Audi A5 Sportback 2.0 TDI 177pk Pro Line S (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A5 Sportback 2.0 TDI 177pk Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Een ton kilometers in de A5 sportback
- 105.000 km
Toen ik hem voor het eerst "in the flesh" zag in 2012, was ik gelijk overtuigd: dit is, mijn inziens, de mooiste auto in haar segment. Hoe het is gelukt weet ik niet, maar ondanks de prachtige lijnen is het ook nog een best praktische auto geworden.
Ruim een jaar na het verbaasd zijn kon mijn auto (Audi A3 die ik met enorm veel plezier gereden) een weg vinden naar een nieuw baasje. Dankzij de configurator app voor de ipad had ik al veel dingen aan- en uitgezet. Dit is ook gelijk een nadeel voor Duitse auto's: de opties worden volgens mij deels door marketing bedacht en zijn zeer complex. Wie wist dat er 2 gradaties zijn in climate control, en dan bedoel ik niet manuele airco naar climate, maar binnen climate?
Het was geworden een bruine (jawel) 2.0 TDI automaat 177 pk s-edition (soort Pro Line S), met de volgende opties:
* Door S-edition: S-line binnen&buiten, Climate 3 zone, navi, audi sound, alarm en ambient verlichting
* Alle assistenten (Adaptieve cruise, side+active lane assist, parkeersensoren rondom)
* Adaptieve en actieve dempers met Drive select
* Navi upgrade MMI plus met HDD
* 19" Turbine velgen
* Standkachel
* ea klein spul
Even snel de voor en nadelen:
+ Looks (ik weet t: subjectief, net als de rest van de review)
+ Soepele motor / bak combo
+ Kofferbakruimte effectiever dan verwacht
+ Afbouwkwaliteit+interieur (na 100k nog als nieuw)
- Optielijst is krankzinnig en kan heel duur uitpakken
- Achterbank toereikend, maar niet heel ruim. Zowel beenruimte als hoofdruimte
- Voorwielaandrijving met zoveel koppel is soms lachwekkend
- Meer op comfort gericht dan de looks doen vermoeden: er is weinig dynamiek in rijgedrag
- Lage instap prachtig voor jonge mensen, maar niet voor iedereen.
De keuze voor weer een Audi als aankoopbeslissing.
Voor mij was dit niet de eerste ervaring met Audi, dus wellicht is mijn boodschap wat gekleurd. Voor mij was de doorslag de juiste combinatie van design, ergonomie in de cabine en de motor/bak combinatie met een redelijk verbruik. Daarnaast is voor mij service belangrijk, welke uitmuntend is bij de dealer in zuidoost Fryslan.
Design
Uiteraard kies je niet iets wat je zelf lelijk vindt, maar nog nooit heb ik zoveel complimenten over een auto mogen ontvangen van willekeurige mensen dan met deze. Bij de pomp, in het buitenland, thuis en op straat. Sommige mensen stoppen met wat ze doen en lopen naar de auto. Ongekend, want (mijn inziens) is deze auto geen exoot. Ook van binnen, hoewel niet de modernste, is het ook goed voor elkaar. Dat design ook wel nadelen kan hebben, kun je vinden in de binnenruimte, en dan met name de cabine achter. De A5 suggereert in de naam misschien boven de a4 te staan, maar van binnen is de auto niet ruimer. Achterin de auto moet je rekening houden dat langere passagiers (>1.80m) niet comfortabel kunnen zitten door de aflopende daklijn. Voordeel is dat, wanneer je wat langer bent, je altijd voorin mag :)
Gemak
Het coupé achtige sportback concept heeft mij positief verrast met betrekking tot de kofferbak. Deze is diep en door de inklapbare bank prima voor dozen, meubels, snowboards etc. Mijn record is 5(!) Ikea expedit/kallax kasten en 20 kunststof kratten. Veel mensen in mijn omgeving zeggen dat ze geen a5 "kunnen" kopen door de gebrekkige kofferbak en ik durf te beweren dat dit een zinloos argument is, tenzij je echt een volksverhuizer bent. De liters bij een station zijn tot en met het dak, maar bijna niemand benut die ruimte meer dan 2x per jaar. Let hierop dat wanneer je dit soort auto's afschrijft, zonder ze getest te hebben. Ik heb het niet zelf getest, maar ik denk dat dit "meevallen" ook opgaat voor andere mooi gelijnde auto's als de Ford Mondeo, de BMW 4 GC en de Mazda 6.
