Audi A4 Avant 2.7 TDI Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.7 TDI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
ERVARINGEN
- 10.000 km
De 10.000km update.
Het heeft 16 weken geduurd om de 10.000km grens te doorbreken. Volgens de
boordcomputer heb ik 140 uur in de auto doorgebracht, met een gemiddelde snelheid
van 71km/u en een verbruik van 8.5l per 100km.
Om bij het verbruik te beginnen. Dat klinkt de meeste lezers waarschijnlijk hoog in
de oren. Maar het valt allezins mee. Van de 10.000km zijn er 1.000 stadsverkeer,
4.000 Duitse Autobahn (en daar wordt gas gegeven) en 5.000 Nederlandse
snelwegkilometers. Het verbruik in de stad ligt rond de 11 liter, op de Autobahn
rond de 10 liter en op de Nederlandse wegen haal ik vrij gemakkelijk 6.5 liter per
100km. Al met al ben ik hier zeer tevreden over.
Mijn algehele ervaringen blijven overwegend positief. De sportstoelen zitten nog
steeds goed - zijn perfect in te stellen (handmatig), maar bij twee bestuurders zou
ik toch de elektrische instellingen met memory aanraden, want je bent wel even bezig
voordat de stoel precies in de positie is zoals je hem wilt hebben.
Het sportonderstel in combinatie met de 245/45R18 banden blijft stug, maar zeer
communicatief. Eigenlijk precies goed, al kan ik mij voorstellen dat andere
bestuurders iets meer comfort zouden wensen. Aangezien ik vaak met hogere snelheden
rij, ben ik erg blij met de stuggere afstelling. Binnenkort komen de winterbanden
onder de auto, dus ik ben benieuwd naar de rijeigenschappen.
De multitronic blijft een aanrader. In Drive geniaal (en door de leerfunctie
reageert de automaat beduidend sneller nu dan in het begin) en in de sportstand zo
mogelijk nog gretiger. Bij snelle inhaalacties of druk stadsverkeer een uitkomst als
de kleine gaatjes en hoekjes benut kunnen worden.
De bagageruimte blijft wennen. De achterbank staat relatief schuin, waardoor er veel
\"loze ruimte\" ontstaat wanneer er dozen tegen de bank geschoven worden. Door de
schuin aflopende daklijn ontstaat daardoor op kopsteunhoogte (bovenkant achterbank)
een geringere diepte dan men zich zou wensen. Daar waar je bij een Passat of Mondeo
gedachtenloos de dozen en kinderwagens naar binnen kan stouwen, moet je bij de A4
toch creatiever te werk gaan. Uiteindelijk past alles wel, maar het kost wat meer
tijd en inzicht.
Een van de opties die ik heb en waar ik nooit meer zonder zou willen is het Parking
Plus systeem, waarbij niet alleen met geluidssignalen, maar ook in beeld wordt
gebracht hoeveel ruimte je voor en achter nog hebt (op in totaal 8 verschillende
punten van de auto). Zonder moeite is de auto nu zelfs in de allerkleinste gaatjes
te parkeren.
Ik merk overigens, nu met het kouder worden, dat ik eigenlijk nog verwarmbare
buitenspiegels had moeten bestellen. Waneer er \'s ochtends condens/waterdruppels op
de spiegels staat, dan duurt het tamelijk lang voordat dit verdwijnt.
Overige opties:
Licht/Regensensor werkt ook fantastisch. Schakelpaddels aan het stuur worden tijdens
\"plezierritjes\" ingezet. Het panoramadak geeft een enorm gevoel van ruimte, prijzige
optie, maar ik heb er veel plezier van. Xenon Plus is zowel overdag als \'s nachts
erg prettig. DVD Navigatie is snel, precies. Soms duurt het eventjes voordat de
juiste locatie op de kaart gevonden is, wanneer er een tijdje geen contact met
satellieten is geweest (of na parkeren in ondergrondse parkeergarages met de uitgang
op een andere plek dan de ingang). iPod aansluiting is zo\'n verademing. Zowel via
het stuur als via het MMI systeem makkelijk te bedienen. Geluidskwaliteit van het
B&O systeem ook nog steeds naar behoren.
