Audi A4 Allroad 2.0 TDI 170pk quattro Pro Line (2010)

autoreview

Audi A4 Allroad 2.0 TDI 170pk quattro Pro Line (2010)

Signalement

UitvoeringA4 Allroad 2.0 TDI 170pk quattro Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst49.935 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

iets heel anders...

  • 4.231 km

De S3 en veel kilometers brak op... na 25.000km in een paar maanden en heel veel freebees was iedere rit een crime aan het worden. Tijd voor meer comfort. Zonder al teveel kleerscheuren van het contract af kunnen komen en op zoek naar iets nieuws.

Zoals eerder geschreven ging mijn voorkeur natuurlijk uit naar een BMW; het vinden van iets geschikts was echter veel moeilijker dan gedacht; de 1-serie is de gaafste auto die ik ken, maar te klein en niet geschikt als werkpaard vanwege ruimte en comfort. Zelfde geldt voor de 3-serie die met mijn bijna 2 meter lengte ook geen ruimte wonder is. Bovendien speelden in beide auto's de stoelen ook parten bij mijn rug.
Van de X1 kan ik niet opgewonden raken, en heeft ook dezelfde stoelen. De X3 was er nog (net) niet.
Dus de enige die echt in aanmerking kwam was de 5-serie. De nieuwe moet ik nog aan wennen en op de oude zaten superdeals! Corporate lease business line sport is alles erop en eraan voor een mooie prijs. Echter kom ik de auto iedere dag meer en meer tegen in carbonschwarz uit 2003/2004 en buitenlandse kentekenplaten.

Tijdens de eerste beurt van de S3 bij Autolichtstad in Son, helemaal top service overigens (totaal anders dan de eerdere ervaringen met zelfde bedrijf), bleek de volkswagen verkoper gepromoveerd te zijn tot Audi-man. Eindelijk eentje met wie ik kan lezen en schrijven. Ik vertelde dat de auto niet helemaal was wat ik gehoopt had en binnen een kwartier reed ik in een occasion Q5, bij terugkomst zette hij de demo Allroad klaar met dynamic steering en ik was verkocht...

Vooraf vond ik de Q5 geschikt vanwege de hoge zit, in de praktijk bleek voor mijn gevoel het stuur wel erg ver van mij af te staan en rijd het toch niet helemaal meer als een 'normale' auto.
De allroad daarentegen voorzag in een perfecte zit; stuur lekker naar me toe te halen en tijdens het rijden ontdekte ik dat een echte Quattro (geen haldex zoals de S3) veel mooier weggedrag heeft, de spoorbreedte van de allroad draagt daar nog eens extra aan bij. Maar het kersje op de slagroom was het dynamic steering. Na reviews uit Engeland van journalisten die erbij zweerden, kon ik ze enkel van harte gelijk geven. Op de dynamic stand zorgt het echt voor meer respons op het gas en het sturen gaat heerlijk zwaar en met veel meer gevoel en minder stuuruitslag. Verkocht dus.

Omdat ik niet lang wilde wachten, ik kreeg namelijk een Passat bluemotion met wieldoppen als tussenoplossing, ben ik weer gaan zoeken naar een voorraad auto. Het volgende werd gevonden:

Allroad 2.0tdi proline 170pk quattro
dynamic steering
drive select
vol lederen bekleding
stoelverwarming
elektrisch verstelbare stoelen
Navi plus met harddisk
telefoonvoorbereiding
panoramadak
18" velgen
etc. etc.

volle wagen dus! net voor mijn vakantie kon ik hem ophalen dankzij de super snelheid van Autolichtstad. binnen een week na opdrachtbevestiging stond hij voor me klaar.
En hoewel mijn mond niet openvalt en meteen begin te kwijlen, staat er wel wat.
Ik vind het veel bijzonderder dan een gewone A4 of een Q5; stoer, minder vrouwelijk en je ziet er bijna nooit één. Ondanks dat mijn 'echte' liefde een hele andere is, blijft hij mij fascineren heb ik ontdekt en dat is meteen zijn kracht.

