Audi A6 2.0 T FSI Pro Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.0 T FSI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
ERVARINGEN
- 65.000 km
Na weer 3.5 jaar een Mercedes te hebben gereden werd het tijd voor wat anders. In eerste instantie een bezoekje gebracht aan de Mercedes dealer, echter viel de restwaarde van de in te ruilen Mercedes C ons daar smerig tegen. Dit gaf ons het impuls eens te gaan ’shoppen’ bij de concurrenten. Zo gezegd, zo gedaan. Het hele rijtje langs geweest: BMW (3/5-serie), Lexus (IS) en Audi (A4/A6).
Uiteindelijk voor Audi gekozen. De A4 kwam ons wat ’ielig’ over. Het nieuwe Audi front (grote Grill) staat hem op de een of andere manier niet echt. Vorige A4 vond ik persoonlijk mooier, iets meer in balans. Toen de A6. Wat een prachtige wagen! In eerste instantie gegaan voor de 2.4 V6 met automaat, totdat ik er achter kwam dat de de 2.0 Turbo FSI motor inmiddels ook met automaat te bestellen was (dit heeft op de een of andere manier nogal even op zich laten wachten). Deze 2.0 T FSI heeft ten opzichte van de 2.4 iets minder PK’s: 170 i.p.v 177 maar daarentegen een vracht meer koppel 280 NM i.p.v 230 NM. Bovendien is de acceleratie van de turbo sneller dan die van de 2.4. Ook belooft de brochure een lager verbruik. Dit laatste blijkt in de praktijk wat tegen te vallen.
We zitten gemiddeld na een 12500 KM (waarin ook een retourtje noord Spanje zit, dus veel lange afstanden) op een verbruik van 1 op 9 a 1 op 10. (normale, soms sportieve rijstijl) (Komt dit iemand bekend voor?)
De TFSI is heerlijk soepel en krachtig en zeker i.c.m. de automaat een ware kilometervreter. De automaat is een 7traps Multitronic die zich ook met de hand laat schakelen. zoals vermeld heb je dan de keuze uit 7 versnellingen, het schakelen gaat dan supersnel. Ook is er een Sportstand waarin de auto zeer extreem op het gaspedaal reageert. Echter in de sprint van 0-100 km p/u zit de auto vreemd genoeg in de ’D’ eerder op de 100 dan in de ’S’ : 8.7 sec tegen 8.9 sec. Beide zeer acceptabele prestaties voor een auto met deze PK’s/gewicht verhouding. Met het raampje open is het helemaal genieten. De turbo fluit het uit, soms heb je, wat betreft het turbogefluit dan, even het idee met een diesel op pad te zijn.
De auto is voorzien van alle luxe. Ondanks de vrij rijke standaard uitrusting hebben wij verder gekozen voor:
-Automaat met tiptronic
-Pro Line pakket
-DVD Navigatie i.c.m. MMI-High
-Blanke sierlijsten
-Houtinleg
-Elek. inklapbare buitenspiegels (ideaal in de stad)
-Pareleffectlak: Phantomzwart Pareleffect
-Cremebeige bekleding
-Telefoon
Al met al gaat de totaalprijs met deze opties al snel ruim boven de €60.000,=
Het proline pakket is een kostbare optie maar omvat een boel dingen die eigenlijk gewoon op de deze auto horen: Xenonverlichting, Alarm, Parkeersensoren voor en achter (IDEAAL!), dikke geluidsinstalatie, Volautomatische comfort-airconditioning, lichtpakket, CD-wisselaar enz, enz.
Ook het DVD-Navigatiesysteem met MMI-High is een dure jongen maar werkt uitstekend en ziet er bovendien fantastisch uit. Het gebruik van al deze systemen gaat feilloos, al is het in het begin wel even zoeken naar de juiste knoppen. Dit laatste went echter snel genoeg.
Verder had ik er zeeer graag andere velgen onder gehad, alleen ben ik op de een of andere manier de enige die dit vindt bij ons thuis. Die standaard 16’ units vind ik persoonlijk veel te braaf en te klein. Ik had hem graag gezien met 18’ RS6 velgen maar vooralsnog is dit toekomstmuziek.
Al met al een fantastische en rappe wagen die ondanks het wat hoge verbruik uitstekend bevalt.
UPDATE, 12-12-2006:
Vandaag met de auto naar Duitsland geweest om de top eens te testen. De fabriek belooft 220 km per uur maar ook hier blijkt, wat de teller betreft, dat er wel wat meer inzit. Uiteindelijk 241 km p/u gereden op cruise control(!), HEERLIJK! Opvallend is de manier waarop de auto blijft versnellen tot ongeveer 230 km p/u, dit gaat echt zeer soepeltjes en met een behoorlijk tempo. vanaf 230 gaat het allemaal wat trager maar hij gaat uiteindelijk door tot 241 km p/u, op normaal vlak wegdek. Bij deze snelheid draait de motor slechts 5100 toeren p/m en verbruikt hij (overigens geheel onbelangrijk bij dit soort snelheden) ruim 21 liter per 100 kilometer.
Afgelopen weekend, tijdens behoorlijk druilerig weer, geconstateerd dat er vocht in de koplampen zit, welliswaar niet in grote hoeveelheid, maar toch... Vrijdag gaat hij hiervoor naar de dealer waarbij dit verholpen gaat worden.
