Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra MHEV 190pk sport (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TFSI ultra MHEV 190pk sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Eerste impressie A4 avant 2.0 TFSI 190 pk Sline Bl
Ik wil eerste even beginnen met mijn zoektocht en keuze motivatie en zal daarna mijn indruk dusver beschrijven.
Nu sinds een tijdje de trotse eigenaar van een A4 Avant 2.0 TFSI (MHEV) 190pk Sline Black Edition. Ik ben een lease rijder en per jaar tik ik ongeveer tussen de 45k en 50k aan km’s weg en waardoor ik altijd wel kijk naar auto’s waar wat leuke opties opzitten, er sportief uitzien en goed comfortabel zijn.
Voor mij was het nr 1 criteria een auto waar ik 3 stoelverhogers op de achterbank kwijt zou kunnen (was trouwens ook enige EIS vanuit het thuisfront 😉 die aan een nieuwe auto werd gesteld).
In eerste instantie was is gefocust op Mercedes en gekeken naar een C klasse en de E klasse. Dit bleek in de C klasse een onmogelijke opgave en de E klasse zou wel passen maar was nog wel passen en meten (kwam door vrij forse zijwangen achterbank). Deze zou echter met een beetje opties erop en ook een wat sportiever uiterlijk (dus met AMG) veel te ver over mijn budget gaan. BMW heb ik eigenlijk niet echt overwogen omdat de 3 serie ondanks dat hij super rijdt, te klein is en een 5 serie met opties en M pakket te duur zou worden.
Uiteindelijk dus ook bij Audi gaan kijken en in de showroom aan het sjauwen geweest met 3 stoeltjes en tot mijn grote verbazing passen er gewoon 3 stoelverhogers op de achterbank van zowel de A4 als de A6. Het is echter wel ff wurmen met de koters op de stoelen om de gordels vast te klikken maar dit is bij veel auto’s zo is mijn ervaring. Behalve in een C4 Picasso oid maar die zou ik persoonlijk niet snel bestellen.
Lang getwijfeld over of het de A6 of de A4 zou worden. De A6 Avant is wel een echt grote wagen met veel ruimte en was verrassend genoeg prijs technisch toch wel vrij aantrekkelijk, waarschijnlijk omdat hij er komend jaar uit gaat en het nieuwe model komt. Heb proefgereden in de A4 1.4 TFSI, 2.0 TFSI en de A6 1.8 TFSI.
De 1.4 viel al vrij snel af. Op zich knap hoe ze 150 pk uit zo’n klein blok krijgen echter het is wel een toeren motor, zodra je gas geeft en een beetje (sneller) wilt optrekken gaat hij vrij snel “janken”. Dit motorgeluid was voor mij reden om hier niet voor te gaan. Heb liever een wat sterkere en krachtige motor en dan maar een paar opties minder. De A6 1.8 TFSI reed ook wel heel lekker echter je merkte dat het model toch wel wat verouderd aanvoelt zeker als je in de cockpit van de A4 hebt gezeten. De 1.8 motor had op zich vermogen genoeg maar het was de 2.0 TFSI die tijdens de proefrit die de grootste glimlach op mijn gezicht wist te toveren. Hij is heerlijk pittig en met die motor heb je wel het gevoel een echt wel snelle auto onder je kont te hebben.
Gaan rekenen afwegen opties, vermogen etc en de keuze is dus de A4 Avant 2.0 geworden. Heb hem besteld bij Audi Centrum Rotterdam. Hebben goed meegedacht en geholpen met het uitzoeken en bestellen maar ook het snel rijklaar maken. Had namelijk een “klein” probleempje met mijn vorige auto. Dit was een Mazda 6 2.2 TDI uit 2013 waarvan het gaspedaal tijdens het rijden eerst vast kwam te zitten en vervolgens toen ik hem probeerde los te krijgen tijdens het rijden afbrak….. (ervaring die ik niemand kan aanraden). Wilde dus ook niet meer met die wagen rijden en de A4 was binnen enkele dagen na productie al in NL en heel snel rijklaar gemaakt door Audi Rotterdam. Goed geregeld daar! Misschien nog eens een aparte review over de Mazda schrijven….? (op zich prima en fijne auto maar wel veel mankementjes gehad zoals kapotte turbo na 80.000 km, zou niet moeten).
Weer terug naar de A4. Reden dat ik voor de Black Edition ben gegaan is dat je een zeer uitgebreid optie pakket krijgt. Voornaamste opties voor mij waren S line interieur en exterieur, zwart optiek pakket (al het chroom weg aan de buitenkant), twinleder (met stoer strak rood sticksel), getinte ramen en afgevlakt sportstuur. Akoestisch glas voorportieren is trouwens ook echt heerlijk.