het rijden;
weer heel anders natuurlijk na de S3, maar als je normaal rondtuft is het verschil niet zo groot; het nieuwe rijden lukt bij deze auto voor het eerst wel. Opschakelen bij 2000 toeren en toch vlot rondbewegen. Ideaal dus. De auto ligt als een blok op de weg en zit en stuurt perfect! Het leder, waar ik geen voorstander van ben, heeft me ook aangenaam verrast. Het plakt namelijk niet; ik heb de auto vrijdag opgehaald en meteen meegenomen naar Toscane in Italië, en zelfs bij 30+ heb ik geen last gehad van plakkerigheid.
Het schakelen gaat in het begin wat hakerig, maar dit wordt nu al dagelijks beter en vooral met warme motor is het goed en direct te noemen.
Zoals eerder beschreven is het dynamic steering de grootste plus van de auto voor mij, gevoelsmatig neigt het naar BMW (maar wordt het natuurlijk nooit helemaal), maar heb ik wel de ruimte, betere bouwkwaliteit en veiligheid (quattro) van een Audi.
met de net iets hogere zit is in- en uitstappen veel makkelijker geworden en ook het rijcomfort is beter. Ook de lendensteunen op de sportstoelen dragen bij aan rugpijn vrij rijden. Een goede keuze dus.

De MMI navigatie is mede door de Plus versie echt ideaal, het 3d beeld, de joystick en inzoommogelijkheden zijn misschien overbodig, maar het is helemaal af, werkt perfect en voor EUR. 750,00 meerprijs een aanrader. Ook de telefoon werkt veel beter dan de audi versie (RNS-e) an de S3. Geweldig dus.

Wat is er minder:
-voor het eerst sinds de afgelopen 4 auto's heb ik nu een witte hemel ipv een zwarte. Ik had dit zelf altijd besteld, maar nu ik het niet heb moet ik zeggen dat dit ook wat heeft; de auto is van binnen veel ruimtelijker geworden. Ik weet nog niet wat mijn voorkeur heeft.
-het panoramadak werkt niet. er zit een draaiknop op die niet functioneert, heel irritant omdat je nu niet helemaal weet of het wel helemaal dicht is, maar waarschijnlijk kunnen ze dit bij de garage nog maken. Binnenkort maar een afspraak maken dus.
-het geluid; nadeel; geen B&O. Dit had ik af fabriek gegarandeerd besteld, maar hier zat het niet op. Ik wilde niet wachten, en heb inmiddels uitgezocht dat achteraf inbouw van B&O kan, maar dat dat een slordige EUR. 2.300,00 gaat kosten. Na de reis naar Italië heb ik het soundsystem goed kunnen beluisteren en het wisselt nogal. Bij dance/house achtige muziekstijlen en ook pop is het afdoende; volle bas, genoeg volume, prima dus. Maar bij zang, akoestische muziek of rock kunnen de speakers het niet altijd bijhouden. Ik heb nog het geluk dat het het oude soundsystem is MET de subwoofer in de kofferbak (MY2011 schijnt een stuk slechter te zijn), maar ik weet nog niet of ik hier genoegen mee neem. Nog maar een tijdje aanhoren denk ik.
Het gemis van een Ipod aansluiting viel in ieder geval reuze mee; de SD kaarten werken perfect nu ik uitgevonden heb hoe uit Itunes rechtstreeks afspeellijsten voor audi MMI zijn aan te maken.

Dan nog even die motor;
de 2.0tdi met 170pk is prachtig! mijn afkeer van de eerdere automaat in mijn bmw 3 blijkt gegrond; een mooie diesel met handbak maakt dat ik veel relaxter en rustiger rijd (en ik word ook een keer wat volwassener wellicht). Maar wat een mooie motor, hij reageert goed op het gas (na gedegen en verstandig te zijn ingereden), is lekker bijterig, super stil en heeft vind ik een prachtige 'laufkultur'. Heel eerlijk verslaat het de 2.0 van de BMW op ieder vlak. Natuurlijk wordt hij nog gechipt, eigenlijk alleen maar omdat het kan en ik vanaf 130km/uur wat te kort kom. (nee, niet in nederland voor de zeiksnorren hier...)