Dealer
Naast het design en de bestaande ervaring met betrekking tot de doordachte ergonomie is deze reden misschien wel belangrijkst: De service van de Audi dealer was en is uitmuntend te noemen. Dit kan ik als zo positief (en belangrijk) noemen, dat als zij morgen zouden overstappen naar een ander merk, ik waarschijnlijk mee zou gaan. Niet dat ik er de deur plat loop, integendeel. Maar elke 30.000 km moet de auto voor een beurt, en kan ik met alle vragen daar terecht. Alles, van planning tot plezierig vervangend vervoer gaat tot in de details. Mijn "leenautos" waren een Q5, de nieuwe TT en meer. Totaal verschillende auto's die elk een positieve herinnering hebben gegeven.
Rijden
Audi staat bekend of is berucht om het "klinisch" (goed?) maken van het autorijden. Dit is voor sommige mensen prima, maar voor een aantal afficionados teleurstellend. Dat kan ik bevestigen met de mededeling dat ik niet gelijk circuitdagen heb willen doen (ok, 1x ben ik van de weg afgeweest, op een afgesloten baan en daar valt inderdaad weinig eer te halen). Het heeft niet de emotie van een CLS500 of zelfs een dreier met handbak. Het voertuig voert opdrachten heel goed uit, maar lijkt niet meer dan "uiterst doeltreffend" te zijn in wat ze doet. Voor mijn kilometers (bijna alles snelweg) maakt dat niet uit, maar mocht je elke dag bergpasjes pakken, is het iets om in je achterhoofd te houden. Als je normaal jezelf voortbeweegt is het niet iets wat jouw aankoop in de weg hoeft te staan. Een geruststelling: Het is niet dat de auto incompetent is. Zelfs op een rustige autobahn is het prima vertoeven met snelheden boven de 230 km per uur.
Schakelen zonder versnellingen
De multitronic automaat (CVT) werkt zeer soepel met de 2.0 tdi. De combinatie van koppel en geen verzetten zorgen voor de meest comfortabele acceleratie mogelijk. Hoewel niet iedereen warm loopt voor een CVT, heb ik er enkel goede herinneringen aan. OK, 1 nadeel dan: de bak moet 1 volle seconde "nadenken" voor hij in de achteruit gaat als je hem op R zet.
Tech
Een moderne auto kan veel techniek aan boord hebben. Ik ben daar wel liefhebber van en zal voor degene die voor een aankoopbeslissing staat een paar opties uitleggen.
- Adaptive cruisecontrol: Inmiddels al ingeburgerd, maar ook in de A5 zeer goed op hoge snelheid. De afstand is standaard instelbaar, en de rem/acceleratie dynamiek enkel als je Audi Drive select hebt (don't ask me why). Let wel op dat deze generatie nog geen stop&go heeft en pas werkt vanaf 30 kmu. De ergonomie is zeer goed en ik heb denk ik de meeste kilometers gereden met het systeem aan
- Om "autopilot" af te maken, heb je active lane assist nodig. Dit werkt middels een camera boven de spiegel in combinatie met elektrische in-&output op het stuur. Deze kun je instellen in het MMI op vroeg, waardoor het voelt alsof de rijbaan in een lichte komvorm loopt, waardoor de auto zelf centreert. Heerlijk! Omdat de aan/uit knop op de richtingaanwijzer zit, kun je bij wegwerkzaamheden het systeem eenvoudig uitzetten.
- Side assist: Handig als je veel op de snelweg rijdt. Bij druk verkeer is het nog steeds zeer accuraat met het spotten (middels oranje gloed in de betreffende buitenspiegel) van verkeer (ook motorrijders) in de dode hoek. Als je richting aangeeft bij verkeer, zal het fel flitsen. Ook bij snel achteropkomend verkeer in dezelfde rijbaan èn die links van de auto anticipeert het systeem. 1x brokken voorkomen en het systeem betaalt zichzelf terug in een hoop whiplash problemen die je niet hebt.
- Navi Plus: Werkt goed, maar is inmiddels wel wat gedateerd. Met name de stem input kan misschien nog geen volzinnen aan, maar kan wel meerdere functies: zoals "speel muziek van coldplay" of "navigeer naar huis" of "gesproken aanwijzingen uit". Daarnaast is het manueel te upgraden naar online (zie audiforum), waardoor je Google connectie en online traffic hebt. Deze is zeer accuraat. Google connectie geeft het ingeven van reisdoelen zeer veel comfort. Zolang het adres, waarvan bijna alle bedrijven, een GooglePlace account heeft kun je hem invoeren middels voice.
