Audi A6 3.0 5V quattro Pro Line (2003)

autoreview

Audi A6
Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6 - interieur

Signalement

UitvoeringA6 3.0 5V quattro Pro Line
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 90.000 km

Laten we eens over het uiterlijk beginnen.
Een Audi vlak voor de \'Single frame\' tijd. Wat mij betreft is dit een sedan zoals \'ie er hoort uit te zien. Ik houd niet van al die modieuze \'bling\' opsmuk, gapende grilles, en onnodige lijntjes, en daar heb je bij deze A6 quattro nog een goeie aan. Ingetogen, maar goed geproportioneerd, en een krachtig toch chique voorkomen.

De motor: 220 pk en 300nm; gewoon ruim voldoende om deze zware auto (1645kg) vlot voort te bewegen. Deze A6 doet het met een 5-traps tiptronic en dat is een lekkere combinatie. De 0-100 is met 8.7 sec. fabrieksopgave niet zo bijzonder, maar eenmaal op gang zijn er weinig auto\'s die je kunnen bijbenen (Een E11 Corolla 1.6 (g6) bijv. bleef op de sprint naar 100 niet veel achter, bij tussensprints op hoge snelheid of boven de 200 km/u was het natuurlijk wel einde verhaal). Vanwege de rust en de krachtige motor moet je oppassen dat je niet veel te hard gaat rijden, of te vaak de kickdown aanspreekt, wat verlavend en maar al te makkelijk werkt om bijv. nog net iemand in te halen. De V6 klinkt echt heerlijk, bij lage toeren zou je het zo kunnen verwarren met een 8 cilinder vanwege het donkerbruine roffelende geluid, bij inspanning een fijne brul; wederom verslavend. Verbruik zo\'n 1 op 9 bij een rustige rijstijl, bij een zwaardere rechtervoet wordt het snel meer.

Interieur: Naar hedendaagse maatstaven zou je het qua uiterlijk wat gedateerd kunnen noemen, maar het is er prima vertoeven. De middenconsole voelt aan als graniet, compleet met de bejubelde Audi-afwerking. Veel ruimte, natuurlijk de houten strips die niet mogen ontbreken, gedimde rode sfeerverlichting in \'t donker, en sportstoelen die echt zalig zacht zitten zonder steun te missen. Met de elektrische stoelverstelling is het soms vermakelijk spelen. Ook ruimte zat op de achterbank en in de kofferbak.

Weggedrag: Dit is een uitermate geschikte auto voor de lange afstanden. Het quattro onderstel (iets verlaagd) zorgt voor de stevigheid die je wenst bij hoge snelheid, zonder op comfort te moeten inboeten bij oneffenheden. De auto had 17 inch 235 banden die ook helpen bij een bui van \'sportiviteit\'. Desgewenst kun je enorme snelheden behalen in lange bochten of op rechte stukken zonder je ongemakkelijk te voelen.
De 4wd zorgt vol permanente tractie, en heeft ook z\'n nut bewezen in de praktijk.
Wel er is niet zoveel contact met de weg via gevoel. De besturing is super licht bij lage snelheid, heel comfortabel maar wel wat onnatuurlijk. Ook geeft het onderstel niet zoveel door. Als je sportief wil rijden weet je dat de grenzen heel ver weg zijn vanwege de quattro en de veiligheidsvoorzieningen, maar op je gevoel rijden is er niet zo bij; daar zijn weer andere auto\'s voor (die dan vaak wel weer wat minder comfort bieden).

Conclusie: Heel comfortabel en snel, met een rotsvaste wegligging waarbij de communicatieve factor enigszins ontbreekt. De auto laat je tot rust komen, en is fijn voor de lange afstanden. Het kan met grote stappen, maar het hoeft niet.
Het verbruik is flink, maar daar staat wel een heerlijke 6 cilinder tegenover.
Een prima wagen uit voor mij de mooiste Audi-tijd.

PROBLEMEN

  • 90.000 km

Af en toe een lege accu gehad.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.