Audi A5 Coupé 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line S (2010)

autoreview

Audi A5 Coupé 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line S (2010)

Signalement

UitvoeringA5 Coupé 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line S
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf53.750 km
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 54.500 km

Het afgelopen jaar is een jaar geweest waarin er veel voor me veranderd is. Naast nieuw werk wegens outsourcing en een verhuizing wegens de bouw van een nieuw huis moest ik ook plots een andere auto gaan zoeken. Dit stond nog niet direct in de planning, maar wegens een ongeluk (buiten mijn schuld om) met mijn GTI moest ik op zoek naar een andere auto.

Na vele opties te hebben bekeken is het uiteindelijk een grijze A5 geworden. Althans, dat is de kleur volgens het kentekenbewijs. De Suzuka Grey-lak waar mijn A5 van is voorzien geeft een mooie grijze gloed in de zon, die het wit nét wat minder bestelbus-wit maakt.

De auto werd afgeleverd voorzien van vier nieuwe banden. Ook waren er wat kleine beschadigingen aan de lak die zijn hersteld. Met daarnaast een Waxoil-behandeling en een flinke poetsbeurt van het interieur ziet de auto er weer als nieuw uit. Mag ook wel bij een auto met dergelijke kilometerstand.

Na de eerste duizend kilometer is het nog lastig om een goed waardeoordeel te geven over deze auto. Het is mijn eerste vierwielaangedreven auto dus het weggedrag op verschillende ondergronden zal ik nog moeten ontdekken. De eerste indrukken zijn in ieder geval positief. Geen kraakje te bekennen en dankzij de automaat met zeven versnellingen is de auto comfortabel te rijden. Mijn GTI was ook een DSG maar dan van een eerdere generatie, maar daar verwacht ik niet al te veel verschil in.

Op een later tijdstip zal ik proberen wat fraaiere foto's te maken, tot die tijd moeten de dealerfoto's en een snelle foto op de oprit voldoen. Tot de volgende update!

Ps. De waarderingen heb ik op drie sterren gezet omdat ik daar nog geen zinnig woord over kan zeggen natuurlijk.

De wittebroodsweken voorbij

  • 56.000 km

Inmiddels staat de kilometerteller zo'n 3000 kilometer hoger dan bij de aanschaf. Reden genoeg voor een eerste update over mijn ervaringen tot dus ver. Geholpen door het winterse weer tussen kerst en de jaarwisseling heb ik inmiddels al een goed beeld kunnen scheppen over de rijeigenschappen.

Laat ik voorop stellen dat ik zeer tevreden ben met de auto. De A5 ontplooit zich als een echte GT. Zeer comfortabel om langere afstanden in te rijden en waar mogelijk kan dit op een zeer hoog tempo. Zaken als afwerking, isolatie en bouwkwaliteit staan op een hoog niveau, iets wat je van een dergelijke auto ook wel mag verwachten. Geholpen door de zeer fijn zittende stoelen van het S-line interieur is een langere rit absoluut geen probleem. Door de vele afstelmogelijkheden van zetel en stuur is het eigenlijk onmogelijk geen fijne zitpositie te verkrijgen.

Voor passagiers op de achterbank is het echter iets behelpen. Nu is de keuze voor een dergelijke coupé een egoistische, maar voor passagiers langer dan 1.80m is het behelpen als deze op de achterbank moeten plaatsnemen. De beste plaats blijft toch die achter het stuur natuurlijk! Dit wordt nog versterkt door de indeling van het dashboard, die er voor zorgt dat alles eenvoudig te bedienen is. Alles zit gevoelsmatig op een logische plek en ondanks dat het ontwerp al van een generatie geleden is komt het nog zeer degelijk over.

Waar ik door het sportonderstel en de 18-inch wielen had verwacht een stugge rijbeleving te hebben, valt dit me erg mee. Veel van mijn kilometers maak ik bij de zuiderburen, maar ook daar blijft het rijgedrag comfortabel. De quattro-aandrijving zorgt er voor dat wanneer je dat wilt de sportieve kant boven komt drijven. Hoewel ik nog niet op de grens heb gereden merk je dat het onderstel geen problemen heeft met het vermogen. De auto ligt als het figuurlijke blok op de weg.

