Audi A4 Avant 2.0 TDIe 136pk (2013)

autoreview

Audi A4
Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TDIe 136pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst174.647 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 20.000 km

Verandering van werkgever, dus verandering van wagen. Na kort een verschrikkelijke 308SW en een uitmuntende nieuwe Focus wagon, waarin ik beiden eigenlijk te kort (resp. 5000 en 10000 km) heb gereden voor een volledige review, mocht ik een nieuwe A4 Avant gaan ophalen. Uitgerust met Executive Plus pack en nog enkele kleinigheden volstaat dit voor mij ruimschoots.

Aangezien ik de voorbije jaren vooral in een Passat heb doorgebracht, kan ik vooral vergelijken met die wagen. Dat zal dus wel enkele keren terugkeren in deze review.

Eerst het exterieur. Uit de verscheidene grijs-, bruin- en zwarttinten ( :) ) kozen we voor lavagrijs. Staat hem goed. De facelift heeft de wagen ook goed gedaan, ik vind hem best OK zo.

Interieur is erg goed in orde. Alles voelt solide en stevig in elkaar gezet, de materialen zijn uitstekend, en de bedieningselementen voelen aangenaam in gebruik. De "klik"-geluiden die de verscheidene keuzeknoppen maken heb ik nog niet eerder gehoord.
De geluidsdemping is erg goed in orde.
De systemen aan boord werken ook goed. Het bluetooth-systeem met voice control werkt uitmuntend en de belkwaliteit is (ook aan de andere kant van de lijn) uitstekend.
De cruise control biedt ook enkele zaken die ik nog niet eerder op een wagen had, met name actief bijremmen (handig bij afdalingen of bij vertragen via CC - inclusief oplichten van de remlichten) en hij blijft ook actief na een schakelmanoeuvre. Beste CC die ik al gehad heb.

Een duidelijk verschil met de Passat, en velen zullen dit vast vreemd vinden, is dat er meer plaats achter mij is voor de achterpassagiers. Ik weet dat dit ingaat tegen de meeste reviews, maar zo is het echt voor mij. Waar ik de bestuurderszetel in de Passat net niet helemaal naar achter moest plaatsen om plaats te geven aan mijn benen, met bijgevolg weinig beenruimte voor de passagier, moet ik dat in de A4 helemaal niet doen. Mijn schoonouders rijden wel eens mee, en die kunnen nu achter mij zitten zonder dat ik m'n zetel vooruit moet schuiven.
De kofferruimte daarentegen is beduidend minder dan in de Passat. Het volstaat, maar ligt eerder op het niveau van een C-segmenter. De dakkoffer is reeds goed van pas gekomen op reis.

Qua rijgedrag staat deze duidelijk op een hoger plan dan de Passat. Onderstuur is nog steeds duidelijk aanwezig, maar toch een slag beter. Helaas is er ook een redelijke mate aan koppelstuur te merken.
Ik moet zeggen dat de Focus qua rijgedrag toch plezieriger was om te rijden.

Motor en versnellingsbak vormen een goed geheel. De wagen is vlot, de versnellingsbak is goed gespreid en laat een laag toerental toe op de autosnelweg. Aangezien ik veel autosnelweg rijd ligt het verbruik weinig hoger dat van de Passat met 1.6TDI - ik blijf gemiddeld rond de 6l/100km. Op reis met de dakkoffer op bleek dit nauwelijks hoger.

Zijn er minpunten? Toch wel. Ik vernoemde eerder al onder- en koppelstuur, maar er zijn er nog een paar.
Eerst en vooral verbaasde ik me over het feit dat het navigatiesysteem geen 3D-modus bevat. De Focus had dit op zijn goedkope systeempje wel reeds, waarom kan dit dan niet gewoon standaard zijn op een toch niet zo goedkope Audi?
Ten tweede, de remmen. Ik heb er erg lang over gedaan om hieraan te wennen (pas sinds een tweetal weken). Het probleem is niet zozeer dat ze hun werk niet doen, wel dat ze initieel zeer sponsachtig reageren. In al m'n vorige wagens beten de remmen reeds van bij het begin vrij sterk, terwijl je bij de Audi redelijk moet doorduwen om dezelfde respons te krijgen. Misschien puur een kwestie van voorkeur.

Tot zover ben ik algemeen heel tevreden en is de wagen toch een verademing na een paar jaar met kleinere spaardiesels gereden te hebben.

Update 60.000 km

  • 60.000 km

Aangezien het alweer een tijdje geleden is dat ik deze review invoerde en er weer goed wat extra kilometers zijn gereden sindsdien, vond ik het tijd om een nieuw stukje te schrijven.

De A4 blijkt een uitstekende wagen, en een wagen waar ik ook echt graag een stukje mee ga rijden. Uitstekende zithouding en comfort (ook al is hij wat harder geveerd en gedempt), een zeer solide gevoel, geen piepjes of kraakjes en het ziet er vanbinnen echt goed uit.

De wegligging blijft goed, al was het verschil tussen winterbanden en zomerbanden wel te merken. Wel opletten wanneer het nat ligt, want dan is het voorzichtig omspringen met het gas in bochten. Hij gaat zo aan het schuiven met de neus - niet dat het zo erg is als sommige vorige wagens (de Passat met name), maar het blijft opletten.
Op te merken in deze context is ook het feit dat de tractiecontrole vrij tolerant is ingesteld en veel meer slip toelaat dan wat ik op eerdere wagens heb ervaren.

