Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 211pk Pro Line (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A5 Cabriolet 2.0 TFSI 211pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Ik wil beter weer!
- 820 km
Eindelijk was het dan zover: 5 januari 2010 om 10.00 uur 's ochtends. Niet dat de Saab 93 Cabrio met dikke V6 nu zo nodig aan vervanging toe was, maar de leasemaatschappij wilde hem (graag??) terughebben. En aangezien mijn baas blij met me is, mocht ik iets vergelijkbaars uitzoeken. En dat is deze Audi A5 2.0 TFSI met 211 pk en Multitronic geworden. Teakbruin met 15 spaaks velgen van buiten en kardamonbeige leer met laurel houtinleg van binnen. De dealer vond hem zelf zo mooi dat ze gelijk maar een Q7 in dezelfde kleurencombinatie in de showroom hebben gezet.
Tot en met 3 januari leek het er nog op dat 5 januari een mooie zonnige winterdag zou worden, dus ik had me verheugd op lekker open toeren: kachel en stoelverwarming aan, muts op en gáán. Helaas. Ik heb hem nu een week en ben nog niet boven de 2100 toeren geweest. Je hoeft echt geen moeite te doen om zo rond de 1000 toeren te blijven: dan rijd je 80 km/u en veel harder is uitgesloten met al die sneeuwbende. En het instructieboekje waarschuwt nog zo dat je niet te laag in de toeren mag gaan zitten tijdens het inrijden... O ja, en ook niet meer dan 2/3e van het maximum.( dus tot 4300 rpm) Maar dat is denk ik al dik 160, dus dat moet nog maar even wachten. Het leasebudget liet geen winterbanden op een paar knappe velgen meer toe....
De eerste indrukken zijn prima: wat een rust en souplesse vergeleken met de Saab. Daarin had je altijd een grijns van oor tot oor na een stukje gassen, maar relaxed was anders. Dan is deze Audi toch veel meer een echte cruiser. Ook sta je veel minder bij de pomp. Bij die Saab moest je elke 350 km toch wel weer uit gaan kijken naar een benzinepomp. En hij is STIL met die acoustische kap, echt ongelooflijk. Durf voor het eerst in lange tijd weer een zakelijk gesprek via de carkit te voeren.
Wat wel jammer (en heel raar) is, is dat de spraakbesturing van de MMI Plus niet geactiveerd is op de Cabrio. Het extra rijgeluid zou de betrouwbaarheid van het systeem nadelig kunnen beïnvloeden, wist de collega van de verkoper te melden. Die dat gelukkig zelf een belachelijke redenering vond, dus die is bezig bij de importeur te regelen dat het alsnog geactiveerd gaat worden. Ik ben benieuwd. Tenslotte ben ik heel best in staat om zelf te beoordelen of het wel of niet werkt en als het onverhoopt toch problemen geeft, dan gebruik ik het gewoon niet meer. Maar ik wil het op zijn minst geprobeerd hebben!
En nu in de praktijk
- 15.400 km
De kilometers vliegen erop: na 5 maanden heb ik al meer de helft van de voor dit jaar geplande kilometers gereden. En niet geheel onverwacht naar tevredenheid. Wat wel onverwacht is, is de enorme hoeveelheid bekijks die deze auto trekt. Mensen zitten echt achterstevoren om hem te bekijken onderweg. En hoewel je er nu wel meer begint te zien, is deze kleur gelukkig nog zeer zeldzaam. Ik wel namelijk wel een beetje exclusief blijven rijden.
Maar na 15000 km zijn er toch wel wat zaken waarover ik wat wil opmerken.
De motor gebruikt redelijk wat olie. Ik heb hem deze week voor de derde keer bij moeten vullen. Hij klinkt ook niet echt mooi. Af en toe denk je dat het een diesel is. Gelukkig wel met de bijbehorende trekkracht. En als je achter de auto staat als ie stationair draait, klinkt het toch een beetje alsof de uitlaat lek is, zo staat ie te puffen.
De sportstoelen zijn wel erg hard en de beige bekleding wordt wel erg snel vies. Al na een maand was de stoel blauw van mijn jas en spijkerbroek. Met een wat grovere, vochtige microvezel doek is het gelukkig wel vrij makkelijk weer schoon te maken. Volgende keer spaar ik door voor de comfortstoelen!
Het middenconsole wordt loeiheet, vooral aan de bestuurderskant op twee specifieke plaatsen. De dealer heeft ernaar gekeken en kan niks vinden. Zijn er meer rijders die dit herkennen?
