Audi A4 Avant 2.0 TDI 120pk S Edition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 120pk S Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
1e verslag
- 174.000 km
Al bijna 75.000 km met de Audi A4 avant 2.0 tdi s-line gereden zodat het tijd wordt voor een review. Eind 2012 ben ik van werkgever veranderd. Bij mijn vorige werkgever had ik een auto van de zaak (BMW 116i uit 2012) welke ik buiten de bijtelling hield. Privé reed ik een Audi A4 Avant uit 2003 (zie mijn andere review). Bij mijn huidige werkgever krijg ik een kilometervergoeding. Door de vele kilometers was mijn vorige A4 met benzinemotor niet rendabel. Uiteindelijk ben ik opzoek gegaan naar een diesel. Ik heb nog het vorige model van de BMW 3-serie (model E90) in overweging genomen, maar mijn voorkeur gaat dan toch uit naar dit model A4 (B8).
Ik ben specifiek op zoek gegaan naar een S-edition welk in 2010 leverbaar is geweest. Deze uitvoering bevat het s-line pakket (onder andere; zwarte hemelbekleding, sportstoelen deels bekleed met leer, aluminium inlegstrips, chroome dakrails en raamlijsten en 18 inch velgen) verder is de S-edition uitgevoerd met xenon verlichting, led achterlichten, MMI- navigatie en Audi sound-system. Uiteindelijk heb ik er één gevonden bij Van Tilburg-Bastianen, een 2.0 tdi met 120 pk en 100.000 km op de klok. Ik heb mijn vorige A4 voor een goede prijs kunnen inruilen en ben tot de koop overgegaan.
Ik ben erg tevreden over de auto. Dit model A4 is toch weer beter dan het vorige A4 (B6). De auto is met name achterin een stuk ruimer, is comfortabeler en stuurt beter. Nu wil ik het vorige model A4 niet afkraken want ik heb nog altijd een zwak voor dat model, maar dit model is toch wel op veel punten verbeterd. Wat me wel opvalt is dat de gebruikte materialen in de vorige A4 op een aantal plaatsen hoogwaardiger waren.
Ten opzichte van mijn vorige zakelijk auto (BMW 116i uit 2012) zijn de afwerking en de gebruikte materialen veel beter en het model (persoonlijk) is van binnen en van buiten mooier. Verder is de wegligging op de snelweg stabieler. De besturing en het bochtgedrag van de BMW zijn wel een stuk dynamischer en de BMW bood meer rijplezier. De 116i met de 8 trapsautomaat is trouwens topcombinatie.
De vorige eigenaar heeft buiten het S-edition pakket geen andere opties besteld. Helaas mis ik hierdoor een regen- en lichtsensor. De 120 pk motor valt me niet tegen. Bij normaal rijgedrag heeft de motor meer dan genoeg koppel om goed en schakellui voorruit te komen. Alleen bij het aanspreken van het vermogen valt op dat de motor na de 3000 toeren wordt afgeknepen.
In april 2013 heb ik de auto laten tunen door Hartog-tuning naar 185 pk en 420 nm. Na de tuning is het een heel andere auto geworden. Wat een beetje vermogen al niet kan doen. Een spectaculair snelle auto is het echter zeker niet. De motor bevalt me erg goed. Al bij een laag toerental is veel koppel beschikbaar en het dieselgeluid is goed onderdrukt. Ook het verbruik van gemiddeld 1 op 17 a 17,5 vind ik netjes.
In 2013 en dit jaar al een paar keer met de auto op vakantie geweest. De A4 is met name als (vlotte) reisauto zeer geschikt. Tot november 2013 zonder problemen gereden. Na een snel rit op de autobahn 31 (top 230 op de teller) hoorde ik de turbo opeens fluiten. Uiteindelijk bleek de pakking van het spruitstuk lek te zijn. Deze is inmiddels vervangen (300 euro). Helaas in december 2013 merkte ik dat de koppeling af en toe slipte en aan vervanging toe was (145.000 km). Ik wist dat de koppeling een zwak punt was van de 2.0 tdi, maar ik had toch gehoopt dat ie het wat langer zou volhouden. De koppeling en het vliegwiel (deels garantie) heb ik tijdens de reguliere onderhoudsbeurt (150.000 km) laten vervangen (1.600 euro). Hopelijk blijft me meer ongein bespaard. Als je een auto prive rijd is de betrouwbaarheid van een auto toch wel belangrijk.
In augustus 2014 de zomerbanden laten vervangen. Verder zijn er na de versleten koppeling geen andere gebreken meer aan het licht gekomen. De auto heb ik recentelijk opgeleukt met uitlaatsierstukken en chromen ringen om de mistlampen.
Ik zou de review verder up to date houden.
2e update
- 285.000 km
Het is 3 jaar lang stil geweest in deze review. De auto is nog steeds in mijn bezit. Inmiddels is de teller de 280.000 gepasseerd. Sinds het laatste verslag (exact 3 jaar geleden) is het eigenlijk niets kapot gegaan. De volgende zaken zijn buiten het reguliere onderhoud vervangen:
De remblokken voor bij 180.000
Elke 50.000 de banden (halverwege wissel ik van voor naar achter)
Waterpomp en distributieriem bij 210.000
De totale onderhouds- en reparatiekosten bedragen na bijna 5 jaar en ruim 180.000 km € 8.100,-- incl. btw. ik denk dat dit zeer netje is. De auto heeft nog steeds de originele remschijven, turbo en roetfilter. Dit zijn wel dingen die er aan gaan komen als ik de auto verder doorrij.
De auto heb ik afgelopen jaren verder opgeleukt met een S4 gril (met S-line logo), een s-line diffuser achter, Chrome ringen rond de mistlampen en uitlaat sierstukken. De achterruiten heb ik voorzien van sonniboy zonneschermen. Dit geeft vrijwel hetzelfde effect als deels geblindeerde ramen.
Het verbruik ligt gemiddeld tussen de 1:15,5 en 1:17 afhankelijk van de rijstijl en temperatuur. Olie verbruikt de auto niet (en dat voor een Audi).
Zoals bekend heeft deze auto ook sjoemel software. Ik heb al meerdere brieven gehad van Audi om dit te laten aanpassen. Echter gaat hiermee de tuning verloren en lees ik slechte berichten over de aanpassingen (roetfilters en ERG kleppen). Ik heb het daarom nog maar niet laten uitvoeren.
De auto bevalt nog steeds erg goed. Verder vind ik het model nog steeds mooi, dit is wel een voordeel van Audi omdat een nieuw model meestal strek op het vorige model lijkt. De nieuwe A4 (B9) vond ik eerst erg tegenvallen. Inmiddels kan ik het model iets meer waarderen. Voorlopig rij ik nog een jaartje door, daarna kijken we wel verder, tenzij de auto grote mankementen gaat vertonen.
De betrouwbaarheid heb ik op 5 sterren gezet, dat heeft deze auto wel verdient.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.