Audi A4 2.0 (2005)

autoreview

Audi A4
Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4 - interieurAudi A4 - interieur

Signalement

UitvoeringA4 2.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met de nieuwe neus ziet de A4 er weer erg strak uit, hoewel de zijkanten duidelijk nog van het vorige type zijn. Het valt ook op, want je ziet ze nog niet veel rijden (levertijd was ook meer dan 3 maanden voor een nagenoeg basisuitvoering). Ik heb een donkerblauwe uitvoering, met beige interieur. Wel erg mooi, maar zowel buiten- als (zeker) binnenzijde zijn bijzonder besmettelijk. Even de tuinslang erover zonder zemen werkt dus niet. En met de kinderen naar de kinderboerderij betekent een half uurtje boenen en stofzuigen. Wat iedereen altijd beweert over Audi is gewoon waar: de afwerking is absolute topklasse. Ik heb eerder een A4 gehad van het eerste type en daar gold het ook voor: super. Mijn vorige auto, een Passat, was gewoon minder. De A4 is zelfs zo goed, dat het bijna saai wordt. Zakelijk kun je met de A4 goed voor de dag komen en het relatief lage leasetarief is ook makkelijk uit te leggen aan een kritische relatie die zich afvraagt waar het van betaald wordt. Aanvankelijk viel het vermogen me tegen, maar inmiddels is de motor lekker vrij en maakt hij makkelijk toeren. Ik hebt alleen na 3000 km nog steeds niet het idee met 130 pk onderweg te zijn, want een felle sprinter is het niet, wel lekker soepel. De eerste 1000 inrijkilometers niet inbegrepen, kom ik niet onder de 1:10 gemiddeld, bij een gemiddelde rijstijl en veel gebruik van de cruisecontrole. Ik heb al een keer enorm hard moeten remmen en die remmen zijn gewoon uitstekend, kaarsrecht en met mijn lichaam vol in de gordels. Opvallend is dat de neus niet erg duikt bij stevig remmen. De stoelen worden door iedereen geroemd: goed instelbaar en zeer comfortabel op lange afstanden. De koffer is ruim voldoende voor een flinke kinderwagen en wat andere spullen. De basisuitvoering biedt in feite al alles wat je je kunt wensen, incl. climatecontrole, div. airbags, boardcomputer, cruisecontrole, mistlampen en mooie lichtmetalen velgen. Maar het blijft een hele dure auto. Belachelijk dat je voor een neerklapbare achterbank moet bijbetalen, ook al is het maar een paar honderd euro. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat de basisuitvoering geen speakers in de achterportieren heeft en de raamlijsten niet verchroomd zijn. En toch een erg prettige auto in vrijwel alle opzichten: close to perfection!

PROBLEMEN

Met de auto nul komma nul, maar met de dealer des te meer. Allereerst is de levertijd van 3 maanden gewoon veel te lang voor een relatief eenvoudige basisuitvoering. Bovendien moest ik steeds zelf bellen hoe het ermee stond. Bij aflevering werd ik onaangenaam verrast door het ontbreken van chromen raamlijsten; die zitten dus niet op de basisuitvoering, terwijl dat uit de brochure niet duidelijk wordt. Nu moet ik wennen aan gewoon zwart rubber. Daar was ik graag voor gewaarschuwd door de dealer (als je voor donkerblauw met beige bekleding gaat, horen daar gewoon ook chroomlijsten bij). Overigens vinden de meeste mensen het niet storend. Verder zitten er standaard lichtmetalen velgen onder die iedereen weliswaar erg mooi vindt. Maar in de brochure staan andere velgen; niemand die me dat even heeft verteld. En in de showroom staan geen standaard A4’s. Tenslotte zitten er achter geen speakers in de achterportieren, waardoor het geluid ver beneden peil is. De dealer had trouwens de verkeerde radio ingebouwd en de juiste radio (een eenvoudige Sony die bij de MediaMarkt de helft kost van wat de dealer vraagt en bovendien uit voorraad leverbaar is) stond eerst ruim een week in bestelling, en werd vervolgens slordig ingebouwd. Hij lijkt scheef te zitten en het frontje gaat er bijna niet af. Ik kan dus weer terug, gelukkig ligt het niet aan de auto. Ik kreeg samenvattend erg het gevoel dat de dealer zo’n lease-A4 er maar even bij doet, ze gaan immers als zoete broodjes. Men heeft erg weinig moeite gedaan, vandaar een dikke 2 voor de dealer. Audi-importeur Pon belt kopers van een auto na een paar weken in het kader van een klanttevredenheidsonderzoek. Nadat ik het nodige over de tegenvallende service van de dealer had gezegd, kreeg ik te horen: ’Oh, die dealer zit niet in ons bestand, ik kan uw opmerkingen dus niet meenemen!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.