Mochten er vragen zijn, stel deze gerust en ik probeer ze zo goed mogelijk te
beantwoorden.
Het originele bericht:
Donderdag 10 juli was het zover, m’n nieuwe Audi A4 Avant 2.7TDI Ambition
multitronic kon opgehaald worden.
Even een opmerking vooraf, het gaat hier om een duitse A4, aangezien ik in
Düsseldorf woon en werk. In Duitsland zijn er drie uitvoeringen (naast de S-Line)
mogelijk, Attraction, Ambition en Ambiente. Pro Line bestaat dus niet.
De Ambition-uitvoering heeft de volgende extra’s t.o.v. het standaardmodel:
* 6-spaaks aluminium velgen, 7.5Jx17, 225/50R17
* sportonderstel
* sportstoelen voor
* stoelbekleding Empore
* 3-spaaks sportstuur
* Bestuurdersinformatiesysteem met zwart/witdisplay
De uiteindelijke uitvoering zoals ik hem besteld heb, heeft nog volgende extra’s
* Lakkleur Phantomzwart pareleffect
* Interieurkleur zwart/aluminium
* Hemelbekleding in stof zwart
* Zonder motor- en typeaanduiding
* Audi hold assist
* Audi parking systeem plus (voor / achter)
* Panoramadak
* Dakreling, blank
* Audi music interface (aansluiting iPod)
* Bluetooth telefoonvoorbereiding inclusief middenarmsteun
* Bang & Olufsen Soundsysteem
* Audi Radio/DVD-navigatisysteem met MMI plus
* Bestuurdersinformatiesysteem met kleurendisplay
* Opbergpakket
* Zonwering, mechanisch voor de achterzijruiten
* Licht- en regensensor
* Binnenspiegel, automatisch dimmend
* Lendensteunen voor, elektrisch verstelbaar
* Sportstuurwiel, driespaaks multifunctioneel in leder met schakelpaddels
* Airconditioning, volautomatisch comfort 3-zone
* Velgen, lichtmetaal 8Jx18, 245/45R18 ’5-spaak’-design
* Xenon plus verlichting
* De-activering bijrijdersairbag, ISOFIX
* Cruise-control
Goed compleet uitgerust dus. Ik rij veel op de duitse autobahn, zo’n 500 tot 1000
kilometer per week en daarnaast nog wat stadsverkeer, hooguit 100 kilometer per
week.
De eerste indrukken waren geweldig. De auto ziet er goed uit. De grotere velgen
maken er echt een plaatje van. Ik heb bewust geen chromen omlijsting van de
zijruiten besteld, dat vind ik bij deze auto niet passen.
Het interieur:
Vergeleken met mijn vorige A4 is het kwaliteitsniveau echt weer een flinke stap
vooruit gegaan.
De sportstoelen zitten geweldig, elektrische bediening is echt niet nodig om ze goed
in te stellen. De elektrische lendensteun is zeer nauwkeurig in te stellen.
Het stuur ligt heerlijk in de hand, de schakelpaddels precies op de goede hoogte en
laten zich zeer makkelijk bedienen.
De grafische weergave van het informatiescherm tussen de meters is beduidend beter
dan bij de vorige A4 en wanneer het navigatiesysteem niet gebruikt wordt, wordt je
snelheid ook nog eens op de kilometer nauwkeurig weergegeven. Ook de cruise-control
geeft nu digitaal je snelheid aan. Een enkel tikje naar boven of onder doet je
snelheid met een kilometer toe- of afnemen, een seconde naar boven gedrukt houden
verhoogt de snelheid naar het eerstvolgende tiental, daarna met tien kilometer per
uur (bijvoobeeld van 126 km/h naar 130 km/h, dan naar 140 km/h). Hetzelfde geldt
voor het naar beneden gedrukt houden om snelheid te minderen, waarbij de auto dan
actief, automatisch, maar geleidelijk, afremt (en dus niet laat uitrollen) tot de
lager ingestelde snelheid. De weergegeven snelheid is overigens zeer nauwkeurig mbt
de werkelijke snelheid.
