMI systeem uit te leggen, maar veel geduld voor tekst en uitleg heb ik niet, aangezien zelf lopen frunniken meer mijn manier van doen is. Ik heb ongetwijfeld nog meer trucages vergeten te vermelden maar dit is zo'n beetje het belangrijkste.
==========================================
Wat bevalt niet aan de auto?
==========================================
In eerste instantie dachten ik ermee te kunnen leren leven maar toch irriteerde mij de geringe demping van de auto. Dit was makkelijk op te lossen door de 19 inch S-Line velgen te vervangen voor 17 inch exemplaren met dikkere banden, wat een forse verbetering van het rijcomfort tot gevolg had. Natuurlijk zou de auto perfect zijn als het geen S-Line uitvoering was geweest en adaptieve luchtvering had, maar ook zonder deze uitrusting is het rijgedrag zeer comfortabel.
Een ander minpunt van het kleinste soort is de automatische hervatting van de muziekspeler bij het starten van de auto. Ik draai altijd MP3's die op een SD-kaart staan en ik heb de gewoonte om de muziek te pauzeren alvorens de motor uit te zetten. Deze pauzeer stand wordt niet hervat bij het starten wat ik jammer vind, maar zoals gezegd valt dit in het niets vergeleken met de andere ervaringen met de A6.
==========================================
Rijstijl en brandstof verbruik;
==========================================
Eerst een paar bepalende cijfers voor wat betreft het brandstof verbruik. De wagen weegt 1860 kilogram, heeft een 6 traps Tiptronic automaatbak, een drie liter V6 turbo diesel motor die alle vier de wielen aandrijft en een knakker van 30 jaar als bestuurder. Dit resulteert in een verbruik dat schommelt tussen de 1 op 14 en 1 op 15 met als uiterste uitschieter naar beneden 1 op 13 (vooral files zijn hierbij de boosdoener) en naar boven 1 op 16,6 (mijn huidig record). Brandstof verbruik meet ik aan de pomp en per week na ongeveer 512 kilometer te hebben gereden. Gebruikelijk bedraagt een enkele rit 64 kilometer over hoofdzakelijk N- en A-wegen, wat bevorderlijk is voor een gunstig verbruik. Mocht de boordcomputer enige geloofwaardig hebben dan scoor ik met enige fortuinlijke wegomstandigheden een gemiddeld verbruik van zo'n 6L / 100 km (1 op 16,6), zonder écht als een stokoude man te rijden. Ik heb voor het plaatsen van deze review een verbruiksmonitor toegevoegd dat alle informatie verschaft omtrent het brandstof verbruik van deze auto.
Het is makkelijk te denken dat ik voor het merendeel van de tijd als een dolle aan het rijden ben aangezien ik op stap ga met een blok van 239Pk en 500Nm. Dit is echter niet waar. Mijn rijstijl is rustig en laat zich niet radicaal wijzigen op het moment dat ik met een sterke motor op stap ben, hoe kinderlijk eenvoudig je ook anderen voorbij kunt zoeven met dit zware apparaat. Alleen ik rijd in de auto die wat mij betreft nooit iets zal trekken of op andere wijze zwaar belast zal worden. Op advies van mijn garage laat ik ook de motor een kleine minuut stationair draaien alvorens deze uit te zetten om de olie wat af te laten koelen en slijtage aan de turbo te voorkomen.
==========================================
Onderhoud en reparaties en andere kosten;
==========================================
Al het onderhoud geschied bij dezelfde garage die ook aan mijn 100 sleutelde, namelijk de Audi specialist op steenworp afstand van mijn werk in Apeldoorn. Een volledig overzicht van alle onderhoudswerkzaamheden met hun kosten is te vinden in het onderwerp “Overzicht van onderhoud en reparaties” hieronder. Ik hanteer een onderhoudsinterval van ten hoogste 15.000 kilometer, vooral de distributieketting is berucht om slecht te reageren op langere onderhoudsintervallen.
De wegenbelasting hier in Duitsland staat mij makkelijk toe een dergelijke zware auto te rijden. Waar je in Nederland ongeveer 175 euro per maand betaalt om deze volbloed reiswagen te mogen parkeren op je oprit kom je in Duitsland al weg met een schamele 423 euro per jaar. Deze lage belasting zal wel een rol spelen in de erbarmelijke staat van het Duitse wegennet [2][3]. De all-risk verzekering kost mij 100,16 euro per maand, een lagere verzekeringsdekking wilt niemand met zo'n voertuig. En tegen een diesel prijs van ruwweg 1,10 euro per liter heb ik allerminst bezwaar.
==========================================
Overzicht van onderhoud en reparaties;
==========================================
14-10-2014 – Michelin Alpin A4 winterbanden met originele Audi velgen (215/55 R17) (nieuw) – Kosten: € 828,00.
23-10-2014 – 118.825 km – Multiriem vervangen. Kosten: € 249,02.
03-12-2014 – 121.790 km – Winterbeurt + montage winterbanden. Kosten: € 48,40.
21-01-2015 – 124.756 km – Grote beurt. Kosten: € 448,61.
18-03-2015 – 128.141 km – Twee nieuwe Michelin zomerbanden, plus balanceren alle vier de wielen. Kosten € 365,23.
29-06-2015 – 134.839 km – Remvloeistof ververst, brandstoffilter vervangen. Kosten: € 189,91.