De dealer heeft helaas de spraakherkenning niet kunnen (mogen?) activeren. Dat betekent dat je alles met de hand moet invoeren en opzoeken en dan is de MMI toch een stuk minder gebruiksvriendelijk dan altijd wordt geroepen. Sinds een paar weken krijg ik ineens ook heel veel klachten over mijn verstaanbaarheid aan de telefoon. Daar moet de dealer maar even naar kijken volgende week.
Dan gaat hij namelijk maar liefst twee dagen logeren bij de dealer. Sinds een paar weken schokt de multitronic bij het wegrijden. Alsof je voet van de koppeling schiet. Toen ik dat tegen de chef werkplaats zei, keek hij bedenkelijk. De vorige keer dat een klant het zo omschreef, moest namelijk de regelunit van de automaat worden vervangen. En die schijnt dan helemaal gedemonteerd te moeten worden...
Dan kan ik ook gelijk weer eens vragen of er ondertussen wél een lakstift leverbaar is, want de auto heeft helaas wat steenlagschade opgelopen.
Maar eerst ga ik met Pinksteren nog een paar dagen naar Duitsland. Kijken of we die 170 km/u met open dak van vorige maand nog wat kunnen verbeteren...
Hij is stuk....
- 16.300 km
Het weekendje Duitsland is (in ieder geval voor de Audi) voortijdig afgelopen. We reden met 50 km per uur door een dorpje en ineens begin de auto te trillen en te schudden en was het vermogen weg. Hij liep nog maar op 3 cilinders. 0800-AUDIHULP gebeld en die gaven ons een nummer in Duitsland wat we maar moesten bellen. Die service staat in het instructieboekje toch echt heel anders beschreven....) Na twee uur was er een monteur die anderhalf uur heeft staan sleutelen en tot zijn stomme verbazing moest constateren dat hij écht stuk was en dat het niet iets met de elektronica was. En dan moesten we denken aan kapotte kleppen, zuigerveren of de zuiger zelf. Ineens zag ik het olieverbruik en het sissende geluid uit de uitlaat in een heel ander licht. Na een heftige discussie over de vervangende auto (wat vindt u niet goed aan een VW Caddy dan?) werd er voor de rest van het weekend een TT Cabrio geregeld en voor de thuisreis een Ford Focus Station. Die is ondertussen vervangen door een BMW 318 waarin ik blijf rijden tot de Audi terug is in Nederland en gerepareerd. Hoe lang dat gaat duren is helemaal onbekend, want ik kreeg niet de indruk dat mijn dealer zich er erg druk om maakte. Toen ik belde naar welke vestiging de berger hem mocht gaan brengen, namen ze niet eens de moeite te informeren wat er precies was gebeurd, laat staan dat ze enig medeleven toonden. Ik kreeg eigenlijk vanuit de reactie het idee dat het regelmatig voorkomt. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.
En weer in Nederland...
- 16.300 km
Vanochtend telefoontje gehad van de dealer dat hij was gearriveerd. Gelukkig hadden ze ook gelijk tijd om er een eerste blik op te werpen. Nadat alle onderzoeksprocedures waren gevolgd,konden ze weinig anders dan beamen dat de Duitse monteur gelijk had en er echt iets stuk is van binnen. Ze gaan hem maandag openmaken. En naar aanleiding van enkele reacties op mijn schrijfsels heb ik de 4 sterren voor betrouwbaarheid ook maar aangepast. Dat was ik in alle commotie even vergeten.
Hij rijdt weer
- 16.580 km
Na drie weken wachten heb ik hem weer terug. Maar eigenlijk is iedereen ontevreden: ikzelf, de leasemaatschappij, de dealer en de importeur. Het probleem is namelijk net zo spontaan weer verdwenen als dat het gekomen is. Heel frustrerend! De dealer heeft het probleem wel geconstateerd nadat de auto was gearriveerd, maar toen ze de compressie gingen meten, was die op alle cilinders hetzelfde en goed. Dus werd de importeur ingeschakeld en die kwam met de opdracht de volledige bedrading te inspecteren en waar nodig connectoren te vervangen en nog een keer de injectoren te bekijken. Dat is gebeurd en vervolgens is de chef werkplaats ermee naar de technische dienst van de importeur gereden en die hebben hem nogmaals beoordeeld. En hem goed genoeg bevonden om weer terug te geven. Uitermate frustrerend dus voor alle partijen, want wanneer gaat het weer mis? Ik ben in ieder geval blij dat de leasemaatschappij helemaal achter me staat en het eigenlijk ook onacceptabel vindt dat bij zo'n ernstige klacht geen oorzaak wordt gevonden. Ik zal me onthouden van een dealerreview: ze hebben het al zwaar genoeg op dat deel van de site. Maar dat hij niet eens gewassen is na drie weken daar op de stoep gestaan te hebben, is natuurlijk schandalig! Ze kijken zeker altijd tegen de lege achterkant van het bord aan boven de balie, waarop ze dat plechtig beloven te doen....
