Audi A4 1.8 TFSI 170pk Pro Line (2012)

autoreview

Audi A4 1.8 TFSI 170pk Pro Line (2012)

Signalement

UitvoeringA4 1.8 TFSI 170pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst205.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A4 1.8 TFSI Proline 2012

  • 205.000 km

Audi A4 1.8 TFSI Proline 2012

Update 8 van de Review over periode zomer 2017- november 2023:

In de laatste 6 jaar:
90.000 kilometer gereden, de auto wordt straks 12 jaar oud.

Kosten onderhoud:
2018 - vier nieuwe banden € 815 apk € 25 1 liter motorolie € 26
2019 - longlife onderhoud en reparatie koelhuis € 1.476 1 liter olie € 23
2020 - a.p.k. en vier nieuwe bougies f 192 longlifebeurt € 1.033
1 liter olie € 28
2021 - a.p.k en klein onderhoud € 121 twee lekke banden plakken € 109
2022 - schade herstel linker voorspatbord deukje zelf gemaakt bij
gehaast inrijden van mijn garage € 1.469 apk € 30
longliferbeurt met nieuwe bougies en remblokken voor € 954
2023 - apk 30 liter motorolie € 39

Mankementen: de laatste 3 jaar brandt het e.p.c.- motorstoringslampje
continu. Ik heb de garage NIET laten zoeken naar de storing omdat de motor toch regelmatig loopt. Ik vermoed dat een mogelijke storing kan zijn: het gebruik van E5 brandstof in plaats van E10 brandstof in combinatie met sensoren die de samenstelling van de verbrandingsgassen meten richting katalysator.

Ervaringen de laatste 6 jaren:
De bekleding van de stoelen blijft mooi en stevig. De sportstoelen zijn een goede keuze gebleken. De motor loopt erg mooi rond en het koppel 320 Nm maakt rustig en zuinig rijden mogelijk. Het gemiddelde verbruik is ongeveer 1 liter brandstof voor 14 kilometer. Het doorzichtige schuifdak blijft een aanrader voor veel licht in het interieur. Motorolie is ongeveer 1 liter op 15.000 kilometer bijvullen. De metallic lak en het uitlaatsysteem zijn toch wel van hoge kwaliteit en hun prijs waard. De lichtmetalen velgen zijn nauwelijks aangetast. Het navigatiesysteem is wel wat ouderwets als je het vergelijkt met navigatie van google.

De auto heeft één maal in najaar 2017 een grote storing gehad. De auto was stil gevallen. De ANWB maakt de bougies en bekabeling goed droog en schoon en daarna was de storing verholpen. Respect voor de monteur die zelf dacht dat het brandstof E5 toch minder goed is dan de E10 brandstof. Later de dealer nieuwe bougies laten plaatsen.

Restwaarde van de Audi A4 volgens ANWB koerslijst: 2023 inruil bij dealer € 7.500 waarde wat bijzonder is omdat een jaar geleden de waarde € 7.000 was. Een oudere occassion wordt meer waard !!

Toekomstperspectief:
Ik hoop de audi tot voorjaar/zomer 2025 te kunnen blijven rijden. Zomer 2025 - als ik gezond mag blijven - met pensioen en dan een nieuwe auto kopen. Of het elektrisch, hybride of met verbrandingsmotor wordt hangt voor mij af van: wel of geen rekeningrijden met tarief wel of niet gekoppeld aan type aandrijfmotor. Even wachten op de resultaten van de verkiezingen van 22 november.

Dit is de zevende update van de review naar aanleiding van de 120.000 kilometer Longlife onderhoudsbeurt en een aanrijding van achteren.

6 km - nieuw
Het is de benzineversie met 125 kW / 320 Nm.
Particulier aangeschaft voor privégebruik.
De levertijd bedroeg 12 weken.
Kreeg voor de ingeruilde Golf een bedrag conform ANWB koerslijst.

Accessoires:
Metaallak monsoongrijs, Schuifdak, Glanspakket exterieur, Navigatie Plus, Sportstoelen atriumbekleding,

update 1 : 10000 km – bijna 4 maanden oud

In Duitsland kan de Audi makkelijk + 200 km/h rijden op de Autobahn. De remmen zorgen voor een goede vertraging. De motor is vooral stil. Het standaard onderstel is meer op comfort dan op sportief rijden ingesteld.

Over 10000 kilometer is het gemiddelde verbruik 7,2 L/100km. In Duitsland per ongeluk 5 procent bio ethanol getankt. Thuis gecontroleerd en bleek dat de motor geschikt is tot 10 % van dit goedje.

