Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro (2009)

autoreview

Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro (2009)

Signalement

UitvoeringA4 Allroad 3.0 TDI quattro
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf500 km
KM-stand laatst122.500 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klachten...

  • 122.500 km

[Na 2,5 maand - nov. 2009 - 9.500 km]

Wat te doen wanneer de lease van een VW Passat 2.0 TDI DSG afloopt, en je wil en mag zoeken met de volgende criteria in het hoofd:
- 't Mag financieel een stap omhoog;
- Een DSG-bak is geweldig - houden dus;
- Extra pk's zeker welkom;
- Door goede ervaringingen liefst binnen VAG blijven...

Dan wordt het winkelen bij Audi, dat sinds kort S-tronic (= DSG) aanbiedt in de A4 Allroad. En (nog) niet in de gewone A4, A6, of een andere grotere Audi.

Heeft de A4 Allroad nut, i.p.v. de Avant?

Qua uiterlijk: De aangepaste grill en metalen 'bodembescherming' doen naar mijn bescheiden mening de auto goed, en nemen iets weg van het wat steriele karakter van de gewone A4 Avant. De kunststof panelen rond de wielkasten zijn in mijn geval (carroserie: meteorgrijs) nauwelijks contrasterend en daarmee met name ook functioneel.

Qua functionaliteit: Voor iemand die nogal eens op wat slechtere wegen rijdt ('k woon in Polen) en geregeld met de honden het bos in duikt, is de extra grondspeling en aangepast ESP met off-road detectie welkom.

Op een aantal details na is de Allroad verder erg vergelijkbaar met de Avant. Ook bij de Avant is 4WD standaard bij de 3.0 TDI motor. Tja, die motor... de cijfers 500 Nm en 240 pk zeggen al wel wat, maar in de praktijk is de combinatie van kracht, rust en smeuigheid soms haast bizar.

Die kwaliteit betreft ook de diverse opties:
- Audi Drive Select geeft de mogelijkheid de auto echt af te stemmen op hoe je wilt rijden. Comfortabel en rustig met de familie of fel hoeken als je even los wil...;
- Adaptive Cruise Control is effectiever dan ik dacht. 'Treintje-rijden' op de linker baan gaat perfect, en 't systeem remt tot op grote snelheidsverschillen veilig af;
- Adaptive Light is misschien een kleinigheid, maar de manier hoe de auto bepaalt wanneer groot licht ingeschakeld kan worden is indrukwekkend;
- Het MMI-plus systeem met 40GB harde schijf, groot hi-res scherm, logische integratie van navigatie, telefoon, multimedia, etc. met intuitieve bediening voor de middenarmsteun, zet naar mijn idee een nieuwe standaard.

De afwerking van de auto is bekend. Maar daar betaal je o.a. ook voor.

Andere negatieve zaken dan slechts de financien? Ja, een paar:
- Op de achterbank en in het bagagecompartiment is de auto kleiner dan de Passat. Maar dat was bekend en ingecalculeerd. Niet echt storend.
- Voor een auto met 70% meer vermogen dan de Passat is zo'n 15% extra brandstofverbruik helemaal niet verkeerd. Maar bij een 10 liter kleinere tank is de actieradius opeens wel zo'n 200 km minder. Jammer.
- Ook mijn Allroad heeft (enigszins) last van een euvel waar meer A4 rijders over klagen: trillingen in het stuur en soms ook de stoel bij snelheden tussen 100 en 120 km/u. Lijkt te maken te hebben met het wel heel gevoelige onderstel, mogelijk niet perfect gebalanceerde wielen, aan te passen draagarmen... 'k Volg met belangstelling fora waar hopelijk (op termijn?) aanbevelingen uit komen.

Maar dit alles valt weg wanneer ik bv. vanmorgen met een perfect geluid uit het Bang&Olufsen systeem heerlijk over de snelweg kan jagen en vervolgens de auto zonder problemen door een modderig stuk onverhard ploeg, waar anderen na regen van de laatste twee dagen liefst een omweg nemen...

