Audi A5 (2019)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2019 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Aankoop
- 120.000 km
Eigenlijk stond het aanschaffen van deze auto helemaal niet op de planning maar na iets meer dan 6 jaar in de V40 Diesel begon het een beetje te kriebelen. Na wat zoeken op internet viel het oog op een Seat Ateca. Hier in de buurt stond een nette Ateca dus samen met mijn vrouw even gaan kijken. Dat was inderdaad een nette auto maar ook niet veel meer dan dat. Er naast stond een A5 sportback die een beetje in dezelfde prijs range zat. Toen mijn vrouw die auto zag, was het duidelijk dat het een A5 moest worden...
Per toeval kwam er 2 weken later een A5 te koop bij een garage hier in het dorp die ook nog voorzien was van de voor mij belangrijke opties ACC en Lane assist. De proefrit beviel goed en uiteindelijk overgegaan tot de aanschaf.
Het is een origineel Nederlandse auto met 120.000 km op de teller in de volgende configuratie:
- A5 Sportback 40 TFSI Sport S-line edition
- DaytonaGrau Metallic
- S-line onderstel en interieur
- Elektrisch bediende achterklep
- Navigatie plus (met Audi telefoon interface)
- Digitaal Dashboard
- ACC/ Lane Assist
- S-tronic automaat
Bij de aankoop nog de volgende zaken in orde laten maken:
- Verticaal afneembare trekhaak
- Spotrepair van een plekje op de bumper
- Reparatie velgen (stoeprandschade)
- Set 18 inch winterwielen
- Grote beurt
De trekhaakmontage blijkt regelrecht broddelwerk dus daar moet ik nog mee terug. Verder bleek een wiel niet gebalanceerd en waren de remschijven achter onder de minimale maat. Op de trekhaak na is nu alles netjes in orde gemaakt maar ik ga er vanuit dat dat ook goed komt.
Eerste ervaringen en tuning
- 123.387 km
Inmiddels heb ik een paar duizend kilometer ervaring op mogen doen met de Audi. Hierbij vallen de volgende zaken op:
Comfort en Rijgedrag:
Met het verlaagde S-line onderstel ziet de auto er echt prachtig uit maar dat heeft uiteraard een negatief effect op het comfort. Zolang het asfalt van goede kwaliteit is, is het prima toeven aan boord (de 18 inch winterwielen geven wat meer comfort dan de 19 inch zomerwielen) maar zodra het wegdek slecht is dan kan het gebrek aan comfort best een ding zijn. Ik vind het zelf wel lekker om te voelen wat de auto doet maar ik kan me goed voorstellen dat er veel mensen zijn die hier anders over denken.
Het rijgedrag is hierbij prima neutraal en het sturen gaat redelijk direct. De auto nodigt niet echt uit tot een stevig potje sturen maar ligt lekker op de weg en volgt bevelen altijd prima op. Wat mij betreft had het stuurgedrag iets scherper mogen zijn, dat zou beter bij het onderstel passen.
ACC en Lane Assist werken naar mijn idee geweldig! Ook in (zeer) druk verkeer is het rijden op de cruise contol gewoon mogelijk en wordt er prettig gereageerd op plotselinge acties van andere weggebruikers. Ook de file assistent (wat een combinatie is van ACC en Lane assist) werkt zeer ontspannend. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier wel een beetje lui van word in de file maar het is echt erg relaxed rijden.
De stoelen zitten uitstekend en zijn ruim voldoende verstelbaar.
Motor en Bak:
De Audi is voorzien van een 2.0 TFSI motor met standaard 190 pk. Ruim voldoende zou je zeggen maar toch voelt de auto regelmatig net niet vlot genoeg aan (mede doordat de s-tronic automaat zo snel mogelijk het hoogste verzet opzoekt). Inmiddels heb ik de motor laten tunen (standaard stage 1) waarna er eigenlijk altijd voldoende kracht is en in het juiste toerenbereik is de auto serieus snel geworden. Helaas was deze versie van de s-tronic automaat nog niet bij te stellen/ te tunen. Zodra het mogelijk wordt krijg ik een berichtje van VAG Techniek en ga ik dit ook laten aanpassen. De reactie op het gaspedaal is overigens wat traag en je moet oppassen het gas niet te diep in te trappen want dan schakelt de auto meteen 2 of 3 versnellingen terug en gaat er als een raket vandoor. Dit vergt iets meer gewenning dan ik vooraf gedacht had. Het verbruik bij dit alles is erg goed naar mijn idee. Bij rustig rijden komt de Audi op elke liter (98) benzine 15,5 km ver. Bij stevig gas geven en met aangekoppelde aanhanger is het uiteraard een ander verhaal.