Navigatie plus: In het algemeen werkt dit systeem prettig. Meestal wordt je goed omgeleid bij wegomleggingen. Slechts één keer gaf het systeem een onlogische route in Strasbourg (F) en werd je door de stad gestuurd.

Samengevat de sterke punten:
- Erg stil en comfortabel bij normaal gebruik.
- Navigatie, glazen schuifdak, sportstoelen, multi media interface, indruk interieur.
- Motor in de eerste vier versnellingen prima acceleratie. Opvallend is wel dat bij een stevige acceleratie in de tweede versnelling er opeens 115 km/h op de teller staat.

Samengevat de zwakke punten:
- Scherp sturen op rotondes en in haarspeldbochten is er niet bij met het standaard onderstel.
- Versnellingen 5 en 6 komen soms traag over.
- De hoofdruimte achterin is voor mijn geringe 1,78 meter onvoldoende.

update 2: 29500 km - 11 maanden oud -
eerste onderhoudsbeurt.

- Er worden twee softwaremodificaties uitgevoerd ( terugroepactie). Eén van de modificaties is voor de sturing van de Xenon verlichting. Bij kilometerstand 11000 werd inderdaad één lamp in plaats van twee lampen aangestuurd.
- Verder waren er geen bijzonderheden. De garage is zeer attent: men vraagt of het goed is dat de auto kosteloos gereinigd wordt en er wordt gevraagd of ook het vullen van de ruitenwisservloeistof nodig is.
- Na 20000 km was er een melding om olie bij te vullen. De laatste 10000 km minder dan 25 cL gebruikt, wat netjes is.

update 3 : 52.368 km - 22 maanden oud
dec. 2013)

Eerste STORING

De laatste 4 maanden kwam het een aantal keren voor dat de cruise control niet ingeschakeld kan worden. Audi aan de computer bij de merkdealer.
Diagnose: Defecte Nokkenasversteller.
Dit is een klein mechanisch onderdeel dat gemakkelijk vervangen kan worden. Dit is gebeurd onder garantie.
Deze storing is 2 maanden later een tweede keer opgetreden. Dit gebeurde nadat de auto 2 jaar en één dag auto oud was. Gelukkig was de reguliere tweejarige garantie op tijd verlengd. Navraag bij de garage geeft aan dat deze storing zeldzaam is.

Tussendoor bij 44000 km is de auto naar de dealer geweest voor een terugroepactie van de fabriek. Door een softwaremodificatie zou de A4 iets minder direct sturen op de snelweg, ofwel ietsje zwaarder sturen. De auto stuurt inderdaad beter.
Tegelijkertijd is er 0,75 liter motorolie bijgevuld voor een gerealiseerde 15000 kilometer. Voor de olie is € 19,08 betaald.

Update 4: 60.000 km april 2014 (25 maanden oud)

Tweede reguliere onderhoudsbeurt laat zien dat alles in orde is en er zijn geen gebreken.
Wel zijn nu voor de eerste keer de michelin voorbanden vervangen door continental banden. Het betreft zomerbanden.

De motor van de nu twee jaar oude A4 lijkt nu goed ingewerkt en is stil, zuinig en als er veel vermogen (toeren) geleverd wordt maakt de motor een mooi geluid. Het start-stop systeem levert in de stad zijn bijdrage.
Samengevat bevalt de A4 prima en de auto vind ik (subjectief !) binnen in het interieur en van buiten door het exterieur vooral een mooie verschijning.

Update 5: 90.000 km in juli 2015 (3,5 jaar oud)

De negatieve ervaring mee gemaakt, dat een onbekende een kras op de rechter zij portieren heeft gemaakt. Dit door de reguliere dealer laten overspuiten. Kosten voor de verzekeraar maar mede daardoor is mijn maandelijkse verzekeringspremie flink gestegen.

Tweede punt van aandacht zijn de michelin achterbanden die nieuw vanaf de fabriek gemonteerd zijn. Deze zijn vanaf 60.000 kilometer flink gaan cuppen, waardoor er afhankelijk van de omstandigheden er een dreunend geluid geproduceerd wordt.

Heb in het menu van navigatie de gesproken instructies uitgeschakeld. Wat een rust om gewoon op visuele aanwijzingen te navigeren.

Een reguliere 90.000 longlife onderhoudsbeurt: Diverse vloeistoffen en filters vervangen. Daarnaast voor het eerst de bougies vervangen. Op mijn verzoek zijn de michelin achterbanden met ruim voldoende profiel, voor het eerst vervangen door continental banden omdat ze te erg cuppen.

