Audi A4 35 TFSI Sport (2019)

autoreview

Audi A4 35 TFSI Sport (2019)
Audi A4 35 TFSI Sport (2019)Audi A4 35 TFSI Sport (2019)Audi A4 35 TFSI Sport (2019)Audi A4 35 TFSI Sport (2019)Audi A4 35 TFSI Sport (2019)Audi A4 35 TFSI Sport (2019)

Signalement

UitvoeringA4 35 TFSI Sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf400 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 400 km

Vanaf 1 november 2019 de nieuw(ste) Audi A4 limousine opgehaald bij de dealer. En ik zeg er voorzichtig bij ‘de nieuwste’, want de facelift uitvoering is bescheiden voorzien van aanpassingen t.o.v. zijn voorganger. Daar zijn vele publicaties van te vinden, dus die ga ik hier niet herhalen.

Mijn eerste Audi, maar niet mijn eerste ‘premium’ auto. Eerst even een samenvatting van de uitrusting met in achtneming niet boven de 50k uit te komen. Want ik krijg al rake klappen van de fiscus.

Audi A4 35 TFSI s-tronic limousine
Launch Edition Sport (de S-line uitvoering)
Ander velg, wel bij 18” gebleven
LED-matrix verlichting
Lichtpakket+
Parkeerhulp+
DAB radio
Sportstuur afgevlakt
Trekhaak wegklapbaar
+ de vele extra’s die bij de s-line horen

Eerste rijervaring > 200km
Om maar te beginnen met de 35 TFSI. De 2-liter instap benzinemotor van de A4 in combinatie met de 7-traps s-tronic. Niet de snelste, maar eerlijk, de motor bevalt super goed. Om dagelijks door het Nederlandse verkeer te wringen heb je echt niet meer nodig. Voldoende power om netjes te kunnen accelereren. Dan ben je zelfs nog veelal als eerste weg bij de stoplichten. Maar, baas boven baas. De motor is stil, de hele auto is stil. De automaat schakelt goed maar schakelt wel snel op. Dat is dan weer een eigenschap om de het brandstofverbruik en uitstoot terug te dringen. Gas response is netjes, als je vraagt krijg je wat. De automaat schakelt netjes terug bij accelereren. En ja, dan hoor je de 2-liter toch even brommen. En zo hoort het ook. De wegligging is wat je verwacht van een premium auto. Stuurt mooi in en ligt strak in de bochten. Lekker stevig geveerd, dat hoort bij de verlaagde s-line uitvoering. Je moet er overigens wel van houden. Nog maar weinig kilometers om meer te vertellen. Maar met de compromissen die je moet maken aangaande bijtelling/leasebudget is mijn eerste rijervaring positief.

Pluspunten tot zover:

Zitcomfort. De S-line stoelen zitten perfect. In combinatie met de x-verstelling van de hoofdsteunen kan ik deze stoel helemaal naar mijn zin zetten. Het voelt als gegoten. Met de kantelstand kom je meer in een kuipje te zitten zodat je bovenbenen mooi rusten op het verlengstuk van de stoel. De wangen bieden goede zijwaartse steun. Je hebt mooi zicht op het instrumentarium en wat ik mooi vind, de view over de motorkap. Ik wil de motorkap vanuit de berijdersstoel zien, die moet niet achter het dashboard verdwijnen. Daarnaast komt het gehele dashboard naar je toe, alles goed binnen bereik. Het wat kleinere sportstuur kan je helemaal naar je toe trekken zodat je relaxed met de duimpjes op het stuur kan rijden.

