Audi A4 1.9 TDI Advance (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.9 TDI Advance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
fijne auto, maar.....
- 105.000 km
Zo, de volgende auto maar weer, voor degene die denkt wat wisselt het veel, klopt!
veranderen van werkgever, voorloopauto's, huurauto's etc. Zo kom je nog eens op wat type ervaring in autoland.
Nu dus een lange termijn huurauto in de vorm van Audi A4 van modeljaar 2007 (op de weg in jan. 2008)in de 1.9 TDI 115 pk Advance uitvoering, en moet zeggen, dit bevalt wel, echter met kantekeningen!
De auto rijdt op zich goed, ook weer lekker op de lange afstand (snelweg) best stil op snelheid, want bij accelereren zeker niet! bij 130 op de klok draait motortje +/- 2500 toeren, en dan is t goed uit te houden in de audi, ook de rijwind valt mee! veercomfort is beetje wisselend, in algemeen goed, maar af en toe komt er een hobbel door dat je denkt: Wow..dat was een beste. Nu rijdt ik ook veel in Belgie, dus wellicht ligt het daaraan, maar sommige hobbels geeft de Audi goed door helaas.
Bochtengedrag etc valt me 100 % mee. Na hier en daar wat gelezen te hebben, en denkend aan het feit dat de motor zo'n beetje in zijn geheel voor de vooras ligt werd ik een beetje verontrust, maar dit valt alles mee. Het is zeker geen sportauto, korte bochten vindt ie niet echt lekker, maar een lange doordraaier kun je goed hard nemen zonder wanklanken of vaag gevoel in de auto. Voor t segment en type auto in deze uitvoering (lange afstand diesel) best voor elkaar.
Maar dan komen er toch wat minpunten die ik niet verwaxht had in een Audi (ondanks dat het een huurauto is)
dik 100.000 gereden en rammels hier en daar. uit de deuren (deurbekleding) Stoelen die kraken, klappertjes en rammeltje uit de achterzijde, Zo even wat voorbeelden die mij niet echt storen, maar gezien segment en prijs auto, mwoah, zou niet mogen denk ik.
En dan de versnellingsbak.... wat een drama als je bijvoorbeeld de bak van Seat gewend bent met zijn klik klak verstelling met de pink, of de bak van Skoda, die met iets meer dwingende hand ook netjes deed wat je vroeg. Bij deze Audi vraag je je af en toe af wat je uberhaupt aan het doen bent met de pook. Staat ie nu in de versnelling? heb ik nu 2 of 4 te pakken? of de pook blijft in between een beetje hangen... nee het is geen feest met deze bak. Misschioen exemplarisch, maar ik vind m niet fijn. Ook zingt er het een en ander bij 1e of 2e versnelling met redelijk wat toeren.
Verder alles leuk voor elkaar met bolletje pijltje audi navagatie, ingebouwde telefoon die prima werkt, comming/leaving home verlichting, mistpitjes, leuk audi "look like wieldop" lichtmetaal, en een leuk geluid uit t subwoofer luidspreker pakketje (waarvan alleen de subwoofer in de hoedenplank natuurlijk weer niet rammel/trilling vrij is....zucht)
Kortom: rijdt voor mij goed, ik pas er goed in met me 2 meter lengte (achter mij dan natuurlijk echt helemaal niemand meer, ik kan er niet eens een paar flesjes water kwijt)ziet er strak uit, maar wel wat onvolkomendheden.
Ow ja, voor wat betreft prestaties motor: ruim voldoende! slechts 115 pk en toch voldoende power, vooral op de tussenacceleratie. Vanaf stilstand is het allemaal niet je van het, temeer door de korte 1e versnelling. vanaf 2 is het daarentegen weer gaan met de audi. overall: prima.
Verbruik met vooral lange afstanden: 5,beetje op de 100 km.
het grote gemiddelde op de boordcompu staat op 6,1 / 6,2 op de 100 km, dus zeg maar een goede 1 op 16
toch wat panne met de A4
- 140.000 km
Zo, 35000 km verder en weer genoeg ervaringen rijker!
APK achter de rug zonder toestanden, 30000 km beurt achter de rug met paar nieuwe bandjes, filtertjes, distributieriem,remschijven en blokken, koppeling en vliegwiel.....eigenlijks niets bijzonders....
Ja u leest het goed... bracht de auto weg voor grote beurt met distributie wissel, en kreeg m terug als " hobbelpaard". Bij bepaalde toerentallen enorm schudden in de auto, dus ik weer terug. Garage van alles geprobeerd met afstellen motor, motorsteunen controleren,maar hielp allemaal niets. Uiteindelijk is de koppeling vervangen en t 2 fase vliegwiel: Nou mijnheer, hij is weer OK!..
Helaas, niet dus. Dankrijg je dus wat discussie, andere garage, ook niets gevonden: Ja mijnheer, het is wel een TDI met pompverstuivers... DUS???? nou die zijn wat mindeer geciviliceerd dan de huidige CR...Jaja...Daar had mijn Altea en en gereden Toledo met de 1.9 TDI dan geen last van..prutsers! Maar goed, je rijdt Audi dus dan hoort dt erbij denk ik?
Heb verder maar afgezien van verder klagen, auto mag nog 20.000 en de leasemaatschappij was er ook niet meer zo blij mee.. Ik zing t wel uit, maar het valt mij wel erg tegen van de Audi club!
Naast t schudden op zijn tijd (wellicht iemand zinnige tips toch nog?, schudt met name tussen grofweg 1200 en 2000 rpm, bij redelijke belasting, als ik in 4 gas geef vanaf 1200 rpm, is t soms net of de motor eruit wil vliegen) bevalt de A4 goed. Heerlijk ding op de snelweg..Cruisecontrol op 130 en daar gaan de Km.
So long..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren