Audi A5 Sportback 2.0 TDI 177pk Pro Line (2012)

autoreview

Audi A5 Sportback
Audi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 Sportback

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 2.0 TDI 177pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 17%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Start nieuwe review

  • 743 km

Op 2 januari 2012 was het dan eindelijk zover! Na bijna 8 maanden wachten werd mijn nieuwe A5 Sportback afgeleverd.

Enne, het is het wachten waar geweest.

Het is natuurlijk onmogelijk om al na amper 1000 km een zinvolle review te geven.
Toch wil ik u hierbij enkele positieve maar ook een negatieve ervaring meegeven.

Erg positief is de kwaliteitsbeleving die ik ook weer bij deze Audi ervaar. De chromen en de hoogglans zwarte interieur accenten alsmede het nieuwe stuur dragen hier extra aan bij.

Het geruis van de rijwind is minder dan bij mijn vorige Coupé. Mogelijk komt dit doordat de ruiten wat kleiner zijn.

De auto is geleverd met Bridgestone banden en niet met de vertrouwde Conti's (heb nog nooit geen andere banden gehad) Wat opvalt is dat het comfort van deze banden beter is.


Het geheel nieuwe MMI+ heeft een sterk verbeterd bedieningsgemak, alhoewel het natuurlijk vraagt om het uitgebreide handboek weer te bestuderen.

Een echte aanrader voor de muziekliefhebbers is het Bang & Olufsen geluidssysteem. Ten opzichte van het Audi 10 speaker systeem is dit meer dan subliem. Het is afgelopen met bonkende en/of trillende delen. Het geluid is vergelijkbaar met een concertzaal, van vervorming is nauwelijks sprake.

Het start-top systeem werkt perfect. Koppeling intrappen en direct wegrijden, zonder enige vertraging.

De electromechanische stuurbekrachtiging is erg fijn maar effe wennen.
Tijdens het rechtuit rijden op de snelweg voel ik bij de onvermijdelijke reguliere kleine stuur correcties een ietwat zwaar punt in het stuur. Mogelijk is dit iets in de stuurinrichting dat zich nog moet gaan zetten. Op dit moment wordt het al wat minder maar als het niet volledig verdwijnt betekent dit een eerste service bezoek.

In mei 2011 heb ik toch ook even bij BMW gekeken...
Ik heb er echter geen spijt van dat ik weer voor een Audi gekozen heb en de 30 jarige traditie voor VAG vervolg.

Verbruik is erg hoog

  • 3.381 km

Mijn vorige A5 Coupé 125kW had gemiddeld minder brandstof nodig dan mijn nieuwe Sportback. De specificaties van het gemiddelde verbruik van de Coupé is 5.3 l/100km. Van de Sportback is de fabrieksopgave 4.7 l/100 km. Bij vrijwel gelijkblijvende gebruiksomstandigheden zou je dus een verbetering van minstens 10% mogen verwachten.
Het werkelijk verbruik is echter 5% hoger!
Mijn ervaring leert dat dit niets te maken heeft met de DIN norm waarin bepaald is hoe deze cijfers in laboratorium omstandigheden moet worden vastgesteld. Practisch gezien heb ik aan zo'n norm dus helemaal niets.

Wat het probleem met het sturen betreft, dit wordt volgende week verholpen. Volgens de dealer is er een software update die het probleem moet verhelpen. Ik ben benieuwd want het is erg vervelend.

Verder is er een rammeltje in een van de portieren dat resoneert met de MMI+ muziek.

De dealer heeft mij gezegd dat het "piepje" bij het afsluiten van de auto wordt ingesteld. Dit was bij de Coupé om onduidelijke redenen niet mogelijk.

Bezoek aan dealer

  • 5.568 km

De dealer heeft vastgesteld dat de klacht m.b.t. de stuurbekrachtiging terecht is. Overleg met Pon leverde geen oplossing. Waarschijnlijk komt er op termijn een oplossing aangezien de klacht bij meerdere auto's voorkomt, waaronder ook de demo wagen.

Het resoneren van de bekleding is een bekende klacht waarvoor Pon een oplossing heeft. Hiervoor is een modificatie kit voor alle portieren besteld.

Het verbruik blijft op ca. 6.5 L/100km zitten. Hierover hoef je geen klacht in te dienen omdat eigenlijk iedereen weet dat de opgegeven verbruikscijfers consumenten bedrog zijn.

Tot slot is de instelling van de Centrale vergrendeling annex alarm ingesteld dat er een piep te horen is bij activeren alarm.

Reparatie van tekortkomingen

  • 14.928 km

Zoals gemeld heb ik vanaf de eerste meters geconstateerd dat de E-stuurbekrachtiging niet i.o. was.

Dit was door mijn dealer organisatie bij Pon gemeld in afwachting van fabrieks instructies ter correctie.

Begin maart heeft de Dealer de instructies uitgevoerd, echter zonder succes. Daarom heeft Pon de auto begin april zelf in Leusden onderzocht. Het stuurhuis met E-stuurbekrachtiging is vervangen en het probleem is nu opgelost. Ik ben de auto alleen 2 weken kwijt geweest!

Na 2 weken gereden te hebben met een A3 cabrio als vervangende auto ben ik blij dat ik mijn eigen auto weer terug heb. In vergelijking met de vervanger is het rijden in de A5 SB een verademing.

Na bijna 4 maanden is de auto nu volledig in orde.

Service van de dealer is van de bovenste plank maar wordt ondermijnt door de trage afhandeling van de importeur. In totaal ben ik de auto 3 weken kwijt geweest voor de reparatie van de stuurbekrachtiging. Daarom geen schoonheidsprijs voor Pon...

De eerste servicebeurt

  • 30.964 km

Vandaag heeft mijn A5 de eerste service beurt gehad.

Er waren geen bijzonderheden.

Er werden 2 sofware patches uitgevoerd.

Ook werd de gratis update van het navigatiesysteem uitgevoerd.(actie van importeur Pon)
De update gaf echter problemen waardoor de auto niet klaar was en een dag langer moest "nablijven".

De dealer had echter gratis vervoer geregeld.

Ik ben er echter niet zeker van dat de update ook werkelijk is geeffectueerd omdat de versie in het MMI onveranderd is. Morgen ga ik navragen wat er aan de hand is...

Reparatie

  • 35.995 km

Het koppelingspedaal piept na een relatief lange rit. Mogelijk heeft dit te maken met de temperatuur van de motor.
Door de dealer wordt de koppelingscylinder vervangen. Dit is een ingrijpende klus omdat deze op een moeilijke plaats zit.

Daarnaast wordt nu ook het linker portier i.v.m. resoneren bij hogere geluidsvolumes voorzien van de hiervoor genoemde modificatie.

Tot slot is er gekeken naar een triller die hoorbaar is bij optrekken met een laag toerental. Vermoedelijk is dit de ophanging van de uitlaat, een los hitteschild of de afdekplaat onder de motor.

Geproduceerd tijdens de Münchener Bierfeste?

  • 51.000 km

Inderdaad na 30 jaar is het ook bij mij een keertje misgegaan...

Er waren een aantal kleine defect-jes en ook een paar grote.

De stuurbekrachtiging was het eerste grote probleem dat zich voordeed, al bij de eerste 5 meter openbaarde dit zich.

Het laatste probleem was de piepende koppeling. Uiteindelijk is de versnellingsbak er onder uit geweest en is de hele koppelingsgroep vervangen.

Voor mij reden genoeg om hem een jaartje eerder in te ruilen. Overigens is de auto door de vakkundige ondersteuning van dealer en importeur thans helemaal toppie.

Al met al ben ik de auto ca. 6 weken kwijt geweest voor reparaties. Daarom ben ik hem nu zat. (Hoezo auto=emotie)

Toch is het zo dat ik het vertrouwen in Audi na 30 jaar nog steeds niet verloren heb. Zowel dealer als importeur zijn mij tegemoet gekomen en hebben mij doen besluiten om een nieuwe A5 2.0 TDI 177pk in de uiterst complete S edition te kopen.

Deze werd afgelopen week afgeleverd. Alle problemen met de vorige auto zijn nu vergeten: de kwaliteitsbeleving is weer als vanouds.

Na ca 7.000 views van mijn "memoires" sluit ik deze review af.

Wellicht dat ik binnenkort mijn ervaringen met jullie zal delen...

Groeten aan alle Audi-o-logen

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.