Uitrusting:
Tja... Het is een Audi dus ik denk dat er echt overal voor bijbetaald moest worden. De meest opvallende zaken die ontbreken zijn voor mij stoelverwarming (vind ik echt een gemis), automatisch inklapbare buitenspiegels en een automatisch dimmende binnenspiegel. Dat laatste is werkelijk lachwekkend. Alle auto's die ik sinds 2004 gehad heb waren standaard voorzien van deze optie. Beetje bizar naar mijn idee.
Dan de uitrusting die er wel is: Het digitaal dashboard is echt geweldig en kan ver geconfigureerd worden. Het werkt mooi en snel. De adaptieve verlichting doet zijn werk ook goed en verlicht op de snelweg bijvoorbeeld op een heel andere manier dan op een provinciale weg. Ik heb echter niet het idee dat er veel verder gekeken kan worden in vergelijking met de V40 met ledverlichting. Apple carplay werkt prima maar is alleen bedraad beschikbaar, het geluid uit de standaard installatie is goed en het bedienen van alle functionaliteiten gaat eigenlijk vanzelf.
De Looks:
Dit is het punt waar naar mijn idee echt punten worden gescoord. Ik vind de auto geweldig mooi. Zowel van buiten als van binnen. Alle naden sluiten perfect op elkaar aan, materialen zijn mooi, knoppen voelen geweldig en in het geheel is het wel echt een dikke bak in deze configuratie. Ik hou ervan!
Samengevat zijn er zeker dingen die op andere plekken beter zijn en ik besef me best dat ik erg kritisch ben maar dat mag denk ik ook wel in deze prijsklasse. Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden met de auto.
Eerste storing
- 128.000 km
Na een dag geparkeerd staan in de zon bij 30 graden geeft de auto meteen na het starten een foutmelding m.b.t. het Pre Sense systeem. Cruise control/ Lane assist/ file assistent en verkeersbord herkenning werken niet meer. Uitlezen geeft een storing m.b.t. een camera module. Na wat zoeken op internet een Audi Service Bulletin gevonden waarin staat dat de camera module vervangen moet worden bij deze fout. Een beetje snel voor een auto van net 4 jaar oud... Betrouwbaarheid naar 3 sterren gezet. Gelukkig een jaar volledige garantie dus de auto gaat onder garantie naar de garage.
Het probleem met de trekhaak is overigens netjes verholpen. De auto "ziet" de aanhanger nu zodra deze gekoppeld is en reageert zoals het hoort.
Het verbruik is gedaald tot 1:17 bij rustig rijden (en voornamelijk snelweg). Hier ben ik erg positief verbaasd over!
Ik kan nu wel zeggen dat ik volledig aan de auto gewend ben. Het enige echte minpunt vind ik de trage reactie op het gaspedaal na remmen. Dat is gewoonweg irritant en hier moet je echt rekening mee houden tijdens het rijden. Het is niet onoverkomelijk maar voor mij is dit tot nu toe het meest serieuze minpunt. Het is overigens iets "by design". Na een stukje rijden in A4 van een vriend van me (ook 2019) constateer ik dat deze precies hetzelfde "probleem" heeft. Ik hoop dat vagtechniek daar in de nabije toekomst een aanpassing voor kan doen.