- Adaptief onderstel: werkt het beste in auto. Comfort is ook goed, vooral bij minder wegdek. Sport slaat nergens op en maakt de auto (onnodig) harder dan ie al is.
- Audi Drive select: Dankzij de instelling individual kun je de auto zo instellen als je zelf prettige vind. Zelf had ik meestal stuur op comfort en de rest op auto.
Problemen
- Bij start: De Audi a5 en A4 B8 facelift zijn berucht om een paar veel voorkomende vervelende problemen. Met name de stuurinrichting is een achilleshiel. Ik had zelf af en toe dat de auto niet lekker centreert, en rond het midden een kleine weerstand had. Niet levensbedreigend, maar wel vervelend. Dit probleem is overigens verholpen tijdens een beurtje met (volgens mij) een nieuw stuurhuis. Ik denk dat het te maken heeft met de overgang naar elektrische stuurbekrachtiging. Ik neem aan dat de meeste rondrijdende A5's dit probleem niet meer hebben, maar let er op als je een occasion koopt.
- Bij 15.000: Het raammechanisme heeft problemen met de automatische sluiting bij volledig open raam. 2 of 3x op sluiten drukken lijkt de enige manier om de ruit dicht de krijgen. Het probleem is onder garantie verholpen.
- bij ongeveer 90.000 km: Er was een resonantie in de kofferklep, door een loszittende clip. Deze is vervangen onder garantie. Daarnaast heb ik eens een kabeltje laten vastzetten in 1 van de deuren welke af en toe in een bocht een licht rammelend geluid maakte.
Wat mij betreft krijgt dit exemplaar 5 sterren wat mij betreft, daar er niet echt problemen zijn geweest die het kilometers maken hebben beperkt of waarvoor ik tussentijds de auto moest inleveren.
Kosten
Anders dan de gebruikelijke beurtjes en banden heb ik geen andere kosten aan de auto gehad. OK, ik heb de auto een keer laten polijsten en coaten en het bezoekje JD Engineering (naar 210 pk) was ook niet gratis, maar wel geheel vrijwillig. Ik denk niet dat je deze auto uitzoekt om een ecowonder uit te hangen, maar let wel op dat deze auto meer brandstof verbruikt dan zeg een Lupo diesel. Ik reed 1:14 gemiddeld met sportief rijgedrag.
Conclusie
Moet je nou gelijk naar de garage rennen en zo'n ding kopen? Ik kijk terug met niets anders dan een glimlach en op basis daarvan zou ik hem absoluut aan kunnen raden. Maar, ik wil er wel bij zeggen dat dit geen conventionele auto is. De lage instap en de koets is niet voor iedereen. Rijd hem eerst een weekend, voor je de beslissing maakt.
PS. Dieselgate
De auto reed prima, maar is dus van voor de eventuele aanpassingen die ze van plan zijn op dit blok om binnen de norm te vallen. Het is onbekend wat voor gevolgen de aanpassingen hebben op het rijgedrag. Persoonlijk denk ik dat het wel wat los zal lopen, daar de testcyclus nog steeds niet de realiteit weergeeft. Ik neem aan dat ik je niet hoef te vertellen dat naast NOx het verbruik en CO2 ook hoger ligt dan aangegeven. Ik ben geen chemicus, maar weet wel dat deze auto geen zwarte aanslag had achterop de auto zoals diesels vroeger hadden. Dus het is beter dan 15 jaar geleden. Echter, als je echt schoon wilt rijden overweeg dan elektrisch in combinatie met groene (zelf opgewekte) stroom. Ik ga zelf ook overstag, en hoop dat velen zullen volgen wanneer de techniek wat betaalbaarder wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI Pro Line S-Line|LEER|NAVI|XENON|STOELVERW.|
- 2012
- 198.024 km

Audi A5 Coupé 1.8 TFSI Pro Line S-Line, Half Leder, Navi, Xenon, PDC,
- 2014
- 90.181 km

Audi A5 3.0 TFSI S5 quattro Pro Line Plus BTW Carbon CarPlay Massage Pano Full Option Dealer onderhouden
- 2017
- 86.000 km