De totale kosten van de 90.000 km beurt inclusief de banden is 1118,73 euro.

In voorjaar 2015 de navigatie laten upgraden voor 99 euro. Hierbij is er tegelijkertijd een terugroepactie uitgevoerd: kabelboom stuurkolom en massakabel zijn kostenloos en preventief vervangen.

Na 90000 kilometer blijft de Audi een fijne auto en wordt zeker nog wel een aantal jaren met veel plezier gebruikt.

Update 6: 99000 km april 2016 (ruim 4 jaar oud)

In februari 2016 voor het eerst verplichte APK. Er zijn geen bijzonderheden geconstateerd.
Een maand later valt iedere keer het MMI-systeem volledig uit tijdens het rijden. Vervelend zonder navigatie, radio, telefoon en auto instellingen. Na een software Update lijkt de storing verholpen.
Tevens is er een nieuwe knop op het scrollwieltje van de navigatie geplaatst.

Update 7 115000 km onderhoud mei 2017 (ruim vijf jaar oud) en Aanrijding.

De onderhoudsbeurt een maand van tevoren afgesproken voor een richtprijs van € 500.
De Longlife beurt is ook voor dit bedrag uitgevoerd: Motorolie; Remvloeistof; Interieurfilter; Uitgebreide inspectie en controle.
Verder waren een geen bijzonderheden.

Tussen de vorige beurt en deze beurt heb ik één liter motorolie moeten bijvullen (16000 km gereden).

Wel een flinke aanrijding gehad in juli 2016.
Iemand rijdt ongeveer met 50 - 70 km/h vol achterop mijn stilstaande auto voor een brug. In eerste instantie spant mijn veiligheidsgordel heel snel aan en vangt mijn lichaam op. Daarna slaat mijn hoofd achterover tegen de hoofdsteun. Deze veiligheidsvoorzieningen hebben volgens mij ernstig letsel voorkomen. Ter indicatie: De reparatie heeft meer dan € 8000 gekost.

Waarderingen:
Comfort blijft goed:
Na ruim vijf jaar geven de sportstoelen nog een goede ondersteuning en een goede zitpositie. Wel is de A4 een in verhouding laag gebouwde wagen. De geluidsdruk in het interieur en de afstelling van de vering en schokdempers zorgen nog steeds voor een goed comfort.
De te beperkte hoofdruimte achterin zorgt voor punten aftrek.

Prestaties blijven goed:
De topsnelheid en acceleratiewaarden geven in Duitsland een goed gevoel. Alleen het versnellen vanaf 100 km/h in de zesde versnelling en het koppel bij stationair toerental op kruipsnelheid zijn wat teleurstellend.

Betrouwbaarheid waardeer ik weer met goed:
Er zijn geen storingen geweest en de laatste onderhoudsbeurt waren er geen bijzonderheden.
Wel 1 liter olie moeten bijvullen.

Kostenpost waardeer ik weer als goed:
De garage houdt zich aan de afspraak en doet niet meer dan nodig. De auto wordt na toestemming van de klant, van binnen en buiten gratis gereinigd.

Het eerste -30000- onderhoud kost 354 euro. Dit is voor Audi een net bedrag: drie jaar terug voor mijn Golf 294 euro.

Het tweede -60000 - onderhoud kost 895 euro. De twee voorbanden vragen € 439 euro zodat de reguliere beurt eigenlijk € 456 is. Drie jaar terug voor mijn Golf voor een gelijksoortige beurt was het 795 euro.

Verlenging fabrieksgarantie van 2 jaar naar 3 jaar kost € 169.

De derde - 90000 - onderhoud kost 1118 euro.
De twee achterbanden vragen € 384 euro zodat de reguliere beurt eigenlijk € 734 is. Deze prijs is van tevoren opgegeven door de garage zodat er geen verrassingen waren. De hogere prijs is veroorzaakt door de bougies.

De A.P.K. in februari 2016 kost 25 euro.
De software update voor het M.M.I.-systeem en een nieuw wieltje voor kost 107,12 euro.

De vierde onderhoudsbeurt (120000 km) is € 500

De afschrijving is na 5 jaar en 115000 km de 42800 nieuw - 14000 dagwaarde = 28800 van de nieuwwaarde.
De laatste maanden is de afname van dagwaarde nagenoeg lineair.

Het gemiddelde verbruik van de benzine blijft 7L/100km.

De maandelijkse ANWB verzekeringspremie voor All Risk was in 2016 € 61,51 per maand en in 2017 € 62,01 per maand.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.