Audi A4 1.8 T quattro (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.8 T quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 34.679 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een jaar naar volle tevredenheid in een Audi A4 1.6 uit 2002 te hebben gereden ben ik eind 2007 overgestapt naar een nieuwer en iets sneller model: de Audi A4 1.8T Quattro. Reden hiervoor was enerzijds de A-selectie garantie die af zou lopen en anderzijds de uitstraling van het nieuwe model die ik simpelweg mooier vond.
Direct na het instappen in de nieuwe auto zie je weer de klasse van Audi: alles mooi afgewerkt van binnen, deze keer een 6-versnellingsbak ipv de 5-v uit het vorige model, een mooi leren stuur en alle bediening en dislay-informatie op een duidelijke en makkelijke plek. In tegenstelling tot de wat klassiekere afwerking van het vorige model is de Quattro uitvoering iets sportiever door de metalen accenten aan de binnenkant.
Ook aan de buitenkant straalt de auto alles uit wat ik in een auto hoop te vinden: kracht, klasse en simpelweg mooi om te zien. Met zijn 16’ lichtmetalen velgen, twee uitlaten in het chroom en een mooie single frame gril aan de voorzijde is het een prachtige auto. Verder weinig zilveren versiering op deze uitvoering, en dat spreekt mij eigenlijk zeer aan.
Zoals ik al gewend was heeft ook deze Audi weer een lekker ruime kofferbak, en een groot voordeel is de deelbare neerklapbare achterbank. Verder de bekende handige opbergruimtes rond de bestuurdersstoel, in de armleuning en ga zo maar door.
En dan tenslotte waar alles om draait: het rijcomfort. Je merkt dat er in dit model een iets krachtigere motor zit en dat de ’Turbo’ zijn naam eer aandoet. Even het gas goed intrappen en de auto schiet echt vooruit... en dan is deze versie nog niet eens gechiptuned waardoor die van 163PK zelfs naar 204PK zou kunnen gaan. Eenmaal op snelheid merk je meteen het voordeel van de zesde versnelling op, weinig lawaai en heerlijk rustig op de weg. Volop genieten dus van de heerlijke wegligging en de muziek die uit 10 speakers de auto vult.
Ook de Quattro aandrijving is erg lekker, al heb ik nog geen extreme weersomstandigheden meegemaakt waar deze volledig tot zijn recht zou moeten komen. Maar vooral in scherpe bochten merk je al snel het verschil met een auto zonder Quattro.
Iedere dag geniet ik weer als ik in de auto stap, en ik hoop dat ik de komende jaren nog heel veel plezier zal beleven aan deze prachtige wagen.
PROBLEMEN
Ik had grote pech met de bobine. Slechts één uur nadat ik met de auto uit de showroom weg was gereden begaf deze het waardoor ik vlak voor Utrecht stil kwam te staan en de wagen weggesleept moest worden (want zaterdag en dus geen monteurs beschikbaar). Dan slaat de angst echt even toe en ben je bang dat je een miskoop hebt gedaan.
Gelukkig enkele dagen later de auto op kunnen halen bij het Audi service centrum in de Bilt waar bleek dat dit een bekend probleem was bij Audi. De bobine is dus kosteloos vervangen en ook een mooie bos bloemen van de dealer waar ik de auto gekocht had verzachtte de pijn een beetje.
Nu rij ik er alweer een tijd naar volle tevredenheid in. Morgen wordt er een nieuwe autoradio ingebouwd zodat ik voortaan ook van MP3’s kan genieten en later deze maand komen er wat sportievere velgen op waarmee ik voorlopig dus weer helemaal klaar ben.
Mochten er nieuwe updates zijn dan zal ik deze uiteraard toevoegen aan deze review.
UPDATE 12-03-2008
-----------------
Ik heb de auto inmiddels alweer enige tijd en heb er tot nu volop van genoten. Ondertussen is de auto voorzien van nieuwe 16’ LM velgen wat hem weer wat sportiever maakt, maar wat belangrijker is is dat de auto onlangs gechiptuned is en daardoor flink wat winst aan vermogen heeft behaald.
De tuning is uitgevoerd door Hartog Tuning (http://www.hartogtuning.nl) en geheel op maat gedaan, dus geen standaard stukje software uploaden maar elke aanpassing door en door getest en gemeten en samen met mij de testritten uitgevoerd. Het resultaat is dat het vermogen van 163PK toe is genomen naar 220PK, een flinke winst dus. Daarnaast is het koppel toegenomen van 225Nm naar 318Nm.
Naast het verschil dat je nu bemerkt tijdens het optrekken (dat inderdaad een stuk feller en sneller gaat) merk je vooral dat de auto nu nog soepeler rijdt, je hoeft minder te schakelen en het lijkt wel of de auto wat rustiger is geworden. Een aanrader dus voor in ieder geval die mensen die dezelfde motor in hun auto hebben en er ook iets meer uit willen halen.
Daarnaast is onlangs de standaard autoradio in de auto vervangen door een nieuw systeem van Alpine. De belangrijkste reden hiervoor was de (on)mogelijkheid van het aansluiten van een iPod op het standaard-systeem. Dit was wel mogelijk via een omweggetje maar je bent dan erg beperkt wat betreft mogelijkheden: beperkt aantal playlists, het ontbreken van MP3-tags op de display. Met de nieuwe radio is dit probleem opgelost, en dit heeft geen negatieve invloed gehad op het geluid zoals een Audi-dealer mij wist te vertellen.
Hoe dan ook, twee leuke nieuwe aanpassingen in één update waarbij de chiptuning mij in positieve zin meer verbaasd heeft dan ik zelf vantevoren had kunnen denken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 2.0 Pro Line // Airco // LMV // Navi // Carkit // Rijd Schakelt Goed!
- 2007
- 186.146 km

Audi A4 A4 Sedan 4.2 V8 quattro Btw auto, Fiscale waarde € 12.000,- (€ 57.809.92 Ex B.T.W) DEALER AUTO Schaalstoelen, handbak, White Style Edition, Dealer auto
- 2007
- 61.588 km

Audi A4 Avant 1.6 Advance / Navi / PDC / Clima.
- 2007
- 352.760 km