Al met al een geweldig keuze dusver, de auto straalt kracht uit en heeft nog enigszins iets jeugdigs (iets dat ik met de 5 en Q5 zou missen), en hoewel het natuurlijk net niks is, deze cross-over, kan ik hem enorm waarderen doordat hij zo apart is. Zeker vergeleken met de prachtige S-editions waar ik in een eerdere review nog spijt van had, want volgens mij heeft audi er heel wat meer dan de beloofde 250 stuks uitgeleverd...

Deze review is na 3 weken rijden geschreven, dus over een tijdje volgt een update met foto's en uiteraard een beter beeld van de auto.

wat een fijne kar

  • 49.935 km

na bijna 50.000km is het makkelijker om een goede indruk van de auto te geven. Ik heb hem enkel zakelijk gebruikt in 2011 en er heel eerlijk gezegd puur van genoten. Voor mij is het de oplossing; iets hogere zit, vooral in- en uitstappen scheelt enorm.
fijner overzicht, auto komt 2x zo groot en robuust over als een gewone A4, terwijl het alleen een tupperwear pakketje is...
Drempels!! haha... die bestaan niet meer.

Stoelen zitten heerlijk, veel breder dan die van de 3 serie, en nu wel lendensteunen. Echt een life saver voor mij. De dynamic steering is briljant, op dynamic is de auto perfect in balans, bij nat weer kun je hem mooi over 4 wielen laten glijden in een bocht ondanks de quattro. En wat een verschil maakt dat. Deze audi heeft het echte quattro systeem, en dat is even andere koek dan die haldex die ik op de S3 had zitten. Je voelt dat de achterwielen meer aangedreven worden, veel scherper sturen dus en mooiere balans. Geweldig! Zelfs zo goed, dat ik mijn auto miste toen ik in een nieuwe F10 528i BMW op wintersport ging...
enorm vage besturing en onzeker gevoel boven de 170km /u op de duitse snelwegen.

anyway; kofferbak blijft te klein, muziekprobleem heb ik per toeval opgelost. In plaats van de SD cards, luister ik spotify via de iphone op de aux-ingang. Perfect! geen misvormd geluid, dreunende deurbakken etc. helemaal prima.

Motorisch is het meer dan genoeg, maar nooit spectaculair. Door de handbak geen bekeuringen meer gehad. Verbruik is 1 op 12,5km constant. Gezien mijn vlotte rijstijl en quattro, hoge poten en flinke sloffen valt het mee.

Olie daarentegen heb ik al twee keer aangevuld met 1 liter, buiten de service beurten om. Volgens de dealer heel erg netjes, maar ik vind het maar vreemd. Bij de 320d hoefde ik dat niet.

navigatie was helemaal ruk, maar sinds de laatste update heb ik geen klagen meer. Wel bijna EUR. 300,00 lichter bij Van den Udenhout...

enige punt is en blijft het dak, het panoramadak opent boven de auto ipv erin (zoals BMW), beetje jammer, maar echte minpunt is dat hij hapert, half open blijft staan en af en toe een eigen leven lijkt te leiden. Na 3 keer terug te gaan naar de dealer, software updates etc ten spijt, werkt het nog steeds niet zoals het hoort.. niet bepaald premium, om dat flauwe containerbegrip er maar eens in te gooien.

In de tussentijd een classic saab 900 turbo gekocht in all black. Wat een pret! beetje goodies erop gezet (bilstein, velgen, uitlaatsysteem etc.) heerlijke pragmatische wagen.

Komende tijd moet deze dienst gaan doen, want de allroad gaat weer. Of eigenlijk ik. Eerst maar eens een paar maanden kijken of carriere keuze de juiste is geweest, en dan pas eens voorzichtig kijken naar iets nieuws. tot die tijd mezelf iedere dag verbazen waarom het prachtige Saab er niet meer is...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.