Kleur is Mythoszwart Metallic geworden waardoor hij extra mooi en strak oogt. Extra andere opties die ik erbij heb genomen zijn: Verwarmde voorstoelen, lendesteunen verstelbaar, elektrische buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, dodehoek waarschuwing (side assist) en lane assist en om hem helemaal af te maken de 19 inch RS velgen eronder.
Virtueel cockpit over getwijfeld even als adaptive cruise control en de geavanceerde MMI navigatie. De cockpit niet genomen omdat er al een kleuren display inzit voor de bestuurder, dit is voor mij voldoende en ik vind persoonlijk analoge klokken mooi. Ook in de avond “prikt” de virtual cockpit te veel in de ogen (heb alles max gedimd staan). Maar dit is mijn persoonlijke voorkeur. Het ziet er erg mooi uit zeker de digitale tellers en is ook zeker praktisch. Let alleen wel op dat je de google maps view alleen de eerste 3 maanden na aanschaf krijgt daarna mag je er een apart abonnement voor aanschaffen. Hier had ik weinig behoefte aan. Adaptive cruise control met file assistant wel lang over getwijfeld maar die optie heeft weer allerlei andere opties/hulpsystemen nodig waardoor de wagen in totaal net deze verplichte opties weer een paar duizend euro duurder zou worden. Voor de geavanceerde MMI navigatie geldt eigenlijk hetzelfde.
Nu dan mijn impressie van de eerste paar 1000+ km.
Het is echt een heerlijke auto. Je kunt er rustig mee rond rijden zowel in de binnenstad als op de snelweg. In andere reviews lees ik dat de automaat wat onhandig zou werken met de 2 liter motor, maar persoonlijk vind ik dit meevallen. Ja hij schakelt wel wat snel op maar het voor mij persoonlijk niet storend. Voor in de stad rondrijden zet ik de wagen via drive select in de auto stand en op de snelweg, als ik een keer geen file hoef te rijden, gaat hij naar dynamic en dan heb je snel lekker veel vermogen tot je beschikking. Toegegeven dat de automaat dan af en toe wel even moet zoeken naar het juiste toerental maar voor mij niet storend. De wagen glijdt echt heerlijk over de weg. Wel komt er bij ongeveer 120/130 km/u een irritante trilling in de wagen voor. Ik denk dat dit ligt aan het feit dat ze de wagen snel hebben geleverd met zomerbanden ipv winterbanden en het uitlijnen niet helemaal goed is gegaan. Binnenkort banden wisselen dus hoop dat dan met opnieuw uitlijnen de trilling dan verholpen is.
Rijcomfort is verder echt heerlijk en subliem. Na lange rit van bijna 3u non-stop nergens last van (behalve volle blaas maarja daar heeft Audi (nog) geen oplossing voor gevonden 😉 )
Side assist (dodehoek sensor) werkt goed en is goed behulpzaam zonder irritant te worden. De lane assist moet ik nog even aan wennen. Hij stuurt dan in het stuur een beetje tegen zodra je bij de rand/lijn komt. Dit kan wanneer je wat dynamischer door het verkeer rijdt wat irritant zijn, maar dan zet je hem gemakkelijk uit. Het is echter wel weer heerlijk als je over stukken snelweg rijdt waar een trajectcontrole is. Dan is cruisecontrol met de lane assist heerlijk. Hij stuurt dan zelf en blijft netjes tussen de lijntjes. Wel krijg je na ongeveer 20 sec een waarschuwing om zelf het stuur weer wat steviger vast te pakken om zo de wagen te laten weten dat je er nog bent.
De standaard MMI navigatie werkt goed. Voice control voor zowel telefoon als navigatie werkt prima. Koppeling met Samsung smartphone werkt ook goed. Stuurwiel bediening van bestuurdersdisplay werkt goed en intuïtief. Het is echter op het centrale scherm soms wel even zoeken door de menustructuren heen, maar met een beetje spelen kom je daar wel aan uit. Is ook kwestie van wennen denk ik.
Tegenvaller voor mij was dat ik dacht dat je met MMI navigatie ook de HMI draaiknop als touchpad kon gebruiken, dit is alleen bij de uitgebreide MMI nav versie. Verder heb ik alleen parkeersensoren achter. Dit zorgt ervoor dat je alleen het geluid van je parkeersensoren hoort maar geen pop-up van een autotje krijgt in je scherm waarop je kunt zien aan welke kant je ergens bijna tegenaan zit.
Dit zijn eigenlijk de enige minpuntjes zo ver.
Overal is mijn oordeel dusver dat het een zeer fijne auto met meer dan voldoende vermogen om in NL en Europa moeiteloos vele lekkere kilometers te maken. Ohja en als je van complimentjes houdt over je auto keuze dan krijg je die met deze wagen in ieder geval voldoende.