LED-matrix verlichting: Betreft de ‘looks’ hetzelfde als de standaard LED verlichting. De LED-matrix heeft daarnaast ook een geanimeerde richtingaanwijzer voor, en een funny animatie bij het openen en sluiten van de auto. Voel me net Michael Knight. Zal eens kijken of ik een video kan posten. Maar het doel van de matrix is het zicht voor de bestuurder. En dat werkt mooi. Je zet de matrix in de ‘auto’ stand. De lampen passen continu de verlichting aan. Rij je bij straatverlichting, heb je ‘gewoon’ licht. Rij je een donkere straat in (boven x km/uur) gaat automatisch het grootlicht aan. Komt er een tegenligger, geen probleem, die wordt met lamellen supersnel uit gekaderd zodat jij zicht blijft houden en de tegenligger niet met lasogen in de auto zit. Daarnaast heeft de LED-matrix ook koplampsproeiers, hoewel ik daar het nut niet direct van inzie. Maar goed, dat zal een doel dienen.

Minpunten:

Tot zover één kleine teleurstelling. Ik ben helemaal weg van verlichting. Van de ambienteverlichting in het interieur zit geen verlichting (meer) in de opbergvakken in de deuren. En de verlichting bij de voeten kleurt niet mee maar blijft altijd wit. Hier had ik een andere voorstelling van, Hmm, dat was toch niet te veel gevraagd om dat de gebruiker ook aan te laten passen.

Parkeersensoren: bij filerijden treedt de functie in werking. Te begrijpen als ik dicht op mijn voorganger zit. Maar op een afstand gaat de functie ook spontaan werken. Of het van voor of achter komt, geen idee. Het gevolg, piepers aan, audio gedempt, scherm zwart. Met Arman van Buuren op standje + niet prettig. Ik ga het een poosje in de gaten houden.


Tot slot, want het avontuur moet nog beginnen, kan ik er mooi van genieten.

Het vervolg

  • 2.600 km

Inmiddels alweer enkele weken mogen toeren met de Audi. En dat doet ie lekker. Het weggedrag en de rust in de auto is uitstekend. Het sportonderstel zal daar zijn bijdrage aan leveren. Op een klinkerweg ervaar je de minder prettige eigenschappen van het sportonderstel. Dan merk je pas echt dat de auto zo stijf is als plank. Dat neem ik persoonlijk dan maar voor lief. Naast de strakke wegligging vind ik ook de verlaagde ‘looks’ de auto mooi maken. Eigenlijk ‘normaal’. Want de niet verlaagde versie staat naar mijn mening veel te hoog op de veren. Zoals eerder vermeld kan de 35 TFSI goed mee in het dagelijks verkeer. Als de s-tronic eenmaal in de ‘luie 7’ zit is het heerlijk toeren. De motor maakt amper 2000 toeren bij 140 km/uur. Er heerst rust achter het stuur. Soms heb ik zelfs behoefte om de radio/media in ‘mute’ zetten om van de rust te genieten. Nog even terug naar de ‘luie 7’. Je plakt achter een 115 rijder (grrr) en wil die even voorbij stoten. Je moet het gaspedaal best ver indrukken om de A4 uit de 7 krijgen. Alsof er eerst toestemming gevraagd moet worden aan de Nederlandse overheid of het wel verantwoord is. Als je akkoord hebt schakelt de s-tronic terug naar de 5 om koppel te verkrijgen. Hoog in de toeren, en met een Tesla in de binnenspiegel gaat het maar niet snel genoeg. Tja, dan merk je dat je de 35 hebt. Tenminste, ik verwacht dat de 40 (en +) daar voldoende koppel voor hebben.

Spraakbediening
Ik was nog op zoek gegaan naar een CD-speler. VW heeft die meestal verstopt in het dashboardkastje. Maar de A4 heeft er geen gekregen. Op zich niet rampzalig, audio is veelal toch digitaal. Maar mijn Spaanse CD-tjes kan ik dumpen. Om hier maar een bruggetje te slaan naar gesproken taal. De spraak gestuurde bediening kan nog wel wat verbeterd worden. Met name het zoeken naar een adres in de navigatie geeft hilarische resultaten. Ik wist niet dat die Duitsers zo’n lolbroeken waren. Haha.

