Audi A4 Avant 40 TFSI sport (2019)

autoreview

Audi A4 Avant 40 TFSI sport (2019)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 40 TFSI sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf50.288 km
KM-stand laatst132.589 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabel, maar,,.

  • 85.215 km

Sinds oktober 2023 rijd ik in deze Audi Avant S-Line Edition uit 2019.
We kochten deze auto met net 50k op de teller en inmiddels staat de teller op ruim 85k.

Genoeg ervaring dus om een review te schrijven!

+ Verbruik, wij verbruiken gemiddeld 5.9/100km.

+ Bouwkwaliteit, geen kraakjes, rammeltjes, gewoon een kwaliteitsproduct.

+/- Stoelen, de S-Line sportstoelen zitten zonder meer goed, een lendensteun was echter gewenst.

+/- Onderstel, maar dit is onze eigen schuld. Er zit een S-Line onderstel onder wat bikkel en bikkelhard is.
Heerlijk op de snelweg, bloedvervelend op klinkerwegen en snelheidshobbels.

+/- 19'' lichtmetaal, staat geweldig maar mede door de platte band zorgt dit niet voor veel comfort.

- Overdag branden de achterlichten niet, in sommige situaties best gevaarlijk. Ik heb de gevoeligheid van de lichtsensor nu ingesteld maar dan nog duurt het even voordat de verlichting aanspringt bij bijvoorbeeld een tunnel of een donkerdere weg overdag.

- Carplay, deze auto heeft Carplay (origineel) maar valt regelmatig uit. Met de kilometers die ik rijd is dit ronduit irritant.

- Elektrische kofferklep, je kan wel openen vanaf de afstandbediening maar niet sluiten. Heeft waarschijnlijk te maken met het ontbreken van key-less entry?

- Onderhoudskosten, onlangs voor de 1e beurt geweest bij Audi, basisbeurt en 2 banden € 1400,- vond ik geld.
Reparatieadvies is schijven/blokken rondom. De auto is nog geen jaar in bezit en vind deze kosten (€ 1600,-) buitenproportioneel. Ik rijd veel snelwegkilometers en rem weinig en dit betekend dat de auto onvoldoende is nagekeken voor aflevering. De auto zit nog in de 12 maand dealergarantie maar dit is geen garantieonderdeel. Ergens logisch maar het voelt toch onprettig om € 3000,- aan onderhoud uit te geven in het eerste jaar.

Al met al een prima auto maar of we deze nog lang houden is mede door het beperkte rijdcomfort en de nu al hoge kosten nog niet duidelijk.


We hobbelen vrolijk door

  • 88.741 km

We zijn weer een paar duizend kilometer verder en een all time low bereikt; 5.3/100 op een rit naar Limburg! Gemiddelde snelheid 116km/u. Keurig!

Schijven/blokken vervangen

  • 98.231 km

Op vakantie in Frankrijk begon (later dan verwacht!) toch het lampje te branden; Remblokken: slijtagegrens bereikt. Dit was al aangegeven bij eerder uitgevoerd onderhoud bij de merkdealer.

Vanwege de zeer hoge kosten om dit bij de merkdealer te laten vervangen dit laten doen door een lokale zeer goed omschreven universeel garage.
Dit scheelde meer dan 500 euro voor exact dezelfde schijven en blokken!
Ik twijfel er ernstig over om bij de eerstvolgende beurt (over 14dkm) de dealer nog te bezoeken, kan de toegevoegde waarde niet ontdekken bij mijzelf.

Verder; 5,9 gemiddeld op de heenreis naar Frankrijk, auto geeft geen krimp, gewoon goed.

Ook de banden zijn aan de beurt

  • 103.952 km

Na het vervangen van de blokken/schijven rondom ook de achterbanden laten vervangen. Deze hadden nog rond de 2mm maar met de winter voor de deur is het toch verstandig met iets meer profiel de weg op te gaan.
Ook hier viel weer het prijsverschil op tussen universeel en merkdealer, en heel eerlijk; ik ben net zo netjes (en misschien wel netter..) geholpen dan bij de merkdealer. We kunnen weer even vooruit!

Onderhoud

  • 113.882 km

Recent de auto aangeboden bij een goed omschreven universeel garage in onze woonplaats. In eerste instantie de auto aangeboden bij Pouw, maar zij kwamen voor de benodigde onderhoudsbeurt en 2 banden op een bedrag uit van maar liefst € 2300,-! Nu was ik nog geen € 1200,- kwijt voor exact hetzelfde onderhoud..de merkdealer maakt het zich op deze manier wel redelijk onmogelijk in mijn optiek.

Time to say goodbye

  • 132.589 km

Time to say goodbye...

Vandaag wordt de A4 ingeruild voor een nieuwe Q4 E-Tron 45 Quattro S-line. De afgelopen anderhalf jaar heeft de Audi het voortreffelijk gedaan. Geen druppel olie verbruikt, geen kraakje, geen piepje, gewoon een kwaliteitsproduct.

Dat is echter niet automatisch de reden om dan maar voor een Q4 te gaan, we hebben meerdere merken/modellen bekeken waaronder de onvermijdelijke Model Y (maar een Tesla kan echt niet meer, en heb graag een cockpit) de iX1/2 (krap interieur, kleine stoeltjes, net niks) i4 (erg mooi maar laaaaaag) en de Polestar 2 (te laag) en Polestar 4 (ik wil gewoon een achterruit). De Q4 voelde direct vertrouwd dus we blijven de komende jaren iets rijden uit Ingolstad.

Bedankt A4 voor de bewezen diensten en je nieuwe baasje gaat hier een enorm fijne auto aan krijgen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.