Audi A4 Avant 2.0 TDI 190pk design (2015)

autoreview

Audi A4 Avant 2.0 TDI 190pk design (2015)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TDI 190pk design
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst8.800 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze en eerste ervaringen

  • 8.800 km

Na 120.000km tevreden in mijn V40 rondgereden te hebben mocht ik een nieuwe auto uitzoeken. Getwijfeld tussen de c350-e (zou wel 15% zijn) en de nieuwe A4. Uiteindelijk voor de A4 gegaan, mooier van binnen (smaak) en mooie gadgets:
-design pro line plus pakket (virtual cockpit, led-koplampen, etc)
-B&O soundsystem (19 speakers!)
-matrix-led
-tour pakket
Verder nog wat zaken. Ook leer en sportspoelen genomen.

Tour pakket is een absolute aanrader. De beste onderdelen van het tour pakket zijn voor mij de ACC en de Active lane assist. Beiden werken, in combinatie met de S-tronic versnellingsbak, in één woord uitstekend:
-de ACC werkt beter dan op mijn Volvo V40 omdat hij al eerder afremt als een auto naar de linkerbaan komt. Bij de Volvo V40 werd geremd op het moment dat de auto vrijwel volledig zich op de linkerbaan bevond. De Audi remt al (lichtjes) op het moment dat de auto de witte streepjes passeert. In combinatie met de S-tronic hoef ik bij files vrij weinig te doen. Alleen het feit dat als de auto geheel stil staat ik lichtjes mijn gaspedaal moet indrukken om weer in beweging te komen had wat mij betreft niet gehoeven. Ook heeft de S-tronic een momentje nodig om terug te schakelen als een auto voor je de linkerbaan verlaat. Dit had sneller gekund in mijn optiek;
-de Active lane assist heeft mij het meeste verrast. Ik kan letterlijk >100km snelweg rijden van mijn huis naar werk zonder ook maar 1 keer (!!) hoeven te sturen. Je krijgt wel een melding als je je handen te lang (15-20 sec) van het stuur houdt, maar ik hoef letterlijk niets te doen. Uiteraard als je van baan wil wisselen moet je dit wel zelf doen, maar de auto weet direct dat je op de andere rijbaan zit en neemt het stuur weer over. In theorie kan ik dus >100km op de linker/rechterbaan rijden zonder zelf te hoeven sturen (ik moet alleen m'n handen op het stuur houden). Echt een superoptie!!

De matrix led koplampen zijn ook een optie waarvan ik absoluut geen spijt heb. Ik rijd in het donker vrijwel altijd met de matrix beam, simpelweg omdat het zo goed werkt. De verkeersborden worden extra verlicht en je hebt altijd maximaal zicht zonder een tegenligger of andere weggebruiker te verlichten. Ik las dat de nieuwe Astra deze functie ook heeft en ik verwacht dit binnen een paar jaar eigenlijk op vrijwel alle auto's.

Aantal andere ervaringen nog na 5 weken (en >6.000km) gebruik:
-B&O sound is echt heel mooi. Ook dit kostte weer een flinke duit, maar ook gezien de minder lovende reacties op het audi sound system zeker geen spijt van;
-ik heb al een paar weken een kraakje in A-stijl.. Moet hiervoor afspraken maken bij dealer;
-trekhaak wordt ook nog gemonteerd, was bij levering nog niet beschikbaar als accessoire;
-motor is aardig ingereden (140kw diesel) en gaat als de brandweer. Altijd voldoende koppel. Bij korte inhaalmanoeuvres op niet snelwegen schakel ik voor de zekerheid met de flippers terug indien nodig om te voorkomen dat je kostbare tijd verliest;
-het verbruik valt me vies tegen. Ik rijd best veel, zowel snelweg als ook kortere ritten en zit nu op 6,9liter/100km. Concreet betekent dit elke 700km bij de pomp. Met mijn V40 (D4 5 cylinder) deed ik het met 800km beter. De 54 liter tank is voor mij echt te klein. Voor mensen die nog moeten bestellen; altijd nemen dus en niet de standaard 40 liter tank laten zitten!!
-rijgedrag met name op comfort en dat merk je wel. Bochten kan je wel met vrij hoge snelheid nemen maar comfort overheerst. Overigens heb ik sportonderstel (had een Ultra besteld);
-ik heb een simkaart en gebruik de online diensten (verkeer) en de google maps weergave. Dat laatste is echter mooi om te zien! Dataverbruik tot nu toe 400mb deze maand. Ik verwacht met 10 euro per maand klaar te zijn (T-Mobile; 1024mb + 250mb voor 10 euro per maand prepaid). Overigens moet de ouderwetse grote simkaart erin;
-online kaartupdates zijn echt ideaal. Je kan je auto met wifinetwerk verbinden thuis en de kaartupdates per regio laten downloaden. Deze updates verschijnen twee keer per jaar. Zo blijf je altijd bij! Voor mij waren hier geen kosten aan verbonden maar ik weet niet of dit gedurende de levensduur van de auto is;
-navigatiesysteem werkt echt fantastisch. Het systeem denkt met je mee, geeft de goede suggesties en ook de spraakopties werken feilloos.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.