Audi A5 2.7 TDI Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 2.7 TDI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 5.555 km |
ERVARINGEN
- 5.555 km
Op 4 augustus dit jaar kreeg ik na precies 17 weken mijn A5 geleverd. Wat een geluk, want in eerste instantie kreeg ik van mijn leasebedrijf (ja ik lease hem) te horen dat de leverdatum 28 november zou zijn.
Goed, ik heb de auto nu 8 weken en heb 5500 kilometer gereden. Wat een genot.
Afwerking: niets op aan te merken alles is perfect.
Comfort: het comfort is hoger dan verwacht. Ik heb 19 inch velgen met weinig rubber en ik had gedacht dat de auto op korte hobbels zou gaan stuiteren, maar dat is niet het geval. Wel heb ik moeite gehad om de juiste instelling van mijn (sport)stoel te vinden. Na wikken en wegen heb ik toch het B&O systeem aangeschaft. Ik moet zeggen gelukkig heb ik dat gedaan, wat een mooi systeem, geluid is prachtig en de optie is iedereen aan te bevelen (hoewel ik eigenlijk niet weet hoe de gewone uitvoering klinkt). Puntje van kritiek: ik vraag me het nut af van het zonnescherm dat standaard in het Proline pakket zit. Ik heb niet het idee dat het helpt bij het tegenhouden van zonnewarmte, en als je hem een keer omhoog doet (om te spelen) dan wordt het zicht naar achteren 30% slechter....
Prestaties: de 2.7 TDI is weer sterker dan mijn vorige auto (A6 2.0 TDI limousine) en onze gezinsauto (A6 2.4 avant). Eigenlijk heb je veel te veel dan je nodig hebt. Sprintje trekken moet volgens de boekjes in ongeveer 7,5 seconden gaan en ik geloof best dat hij dat kan. Tussensprintjes op de snelweg van 100 naar 160 gaan zeer snel en soms ga ik daardoor minder relaxed rijden (hup hup hup, opschieten). Wat ik ook in het begin te weinig in de gaten had (combinatie van snelheid van en rust in auto) is je werkelijke snelheid. Binnen een uur na aflevering heb ik - getuige de acceptgiro van CJB - een snelheidsovertreding gemaakt, zonder dat ik me daarvan bewust was. Pech hebben!
Na het genagel van mijn vorige 2.0 TDI wil ik het geluid van de 2.7 tijdens stationairloop zelfs een beetje lekker noemen, een zacht maar donker gebrom.
Betrouwbaarheid: kan ik nu nog niets van zeggen, na 5500 km is er nog niets aan de hand.
Gebruikskosten: Ik lease de auto en rij hem alleen zakelijk, dus over gebruikskosten kan ik niet veel zeggen. De leaseprijs is wel voordelig te noemen, vergeleken met andere auto\'s uit deze klasse. Daarnaast valt het gebruik me wel mee; tot nu toe is dat gemiddeld over 5500 km ongeveer 1 op 12,5. Mijn A6 2.0 TDI reed gemiddeld over 150.000 1 op 13,5 en de gezins-A6 2.4 slurpt 1 op 8 (benzine).
Tot zo ver,
Frank
PROBLEMEN
- 5.555 km
Geen problemen, wel heb ik een vraag aan andere gebruikers. Als ik van 120 km/u de auto terug laat lopen naar 100 km/u en hem daarna op die snelheid hou, dan rijdt hij een beetje stoterig of haperig. De motor maakt dan ongeveer 1800 toeren. Is dat een specifiek geval van mijn A5 of hebben anderen daar ook \"last\" van?
Mijn A6 2.0 TDI heeft een kapotte elektronische klep van de turbo gehad, en vlak voor het defect hortte en haperde die auto rond de 2000 toeren.
Ik hoor graag een reactie van anderen, DANK.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.