Toch merk je bij sneller bochtenwerk dat je met 1600kg op pad bent. De 245mm brede banden icm. de vierwielaandrijving zorgen voor massa's grip, maar je voelt de gewichtsverplaatsing die plaatsvind. Ook merk je dat de explosiviteit die je bij een GTI wel had nu iets achterwege blijft. Geholpen door de isolatie van het motorgeluid blijft de beleving bij accelereren wat achterwege. Vergis je echter niet in de feitelijke acceleratie, want je neemt mede dankzij de soepel schakelende automaat zeer grote stappen. Een turbogat is amper te merken, waardoor het karakter bij lage toeren bijna lijkt op die van een diesel. Maar dan eentje die wel doortrekt tot 7000 toeren.

Het verbruik is niet die van een diesel, maar valt me tot nu toe allesinds mee. Gecombineerd wordt er zo'n 10l/100km verstookt, waar bij het woon/werk-verkeer zo rond de 8l/100km wordt gehaald. Waardes welke ik zeker niet slecht vind voor deze aandrijflijn. Wel heeft de 2.0TFSI in mijn A5 last van een bekende kwaal: zijn dorst in olie. Inmiddels heb ik een liter olie moeten bijvullen. Dit fenomeen kende ik al van de GTI en een opvallend olieverbruik had ik dan ook verwacht. Het blok zelf is mooi droog, dus echt problemen verwacht ik niet voor de toekomst. Uiteraard is het iets om in de gaten te houden, want er zijn wel een aantal oplossingen bekend in geval van problemen.

Ander opvallend detail is de muziekinstallatie. Nu ben ik niet op de hoogte van de optiepaketten, maar volgens mij is het Audi Sound System in mijn auto standaard geleverd. Geholpen door de subwoofer in de kofferbak (verwerkt in de hoedenplank) komt er een zeer vol geluid uit de speakers. Zelfs de incidentele hardstyle en obscure techno klinkt als een klok. Had ik niet verwacht voor een standaard audiosysteem.

Rest mij nog een tip te geven aan de vrijgezelle mannelijke lezers die twijfelen over aanschaf van deze auto. Doen. Mede dankzij de grijs/witte kleur (die in de zon echt zeer fraai overkomt) is het een redelijk opvallende verschijning. Vooral bij het vrouwelijk geslacht zo blijkt. In het verleden kreeg ik eigenlijk nooit complimenten of vragen over mijn auto, maar nu komen zelfs wildvreemden op me afgestapt om me te complimenteren met mijn keuze. In hoeverre een auto de basis moet zijn van een goede relatie is een tweede, maar ik ben dan ook geen relatietherapeut ;-)

Geen geheimen meer

  • 61.500 km

De grens van 60.000 kilometer zijn we inmiddels gepasseerd. Momenteel leg ik flink wat kilometers af per week, die zich voornamelijk op de snelwegen in België afspelen. Dat de kwaliteit van deze wegen niet zo hoog is als die in Nederland is bekend, maar de A5 blijft zich bewijzen als een comfortabele reisgenoot.

Dat de vele kilometers vooral op de snelweg afspelen is te zien aan de onvermijdelijke steenslag. Bijna wekelijks was ik mijn auto, waarbij elke keer wel een nieuw souvenir bijgekomen is. Na de zomer laat ik dit normaal gezien weer bijwerken. Kwestie van de auto in fraaie conditie te houden.

De inklapbare spiegels waren in de vorstperiode één keer vastgevroren. Door een volle garage moest de auto buiten overnachten. Door mijn haast hier niet aan gedacht waardoor de spiegel na het automatische uitklappen in een verkeerde stand kwam te staan. Door de spiegels terug in te klappen en weer uit te klappen kalibreerde de spiegels zich zeer en had ik zeer prima zicht.

