Audi A6 2.4 Pro Line (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.4 Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
Aanschaf en eerste gebruiks ervaringen
- 90.000 km
Sinds Maart 2010 in het bezit van deze auto als vervanger voor mijn Ford Mondeo Wagon 2.5 V6 uit 2003.
Vanwege roest aan de onderkant van de deuren en voorbije garantie periode deze ingeruild op de Audi.
Als de Ford niet had geroest had ik hem gehouden.
Verslaafd aan het V6 virus maar beperkt budget voor deze Audi gekozen.
Tevens is de grote van deze Audi vergelijkbaar met de Mondeo. Groot genoeg voor 2 kinderen achterin (1 tiener) en genoeg kracht om in het voorjaar en zomer een caravan van 1400 kg kunnen trekken.
Grote Audi's kosten in aanschaf minder dan kleine (A4), Audi's zijn verzinkt dus minder kans op roesten.
Er is op deze auto binnen 5 jaar meer dan 35000 euro afgeschreven!
Er is keuze genoeg bij handelaren allemaal ex lease en veelal met flinke gebruiks sporen.
Mijn exemplaar zag er top uit, het was liefde op het eerste gezicht en ja dan moet je dus gaan oppassen als auto liefhebber.
Tevens nog proefgereden in een 2 ltr TFSI 170 pk, wat een trekkracht voor een 2 ltr!
Maar zoals gezegd dus besmet met het V6 virus en daarom voor de V6 gekozen.
Het is een zwarte proline business uitvoering met als extra's een elec schuif kanteldak, 17 inch velgen en bijna nieuwe winterbanden.
Tevens in delen neerklabare achterbank en mede daarom niet echt een station meer nodig.
Er staan veel sedan's te koop en dat drukt de prijs (de station is meer gewild en dus duurder).
Er is op deze auto binnen 5 jaar meer dan 35000 euro afgeschreven!
Deze auto gekocht bij een handelaar zonder garantie, ook vanwege de afstand tot de handelaar.
Wel goed opgelet op de min punten van deze Audi (condens in de achterlichten).
De staat van de remblokken/schijfen en banden (zware auto).
De auto is keurig afgeleverd door de handelaar met nieuwe achterlichten, verse remblokken achter, nieuwe olie en filters.
Tevens heb ik de bougies laten vervangen en heeft de climatronic een beurt gehad.
Heb ook een BMW 5 serie overwogen 525i, 530i (prachtige auto)maar moest meer bijbetalen in vergelijk met de Audi.
Het rijden in de Audi kan ik omschrijven als meer gecultifeerd dan de Ford.
De Ford motor klonk wat rauwer en had een puike wegligging, ook mede door de 18 inch velgen, terwijl de Audi nog meer dan de Ford op comfort is afgesteld.
Je merkt dat de Audi wat zwaarder is dan de Ford en dat ie nog wat steviger in elkaar zit.
De V6 roffel door de dubbele uitlaten klinkt erg lekker en uitdagend.
Het benzine verbruik hoort daar echter ook bij.
80% snelweg en 20% bebouwde kom ik niet verder dan 1 ltr op 9 km.
Maar zoals gezegd ik ben een liefhebber en dan moet je niet zeuren behalve dan over die belachelijke benzine prijs:-)
Het MMI systeem in de Audi werkt een beetje traag en als je het doorhebt is het simpel te bedienen.
Mijn auto is een proline business uitvoering en heeft geen xenon en pdc.
Standaard op deze uitvoering is cd navigatie benelux en 6 cd wisslaar en blue tooth handsfree.
Helaas geen aansluiting voor een MP3 speler, denk erover om een systeem te laten inbouwen.
PDC en afneembare trekhaak heb ik achteraf laten inbouwen.
Jammer van de xenon, maar heb begrepen dat vervanging van de lampen een dure grap is dus kan er niet heel erg mee zitten.
Wat echt heerlijk is is het elec dak, als de zon een beetje schijnt gaat ie open en dan is het heerlijk in de auto.
Tevens hoor je de uitlaten nog beter.
Toch een optie die destijds 1900 Euro heeft gekost.
Hoop met de Audi zonder niet al te veel kosten de komende 5 jaar vol te maken.
Weet niet of het dan nog haalbaar is om V6 te blijven rijden, misschien LPG overwegen.
Zal proberen deze review regelmatig te verversen.
Tussenstand
- 99.000 km
Dag lichtje kapot, wat een drama om dat te vervangen.
Lichtunit zit verstopt achter het filterhuis, heb geprobeerd om het zelf te doen volgens een handleiding van internet.
Het hele filterhuis moet eruit om erbij te kunnen komen.
Ben bang dat ik dingen verniel dus bij eerstvolgende beurt in 1 keer maar beide lampjes laten vervangen.
Belachelijk dat ontwerpers daar geen rekening mee houden.
Het olie lampje begon na een koude start opeens te branden.
Er zat niet genoeg olie meer in, is lastig te peilen (doe ik wel regelmatig).
Gelukkig had ik in de kofferbak nog 1,5 Liter 5w30.
Nog 8400 km tot de volgende beurt volgens service indicator.
Log life beurt
- 110.000 km
Auto heeft een longlife beurt + APK gehad.
Geen bijzonderheden behalve het betreffende lampje vevangen.
Kosten Euro 400,--
Winterbanden eronder laten zetten (zaten als extra bij de auto toen ik hem kocht)
Kortom to nu toe een goede aankoop geweest, geen problemen.
Accu op
- 115.000 km
De Accu was op.
Na een middagje poetsen met alle deuren open (binnenverlichting aan stom!) was hij ook niet neer op te laden.
Let op deze kun je niet zelf vervangen.
De computer moet opnieuw ingeregeld worden.
Bij ww smit in buitenveldert Euro 264,--
Onderhouds beurtje 130.000 km
- 129.000 km
Weer een beurtje gehad, 6,5 ltr schone olie, oliefilter.
Op 37 punten gecheckt.
Eind resultaat geen problemen.
De monteur heeft er een rondje in gemaakt en de conclusie. Wat rijdt hij toch lekker!
De A6 is al bijna weer 3 jaar in mijn bezit.
Ik vindt het de meest degelijke auto die ik gereden heb tot nu toe (ook de duurste, dat wel).
Een Ford, Opel 2x, Honda 2x, Ford 3x.
Alles zit nog steeds even strak zeg maar:-)
Het gemiddelde verbruik is nog steeds rond de 1ltr op 9km.
Gelukkig is de bezine prijs weer een beetje aan het zakken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.