Gebrek aan garantie of coulance bij Audi
- 130.000 km
Tja... Pon staat niet echt hoog aangeschreven als het op klanttevredenheid aan komt en ook in dit geval scoren ze geen punten... Er wordt 4 jaar en 100.000 km garantie gegeven op een Audi. Gaat echter na 4 jaar en 2 maanden met 128.000 km een camera stuk (waarvan je zou verwachten dat deze toch een autoleven lang mee moet kunnen gaan) dan geeft Audi niet thuis. Geen enkele vorm van garantie of coulance op een cameramodule die zonder montage meer dan EUR 1600 moet kosten. Dat is naar mijn idee toch een beetje bizar. Gelukkig zijn er ook al tweedehands modules op de markt en heeft de verkopende partij ervoor gezorgd dat deze werd ingebouwd en ingeleerd. Nadien miste ik nog het automatisch grootlicht en de verkeersbord herkenning (zal bij de donorauto waarschijnlijk niet aan hebben gestaan) maar dat wordt deze week nog rechtgetrokken en dan is de auto weer helemaal zoals het hoort. Kosten met dit gebrek aan coulance ook een ster teruggezet.
Nog even een opmerking over het verbruik: zelfs met snelheden tot 240 km/h (Duitsland) op een rit toch 1:14 gescoord. Met de aanhanger daarentegen (1500 kg bakwagen max 90 km/h) is het verbruik standaard 1:8. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de gestroomlijnde vorm van de auto in combinatie met het voortslepen van een grote baksteen waardoor er een enorme luchtweerstand is.
Weer garantie, oliebeurt en opvallende zaken
- 140.000 km
Er is de laatste jaren best wat geschreven over kwalen en gebrek aan kwaliteit bij VAG auto's en ook deze Audi lijkt daar geen uitzondering op. Er kwamen vreemde geluiden onder de motorkap vandaan. Bij nadere inspectie bleek een spanrol van de multiriem het begeven te hebben. Bij veel auto's een onderdeel van een paar tientjes maar bij Audi is alles van goud dus ook een multiriemspanner. Een onderdeel van een paar honderd euro en een uurtje sleutelwerk van de garage. Ik was erg blij dat ook dit onder garantie van de garage waar ik gekocht heb hersteld is....
Daarnaast de 15000 inmiddels gepasseerd dus zelf even een oliebeurtje uitgevoerd (standaard om de 30k km maar ik ververs liever iets vaker). Nieuwe 0w20 olie en een filter om de motor gezond te houden. Dit blijkt echt een supersimpel klusje te zijn geworden. Binnen 10 minuten zit er nieuwe olie en een nieuw oliefilter in. Ook nog een carboncleaning (aan huis) laten doen. Hiermee loopt de motor net wat mooier rond stationair.
Verder opvallende zaken tot nu toe:
MMI:
Er is 2x een MMI storing in de navigatie geweest. Natuurlijk net op een moment dat je het echt niet kan gebruiken en tijdens de rit kreeg ik het systeem ook niet meer werkend. Auto uit en weer aanzetten had geen effect. Later bleek dat ik de auto ook echt af had moeten sluiten en opnieuw had moeten openen om het systeem volledig opnieuw te laten opstarten. Na een volledig herstart was het probleem verholpen. De licentie voor de satellietkaarten moet ook nog verlengd worden. Compleet bizar dat hier 200 euro per jaar voor moet worden betaald...
Verlichting:
In deze tijd wordt veel in het donker gereden en daarbij valt op dat ondanks de ledverlichting de lichtopbrengst echt beduidend lager is dan de lichtopbrengst van de 2016 Volvo V40 die ik hiervoor had. Best een beetje jammer want in het donker in de regen vraagt het autorijden hierdoor echt meer energie.
Verbruik:
Het verbruik van de auto is echt top. Rond de 1:17 aan de pomp bij normaal gebruik tot 1:19 als je echt je best gaat doen. Ik tank meestal 98 en soms 95 wanneer er geen 98 beschikbaar is. Wanneer de snelheid hoger is zoals met een retour Oostenrijk met de wintersport resulteerde in een erg nette 1:15 (snelheden tussen 120 en 200 km/h).
Sneeuwkettingen:
Met het verlaagde onderstel zijn sneeuwkettingen best wel lastig te monteren en te demonteren. 18 inch met 245 banden blijkt ook de maximale maat waar ze nog omheen passen. Gelukkig heb ik bij aanschaf (per toeval) de juiste maat banden hiervoor gekozen. Anders hadden we de bestemming in Oostenrijk niet kunnen bereiken.