Vroeger noemden we dit een olieboot!
- 27.700 km
Alweer ruim 10.000 km en een prachtige vakantie naar Toscane verder, blijven de indrukken erg gemengd. De auto is en blijft prachtig en trekt nog steeds veel bekijks. Ook zijn er geen problemen met de motor meer geweest. Tot zover dus niets aan de hand. Maar als berijder houd ik toch mijn twijfels. Verder dan 3000 km op een liter olie komt ie niet en in de vakantie moest ik zelfs na 1200 km alweer een liter bijvullen. En aangezien dat elke keer 30 euro kost, wordt zo'n 5% van de brandstofkosten aan olie uitgegeven. En dat vind ik toch wel buitensporig. Het benzineverbruik vind ik met 1 op 12,5 wel weer netjes voor zo'n grote en zware auto. De dealer zegt dat ik niet moet zeuren over die olie: in het instructieboekje staat dat 1 op 1000 nog aanvaardbaar is en voordat dat een feit is, willen ze me er eigenlijk niet meer over horen. Wellicht moet ik de leasemaatschappij dan maar eens laten bellen... De eerste beurt komt in zicht, volgens de MMI is het bij 30.500 km zover. Behalve dat ik toch weer ga zeuren over dat olieverbruik, ga ik ze ook aanspreken op de kale plekken (!!!) die de leren bekleding al vertoont op de linker zijwang van de bestuurdersstoel en ze mogen de 12-volt aansteker voor de achterpassagiers weer op zijn plek zetten. De eerste keer dat ik die gebruikte, drukte ik hem compleet uit het console. Hij zal wel niet goed hebben vastgezeten. Veel meer zou ik niet weten te verzinnen, dus dat is dan wel weer netjes vind ik. Maar ik hoop dat ze ondertussen wel een lakstiftje hebben, want deze kleur is ontzettend gevoelig voor steenslag.
Het blijft zeuren
- 53.000 km
Mijn frustraties over deze auto blijven groot. Nou kan iedereen wel eens een maandagochtendexemplaar treffen, maar de service van de dealer/importeur is zo bedroevend slecht dat de stoom al uit mijn oren komt als ik eraan denk.
Het olieverbruik is ondertussen 1 op 1900. Als het met dit olievaatje ook weer zo snel gaat, ga ik me melden voor een officieel onderzoek. Dat willen ze alleen doen (maar dan wel op mijn eigen kosten!) als ik beweer dat het onder de 1 op 2000 is gedaald.
Het originele fabrieksleer op beide voorstoelen wordt kaal. De eerste plekken doken op toen de auto nog niet eens een half jaar oud was. De importeur heeft in al haar wijsheid besloten dat dit tot de normale gebruiksslijtage behoort en als uiterste vorm van coulance willen ze het wel opnieuw verven als ik de helft zelf betaal. Maar ze gaven uiteraard geen garantie op het resultaat.
De carkit klinkt nog steeds alsof ik in een aquarium rijd. En dat terwijl ik ondertussen in 2 andere Audi's heb gereden met een MMI-plus en dezelfde telefoon, waarbij er helemaal niets aan de hand was. Tot nu toe zou de oorzaak de firmware zijn, die 'te nieuw' is voor de MMI. Een Nokia E72, hoeveel zakelijker kan een telefoon zijn, zou je denken. Als het de firmware zou zijn, zou half Audi-rijdend Nederland een probleem moeten hebben met deze carkit. Toen ik me met deze informatie bij de dealer meldde, wisten ze me daar te vertellen dat een Nokia E72 zelfs helemaal niet vrijgegeven zou zijn voor een A5 en dat de ene MMI nu eenmaal de andere niet is. Dat kun je op www.audi.de gelukkig heel makkelijk zelf nakijken en daar werden me twee dingen duidelijk: de E72 is natuurlijk wel vrijgegeven en de MMI is na de levering van mijn eigen auto niet meer aangepast door Audi.
Ik heb nog steeds een vage hoop dat de importeur dit soort stukjes ook leest en zich bij me meldt om de problemen eindelijk eens serieus te gaan nemen. Bovendien hoor ik hele goede verhalen over de dealer in Uithoorn, dus bij mijn volgende dealerbezoek ga ik die proberen.
Er is gelukkig ook nog wat positief nieuws: hij is nog steeds prachtig om te zien, rijdt verder heerlijk en de reacties van mede-weggebruikers blijven enthousiast. Behalve als ze er een tijdje achter rijden, want dan rookt en stinkt ie :(.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.