[na 2,5 jaar - jan. 2012 - 100.350 km]

Of ik nu gewoon geluk heb, of dat het toch echt een kwestie is van kwaliteit, kan ik niet zeggen, maar nog nooit een auto gehad die zo weinig zorgen geeft als deze Allroad.

Na een kleine 2,5 jaar inmiddels de 100k aangetikt, en de overwegende gedachte daarbij is, dat ik deze auto na de lease (4 jaar) misschien gewoon eens ga houden!

De indrukken van eind 2009 zijn ongewijzigd.
Het gemak waarmee ik bizar snel van Polen naar Nederland kan rijden (en terug!) is ongehoord, en maakt deze auto i.t.t. SUV's de perfecte klant voor de autobahn.
Maar wanneer ik in het weekend weer eens onverhard ga, is geen modderspoor te zwaar, net als hoog in de Alpen waar het asfalt echt ophield.
En ook tijdens de sneeuwrijke winters van 2010 en 2011 stond de auto z'n mannetje.

Klachten? Het enige waarvoor de auto bij de dealer is geweest, afgezien van regulier onderhoud, was de wisser op de achterruit die een soort eigen leven ging leiden.
Na vervanging onder garantie bleek de achterklep te kraken, en dat iriteert... Opnieuw afstellen bleek het euvel te verhelpen.

Het eerder gemelde probleem van lichte trillingen in het stuur is nooit helemaal opgelost, maar wel grotendeels onder controle door extra aandacht tijdens balanceren van de wielen op het moment van bandenwissel.

In de categorie 'comfort' mist de auto een sterretje, en dat heeft vooral te maken met de straffe vering, waardoor passagiers niet altijd tevreden zijn. 'Drive select' in de comfortstand helpt aanzienlijk, maar niet afdoende. De besturing wordt in dat geval dermate licht, dat dat alleen prettig is op een woonerf.

Kosten? Deze auto is niet gemaakt voor rustige rijders. Op de langere afstand is een verbruik tussen de 6 en 7 l/100 km voor de auto wel mogelijk, behalve dat ik als chauffeur dat niet kan...

Op naar de volgende prettige km's!

[na 3 jaar - aug. 2012 - 122.500 km]

Helaas, helaas... Tot 100.000 km gaf de Allroad inderdaad geen zorgen, maar alsof ik het onheil over mezelf heb afgeroepen.

In een half jaar is de auto driemaal, waarvan een keer lang, voor een onregulier bezoek bij de dealer geweest, en dat is veel te veel:

1. Tijdens de laatste grote beurt meldde men dat een van de motorsteunen lekte. Mag niet gebeuren, maar bij mij dus wel. Om erbij te kunnen moest het nodige los, dus best een langdurige ingreep.

2. Niet veel later kreeg ik te maken met drie soorten foutmeldingen in het dashboard m.b.t. de versnellingsbak. Niets afwijkends aan de bak te merken, behalve dat in een van de drie situaties de bak zich bij stilstand 'op slot' gooide, en alleen contact uitschakelen hielp. De bak opnieuw programmeren hielp niks.
Bij verder kijken bleek een sensor defect, en toevallig een waarvoor de hele bak uitelkaar moest... De importeur is tegemoetgekomen in de kosten, en ook de leenauto kostte bijna niets, waardoor een en ander nog te overzien was.

3. En toen opeens deze week weer een foutmelding. Op het eerste oog leek de EGR-klep, met eventueel zelfs de daarbij horende koeling, kapot, maar nee hoor, weer een sensor... EGR-klep schoongemaakt, computer gereset, en loopt prima.

Heerlijke auto, mechanisch, op die motorsteun na, in prima conditie, maar die electronica...! Heb ooit een Laguna gehad, die in verhouding minder sores gaf...

Hoop dat het nu afgelopen is!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.