MMI
Na alle lof, ook een negatieve ervaring. Het probleem met de parkeersensoren zit dieper. Periodiek valt de gehele MMI uit. Enkel de toerenteller en snelheidsmeter blijven zichtbaar. Alles daartussenin, en het scherm in het midden valt letterlijk op ‘zwart’ met de melding ‘De MMI is uitgeschakeld. Bediening momenteel niet mogelijk’, (Zie foto bij deze review). Inmiddels ben ik bij de dealer geweest om het probleem voor te leggen. Die heeft een software update gedraaid. (Blijkbaar was er al een update beschikbaar). Het probleem is hiermee echter niet opgelost. Binnenkort maak ik een nieuwe afspraak. Voor nu ben ik aan het achterhalen wat de aanleiding kan zijn van deze reset. De parkeersensoren doen in ieder geval met het spelletje mee. Toeval? Ik weet het niet. Ik ben benieuwd of andere rijders soortgelijke ervaringen hebben.

Audi Audio
De Audi Audio + klinkt goed. Die zit standaard op de nieuwe Lounge Edition Sport. Een vol geluid met wat gebrom in de kofferbak. De lage tonen mogen van mij wel wat meer aanwezig zijn, of liever gezegd ‘voelen’. Het volume is voldoende zonder te vervormen. Ik ben benieuwd hoe de Bang & Olufsen klinkt. In mijn vorige auto (VW GTE) had ik de Dynaudio zitten van ruim 1400,- euro. Die vond ik voor dat geld zo slecht dat ik het niet aandurfde te kiezen voor de B&O.

Matrix LED
Voor alle A4 rijders met de Matrix LED verlichting heb ik nog een tip. De camera zit in de voorruit ter hoogte van de binnenspiegel. Op een koude ochtend heb ik vluchtig de voorruit ijsvrij gemaakt. Maar niet bij de camera, met als gevolg dat die dus niet functioneert. Het resultaat was dat de A4 met grootlicht reed en tegenliggers werden niet ‘uitgekaderd’ omdat ze waarschijnlijk niet herkend werden door de camera. Dus, volgende keer de gehele voorruit maar ijsvrij maken. Brrr.

Het MMI

  • 4.500 km

11-1 ben ik naar de Audi dealer gegaan om te verifiëren of er een update beschikbaar is die het probleem met het uitvallen van het MMI oplost. De dealer geeft aan ook met de handen in het haar te zitten. Zij hebben een lange lijst met A4's in de wachtrij met hetzelfde probleem. Op de vraag of de A6 en andere uitvoeringen met hetzelfde MMI ook deze problemen kent krijg ik het antwoord 'nee'. Blijkbaar is de software voor de A4 'gedownsized' en mogelijk loopt het systeem daardoor stuk. Inmiddels zijn we bijna 3 maanden verder en heeft Audi nog geen oplossing. Jammer dat alle fijne ervaringen van de A4 worden overschaduwd door een stukje software wat niet goed is geprogrammeerd. Meest vervelend vind ik dat je alle instellingen kwijt bent na de uitval van het MMI. Dus als je aan het navigeren bent en het systeem valt uit kan je geen beroep doen op het eerder ingegeven reisdoel. Dus met 120 km/uur, en met de vinger-teken-functie een nieuw adres invoeren (toetsenbord is uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd). En dan maar hopen dat je tussen de witte lijnen blijft...

Het MMI vervolg

  • 10.000 km

Eindelijk, een update! Vrijdag 27 maart is de A4 naar de dealer gegaan voor een volledige update. Er zijn (volgens de dealer) veel verbeteringen doorgevoerd. Het MMI zou niet meer moeten uitvallen. Die ervaring ga ik delen over een poosje. De update duurt ruim een uur en betreft ongeveer 30 GB data. Joh, wat zit daar allemaal in? In ieder geval geen ge-update navigatiekaarten. Bij het starten van de auto viel direct iets op, ik kreeg 2 navigatieadressen binnen die ik 4 maanden geleden in de app verzonden had. Dat is veelbelovend. Ik heb zelfs continu verkeersinformatie. Potverdikke, het kan dus wel. Dus voor alle A4 rijders, maak snel een afspraak. Hopelijk kan het volgende bericht hier weer over een positieve ervaring gaan.