UPDATE, 23-04-2007:
Inmiddels bijna 25000 kilometer gereden en je merkt dat de motor nu lekker los is. Acceleratie van 0-100 bedraagt inmiddels (met Shell V-Power) in de ’D’ 8.3 seconden en de top blijft steken bij de 242 km p/u. Ook tussensprints zijn een peuleschil en je wordt ten alle tijden getrakteerd op een duw in je rug. De auto geeft inmiddels aan dat ’ie aan z’n eerste beurt toe is, deze zal eind deze week worden uitgevoerd. Inmiddels is er al wel 2 keer een halve liter olie toegevoegd maar dit schijnt vaker voor te komen bij de 2.0 T. Bij 23000 km weigerde de tankklep los te gaan, wat erg leuk is als je boardcomputer aangeeft dat je nog max 10 km kunt rijden. Met de tankreserve op het nippertje de dealer kunnen bereiken. Er bleek een motortje kapot te zijn en de auto moest een dagje blijven. Ook weigerde de rechter buitenspiegel af en toe electrisch uit te klappen maar ook dit is inmiddels verholpen. Het brandstof verbruik neemt overigens iets af, maar vind ik nog steeds aan de forse kant, na 25000 km gem. 11.0 L per 100 k/m. Banden voor zijn inmiddels bijna aan vervanging toe, achter schat ik dat ze zeker nog ruim 10 duizend km mee kunnen. Afgelopen weekend is er, terwijl de auto geparkeerd stond, een fietser tegenaan gevallen. Het gevolg is een kras, 1 forse deuk en 3 kleinere deuken. Schade: ruim 1000 euro ex BTW. Gelukkig is de ’dader’ bekend, en zal deze voor de kosten opdragen. Verder bevalt de auto nog steeds uitstekend, stoelen zijn goed, misschien wat hard maar wel comfortabel. Multitronic rijdt heerlijk, DVD Navigatie met MMI High werkt super en de 2.0 TFSI is krachtig genoeg voor de A6. Enig minpuntje wat ik zo kan verzinnen zijn de remmen. Deze zijn nogal moeilijk doseerbaar, en voor je het weet klap je naar voren. Ook heb ik het idee dat de remmen tijdens een noodstop wat moeite hebben met het gewicht, maar dit kan ook liggen aan het feit dat mijn Golf binnen no time stil staat en de A6 daar toch wat langer over doet.
Update 03-06-2007
Goed, inmiddels z’n eerste ’Longlife’ beurt gehad bij ong. 27000 km. Geen bijzonderheden. Alleen het interieurfilter is vervangen, de andere bleek smerig te zijn, wat de penetrante zure lucht verklaarde bij het inschakelen van de airco. Kosten van deze eerste beurt à € 370,- incl. de BTW, zonder verangende auto. Auto heeft ook een software update gehad, ik heb alleen geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen. Het rare is dat de auto nu aangeeft z’n volgende beurt nodig te hebben over 14.300 km. Mij is verteld dat deze Audi om de 30.000 km een beurtje verlangd... Binnenkort maar eens even navragen dus.
Update 04-11-2007
Inmiddels ruim 42000 kilometers achter de kiezen, achteraf toch beter een diesel kunnen nemen dus. Auto rijdt nog steeds zoals het hoort. Bij 30000 kregen we melding dat de remblokken hun langste tijd hadden gehad, wat mij persoonlijk erg vroeg leek. Bij controle hiervan bleken ze inderdaad ’af’ te zijn en moesten dus vervangen worden. Kosten: 300 euries; goedemorgen! Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het vele bergafwaarts rijden in Spanje (doet moeders graag met de voet op de rem, ’zucht’). na de laatste beurt wederom 2x een liter olie moeten bijvullen, wat ik ook enigzins apart vind. Verder blijft het benzineverbruik op hetzelfde niveau, wat erg jammer is met een brandstofprijs van 1.51 voor een litertje V-Power. In de stad kom je -- hoezeer je ook je best doet -- niet boven de 1 op 7,5. Imiddels ook eens gekeken naar een A5, alleen blijkt deze (helaas) te klein voor mijn ouders. Ook heb ik begrepen dat er aan het eind van dit jaar een facelift op het programma staat voor de A6, ben benieuwd!
PROBLEMEN
- 65.000 km
De auto begon vanaf circa een 5000 KM af en toe een harde tik te produceren ergens in de A-stijl. Auto is 2 keer 4 dagen bij de dealer geweest, maar niets leek te helpen. Na dit laatste bezoek aan de werkplaats is er contact op genomen met Pon voor een afspraak aldaar. Een paar dagen daarna werden we gebeld door de dealer dat er een mogelijke oplossing was gevonden. Er scheen nog een A6 te zijn geweest met hetzelfde probleem. De auto weer 3 dagen kwijt geweest maar nu eindelijk verholpen! Wat het exact is geweest is onbekend.
Na een paar behoorlijk regenachtige dagen geconstateerd dat er vocht in de koplampen zit. Zowel aan de voorkant (koplampen en mistlampen) als aan de achterkant (bij de achteruitrijlampen). Over drie dagen gaat hij hiervoor naar de dealer.
Rechter buitenspiegel weigert af en toe electrisch uit te klappen
Tankklep weigert open te gaan
Brandstofverbruik blijft mijns inziens aan de hoge kant
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.