Het sleutelhuis is nu in het dashboard te vinden, de advanced key in de sleuf
schuiven en doordrukken om te starten. Bij de eerste maal starten...niets....de
moter liep wel, maar je hoorde niets. Het geluidsniveau, of beter, de geluidsdemping
en loopcultuur van de (koude) motor zijn geweldig.
De DVD voor het navigatiesysteem zit nu in de kofferbak, op het dashboard is nu nog
slechts een enkele CD-sleuf en in eerste instantie vroeg ik mij af waar de wisselaar
was. Het is dus een kwestie van zes CD’s doorladen in die ene sleuf. En de wisselaar
speelt ook MP3-cd’s af, dus heb ik nu zo’n 30 verschillende CD’s per knopdruk
beschikbaar.
Het geluid is top. Echt de investering waard geweest. Simpel via het MMI systeem
(waarvan de bediening nu onder en naast de versnellingspook te vinden is) in te
stellen en te bedienen. Ook zijn er vooraf ingeprogrammeerde mogelijkheden
ingebouwd. Zo kan je kiezen of het geluid alleen op de bestuurder gericht moet zijn,
alleen voorin, alleen achterin of voor iedereen. Ongelooflijk hoe goed dit geregeld
is. De installatie heeft een totaalvermogen van 500W, en zowel klassieke stukken als
stevige metal komen kristalhelder door (ook bij hoger volume).
De navigatie is bekend. Snel, prettig, mooie weergave. Nieuwe routes worden per
ommegaande berekend. TMC heb ik nog niet hoeven gebruiken (weinig files in de
vakantieperiode, dus heb ik nog geen ervaringen mee).
Het materiaal in het interieur is van hoge kwaliteit. De zwarte hemelbekleding maakt
de auto echt af in combinatie met de zwarte stoelen, en het grote glazen panoramadak
is ook echt een aanwinst. Het loopt to ver naar achteren door en zelfs met het dak
volledig open is er nauwelijks sprake van luchtstromingen in de auto.
Het rijden:
De automaat is niet een, niet twee, maar wel drie klassen beter dan in mijn vorige
A4. De multitronic schakelt zo zijdezacht dat je werkelijk naar de toerenteller moet
kijken om het schakelmoment te kunnen waarnemen. Ook weet de automaat zeer goed om
te gaan met de 190pk/400nm.
In de sport- en manuele schakelstand zijn er maar liefst 8 versnellingen
beschikbaar. De motor trekt snel en zeker door, en maakt het echt tot een
rijdersauto.
De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. Onder de 50 km/h is het stuur met je
pink te draaien, zo licht (ondanks de brede, platte banden). Op snelheid is er
goede, stevige tegendruk, maar blijft de precisie bewaard.
Ondanks het feit dat ik nu geen quattro-aandrijving heb, mis ik het bij deze wagen
niet. De auto ligt als een dijk op de weg, is door het sportonderstel en
voorgenoemde wielen weliswaar straf afgesteld, maar geen seconde oncomfortabel te
noemen. Ik kan alleen maar dromen van hoe goed de auto zou rijden als er ook nog
eens quattro op zou zitten.
De ruimte achter de voorstoelen is goed te noemen. Niet overdreven ruim, maar voor
deze klasse prima te doen. De kofferruimte is goed gevormd, goede materialen
gebruikt, qua vorm redelijk makkelijk te gebruiken. Zeker niet de grootste in zijn
klasse, maar een behoorlijke ruimtewinst ten opzichte van zijn voorganger.
Overall zeer positief dus...en ik zal regelmatig de review updaten en eventuele
vragen beantwoorden.
PROBLEMEN
- 10.000 km
Na drie weken is mijn achterruit vervangen. Dit na een bezoekje van enkele
vriendelijke hoofdstedelijke medelanders die waarschijnlijk dachten een
toeristenauto te pakken te hebben en zich via mijn achterruit toegang probeerden te
verschaffen tot de auto. Resultaat: echt overal glas. Tot onder het gaspedaal aan
toe. Bij Carglas NL een noodruit laten plaatsen, dag later in Duitsland vervangen
door een origineel achterruit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.