Het MMI na de update

  • 26.000 km

Nou, dacht op de 30.000 km nog even verslag uit te brengen van de stand van zaken maar in deze coronatijd knallen de kilometers niet echt op de teller. Geen zakelijke kilometers, geen trip naar Zuid Europa in de zomervakantie en de kilometers die je wel maakt gaan in een slakkengangetje. 100, daar is de Audi nou net niet voor gemaakt. Want wat rijdt deze auto fantastisch op 120-140. Superstil, alsof je zweeft over het asfalt. Prachtig, maar goed, daarvoor moet je naar onze oosterburen.

Na de langverwachte update die betrekking had op de MMI heb ik nog kortstondig problemen gehad met het MMI account. Om de paar dagen werd je gevraagd opnieuw in te loggen omdat het MyAudi gebruikersaccount lange tijd inactief is geweest. Vervolgens moest je eerst naar gastgebruiker wisselen om opnieuw in te kunnen loggen, en dan liep ie vast. Fijn! Je begrijpt dat dan de condens aan de binnenzijde van je ramen staat! Ik had alles geprobeerd, terug naar fabrieksinstellingen, app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, niets hielp. Ik heb aansluitend alles verwijderd, het MyAudi account, de app en de auto naar fabrieksinstellingen. Vervolgens een lokaal account aangemaakt in de auto, dus geen gesync met de app e.d. Vooralsnog blijft de MMI up and running. Omdat je niet bent ingelogd met je MyAudi Account kan je geen gebruik maken van de app en online diensten zoals het weer e.d. Ik mis ze niet. Online verkeersinfo werkt overigens wel.

Dit goed en wel achter de rug krijg ik bericht van Audi betreft een terugroepactie vanwege brandgevaar. De 2 liter TFSI motoren worden ondersteunt door een mild hybride systeem. Bij de startgenerator van dit systeem kan vocht binnendringen en leiden tot kortsluiting. Het advies was de Audi niet onder een carport, garage dan wel parkeergarage te parkeren vanwege brandgevaar. Dit is toch spartaans? Voorsprong door techniek is hier niet van toepassing. Het mooie moet nog komen. We zijn 7 maanden verder en er is nog steeds niets vervangen. Het nieuwe onderdeel blijkt er nog niet te zijn. Het oplossen van problemen is niet de sterkste kant van Audi, of de focus ligt niet meer op de A4. Het lijkt wel een ondergeschoven kindje te worden.

Over de Matrix LED koplampen heb ik eerder bericht. De werking met koud weer geeft van tijd tot tijd frustratie, en dan niet bij mij maar bij mijn tegenliggers. Ik hoor ze niet maar zie ze op afstand vloeken en vreemde gebaren maken. Ik vermoed dat de detectiecamera op de voorruit (ter hoogte van je binnenspiegel) niet nauwkeurig kan werken als er nog (delen) ijs, nattigheid of vuil op de voorruit zit. Het uitzetten van de Matrix functie is uiterst onhandig. Je moet namelijk eerst je grootlicht aanzetten en aansluitend de handel helemaal naar je toe trekken. Je moet je voorstellen dat je tegenligger al aan het vloeken is vanwege grootlicht, en dan geef jij hem nog een trap na door het volle grootlicht aan te zetten. Tja, niet handig.

Maar goed, het blijft klagen met twee gezonde benen. Desondanks ben ik nog altijd trots op de auto. De vormgeving van de carrosserie en het interieur vind ik super. Het rijden, zeker op snelheid, is fantastisch en je zit geweldig. Daar mag ik dan toch elke dag weer van genieten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.