Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2011)

autoreview

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2011)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst72.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aflevering in Ingolstadt

Op 26 april 2011 eindelijk (na bijna 5 maanden) de nieuwe Audi A5 Sportback in ontvangst genomen, bij de Audi-fabriek in Ingolstadt.

De auto is naast de pro line uitgerust met de volgende opties:

- Phantom zwart pareleffect lak
- S line interieur en exterieur
- 19" lm. velgen met zomerbanden (en voor de winter 18" lm. velgen met winterbanden)
- zwarte leer/alcantara bekleding, met zilveren stiksels
- multifunctioneel sportstuur met schakelpaddels
- elektrisch glazen schuif-/kanteldak
- elektrisch inklapbare buitenspiegels
- bandenspanning controle
- park distance control voor en achter
- adaptive light (meedraaiende koplampen)
- adaptive cruise control
- B&O soundsystem
- MMI navigatie plus
- opbergpakket
- Audi music interface (voor iPod/iPhone)
- hold assist.

De fabrieksaflevering is erg leuk en zeker aan te bevelen. De heenreis hebben we de dag ervoor afgelegd met de trein (ICE) en in een hotelletje vlakbij de Audifabriek vond de overnachting plaats. 's Morgens om 8.15 uur werden we met alle egards bij de fabriek ontvangen en werd meteen de aflevering ingepland voor 9.15 uur. De feitelijke aflevering duurde relatief kort (doordat mijn voorgaande auto ook reeds was voorzien van een MMI-systeem, was de werking daarvan snel duidelijk).

Naast de aflevering van de auto kregen we een rondleiding door de fabriek (assemblage lijn van de A4, A5 en Q5) en hebben we het Audi museum bezichtigd. En natuurlijk genoten van het "all inclusive" aanbod van eten en drinken.

Op de terugweg naar huis (toch zo'n 750 km.) was meteen duidelijk dat de auto zeer stil is, veel directer stuurt dan mijn vorige auto (A4 3.0 TDI uit 2006) en ondanks sport-onderstel en 19" velgen comfortabel is. Daarnaast schakelt de 7-traps S-tronic uitermate soepel (lees: je merkt niets van het schakelen) en is het erg wennen om met Adaptive Cruise Control te rijden. Maar het systeem werkt feiloos.

Tuning naar 275 PK

  • 4.500 km

De A5 is ruim een week na de aflevering door de Audifabriek in Ingolstadt, in Nederland door de Audi dealer getuned naar 275 PK (door ABT, met behoud van fabrieksgarantie). Tevens is de auto met WaxGuard behandeld.

Direct na de tuning was duidelijk dat de bijna 65 PK extra een groot verschil maakt in karakter. Van toch al krachtige en zeer soepele limousine is het nu ook nog een zeer sportieve auto geworden. De auto reageert nog sneller op het gaspedaal (zonder nerveus te worden) en past nu (wat mij betreft) nog beter bij het uiterlijk. Desondanks is er (gelukkig!) ook erg rustig en comfortabel in te rijden, met name in combinatie met de Adaptive Cruise Control (ACC). Maar zonder ACC is het leuker en lastig om de verleiding te weerstaan om het gaspedaal eens goed in te trappen.

Het verbruik van de auto is vooralsnog redelijk: 1 op 10,6 (over de eerste 4500 km).

Praktisch is er natuurlijk wel een vooraf bekend minpuntje: ondanks voldoende ruimte zijn er maar twee gordels achterin...

Wordt vervolgd.

Iedere dag genieten

  • 35.000 km

Inmiddels staan er na bijna een jaar rijden in de A5 Sportback ruim 35.000 probleemloze km's op de teller.

De eerste onderhoudsbeurt (bij 30.000 km) kende geen enkele verrassing (kosten bedroegen ca. € 345).

Enige zorg was er op voorhand m.b.t. het olieverbruik van de TFSI motoren, maar het olieverbruik is tot op heden erg netjes: bij een km-stand van ca. 15.000 is een liter olie bijgevoegd en dat was precies op het moment van de onderhoudsbeurt ook nodig.

Het brandstofverbruik over de eerste 35.000 bedraagt gemiddeld 1:10,6. Daarbij zijn bij inbegrepen een aantal wat snellere ritten door Duitsland en dagelijkse ochtendfile voor woon-werkverkeer. Ook nodigt de auto uit om lekker door te rijden. De adaptive cruise control is wel een goede remedie tegen (te) snel rijden. Het blijft heerlijk om automatisch mee te rijden met de rest van het verkeer (ook al is het noodzakelijk om tijdig van baan te veranderen om te voorkomen dat de adaptive cruise controle teveel moet remmen)

Op de een of andere manier is het er nog niet van gekomen om de topsnelheid van de auto te halen, maar in Duitsland bleef de A5 zeer strak rijden op snelheden rond de 200 a 220 km/uur.

Er was wel een kleine irritatie in de auto: de bestuurdersstoel kraakte in iedere bocht en het leek alsof ik er bij iedere hobbel doorheenzakte (ik weeg ca. 80 kg., dus daar zal het niet aan hebben gelegen...). De stoel is volledig gedemonteerd en het frame van de stoel is vervangen (garantie). De problemen zijn nu verholpen. Audicentrum De Waal heeft prima werk verricht!