Wat betreft de minpunten die ik vorige keer aanhaalde moet ik nog eens terugkomen op het remgedrag. Ofwel ben ik er al hard aan gewend, ofwel heeft dit probleem zich geleidelijk aan opgelost. Ik ondervind geen rare zaken meer bij het remmen, en de weinige keren dat ik vol remvermogen heb moeten aanspreken verliep dit goed. Ik kan dit dus niet langer als minpunt beschouwen.

Er zijn wel een tweetal minpunten die ik extra kan toevoegen:
1) De geluidsinstallatie is niet super. Het volstaat, maar het klinkt allemaal toch wat "plat". Natuurlijk bestaat er wel een duurder audiosysteem voor deze wagen dat wel top zal zijn, maar ik heb zo het idee dat het zelfs voor een instapsysteem niet schitterend is. Mijn vorige wagens klonken toch beter op dit vlak.
2) Terwijl de algemene ergonomie top is, is de bediening van de verschillende schermen van de boordcomputer toch vrij omslachtig. Er zijn 4 knoppen die dienen voor het wisselen van schermen en informatie (boven/beneden knop aan de ruitenwisserhendel, "mode"-knop op het stuur, knop onderaan de ruitenwisserhendel, boven/beneden scrollwiel op het stuur), en de logica erachter is niet zo intuïtief. Ik betrap me erop dat ik voor het bekijken van bepaalde zaken echt moet nadenken over welke knoppen ik nu weer moet gebruiken.

Over de beschikbare ruimte, vooral dan kofferruimte, had ik het al eerder. Op dat vlak zal de A4 vanaf deze zomer pas echt goed getest worden: er komt dan immers een baby bij en dus zullen de limieten wel opgezocht worden, vooral bij op reis gaan. Ik ben benieuwd.

Al een jaartje met vier onderweg

  • 125.000 km

Nog even een update - dit zal waarschijnlijk alweer de voorlaatste zijn voor deze wagen, gezien hij op 200.000 kilometer zal vervangen worden.

De grote verandering sinds mijn vorig stukje is een gezinsuitbreiding in augustus 2014, en dat we dus al meer dan een jaar met vier op pad gaan. En dat lukt allemaal best. In september zijn we er een drietal weken op uitgetrokken op reis. Dakkoffer erop, uiteraard, en dan lukte het allemaal zonder problemen. Alle kindertoebehoren nemen best wat plaats in (kinderwagen, bedje, matrasje, pampers, voeding, flessen, ...), maar echt toegevingen moesten er dus niet gedaan worden. Zonder dakkoffer geen beginnen aan, maar met: top. En voor gewoon dagelijks gebruik lukt het ook allemaal best. De A4 is dus gewoon een fijne gezinswagen.

Ook gemerkt op vakantie: deze wagen ligt eigenlijk net wat te laag. De parkeergarage aan onze vakantiebestemming had een redelijke hellingshoek om in en uit te rijden, en het was een zware opgave om dit te doen zonder met de bodem tegen de grond te slepen.

Voor de rest heb ik weinig opmerkingen meer ten opzichte van al het voorgaande. Het blijft een solide, vlotte, comfortabele wagen waar ik graag kilometers in afmaal.

Qua betrouwbaarheid is deze wagen tot dusver uitstekend. Na 125000 kilometer heb ik nog niet het kleinste probleempje gehad. Dat schept natuurlijk vertrouwen. Dat mag ergens wel, want met "Dieselgate" heeft VW/Audi tegen veel schenen gestampt. Deze wagen heeft ook een dergelijke motor met de beruchte software, het is nog wachten wat de definitieve oplossing zal zijn.

Ondertussen werd de nieuwe A4 voorgesteld. Veel kritiek vanwege het slechts zeer beperkt gewijzigd uiterlijk, maar voor mij hoefde op dat vlak weinig te veranderen. Ook het interieur van deze A4 vind ik uitstekend maar dat van de nieuwe ziet er gewoon schitterend uit. Stiekem kijk ik dus alweer uit naar het bestellen van een nieuwe :)

Afscheid

  • 174.647 km

Op een zuchtje van de 175.000, en dus wat vroeger dan verwacht, heb ik afscheid genomen van de trouwe A4 die einde contract bleek te zijn.

Het voorbije jaar zijn nog enkele zaken gebeurd:
- de wagen heeft de "dieselgate fix" gekregen in de vorm van een software-update. Daar heb ik achteraf weinig van gemerkt. Prestaties en verbruik leken niet veranderd na de update. Wat ik wel merkte is dat de koeling wat meer leek te draaien. Het kan in m'n hoofd zitten, maar ik kon het gevoel niet van me afzetten.
- de wagen onlangs in reparatie geweest wegens schokdemping achteraan die beschadigd was.

Bovenstaande puntje is het enige probleem geweest met deze wagen, die voor mijn gevoel klaar is om er nog eens zoveel kilometer bij te doen bij een andere eigenaar. De algemene kwaliteit van deze wagen bleek uitstekend. Het interieur was nog piekfijn in orde, geen kraakjes en geen piepjes te bespeuren, alsof hij net uit de showroom kwam.

Algemeen gezien ben ik heel tevreden over deze wagen en heb ik er graag mee gereden.
De opvolger is er ondertussen ook al. Het is een A6 Avant geworden, daar komt te gepasten tijde ook een review van.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.