==========================================
Bronvermelding;
==========================================
[1] = http://www.audiforum.nl/forum/techniek/motor-and-aandrijving/70359-kettingspanners-3-0tdi.html
[2] = http://www.tagesschau.de/inland/hintergrund-verkehrswege100.html
[3] = http://www.welt.de/politik/deutschland/article127502621/So-schlecht-ist-der-Zustand-der-deutschen-Strassen.html
Eerste twee weken op zomerbanden
- 128.730 km
Op vrijdag 5 maart 2015 zijn de winterbanden verwisseld voor de zomerwielen, banden en velgen die niet de originele 19 inch S-line velgen zijn maar 17 inch Audi velgen met 2 Pirelli Cinturato P7 en 2 Kumho Ecsta LE Sport banden in de maat 225/50 R17. Dit is een tweedehands set, de Pirelli's hebben ongeveer 5 millimeter profiel en de Kumho's 7 tot 8 millimeter, de laatst genoemde is achter gemonteerd en de Pirelli's voor. De eerste week rijden met deze set bleek bijzonder slecht uit te pakken. Ten eerste trok de wagen erg naar rechts, de Pirelli banden maakten vanaf een snelheid van ongeveer 70 km/u erg veel herrie en tenslotte was er het verbruik, een beroerde 1 op 11,5 is het geworden.
Mijn garage keurde de Pirelli's ook af maar dan om een andere reden, ze waren nogal vreemd afgesleten op de zijkanten en daarbij waren het ook een oud type band. De beslissing om ze te vervangen voor 2 nieuwe Michelin zomerbanden was dan ook vlug gemaakt. Alle wielen zijn gebalanceerd en dat dit loont is deze week duidelijk geworden. Want over een afstand van 657 kilometer heb ik een verbruiksrecord neergezet van 1 op 18,8. Dit zoals te zien op de verbruiksmonitor (zie link bovenaan deze pagina). In deze afstand zit ook een rit van Enschede naar Duitsland waarbij het voor mij wederom duidelijk werd dat deze A6 een zalige reiswagen is.
Onderhoudsbeurtje
- 134.839 km
Kleine update, remvloeistof is ververst en het brandstoffilter is vervangen, iets wat eigenlijk al bij de 120.000km had moeten gebeuren. Oeps. Ergens in augustus volgt een kleine beurt.
Ik moet eerlijk zeggen dat de A6 in praktisch alle opzichten mij dik tevreden stelt. Het rijden is en blijft fantastisch, of je nu rustig wilt zoeven met 100km per uur of in een korte acceleratie tijd van 80 tot warp snelheid, het kan allemaal en beide scenario's bezorgt me een dikke grijns op mijn smoel. Uiteraard met ten alle tijden knallende heavy metal door de BOSE speakers. De brandstofkosten in het bijzonder vallen me ook behoorlijk mee, 8 cent per kilometer zit ik volgens de verbruiksmonitor op. De auto geeft verder geen krimp, geen distributieketting geratel, storingslampje of wat voor hapering dan ook. Ook geen olie verbruik. Gewoon starten en lekker rijden.
Met behulp van deze website http://igorweb.org/equidec/default.aspx heb ik alle optiecodes die vermeld staan in het service boekje vertaald en hier is de volledige lijst;
E4J = "S-line"
7MG = Emission standard EU5
4UF = Drivers and front passenger air bag with front passenger air bag deactivation
6XL = Exterior mirrors: with memory function, automatically dimming, electrically foldable/adjustable/heated
5SL = Left exterior mirror: aspherical
6TS = Right exterior mirror: aspherical, large viewing field
1KW = Disc brakes, rear
J0B = 520 A (92 Ah) battery
1ZL = Disc brakes, front
1X1 = Four wheel drive
1BV = Sports suspension/shock absorption
3FA = Without roof insert (standard roof)
5TG = Decorative aluminum inserts, dulling
7X4 = Park distance control, front and rear
4R4 = Power windows with comfort operation andcircuit breaker
F0A = No special purpose vehicle, standard equipment
8GV = Alternator 180 A
0G7 = Tiptronic
0YH = Weight range 8 installation control only, no requirement forecast
0JK = Weight category front axle weight range 10
T41 = 6-cylinder diesel engine 3.0 L unit 059.D
3NZ = Rear seat bench unsplit, backrest split folding
8BP = Bi-functional headlight with gas discharge lamp
U2A = Instrument insert with km/h speedometer,radio-controlled clock, tachometer and trip odometer
X0A = National sales program Germany
1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic)
1XW = Leather trimmed multi-function sports steering wheel
8Q6 = Headlight-range adjustment, automatic/ dynamic with fixed and dynamic bending light(AFS 2)
9Q4 = Multi-function display/on-board computerwith check control
8Z5 = Not hot country
D50 = 6-cyl. turbo dies. eng. 3.0 l/176 kW 24VV6 TDI, common rail Base engine is T41/TE1/TF1/TH1
7T6 = Navigation system (MID)
F43 = Alloy wheels 8.5J x 19
7K6 = Flat tire indicator
4X4 = Side air bag, front and rear with curtain air bag
2K7 = Reinforced bumpers
3L4 = Electric seat adjustment for both front seats, drivers seat with memory system
4KC = Side and rear windows in heat-insulatingglass
3Y5 = Electrically operated roll-up sun screen for rear window and mechanically operated for side windows
4K4 = Radio remote controlled central locking
5D7 = Carrier frequency 868 MHz without panic button
1SA = Without additional front underbody guard
Q1D = Sports front seats
4GH = Windshield in heat-insulating glass with sunshield
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 3.0 TFSI quattro Pro Line Plus | Panoramadak | Trekhaak | Camera | Leder | Navigatie | Cruise Control | LMV
- 2011
- 213.679 km

Audi A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line 2 x S-Line Binnen-Buiten / Originel NL Auto / Goed Onderhouden / Afneembare Trekhaak / Leder / NAP
- 2011
- 173.654 km

Audi A6 2.8 FSI / Youngtimer / 2nd owner / A1 example / 1st paint / ONLY 23110KM!
- 2009
- 23.110 km