Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)

autoreview

Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)
Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)

Signalement

UitvoeringA4 35 TFSI Business edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst101.559 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht

  • 950 km

De keuze
Opzoek naar een nieuwe leaseauto, mijn prioriteiten:
- Comfort, comfort, comfort…
- Goede stoelen
- Mooi afgewerkt, stil & ergonomisch interieur
Ik kom uit een A4 van 2018, daarvoor een A3 limousine uit 2014 gereden. Ondanks dat ik de extra ruimte niet nodig heb vond ik de A4 een stuk fijner rijden dan de A3, dus ging ik weer op zoek naar een D-segmenter. SUVs vind ik persoonlijk niets, doe mij maar gewoon een sedan. Ik rijd iets minder kilometers dan voorheen (50.000 – 60.000 i.p.v. 70.000), dus komen ook benzines in beeld. Mijn werkgever heeft een merkenbeleid: Volkswagen / Skoda / Audi / Mercedes / BMW / Jaguar / Ford.
Modellen die voor mij snel afvielen:
C-Klasse – Fijne auto maar model wordt bijna vervangen. Bovendien een beetje een ‘plastic fantastic’ dashboard.
Passat – Prijs/kwaliteits-verhouding wat mij betreft niet helemaal kloppend. Ik word er ook gewoon niet ‘warm’ van.
Superb – Veel ruimte voor relatief weinig geld, maar die ruimte zoek ik toch niet. Zou de auto wel boven de Passat verkiezen.
XE – Dúúr.
3-serie – Eigenlijk de enige concurrent waar ik serieus naar gekeken heb. Vind het nieuwe model echt geslaagd. Ook het interieur is stukken opgeknapt t.o.v. de vorige versie (maar dat was ook niet moeilijk…). Echter voor de 2e keer geen fijne ervaring bij de BMW-dealer. Bij Ekris in Utrecht werd ik na half uur auto’s kijken nog niet geholpen. De verkopers vonden het veel fijner lekker bij elkaar aan het bureau te zitten en koffie te drinken. Je werd er niet eens begroet… Daarnaast had ik zowel de A4 als de 3 serie uitgebreid door de online configurator gehaald, en kwam de BMW in zelfde uitrusting +/- 5.000,- duurder uit. Als voorloop auto heb ik een tijdje de vorige 3-serie gereden. Ja, het reed prima, maar ik voelde persoonlijk geen meerwaarde t.o.v. het rijgedrag wat ik van een A4 gewend ben. Ik ga geen dijkweggetjes over scheuren of extra hard over de rotonde. Mijn kilometers bestaan voor 95% uit de snelweg, en daar is een A4 gewoon comfortabeler zonder op enig moment zweverig te worden.
Dus het moest toch weer gewoon een A4 worden. Zoals ik al vermeldde kwam uit de calculatie een benzine net iets goedkoper dan een diesel. De restwaardes van een diesel zullen wel dermate slecht zijn… en het scheelt mij natuurlijk in de bijtelling! De 35TFSI heeft bovendien een 2.0L viercilinder, dus qua loop ook gewoon prima. Sinds de facelift is er een Business Edition die (zeker voor een Audi…) best mooi compleet is. Ik ga bewust niet voor een S-Line, ik wil dat sport onderstel niet. Een Audi rijd je voor het comfort. Bovendien vind ik de A4 zonder S-Line exterieur al mooi zat. Als extra’s nog besteld:
- Navarra Blauw Metallic
- Leder Okapi Bruin
- Interieur Eikenhout Grijs
- Stoelverwarming voor
- Glazen dak
- Akoestisch glas voor
- 10 spaaks wielen ‘Kristal’
- Sportstuur afgevlakt
- Reservewiel met krik (thuiskomer)
Er was nog wat budget over, maar met de bijtelling vind ik het ook wel een keer goed. En zo heb ik het interieur helemaal zoals ik het wil!
Door de hele COVID situatie behoorlijk lang moeten wachten, maar het was het meer dan waard. Vlak voor de aflevering stapte ik even in de nieuwe Skoda Octavia, die had ik nog niet gezien. Mooie kar zeg, en ook het interieur ziet er prima uit. Maar toen ik even later het doek van de A4 af trok en instapte, wist ik direct weer waarom ik dat gekozen had. Wauw, wat zit het toch allemaal mooi in elkaar. De gebruikte materialen, de snelheid van het touchscreen, de hoge resolutie van het beeld, het is wat mij betreft allemaal gewoon perfect en helemaal naar mijn smaak. De donkerblauwe lak, het bruine interieur in combinatie met de grijs eiken strips. Het best passende woord is denk ik: Chique!
Ik had verder niet met de auto proefgereden, dus was erg benieuwd naar de benzineversie. Ik ben positief verrast. De auto is vlot zat, voor 99% van de situaties heeft de A4 voldoende vermogen, en die overige 1% zijn situaties die eigenlijk toch niet nodig. En wat een stilte in het interieur, in de vorige A4 had ik de akoestische ramen niet, en die was al stil. Het akoestische glas helpt met verdere reductie van het windgeruis. Het enige wat nu nog een klein beetje hoorbaar is, zijn de banden. Bij de introductie van de facelift werd er veel geschreven over het verdwijnen van de MMI-knop. Tot nu toe kan ik niet zeggen deze heel erg gemist te hebben. Het touchscreen werkt echt ontzettend snel en is groot van formaat. Daarnaast kan je met de knoppen op het stuur het grootste deel van de tijd alles via het Virtual Dash instellen. Ook werkt de spraakbediening erg goed. Hiervoor gebruikte ik erg veel Apple Carplay. Het zit er wel op, maar door de goede werking van het MMI, heb ik het nog niet gebruikt. Een groot voordeel is ook dat de Climate Control nog altijd aparte knoppen heeft, dus geen frustratie met door menu’s heen moeten om de auto 1 graden kouder te krijgen. Het verbruik lijkt ook prima te zijn. Op een rit van 200 KM, cruise control 130, kwam ik op 6,3/100KM uit.
Ik heb er nog net geen 1.000 KM opzitten, dus een uitgebreidere review over het rijden komt zeker nog. Maar de vooruitzichten zijn in ieder geval goed!

