Audi A4 Avant 2.4 5V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.4 5V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 198.556 km |
Oude liefde roest niet
- 180.000 km
Ergens in 2015 heb ik deze A4 gekocht bij Auto Eminent in Steenwijk met slechts 110.000 op de teller, een plaatje! Nog geen jaar later wilde ik toch iets groters en snellers en viel mijn oog op een Audi S6 uit 2000.
Zo gezegd zo gedaan. A4 ingeruild en naar volle tevredenheid 2 jaar lang in de S6 gereden(heel leuk om te rijden, maar je moet wel diepe zakken hebben ivm onderhoud en brandstof).
Na 2 jaar begint het bij mij als het om auto's gaat sowieso wel weer te kriebelen dus de S6 ging en er kwam er een nieuwe A6 voor de deur. Ik vind youngtimers geweldig, maar ja, de vrouw wil ook weleens wat. En eerlijk is eerlijk, een A6 black edition is ook wel heel mooi.
Even paar jaar vooruit spoelen, begin 2021. Per toeval kwam ik mijn A4 weer tegen, te koop in Haarlem bij een particulier. Deze persoon direct gebeld en het blijkt dat hij de auto bij de handelaar heeft gekocht alwaar ik hem in 2016 heb achtergelaten! Dat vond ik zo leuk dat ik de auto feitelijk direct heb terug gekocht.
Dus sinds eind februari rij ik weer A4. Een heerlijke 2.4 V6 met Quattro aandrijving, iets dat ik bij mijn A6 erg heb gemist. Nooit meer Audi zonder Quattro.
Momenteel staat mijn auto bij een Audi Specialist in Drachten alwaar de puntjes op de i worden gezet. Ik vind een youngtimer rijden erg leuk, maar dan moet de auto wel tip top in orde zijn.
Plussen:
Deze V6 is wel 1 van de fijnste motoren die ik gereden heb. Voldoende trekkracht, supermooie loop en niet al te dorstig(1 op 10).
Supercomplete uitrusting, volledige lederen recaro's, stoelen electrisch verstelbaar, airco etc. je mist eigenlijk niets. Tja, parkeersensoren. Maar de auto is vrij compact dus parkeren geen probleem(tenminste, als je formaat A6 gewend bent).
Quattro, geweldig!
Minnen:
Ruimte is wel een probleem. Met 2 kinderen achterin kan ik zelf niet de stoel volledig naar achteren schuiven, iets dat ik eigenlijk wel nodig heb. Maar goed, lange stukken rijden zit er voorlopig niet in want ja, waarheen? En daarbij is het voor mij momenteel geen onoverkomelijk probleem. Ik rij ook vaak alleen in de auto.
Onderhoud. Het is maar net wat je zelf wilt natuurlijk, maar als je de auto in topconditie wilt houden, kost dat wel een paar centen. Het was toentertijd wel een dure wagen en ondanks dat de dagwaarde minimaal is, is onderhoud natuurlijk nog steeds op niveau om het zo maar te zeggen. Ik vind het niet echt een minpunt, maar als je iets dergelijks overweegt, hou er dan wel rekening mee dat reparatie en onderhoud in de papieren kan lopen.
Wellicht volgt over paar maand een update.
Kleine update na 2 maanden
- 182.877 km
Rij nu 2 maanden in deze wagen. Kleine 3000 km verder. Verbruik toch iets meer als 1 op 10, maar alsnog acceptabel. Ik ben geen racer, maar rij ook niet heel zuinig of zo.
Geen op- of aanmerkingen verder. Alleen de ruitenwisser achter doet het niet meer, maar ben te lui om daar een afspraak voor te maken. Heb er geen last van. Reparatie komt later wel.
Voor nu, lekker rijden! En tussendoor een beetje op zoek naar iets dikkers...
5000 km verder
- 188.401 km
Sinds mei weer 5000 km verder. Op vakantie geweest naar Zuid en Noord Duitsland, de nodige km's gemaakt. Draait als een trein. Met name op autobahn zo 140-160 is echt een pracht. Sneller kan uiteraard maar dan maakt de motor veel meer kabaal em dat vind ik niet prettig.
Er zijn nog 2 reparaties uitgevoerd bij de specialist. De wissermotor achterklep is vervangen en de knoppen om de achterklep te bedienen zijn ook vervangen. De klep ontgrendelde af en toe tijdens het rijden en dat was erg vervelend. Nu is de auto weer tiptop, binnenkort nieuwe apk erop. Nog 1, nee eigenlijk 2 kleine dingetjes die mij storen.
1. de cuphouder in het dashboard is lam, laat ik volgende keer fixen denk ik.
2. deze is wat lastiger, het logo in de dorpel passagierszijde is flink aangetast door corrosie. Dat ziet er niet uit. Ik heb de specialist al gevraagd om een nieuwe te bestellen, maar zijn niet leverbaar. Ik kijk af en toe op ebay duitsland, had al 2 personen gevonden die een dergelijk onderdeel aanboden. Maar ze wilden niets aan de (vraag)prijs doen dus ja, dan ben ik ook zo dat ik nog even verder ga zoeken.
Ik denk wel steeds vaker van goh, waarom zou ik nog een andere auto nemen. Deze rijdt fijn en zakelijk(mede dankzij bijna nihil bijtelling en verwaarloosbare afschrijving) erg goedkoop.
Een Audi A6 4.2 of porsche cayenne uit 2003-2006 lijkt mij leuk, maar dan ga je er in kosten zoveel meer betalen, meer brandstof maar vooral meer bijtelling en afschrijving. Weet nog niet of ik dat de moeite nog weer waard vind...
Nou ja, wordt vervolgd.
Winter is coming
- 192.500 km
Hier weer even een update van mijn Audi A4 2.4 Quattro avant
Vandaag winterbanden laten monteren, rijdt net zo straks als op zomerbanden. Heerlijk cruisen op 100-140 kmh, een aardigheid.
Verder paar plekjes laten bijwerken bij Minno van der Werff in Surhuisterveen, vakwerk voor een prima prijs. Mocht je in het noorden wonen, aanrader.
Daarnaast nog naar Century Groningen voor een terugroepactie mbt airbag. Keurig opgelost aldaar.
Verder doet de V6 ongestoord zijn werk. Veel korte stukjes door de stad afgewisseld met langere einden richting Duitsland of binnen Nederland. Geen lampjes die branden, alles werkt, heerlijk.
Ondertussen kon dit weleens 1 van de weinige A4 uit 1999 zijn die er nog zo strak en origineel bijstaan(in NL). Technisch tiptop, optisch paar krasjes hier en daar maar lak nog goed, koplampen nog 100% glad. Zijn er wellicht nog meer mensen die een dergelijk exemplaar hebben staan?
Op naar de 2 ton!
Bijna 200 000 km!
- 198.556 km
Nog een paar weken en dan wordt de 2 ton aangetikt.
Auto rijdt nog steeds superfijn, momenteel winterbanden eronder. Paar weken geleden grote beurt gehad. Dit kost, schrik niet, ruim 1300 euro. Wat flexibele delen uitlaat vervangen, bekerhouder vervangen(75 euro incl verzendkosten, geen grap), olie, filters, aandrijfashoes, arbeidskosten dan ga je al gauw die kant op.
Maar goed, weer fris en 100%, alles werkt en de auto ligt echt als een blok. Heerlijk. Ben aan het twijfelen of ik de zomervelgen opnieuw laat spuiten voordat ze eronder komen volgende maand....
Na 2 ton doe ik nog wel een kleine update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.