Uiterlijk:
Natuurlijk smaak gebonden maar ik blijft dit echt een van de mooiste auto's vinden die te zien zijn op de wegen. Het S-line exterieur draagt daar veel aan bij. Ik blijft dit echt een prachtige verschijning vinden.
(Weer) nieuwe remschijven, nieuwe ruit, s-tronic
- 147.058 km
Ruim een jaar geleden zijn er achter nieuwe schijven en blokken gemonteerd. Inmiddels zijn de schijven achter echter al krom. Ik heb e.e.a. nagemeten, gedemonteerd of er eventueel vuil op de naaf zat en terug gemonteerd (want nauwelijks gesleten) maar zonder effect. Daarop dus maar een nieuwe set gemonteerd van een ander merk (was Brembo, nu Ate) omdat ik met Brembo vaker problemen heb gehad. Voor nu is dit dus weer opgelost en remt de auto zoals het hoort.
Daarnaast in de tussentijd nog een nieuwe ruit laten monteren omdat de oude gescheurd was. Na montage lijkt het alsof de lane assist camera wat minder goed werkt maar op de snelweg "ziet" de camera meestal wel de belijning.
Tot slot de automaat. Daar kan ik nog steeds niet echt vriendjes mee worden. Als de bak echt warm is dan lijkt er af en toe slip te ontstaan. De monteur van VAG techniek merkt het niet en geeft aan dat het een producteigenschap is. Het punt is dat dit alleen merkbaar is onder (hele) zware belasting en die omstandigheden zijn in Nederland zonder aanhanger lastig na te bootsen. We gaan zien hoe het zich ontwikkelt.
Buiten de automaat en de trage reactie op het gaspedaal wel nog steeds tevreden. Het blijft een plaatje om te zien en ondanks dat ik af en toe kijk naar een eventuele opvolger heb ik nog geen geschikte kandidaat kunnen vinden.
Tuning verwijderd, beurt en walnut blasting
- 155.000 km
Nadat aan de achterzijde het probleem met de kromme schijven was verholpen begon ook de voorzijde kuren te krijgen. Deze schijven (Brembo) uiteindelijk maar aan de auto laten afdraaien waarmee het probleem verholpen is. Het betreft echter wel al de 3de set brembo's die bovengemiddeld snel krom is.
Vanuit verschillende hoeken het advies gekregen om de tuning eraf te laten halen om te kijken of het probleem met de bak daardoor veroorzaakt werd. Ondanks dat VAG techniek blijft beweren dat de bak er prima op berekend is (deze bak blijkt niet te tunen/ aan te passen) en ook de monteur van VAG techniek geen vreemde dingen merkt toch de tuning laten verwijderen. Had ik dat maar eerder gedaan! De auto is weliswaar een stuk minder snel geworden maar de reactie op het gas is nu zoals het moet en van wat voor slip dan ook is geen sprake meer. Uiteraard verder 0 reactie vanuit VAG techniek. Ach ja, ik laat het maar zo.
Naast het verwijderen van de tuning ook nog een (preventieve) walnut blasting laten uitvoeren. De viezigheid in de inlaatpoorten viel mee maar dat kun je vooraf natuurlijk niet zien. De motor heeft daarna misschien een iets stillere loop maar veel merk ik er niet van. Het is in elk geval weer schoon.
Daarnaast nog een 150.000 beurt met APK laten uitvoeren (standaard oliewissel en wat filters) en ik heb zelf de led lampen wat bijgesteld omdat deze wat laag stonden en de rechter koplamp iets teveel naar rechts scheen.
Kosten van de afgelopen periode:
Schijven afdraaien: €200
Tuning verwijderen: €50
Walnut blasting: €575
Beurt met APK: €530
Ik ben erg tevreden met deze auto zowel qua looks, comfort, prestaties (vooral verbruik) en rijervaring. Ik hoop er nog lang van te kunnen genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI Quattro RS STOELEN LEDER KEYLESS
- 2010
- 212.645 km

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI Pro Line Automaat Navi B&O Audio
- 2012
- 191.785 km

Audi A5 Sportback 2.9 TFSI 450pk quattro | Panoramadak | RS-sportuitlaat | Style pakket Brons | Carbon | 20" LM velgen | Standkachel | Head Up | Topview | Memory
- 2021
- 89.448 km