Toch nog wat kilometers tijdens Corona

  • 8.300 km

Door vakantie toch nog wat kilometers gemaakt in deze corona tijd. Twee weken door Zweden getrokken, tot ver boven de poolcirkel in Abisko. Totaal zo'n 6.300 kilometer afgelegd.
Wat is het toch een ontzettend fijne reisauto. Eerste stop was Göteborg, 1.250 kilometer & 11 uur later stap je nog zo fris uit! Ik had niet verwacht dat een benzine zo'n laag toerental zou draaien, bij 130km/u zit je nog steeds onder de 2.000. Ook MMI heeft weer zijn diensten bewezen, alles werkte prettig met het touchscreen, de draaiknop niet gemist.
Gemiddeld over alle kilometers staan we nu op 86 km/u & 6,7L/KM. Ik verwacht dat het verbruik nog zal dalen. Snelheid zal wel ongeveer zo blijven, dat had ik op de vorige auto's ook.
Dan zullen we nu weer op gaan naar een paar maanden met weinig kilometers...

Alleen nog maar zakelijk

  • 11.646 km

Sinds dit jaar rijd ik de auto alleen nog maar zakelijk, en dus worden de gereden kilometers gedetailleerd bijgehouden: Sinds 1 Januari 2.012KM verder. Dat komt neer dat wat ik voor COVID in 1,5 week deed, daar doe ik nu 3 maanden over...
Ik begin het rijden eigenlijk ook echt wel te missen, zeker gezien dit zo'n ontzettend fijne auto is! Het ziet er naar uit dat dit mijn eerste keer wordt dat ik naar de werkplaats zal moeten omdat er een jaar voorbij is, en niet omdat ik aan de kilometers zit.
Verder niet zoveel te melden. Met de laatste paar winderige dagen merk je hoe fijn de extra geisoleerde zijramen zijn. Enige puntje van kritiek is dat soms de bluetooth vlak na starten van de auto er weer mee op houdt. Echter als dit gebeurd (1x per week ofzo), dan is het altijd direct na het opstarten van Flitsmeister. Dus ik denk dat er iets op de telefoon mis gaat, niet in de auto.

Eigenlijk is ie best wel zuinig!