Ik zal proberen over een tijdje met wat extra km op te teller een update te geven.
Review A4 slot conclusie na 135,000km
- 135.000 km
Review Audi A4 na 135000km
Inmiddels in ongeveer 3,5 jaar tijd meer dan 135.000km op de teller neergezet en toe aan een nieuwe wagen (inmiddels rijden we een BMW 330i, review volgt nog).
Terugkijkend was de A4 echt een superfijne auto waaraan bijzonder weinig mankementen zaten en weinig op aan te merken was. Het banden effect uit mijn eerdere review heb ik na een bandenwissel geen last meer van gehad.
Het comfort van de S-line sportstoelen was heerlijk en hele fijne stoelen voor lange ritten. Het vermogen van de wagen bleef leuk om mee rond te rijden en je hebt altijd meer dan voldoende koppel en pk tot je beschikking.
De kofferbak ruimte was meer dan voldoende. Wij zijn met 5 en op vakanties was er altijd voldoende ruimte om voldoende weekend tassen en speelgoed (zelfs 3 steps voor de kleintjes en een plat gevouwen kleine honden bench, pasten er nog met beetje passen en meten in boven op de tassen). De “schoonmoederkoffer” ? hebben we in ieder geval afgelopen jaren niet nodig gehad.
Naast de positieve punten ook kritische noten.
- Technisch een probleem gehad met de koeling: het thermostaat huis was lek waardoor het metertje wat normaal 90 graden aangeeft ineens op 130 graden stond… dat was geen leuk ritje (reed in grote voor mij onbekende stad en moest zsm garage vinden echter kon max 30km/u rijden en om de 500 meter 5 minuten afkoelen…) Goed tijdelijk opgelost door dealer daar en kon weer snel op weg en daarna direct bij eigen garage afspraak voor vervanging thermostaathuis gemaakt
- Rond de 50.000km toen begaf het display van de ventilatie het, prima opgelost en verholpen door Audi
- Verder 2 terugroepacties gehad, maarja welk merk heeft dat niet tegenwoordig
(gasveer achterklep en nog iets met vocht dat in de ontstekingsmotortje kon doordringen bij te lang stilstaan (mijne reed elke dag dus dat had niet echt een probleem geweest))
- Opbergruimte binnenin voor spullen is erg beperkt. Grootste irritatie was dat er niet echt een handige plek is om je zonnebril te bewaren. Snap dan ook niet waarom ze bij Audi niet een keer de designers van bijv Seat raadplegen. Die weten namelijk wel mooi een klepje in het dak/plafond te verwerken waar je perfect je zonnebril in op kunt bergen. Was altijd even onhandig om die tijdens het rijden naar voren te toveren en veilig op te zetten.
- Qua pakketkeuzes achteraf spijt dat ik geen adaptive cruise control had genomen (huidige auto heeft dat wel en man dat is achteraf wel een gemis geweest, zeker op de langere afstanden)
Tegenvaller, die weinig te maken heeft met de auto zelf, was de “merk beleving”. Ik had verwacht dat de service bij een premium merk als Audi wel hoog zou zijn, dit had met name betrekking opbandenwissels en onderhoud. Mijn vorige wagen was een Mazda 6 en die kreeg ik toch vrijwel altijd netjes gewassen en stof gezogen terug zowel bij onderhoud als bandenwissel. Bij Audi heb ik dit denk ik 1 x in de bijna 4 jaar meegemaakt (moest vaak zelf vragen om wasbon van lokale wasstraat, voelt beetje schraal bij zo'n duur merk). Dat was toch wel een behoorlijke tegenvaller en bij een premium merk verwacht je dit toch wel na een service beurt. Weet niet of dat dit nu komt omdat je als leaserijder daar komt en ze weinig verdienen op onderhoud van lease bakken…?
Wel complimenten voor de verkoper die me heeft geholpen. Die was echt altijd uitermate vriendelijk en nam altijd even moeite om persoonlijk te kletsen. Daar was niks mis mee en bij klachten loste hij dingen ook goed op.
Slot conclusie: heerlijke auto die ik iedereen kan aanbevelen en waar je vooral veel plezier aan beleeft en weinig ellende.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 2.9 TFSI RS 4 QUATTRO, KERAMISCH, B&O, RS SPORTUITLAAT, PANO, LEDER, VIRTUAL, MATRIX, ECC-AIRCO, STOELVERWARMING
- 2018
- 67.269 km

Audi A4 Avant 35 TFSI Pro Line - Automaat - 150 Pk - Euro 6 - Navi - Stoelverwarming
- 2019
- 130.850 km

Audi A4 Avant 35 TFSI Pro Line - Automaat - 150 Pk - Euro 6 - Navi - Stoelverwarming
- 2019
- 130.850 km