Overigens zijn de grote spiegels een uitkomst voor het zicht rondom. Af en toe rijd ik in huurauto's (voornamelijk Ford) en dan valt elke keer weer op hoe klein die spiegels zijn. Kwestie van gewenning, maar het formaat van Audi bevalt mij beter in ieder geval.

Verder is het olieverbruik gedaald. In de verbruiksmonitor houd ik het verbruik van de olie ook bij, waarbij de frequentie van bijvullen lager wordt. Op aanraden van mede A5 rijders motorolie met een iets hogere dikheid gekocht, wat tot nu toe goed lijkt te werken. Netjes warmrijden doe ik sowieso, dus veel verschil in het rijden merk ik er niet van.

Het gemiddelde verbruik blijft zo rond de 10l/100km schommelen. Hier hoor je mij zeker niet over klagen aangezien ik het potentieel van de motor van tijd tot tijd zeker aanspreek.

De afgelopen 8000km zijn in ieder geval probleemloos verlopen. Ik kijk met plezier uit naar de komende kilometers!

Groot onderhoud

  • 100.000 km

Het olieverbruik begon ernstige vormen aan te nemen. Bij de dealer langs geweest met de vraag wat de kosten zouden zijn voor een reparatie. Bleek dat er sinds februari van dit jaar een regeling is zodat de reparatie (bij drie verschillende motorcodes) door Audi betaald zou worden. Mits de auto zijn beurten netjes bij Audi had gehad natuurlijk. Er is toen een oliemeting gestart waaruit bleek dat per 1000 kilometer er een 0.9 liter olie verstookt werd. Ruim binnen de marges om coulance te krijgen dus.

Tijdens deze reparatie (gecombineerd met een grote beurt en wat ander onderhoud nu de motor toch open lag) bleek dat de nokkenasbrug beschadigd was. Ook de nokkenas zelf was beschadigd. Metaalsplinters van een klein oliefilter waren via de olie in de draaiende delen terecht gekomen en waren ingelopen. Advies was dan ook om direct de nokkenas te vervangen.

Nu de motor toch open lag was dit het moment om de reparatie te doen. Enerzijds om grotere schade te voorkomen, anderzijds om besparing van werkuren mogelijk te maken. Geluk bij een ongeluk zou je kunnen denken, hoewel de reparatie hierdoor wel flink duurder uitviel. De nokkenas alleen kostte een dikke 700 euro, maar aangezien ik van plan ben om er nog zo'n twee jaar mee te rijden geen onverstandige keuze hopelijk.

Daarnaast zou het buitensporige olieverbruik nu ook gestopt moeten zijn. Het rijplezier is onverminderd groot, maar hopelijk blijven hoge onderhoudskosten nu voor lange tijd achterwege.

Bonkend geluid

  • 115.000 km

Al enige tijd was er een bonkend geluid te horen tijdens het rijden. Nadat ik eerst dacht dat dit aan de banden lag (die ver versleten waren na 55K KM) bleek na vervanging van de banden (met Pirelli P Zero's) dat het bonkend geluid niet weg ging.

Afspraak met de dealer gemaakt waarna bleek dat het rechterwiellager de geest had gegeven. Na vervanging van het lager was het bonkende geluid inderdaad verdwenen. Al met al wel een rekening van 550 euro geweest, wat vrij fors is voor het vervangen van een lager. Al begreep ik dat het best wel een klus is om deze te vervangen. Onderdeelprijs lag rond de 200 euro.

Verder niks anders dan lof voor de A5, maar hopelijk blijft het qua niet-regulier onderhoud hier wel bij. Normaal gezien zal er ergens volgend jaar een opvolger voor de A5 komen, maar daar moet ik me nog eens goed voor oriënteren. Zeker gezien de kilometers die ik maak zijn de brandstofkosten vrij fors iedere maand. Al staat daar wel tegenover dat al die kilometers zeer prettig verlopen, iets wat ook veel waard is.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.