  • 12.100 km

Langzaamaan komen er weer wat fysieke klantenbezoeken, en dus wat langere ritten. En zo heel lang hoeven ze niet te zijn om erg zuinig te rijden.
Op een rit van 73 KM, met 100 op de cruise control zonder verder mijn best te doen 4,3L op de 100KM gehaald! Ofwel 1 op 23,3 (foto als bewijs).
Toch best bizar hoe zuinig de benzine blokken van tegenwoordig zijn, terwijl het toch gewoon een 2 liter blok is. Met mijn vorige A4 diesel had op op de zelfde rit waarschijnlijk net onder de 4,0 / 100 gehaald, niet eens zo'n groot verschil.

2e beurtje

  • 63.000 km

De Audi net weer opgehaald van zijn tweede beurt. Zoals je mag verwachten waren er verder geen bijzonderheden. Gezien ik de Lincoln verkocht heb rijd ik sinds begin dit jaar ook weer privé met de auto. Toch blijven mijn zakelijke kilometers ver achter met wat ik voorheen deed. De zakelijke kilometers zijn overgenomen door het vliegtuig en de trein, en privé rijd ik ook gewoon niet zo heel veel.
In oktober wordt de auto alweer 3 jaar, en zit het originele lease contract erop. Ik heb van mijn werkgever nog niets vernomen over een nieuwe, en ik ga er zelf ook zeker niet achteraan. Sinds dit jaar mogen wij alleen nog maar elektrisch rijden. En niet dat ik wat tegen elektrisch rijden heb, maar het gaat wel betekenen dat bij een nieuwe auto de bijtelling sowieso weer meer zou gaan kosten. Dus ik heb goede hoop dat deze verlengd wordt. Ik heb toch nooit een fijnere auto dan dit gehad, en kom absoluut niks te kort. Dus laat mij nog maar lekker even hier in :)

3e beurt en APK

  • 92.000 km

Huh, APK? Ik was toch even verbaasd toen ik de brief van Leaseplan binnen kreeg dat de auto APK gekeurd moest worden. Een zakelijke auto heb ik nog niet eerder moeten laten keuren, maar hij is natuurlijk al 4 jaar!
Gelukkig viel het mooi samen met de 90.000 KM beurt. Bij Kwikfit terecht gekomen wat buiten de beperkte ophaal en breng tijden helemaal prima was.
Ja, het hoort bij deze leeftijd en kilometerstand, maar toch maar even vermelden dat deze Audi buiten zijn beurten nog geen enkele vorm van aandacht nodig heeft gehad, betrouwbaarheid die verwacht mag worden dus.
Sinds begin dit jaar heb ik de auto opnieuw uit de bijtelling gehaald om prive een beetje te hobbyen. Dus nu staan er een A4 & A6 voor de deur, de C7 heb ik altijd prachtig gevonden, dus ik moest er een keer 1 hebben. Zal daarvoor denk ik nog wel een seperate review schrijven.
Het contract van de A4 is onderhands verlengd tot 5 jaar, nog een jaartje te gaan. Ondanks het eindeloze geze!k op Audi hier op Autoweek, ben ik nog altijd super tevreden. Als het goed is, is de nieuwe (elektrische) A4 uit tegen de tijd dat ik een nieuwe mag kiezen, dus goede hoop dat die de volgende mag worden.

Afscheid

  • 101.559 km

Eerder deze week afscheid genomen van de A4. Hij loopt pas in oktober uit zijn leasecontract, maar een collega wilde deze graag overnemen. Daardoor kan ik overstappen op het mobilitybudget gezien ik de vervanger toch al in bezet heb.
Ik ga de A4 zeker missen, het blijft de fijnste auto tot nu toe. Comfortabel en heerlijk stil. Spannend om te rijden? Nee dat niet, maar dat zoek ik ook niet. Net over de ton is qua kilometerstand niet heel bijzonder, maar de A4 heeft zich tot nu toe in ieder geval als een hele betrouwbare auto laten zien. Ook ziet het interieur er nog als nieuw uit, het Audi interieur gaat misschien nog wel het meest gemist worden. Ik blijf het zelf een prachtige kleurencombinatie vinden. Als de auto uit de lease komt in oktober heeft iemand een zeer goede koop!
Mijn eindstand:
101.582 KM
1290 uur
79 km/h gemiddeld
6,6 L/100km gemiddeld

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.