Binnenkort worden de 19" zomerbanden weer gemonteerd. Het rijgedrag op 17" winterbanden is aanzienlijk anders dan op de 19" zomerbanden. De grip is voelbaar minder in snelle bochten. Persoonlijk vind ik de 19" zomerbanden helemaal niet oncomfortabel, maar feit is dat de auto op de winterbanden veel zachter aanvoelt. In de sneeuw was de combinatie van Quattro met winterbanden geweldig. Terwijl voorwiel aangedreven auto's (op winterbanden) niet meer vooruit een helling opkwamen, kon ik uit stilstand eenvoudig wegrijden!

Tijdens de wintersport heb ik verder gebruik gemaakt van dakdragers die ook voor de A5 Sportback beschikbaar zijn (ondanks de stijlloze ruiten). Erg handig.

Olieverbruik stijgt

  • 52.000 km

Gebruikte de A5 in eerste instantie zo'n liter olie per 10.000 km. à 12.000 km., nu is het verbruik (flink) toegenomen. Na de onderhoudsbeurt bij ca. 30.000 km. is het verbruik gestegen naar 1 liter per 7.500 km. en na het bijvullen van het oliepijl bij een km.-stand van 49.500 km. lijkt het er op dat er binnenkort weer een litertje bij kan (waarschijnlijk binnen 5.000 km dus). Bij het accelereren blijkt er ook duidelijk een blauwe walm zichtbaar te zijn uit de uitlaten (vertelde een kennis die achter me reed).

Bij de aanstaande onderhoudsbeurt wordt door de dealer onderzocht of de beschikbare modificatie op de 2.0 TFSI-motor ook voor mijn A5 van toepassing is. En of er wellicht meer aan de hand is.

Het bezineverbruik blijft constant op 1:10,6. Het rijgenot is nog steeds uitstekend en na bijna 1,5 jaar zijn er nog steeds begeerlijke blikken (en opgestoken duimen) voor de auto. Wel zijn de achterbanden gaan "cuppen". Een poging om de banden te laten trimmen heeft niet tot nauwelijks geholpen.

Carterventilatie gemodificeerd + winterbanden gemo

  • 53.595 km

Naar aanleiding van het stijgende olieverbruik is in overleg met de dealer de carterventilatie aangepast. Benieuwd of dat het olieverbruik laat afnemen.

Tevens winterbanden laten monteren. Een beetje vroeg, maar de zomerbanden waren rondom zo goed als op.

Onderhoudsbeurt 60.000 km.

  • 59.581 km

In december de 60.000 km. beurt laten uitvoeren door Audi De Waal. In verband met de opening van hun nieuwe pand in Geldermalsen (langs de A15) werd 10% korting gegeven.

De versnellingsbakolie is vervangen (standaard bij 60.000 km). Het onderhoud heeft verder geen bijzonderheden opgeleverd. Wel is er een kleine modificatie doorgevoerd (garantie) op de deurbekleding i.v.m. het resoneren van lage tonen van het B&O-systeem. Ook is de voorruit vervangen i.v.m. een scheur (door steenslag).

Schade...

  • 63.000 km

Helaas weer schade buiten mijn eigen schuld. Na eerder een aantal kleinere schades dit keer een forse tik van achter. Gelukkig geen gewonden en het was mogelijk om op eigen kracht door te rijden (wel zo handig op een zondag). Maandagmiddag naar de Audi dealer en auto meteen laten staan. Na een week herstel uitgevoerd door Schadenet Rivierenland: bijna 5.000 euro schade, maar de auto ziet er weer uit als nieuw.

Gestrand in Oostenrijk

  • 65.500 km

Zondagmiddag, op de terugweg van een weekendje skiën in Oostenrijk na een paar kilometer buiten Kaprun hortend en stotend tot stilstand gekomen. De auto wil niet meer starten... Er lijkt iets mis te zijn met de brandstoftoevoer.

Gebeld met Audi Nederland, situatie uitgelegd en vervolgens het telefoonnummer van Audi Oostenrijk gekregen. Audi Oostenrijk gebeld, situatie uitgelegd en vervolgens te horen gekregen te moeten wachten op garagebedrijf. Gebeld door sleepdienst die ons ruim 2 uur nadat we waren gestrand heeft teruggebracht naar ons pension (daar konden we nog een nacht blijven). Maandagochtend met een taxi naar de Audi-dealer in Zell am See gegaan, waar mijn auto net werd afgeleverd door de sleepdienst.

In de loop van de middag was het euvel hersteld: stukje elektronica op de brandstoftank (onder de achterbank; regelt brandstoftoevoer) had het begeven.

Nieuwe set zomerbanden

  • 68.875 km

Een nieuwe set zomerbanden (Pirelli PZero's) laten monteren door Audi De Waal. Tevens de remblokken voor laten vervangen (dat was nodig).

Verder heeft Audi De Waal ook de achterbank opnieuw gemonteerd omdat bij de reparatie van de elektronica voor de brandstoftoevoer (in Oostenrijk) de achterbank niet netjes is teruggeplaatst.

Auto ziet er met de 19" velgen voor de zomerbanden weer helemaal goed uit!

Olieverbruik

  • 72.500 km

Het olieverbruik is sinds de modificatie van de carterventilatie in oktober weer normaal. Zo'n 12.500 km. na de laatste onderhoudsbeurt (eind december 2012) was het nog niet nodig om olie bij te vullen. Hopelijk blijft dat zo.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.