Audi A4 Avant 2.0 T FSI quattro Pro Line (2006)

autoreview

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 - interieurAudi A4 - interieur

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 T FSI quattro Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Omdat ik weinig reviews vindt over de 2.0T, bij deze een eerste kennismaking met deze uitvoering. Het eerste wat opvalt, is de fantastische quattro grip bij nat weer. Dat is echt geweldig, met natte of besneeuwde wegen is er nog veel grip aanwezig. Zeker als auto is voorzien van winterbanden. Door de extra grip rijd je vanzelf veel relaxter, je weet dat deze auto niet snel onverwacht gaat schuiven of slippen. Bij droog weer merk je wat minder van de quattro aandrijving. Hoewel nog steeds fantastisch, is het gat met bijvoorbeeld mijn vorige 406 Coupe niet zo groot. Mogelijk dat het standaard schoeisel onder de Audi net iets te klein is (215/55R16) voor supergrip op droog wegdek. Een iets breder maatje zal hier wel beter presteren, maar zoals altijd zal er een compromis gevonden moeten worden tussen grip op droog en nat wegdek. Zo’n brede slof is niet optimaal bij nat weer is mijn ervaring. Ik begrijp nu ook als mensen zeggen: ’eenmaal quattro, altijd quattro’. Het idee altijd controle te hebben over de auto in alle omstandigheden is een lekker comfortabel gevoel.

Ik ben niet een extreme chauffeur en ervaar dan ook ruim voldoende vermogen. De 200pk brengen de 1630kg zware auto goed van z’n plaats. Door de 6 versnellingen ben je wel eerder geneigd een versnelling te hoog te rijden (dus minder toeren) voor de vlotte tussenacceleraties. Hoewel de maximale trekkracht al bij 1950tpm aanwezig is, lijkt de acceleratie pas echt op gang te komen na 3000 toeren. Het geluid bij flink doortrekken valt enigszins tegen; er klinkt een licht gebrul, maar het is meer het geluid van een motor die gepijnigd wordt. Geen lekkere roffel of iets dergelijks, maar een rauw geluid van een hardwerkende motor. Niets ten nadele van het vermogen wat los komt, want hij trekt ongelooflijk door. Tot ruim 6000tpm maximale acceleratie! Heerlijk. Kortom, de trekkracht is voldoende als je op tijd terugschakeld. Het verbuik is redelijk: ik kom uit op 1:12. Als ik nog eens mocht kiezen, nam ik de uitvoering met tiptronic. Je moet toch nog wel vaak terugschakelen (ook op de snelweg) voor een vlotte inhaalactie. En ik rijd vaker comfortabel dan sportief.

De afwerking bij Audi is bekend. Dat ziet er allemaal heel netjes uit. Het lichtpakket is echt een aanrader. De hele auto wordt dan behangen met lichtjes en lampjes en dat maakt het eigenlijk wel chique. Ik heb nog wel problemen met de bagageruimte: die is nogal glad bekleed en ik mis handige haakjes om de bagage aan vast te maken. Daardoor schuift de lading nog wel eens heen en weer. Kortom, spijt dat ik het bagagepakket niet genomen heb. Dat biedt extra bevestigingshaken aan de zijkant. Wat me wel beetje tegenviel is de trekhaak die achteraf door de dealer als optie gemonteerd is (origineel Brink). Daarvoor was het nodig een stukje uit de bumper te snijden. Dat was niet nodig bij de veel duurdere Audi trekhaak af fabriek die echt onzichtbaar is weggewerkt. Verder is de auto voorzien van zeer fijne sportstoelen. Veel instelmogelijkheden, goede steun dus lekker zitten; een absolute aanrader. Audi heeft echt oog voor details; ik ontdek nog regelmatig nieuwe features aan de auto die handig en doordacht zijn.

Wat opviel was ook de enorm goede radio ontvangst! Nog geen autoradio gehad waarmee ik in Limburg Radio538 kan ontvangen. Het standaard 10-luidspreker systeem daarentegen is niet heel geweldig. Met 10 (deels active) speakers en 150W had ik wel iets meer verwacht. De 8 JBL speakers van mijn vorige 406 Coupe produceerde een beter en voller geluid.

Plus:
+ quattro aandrijving, onderstel en grip
+ doordachte details

Min:
- beenruimte achterin (niet meer dan een Golf)
- geen supergeluid van het standaard 10-luidspreker systeem
- trekhaak als optie niet perfect weggewerkt

[Update 13-03-2007]
De eerste beurt gehad bij 30000km. Geen bijzonderheden. Nog geen probleem gehad. De krappe beenruimte achterin begint te storen. Ik heb al gelezen dat de opvolger van dit model 12cm langer wordt (4.70m?). Hopelijk is daarmee het achterbank probleem opgelost. Verder nog steeds een fantastische auto. Je ziet ze wel steeds meer, zeker in het zwart.

[Update 20-07-2007]
Op de originele Audi velgen heb ik winterbanden gezet. Voor de zomer heb ik nu 17’ wielen met Bridgestone Potenza. Daarmee is de grip bij droog weer enorm toegenomen. Ik heb wel iets comfort moeten inleveren en het verbruik is door de hogere rolweerstand van de potenza’s toegenomen. Al met al toch weer wat extra veiligheidsmarges gecreeerd met de investering in deze wiel/band-combinatie. Nog steeds zeer tevreden over de Audi.

PROBLEMEN

Tja, ik heb nog geen problemen gehad. Ook niet met de dealer.
Bij 30.000km beurt ook niets bijzonders te melden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.